Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Nauczanie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców – perspektywa nauczycieli.
Teaching Polish for Special Purposes in Literary Studies at Universities conducting Polish Studies for Foreigners– Teachers’ Perspective.
język specjalistyczny, nauczanie języka polskiego jako obcego, literatura,
Polish for Special Purposes, Polish for Academical Purposes, Teaching Polish for Foreigners, Literature
Praca dotyczy nauczania języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców. Ujęto w niej zagadnienie od strony teoretycznej - krótko rekapituluje dotychczasowe ustalenia na temat języka specjalistycznego, określa, jak rozumiane może być pojęcie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa oraz wskazuje, jak opracowywać programy kursów na ten temat. Rozprawa zawiera również analizę przeprowadzonych badań jakościowych (wywiadów z wykładowcami i lektorami prowadzącymi zajęcia na temat literatury oraz analizę treści artykułu naukowego związanego z prowadzeniem seminarium literaturoznawczym na studiach polonistycznych za granicą), a także propozycję autorskiego programu kursu języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa.
This dissertation addresses the teaching of Polish for Specific Purposes in the field of literary studies at institutions of higher education conducting Polish Studies for Foreginers. It considers the issue from a theoretical perspective by briefly reviewing existing findings on Polish for Specific Purposes, defining the ways in which the concept of Polish for Specific Purposes in literary studies may be understood, and outlining principles for the design of course curricula in this area. The work further presents an analysis of qualitative research, including interviews with lecturers and teachers conducting literature-related courses, as well as a content analysis of a scholar article concerning the delivery of a literary studies seminar within Polish studies programs abroad. Finally, the dissertation offers an original proposition for a Polish for Specific Purposes course in literary studies.
dc.abstract.en | This dissertation addresses the teaching of Polish for Specific Purposes in the field of literary studies at institutions of higher education conducting Polish Studies for Foreginers. It considers the issue from a theoretical perspective by briefly reviewing existing findings on Polish for Specific Purposes, defining the ways in which the concept of Polish for Specific Purposes in literary studies may be understood, and outlining principles for the design of course curricula in this area. The work further presents an analysis of qualitative research, including interviews with lecturers and teachers conducting literature-related courses, as well as a content analysis of a scholar article concerning the delivery of a literary studies seminar within Polish studies programs abroad. Finally, the dissertation offers an original proposition for a Polish for Specific Purposes course in literary studies. | pl |
dc.abstract.pl | Praca dotyczy nauczania języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców. Ujęto w niej zagadnienie od strony teoretycznej - krótko rekapituluje dotychczasowe ustalenia na temat języka specjalistycznego, określa, jak rozumiane może być pojęcie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa oraz wskazuje, jak opracowywać programy kursów na ten temat. Rozprawa zawiera również analizę przeprowadzonych badań jakościowych (wywiadów z wykładowcami i lektorami prowadzącymi zajęcia na temat literatury oraz analizę treści artykułu naukowego związanego z prowadzeniem seminarium literaturoznawczym na studiach polonistycznych za granicą), a także propozycję autorskiego programu kursu języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Janowska, Iwona - 128471 | pl |
dc.contributor.author | Burzyńska, Olga - USOS275459 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Janowska, Iwona - 128471 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czerkies, Tamara - 200162 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-10-07T22:32:29Z | |
dc.date.available | 2025-10-07T22:32:29Z | |
dc.date.createdat | 2025-10-07T22:32:29Z | en |
dc.date.submitted | 2025-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-186794-275459 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/562199 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Polish for Special Purposes, Polish for Academical Purposes, Teaching Polish for Foreigners, Literature | pl |
dc.subject.pl | język specjalistyczny, nauczanie języka polskiego jako obcego, literatura, | pl |
dc.title | Nauczanie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców – perspektywa nauczycieli. | pl |
dc.title.alternative | Teaching Polish for Special Purposes in Literary Studies at Universities conducting Polish Studies for Foreigners– Teachers’ Perspective. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |