Idea wolności w twórczości Fiodora Dostojewskiego

master
dc.abstract.en“Neither man, nor nation can exist without a significant idea”- Dostoevsky wrote. Undoubtedly, a matter of freedom was one of the most important problems in his works. I focused on presenting its abuse, individual, as well as social. Making freedom an absolute, isolated value causes extreme individualism, “freedom without unity”, like in Feuerbach’s anthropotheism or Striner’s egoist nihilism. Dostoevsky also opposed the idea of escape from freedom. He was against all arbitrary projects of depriving people of freedom for their future happiness and calm. It always leads to “unity without freedom”, tyranny, both political (revolution) and religious (Catholic). Dostoevsky blamed modern ideas (especially the doctrine of socialism) for destroying freedom. As the writer couldn’t tolerate this reality, he began an intensive search for a solution of this urgent problem. Dostoyevsky came to conclusion, that the only rescue for a man, is God and the principle of brotherly love, according to his well-known sentence: "If God doesn’t exist, everything is permitted."pl
dc.abstract.pl„Bez wyższej idei nie może istnieć ani człowiek, ani naród” – pisał Dostojewski. Niewątpliwie jednym z najważniejszych problemów jakie poruszał w swojej twórczości, jest kwestia wolności. W niniejszej pracy skupiam się na ukazaniu jej nadużyć, zarówno w skali jednostkowej, jak i społecznej. Absolutyzacja wolności, wyalienowanie jej od wszelkich innych wartości, prowadzi do skrajnego indywidualizmu, „wolności bez jedności”, która swój wyraz znalazła m. in. w antropoteizmie Feuerbacha czy egoistycznym nihilizmie Stirnera. Z drugiej strony, Dostojewski nie był zwolennikiem ucieczki od wolności. Sprzeciwiał się wszelkim arbitralnym projektom pozbawiania ludzi wolności w imię ich przyszłego szczęścia i spokoju. Skutkują one zawsze „jednością bez wolności”, a więc tyranią, zarówno polityczną (rewolucja), jak i religijną (katolicyzm). Wolność zostaje więc wypaczona zarówno przez samowolę, jak i z góry narzucone dobro. Przyczyn takiego stanu rzeczy pisarz upatrywał w rozwoju nowożytnych idei, w szczególności doktryny socjalizmu. Człowiek pozostał niemalże bez wyjścia- albo uzna postulaty socjalistów, da się zniewolić rozumowi i będzie gotowy na wszelkie poświecenia, albo je odrzuci, buntując się, negując wszystko, wskutek czego zostanie wyrzucony poza nawias społeczny i skazany na samotność. Dostojewski nie mógł pogodzić się z taką sytuacją, dlatego rozpoczął intensywne poszukiwania drogi, która wyzwoliłaby człowieka z owego przeklętego dylematu. Jedynego ratunku upatrywał w Bogu oraz braterskiej zasadzie miłości, w myśl chyba najbardziej znanej jego sentencji, że: „Jeśli Boga nie ma, to wszystko jest dozwolone.”pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorChojnicka, Krystyna - 127540 pl
dc.contributor.authorOlejniczak, Joannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerMalczewski, Jacek - 136507 pl
dc.contributor.reviewerChojnicka, Krystyna - 127540 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T04:37:49Z
dc.date.available2020-07-25T04:37:49Z
dc.date.submitted2014-09-30pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-90950-112945pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199181
dc.languagepolpl
dc.subject.enFyodor Dostoyevsky, freedom, God, socialism, nihilismpl
dc.subject.plFiodor Dostojewski, wolność, Bóg, socjalizm, nihilizmpl
dc.titleIdea wolności w twórczości Fiodora Dostojewskiegopl
dc.title.alternativeThe idea of freedom in the works of Fyodor Dostoyevskypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
“Neither man, nor nation can exist without a significant idea”- Dostoevsky wrote. Undoubtedly, a matter of freedom was one of the most important problems in his works. I focused on presenting its abuse, individual, as well as social. Making freedom an absolute, isolated value causes extreme individualism, “freedom without unity”, like in Feuerbach’s anthropotheism or Striner’s egoist nihilism. Dostoevsky also opposed the idea of escape from freedom. He was against all arbitrary projects of depriving people of freedom for their future happiness and calm. It always leads to “unity without freedom”, tyranny, both political (revolution) and religious (Catholic). Dostoevsky blamed modern ideas (especially the doctrine of socialism) for destroying freedom. As the writer couldn’t tolerate this reality, he began an intensive search for a solution of this urgent problem. Dostoyevsky came to conclusion, that the only rescue for a man, is God and the principle of brotherly love, according to his well-known sentence: "If God doesn’t exist, everything is permitted."
dc.abstract.plpl
„Bez wyższej idei nie może istnieć ani człowiek, ani naród” – pisał Dostojewski. Niewątpliwie jednym z najważniejszych problemów jakie poruszał w swojej twórczości, jest kwestia wolności. W niniejszej pracy skupiam się na ukazaniu jej nadużyć, zarówno w skali jednostkowej, jak i społecznej. Absolutyzacja wolności, wyalienowanie jej od wszelkich innych wartości, prowadzi do skrajnego indywidualizmu, „wolności bez jedności”, która swój wyraz znalazła m. in. w antropoteizmie Feuerbacha czy egoistycznym nihilizmie Stirnera. Z drugiej strony, Dostojewski nie był zwolennikiem ucieczki od wolności. Sprzeciwiał się wszelkim arbitralnym projektom pozbawiania ludzi wolności w imię ich przyszłego szczęścia i spokoju. Skutkują one zawsze „jednością bez wolności”, a więc tyranią, zarówno polityczną (rewolucja), jak i religijną (katolicyzm). Wolność zostaje więc wypaczona zarówno przez samowolę, jak i z góry narzucone dobro. Przyczyn takiego stanu rzeczy pisarz upatrywał w rozwoju nowożytnych idei, w szczególności doktryny socjalizmu. Człowiek pozostał niemalże bez wyjścia- albo uzna postulaty socjalistów, da się zniewolić rozumowi i będzie gotowy na wszelkie poświecenia, albo je odrzuci, buntując się, negując wszystko, wskutek czego zostanie wyrzucony poza nawias społeczny i skazany na samotność. Dostojewski nie mógł pogodzić się z taką sytuacją, dlatego rozpoczął intensywne poszukiwania drogi, która wyzwoliłaby człowieka z owego przeklętego dylematu. Jedynego ratunku upatrywał w Bogu oraz braterskiej zasadzie miłości, w myśl chyba najbardziej znanej jego sentencji, że: „Jeśli Boga nie ma, to wszystko jest dozwolone.”
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Chojnicka, Krystyna - 127540
dc.contributor.authorpl
Olejniczak, Joanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Malczewski, Jacek - 136507
dc.contributor.reviewerpl
Chojnicka, Krystyna - 127540
dc.date.accessioned
2020-07-25T04:37:49Z
dc.date.available
2020-07-25T04:37:49Z
dc.date.submittedpl
2014-09-30
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-90950-112945
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199181
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Fyodor Dostoyevsky, freedom, God, socialism, nihilism
dc.subject.plpl
Fiodor Dostojewski, wolność, Bóg, socjalizm, nihilizm
dc.titlepl
Idea wolności w twórczości Fiodora Dostojewskiego
dc.title.alternativepl
The idea of freedom in the works of Fyodor Dostoyevsky
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available