Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Świat jako gra, śmierć jako niemożliwość. Shakespeare, Stoppard i gry wideo
World as a game, death as an impossibility. Shakespeare, Stoppard and video games
gra, świat, śmierć, Dasein, możliwość, bycie, autentyczność, Heidegger, Gadamer, transgresja
game, world, death, Dasein, possibility, being, authenticity, Heidegger, Gadamer, transgression
Celem niniejszej pracy jest interpretacja wybranych tekstów kultury w kontekście metafory świata jako gry, ze szczególnym uwzględnieniem kategorii śmierci, rozumianej jako potencjalna „możliwość”. Omówione zostają w kolejności następujące teksty: „Inside” – gra wideo wyprodukowana przed studio Playdead, „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją” Toma Stopparda oraz „Tytus Andronikus” Williama Shakespeare’a. Przeanalizowane zostają działania, gesty i słowa bohaterów-graczy w oparciu o myśl Martina Heideggera (głównie założenia przedstawione w „Byciu i czasie”), filozoficzną koncepcję gry Hansa-Georga Gadamera oraz złożoną definicję gracza autorstwa Espena Aarsetha.
The aim of this thesis is an interpretation of chosen texts of culture in context of the world as a game metaphor, with particular emphasis on the category of death, understood as a potential possibility. The following texts have been discussed in order: „Inside” – video game developed by Playded Studio, Tom Stoppard’s „Rosencrantz and Guildenstern are dead” and „Titus Andronicus” by William Shakespeare. Martin Heidegger’s thought (mainly propositions from „Being and Time”), Hans-Georg Gadamer’s philosophical concept of game and Espen Aarseth’s complex definition of a gamer form a basis for an analysis of characters-gamers actions, gestures and words.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is an interpretation of chosen texts of culture in context of the world as a game metaphor, with particular emphasis on the category of death, understood as a potential possibility. The following texts have been discussed in order: „Inside” – video game developed by Playded Studio, Tom Stoppard’s „Rosencrantz and Guildenstern are dead” and „Titus Andronicus” by William Shakespeare. Martin Heidegger’s thought (mainly propositions from „Being and Time”), Hans-Georg Gadamer’s philosophical concept of game and Espen Aarseth’s complex definition of a gamer form a basis for an analysis of characters-gamers actions, gestures and words. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest interpretacja wybranych tekstów kultury w kontekście metafory świata jako gry, ze szczególnym uwzględnieniem kategorii śmierci, rozumianej jako potencjalna „możliwość”. Omówione zostają w kolejności następujące teksty: „Inside” – gra wideo wyprodukowana przed studio Playdead, „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją” Toma Stopparda oraz „Tytus Andronikus” Williama Shakespeare’a. Przeanalizowane zostają działania, gesty i słowa bohaterów-graczy w oparciu o myśl Martina Heideggera (głównie założenia przedstawione w „Byciu i czasie”), filozoficzną koncepcję gry Hansa-Georga Gadamera oraz złożoną definicję gracza autorstwa Espena Aarsetha. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Siwiec, Magdalena - 131889 | pl |
dc.contributor.author | Mejsner, Paula | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Majkowski, Tomasz - 147028 | pl |
dc.contributor.reviewer | Siwiec, Magdalena - 131889 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T04:07:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T04:07:21Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-11 | pl |
dc.fieldofstudy | polonistyka - komparatystyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-136987-192864 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238826 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | game, world, death, Dasein, possibility, being, authenticity, Heidegger, Gadamer, transgression | pl |
dc.subject.pl | gra, świat, śmierć, Dasein, możliwość, bycie, autentyczność, Heidegger, Gadamer, transgresja | pl |
dc.title | Świat jako gra, śmierć jako niemożliwość. Shakespeare, Stoppard i gry wideo | pl |
dc.title.alternative | World as a game, death as an impossibility. Shakespeare, Stoppard and video games | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |