Green washing in marketing communication in social media as means of influencing consumer behaviour

master
dc.abstract.enThe topic of this work is: greenwashing in marketing communications in social media as means of influencing consumer behaviour. Its main purpose was to analyse the greenwashing phenomenon and the effectiveness of its impact on consumers' behaviour. Greenwashing phenomenon was described by A. Lorance, J. Maxwell, T. Lyon, M. Delmas, V. Burbano, J. Vos, M. Jerome, E. Kim, R. Kumar, A. Montgomery and others. Their studies explain the main idea of green marketing and greenwashing as its side effect. Also, they focus on the danger greenwashing brings to the environment, customers and eco-initiatives. As the situation on the market constantly changes and customers' awareness increases, there is always a need for actual research that gives the most relevant data and statistics. This thesis is based on the survey conducted among 167 respondents who had to make a choice between eco marketing communication and the usual one and take part in the questionary. The hypothesis of the research was that eco promotion has higher effectiveness and influence on customers' decision more than the usual marketing communication. Results of the survey showed that respondents chose green promotions over the classic in the ratio of 58.8% to 42.2%. The other part of the questionary showed the increasing customers' eco-awareness and willingness to decrease the harmful impact on the environment. The respondents declare their readiness to pay more for the eco-products and support the green companies. But in the meantime, they expect companies to contribute to the environment and be transparent and clear in their actions.pl
dc.abstract.plTematem tej pracy jest: greenwashing w komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych jako sposób wpływu na zachowania konsumentów. Jego głównym celem była analiza zjawiska greenwashingu i skuteczności jego wpływu na zachowania konsumentów. Zjawisko Greenwashing opisali A. Lorance, J. Maxwell, T. Lyon, M. Delmas, V. Burbano, J. Vos, M. Jerome, E. Kim, R. Kumar, A. Montgomery i inni. Ich badania wyjaśniają główną ideę zielonego marketingu i greenwashingu jako jego skutków ubocznych. Skupiają się również na niebezpieczeństwie, jakie greenwashing niesie dla środowiska, klientów i inicjatyw ekologicznych.Ponieważ sytuacja na rynku stale się zmienia, a świadomość klientów rośnie, zawsze istnieje potrzeba prowadzenia badań, które dostarczą najbardziej istotnych danych i statystyk. Niniejsza praca opiera się na eksperymencie przeprowadzonym wśród 167 respondentów, którzy musieli dokonać wyboru między komunikacją ekomarketingową a zwykłą i wziąć udział w ankiecie. Hipoteza eksperymentu była taka, że ekopromocja ma większą skuteczność i wpływ na decyzję klientów niż zwykła komunikacja marketingowa. Wyniki eksperymentu pokazały, że ankietowani wybrali promocje zielone zamiast klasycznych w stosunku 58,8% do 42,2%. Druga część kwestionariusza wskazała na rosnącą świadomość ekologiczną klientów oraz chęć zmniejszania szkodliwego wpływu na środowisko. Respondenci deklarują gotowość do płacenia więcej za ekoprodukty i wspierania zielonych firm. Ale w międzyczasie oczekują, że firmy będą przyczyniać się do ochrony środowiska oraz działać w sposób przejrzysty i jasny.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKopera, Sebastian - 173368 pl
dc.contributor.authorKirian, Katerynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerNajda-Janoszka, Marta - 173388 pl
dc.contributor.reviewerKopera, Sebastian - 173368 pl
dc.date.accessioned2021-07-01T21:59:03Z
dc.date.available2021-07-01T21:59:03Z
dc.date.submitted2021-06-29pl
dc.fieldofstudymedia społecznościowe w zarządzaniupl
dc.identifier.apddiploma-149427-271854pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276020
dc.languageengpl
dc.subject.enCUSTOMER BEHAVIOUR, ECO-PROMOTION, GREENWASHING, MARKETING COMMUNICATION, SOCIAL MEDIApl
dc.subject.plZACHOWANIA KONSUMENTÓW, EKO PROMOCJA, GREENWASHING, KOMUNIKACJA MARKETINGOWA, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWEpl
dc.titleGreen washing in marketing communication in social media as means of influencing consumer behaviourpl
dc.title.alternativeGreenwashing w komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych jako sposób wpływu na zahowanie konsumentapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of this work is: greenwashing in marketing communications in social media as means of influencing consumer behaviour. Its main purpose was to analyse the greenwashing phenomenon and the effectiveness of its impact on consumers' behaviour. Greenwashing phenomenon was described by A. Lorance, J. Maxwell, T. Lyon, M. Delmas, V. Burbano, J. Vos, M. Jerome, E. Kim, R. Kumar, A. Montgomery and others. Their studies explain the main idea of green marketing and greenwashing as its side effect. Also, they focus on the danger greenwashing brings to the environment, customers and eco-initiatives. As the situation on the market constantly changes and customers' awareness increases, there is always a need for actual research that gives the most relevant data and statistics. This thesis is based on the survey conducted among 167 respondents who had to make a choice between eco marketing communication and the usual one and take part in the questionary. The hypothesis of the research was that eco promotion has higher effectiveness and influence on customers' decision more than the usual marketing communication. Results of the survey showed that respondents chose green promotions over the classic in the ratio of 58.8% to 42.2%. The other part of the questionary showed the increasing customers' eco-awareness and willingness to decrease the harmful impact on the environment. The respondents declare their readiness to pay more for the eco-products and support the green companies. But in the meantime, they expect companies to contribute to the environment and be transparent and clear in their actions.
dc.abstract.plpl
Tematem tej pracy jest: greenwashing w komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych jako sposób wpływu na zachowania konsumentów. Jego głównym celem była analiza zjawiska greenwashingu i skuteczności jego wpływu na zachowania konsumentów. Zjawisko Greenwashing opisali A. Lorance, J. Maxwell, T. Lyon, M. Delmas, V. Burbano, J. Vos, M. Jerome, E. Kim, R. Kumar, A. Montgomery i inni. Ich badania wyjaśniają główną ideę zielonego marketingu i greenwashingu jako jego skutków ubocznych. Skupiają się również na niebezpieczeństwie, jakie greenwashing niesie dla środowiska, klientów i inicjatyw ekologicznych.Ponieważ sytuacja na rynku stale się zmienia, a świadomość klientów rośnie, zawsze istnieje potrzeba prowadzenia badań, które dostarczą najbardziej istotnych danych i statystyk. Niniejsza praca opiera się na eksperymencie przeprowadzonym wśród 167 respondentów, którzy musieli dokonać wyboru między komunikacją ekomarketingową a zwykłą i wziąć udział w ankiecie. Hipoteza eksperymentu była taka, że ekopromocja ma większą skuteczność i wpływ na decyzję klientów niż zwykła komunikacja marketingowa. Wyniki eksperymentu pokazały, że ankietowani wybrali promocje zielone zamiast klasycznych w stosunku 58,8% do 42,2%. Druga część kwestionariusza wskazała na rosnącą świadomość ekologiczną klientów oraz chęć zmniejszania szkodliwego wpływu na środowisko. Respondenci deklarują gotowość do płacenia więcej za ekoprodukty i wspierania zielonych firm. Ale w międzyczasie oczekują, że firmy będą przyczyniać się do ochrony środowiska oraz działać w sposób przejrzysty i jasny.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kopera, Sebastian - 173368
dc.contributor.authorpl
Kirian, Kateryna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Najda-Janoszka, Marta - 173388
dc.contributor.reviewerpl
Kopera, Sebastian - 173368
dc.date.accessioned
2021-07-01T21:59:03Z
dc.date.available
2021-07-01T21:59:03Z
dc.date.submittedpl
2021-06-29
dc.fieldofstudypl
media społecznościowe w zarządzaniu
dc.identifier.apdpl
diploma-149427-271854
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/276020
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
CUSTOMER BEHAVIOUR, ECO-PROMOTION, GREENWASHING, MARKETING COMMUNICATION, SOCIAL MEDIA
dc.subject.plpl
ZACHOWANIA KONSUMENTÓW, EKO PROMOCJA, GREENWASHING, KOMUNIKACJA MARKETINGOWA, MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
dc.titlepl
Green washing in marketing communication in social media as means of influencing consumer behaviour
dc.title.alternativepl
Greenwashing w komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych jako sposób wpływu na zahowanie konsumenta
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
450
Views per month
Views per city
Kuala Lumpur
13
Warsaw
12
Dunedin
8
Poznan
8
Southampton
8
New York
7
Wroclaw
7
Chorzów
6
Guadalajara
6
Krakow
6

No access

No Thumbnail Available