Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Badanie kompetencji komunikacyjnej dziecka z pFAS
Study of the communicative competence of a child with pFAS.
dziecko, kompetencja komunikacyjna, sfera językowo-poznawcza, sfera społeczna, sfera świadomości emocjonalnej, spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych
child, communicative competence, emotional awareness sphere, fetal alcohol spectrum disorder, linguistic-cognitive sphere, social sphere
Celem pracy jest przedstawienie kompetencji komunikacyjnej 11-letniego chłopca z pFAS w odniesieniu do trzech sfer: językowo-poznawczej, świadomości emocjonalnej oraz społecznej. W badaniu wykorzystano metodę studium przypadku, z wykorzystaniem testu przesiewowego, obserwacji, raportów oraz dokumentacji medycznej. Kompetencja komunikacyjna badanego jest bardzo zaburzona. W sferze językowo-poznawczej badany ma głównie problemy z gramatyką, czytaniem i pisaniem. Brak kontroli nad własnym zachowaniem, gestami i mimiką, świadczą o zaburzonej sferze świadomości emocjonalnej. Konieczność lekcji indywidualnych wynikająca z braku umiejętności wchodzenia w relacje z innymi, charakteryzuje problemy w sferze społecznej. Czynnikiem, który wywołał wszystkie problemy badanego był alkohol spożywany przez matkę biologiczną chłopca w czasie ciąży. Spowodowało to nieodwracalne uszkodzenia mózgu chłopca i przyczyniło się do jego obecnego nieprawidłowego funkcjonowania.
The aim of the project is to present the communicative competence of an 11-year-old boy with pFAS in relation to three spheres: linguistic-cognitive, emotional and social awareness. The study is based on a case study method, using a screening test, observation, reports and medical records. The communicative competence of the subject is very disturbed. In the linguistic-cognitive sphere, the child being tested has problems mainly with grammar, reading and writing. Lack of self-control in terms of behavior, gestures and mimicry, testify to the disturbed sphere of emotional awareness. The necessity of individual lessons, resulting from the inability to enter into relationships with others, characterizes the problems in the social sphere. The factor that caused all the problems of the subject was alcohol consumed by the boy's biological mother during pregnancy. It caused irreversible damage to the boy's brain and contributed to his current malfunction.
dc.abstract.en | The aim of the project is to present the communicative competence of an 11-year-old boy with pFAS in relation to three spheres: linguistic-cognitive, emotional and social awareness. The study is based on a case study method, using a screening test, observation, reports and medical records. The communicative competence of the subject is very disturbed. In the linguistic-cognitive sphere, the child being tested has problems mainly with grammar, reading and writing. Lack of self-control in terms of behavior, gestures and mimicry, testify to the disturbed sphere of emotional awareness. The necessity of individual lessons, resulting from the inability to enter into relationships with others, characterizes the problems in the social sphere. The factor that caused all the problems of the subject was alcohol consumed by the boy's biological mother during pregnancy. It caused irreversible damage to the boy's brain and contributed to his current malfunction. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest przedstawienie kompetencji komunikacyjnej 11-letniego chłopca z pFAS w odniesieniu do trzech sfer: językowo-poznawczej, świadomości emocjonalnej oraz społecznej. W badaniu wykorzystano metodę studium przypadku, z wykorzystaniem testu przesiewowego, obserwacji, raportów oraz dokumentacji medycznej. Kompetencja komunikacyjna badanego jest bardzo zaburzona. W sferze językowo-poznawczej badany ma głównie problemy z gramatyką, czytaniem i pisaniem. Brak kontroli nad własnym zachowaniem, gestami i mimiką, świadczą o zaburzonej sferze świadomości emocjonalnej. Konieczność lekcji indywidualnych wynikająca z braku umiejętności wchodzenia w relacje z innymi, charakteryzuje problemy w sferze społecznej. Czynnikiem, który wywołał wszystkie problemy badanego był alkohol spożywany przez matkę biologiczną chłopca w czasie ciąży. Spowodowało to nieodwracalne uszkodzenia mózgu chłopca i przyczyniło się do jego obecnego nieprawidłowego funkcjonowania. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dębski, Robert - 174580 | pl |
dc.contributor.author | Frączek, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dębski, Robert - 174580 | pl |
dc.contributor.reviewer | Knapek, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T00:28:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T00:28:05Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | logopedia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-133207-196401 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235558 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | child, communicative competence, emotional awareness sphere, fetal alcohol spectrum disorder, linguistic-cognitive sphere, social sphere | pl |
dc.subject.pl | dziecko, kompetencja komunikacyjna, sfera językowo-poznawcza, sfera społeczna, sfera świadomości emocjonalnej, spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych | pl |
dc.title | Badanie kompetencji komunikacyjnej dziecka z pFAS | pl |
dc.title.alternative | Study of the communicative competence of a child with pFAS. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |