Nauczanie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców – perspektywa nauczycieli.

master
dc.abstract.enThis dissertation addresses the teaching of Polish for Specific Purposes in the field of literary studies at institutions of higher education conducting Polish Studies for Foreginers. It considers the issue from a theoretical perspective by briefly reviewing existing findings on Polish for Specific Purposes, defining the ways in which the concept of Polish for Specific Purposes in literary studies may be understood, and outlining principles for the design of course curricula in this area. The work further presents an analysis of qualitative research, including interviews with lecturers and teachers conducting literature-related courses, as well as a content analysis of a scholar article concerning the delivery of a literary studies seminar within Polish studies programs abroad. Finally, the dissertation offers an original proposition for a Polish for Specific Purposes course in literary studies.pl
dc.abstract.plPraca dotyczy nauczania języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców. Ujęto w niej zagadnienie od strony teoretycznej - krótko rekapituluje dotychczasowe ustalenia na temat języka specjalistycznego, określa, jak rozumiane może być pojęcie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa oraz wskazuje, jak opracowywać programy kursów na ten temat. Rozprawa zawiera również analizę przeprowadzonych badań jakościowych (wywiadów z wykładowcami i lektorami prowadzącymi zajęcia na temat literatury oraz analizę treści artykułu naukowego związanego z prowadzeniem seminarium literaturoznawczym na studiach polonistycznych za granicą), a także propozycję autorskiego programu kursu języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorJanowska, Iwona - 128471 pl
dc.contributor.authorBurzyńska, Olga - USOS275459 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerJanowska, Iwona - 128471 pl
dc.contributor.reviewerCzerkies, Tamara - 200162 pl
dc.date.accessioned2025-10-07T22:32:29Z
dc.date.available2025-10-07T22:32:29Z
dc.date.createdat2025-10-07T22:32:29Zen
dc.date.submitted2025-09-29pl
dc.fieldofstudynauczanie języka polskiego jako obcego i drugiegopl
dc.identifier.apddiploma-186794-275459pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/562199
dc.languagepolpl
dc.subject.enPolish for Special Purposes, Polish for Academical Purposes, Teaching Polish for Foreigners, Literaturepl
dc.subject.pljęzyk specjalistyczny, nauczanie języka polskiego jako obcego, literatura,pl
dc.titleNauczanie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców – perspektywa nauczycieli.pl
dc.title.alternativeTeaching Polish for Special Purposes in Literary Studies at Universities conducting Polish Studies for Foreigners– Teachers’ Perspective.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This dissertation addresses the teaching of Polish for Specific Purposes in the field of literary studies at institutions of higher education conducting Polish Studies for Foreginers. It considers the issue from a theoretical perspective by briefly reviewing existing findings on Polish for Specific Purposes, defining the ways in which the concept of Polish for Specific Purposes in literary studies may be understood, and outlining principles for the design of course curricula in this area. The work further presents an analysis of qualitative research, including interviews with lecturers and teachers conducting literature-related courses, as well as a content analysis of a scholar article concerning the delivery of a literary studies seminar within Polish studies programs abroad. Finally, the dissertation offers an original proposition for a Polish for Specific Purposes course in literary studies.
dc.abstract.plpl
Praca dotyczy nauczania języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców. Ujęto w niej zagadnienie od strony teoretycznej - krótko rekapituluje dotychczasowe ustalenia na temat języka specjalistycznego, określa, jak rozumiane może być pojęcie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa oraz wskazuje, jak opracowywać programy kursów na ten temat. Rozprawa zawiera również analizę przeprowadzonych badań jakościowych (wywiadów z wykładowcami i lektorami prowadzącymi zajęcia na temat literatury oraz analizę treści artykułu naukowego związanego z prowadzeniem seminarium literaturoznawczym na studiach polonistycznych za granicą), a także propozycję autorskiego programu kursu języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Janowska, Iwona - 128471
dc.contributor.authorpl
Burzyńska, Olga - USOS275459
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Janowska, Iwona - 128471
dc.contributor.reviewerpl
Czerkies, Tamara - 200162
dc.date.accessioned
2025-10-07T22:32:29Z
dc.date.available
2025-10-07T22:32:29Z
dc.date.createdaten
2025-10-07T22:32:29Z
dc.date.submittedpl
2025-09-29
dc.fieldofstudypl
nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
dc.identifier.apdpl
diploma-186794-275459
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/562199
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Polish for Special Purposes, Polish for Academical Purposes, Teaching Polish for Foreigners, Literature
dc.subject.plpl
język specjalistyczny, nauczanie języka polskiego jako obcego, literatura,
dc.titlepl
Nauczanie języka specjalistycznego z zakresu literaturoznawstwa na uczelniach wyższych prowadzących studia polonistyczne dla obcokrajowców – perspektywa nauczycieli.
dc.title.alternativepl
Teaching Polish for Special Purposes in Literary Studies at Universities conducting Polish Studies for Foreigners– Teachers’ Perspective.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
2
Views per month
Views per city
Hermosillo
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections