Świat jako gra, śmierć jako niemożliwość. Shakespeare, Stoppard i gry wideo

master
dc.abstract.enThe aim of this thesis is an interpretation of chosen texts of culture in context of the world as a game metaphor, with particular emphasis on the category of death, understood as a potential possibility. The following texts have been discussed in order: „Inside” – video game developed by Playded Studio, Tom Stoppard’s „Rosencrantz and Guildenstern are dead” and „Titus Andronicus” by William Shakespeare. Martin Heidegger’s thought (mainly propositions from „Being and Time”), Hans-Georg Gadamer’s philosophical concept of game and Espen Aarseth’s complex definition of a gamer form a basis for an analysis of characters-gamers actions, gestures and words.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest interpretacja wybranych tekstów kultury w kontekście metafory świata jako gry, ze szczególnym uwzględnieniem kategorii śmierci, rozumianej jako potencjalna „możliwość”. Omówione zostają w kolejności następujące teksty: „Inside” – gra wideo wyprodukowana przed studio Playdead, „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją” Toma Stopparda oraz „Tytus Andronikus” Williama Shakespeare’a. Przeanalizowane zostają działania, gesty i słowa bohaterów-graczy w oparciu o myśl Martina Heideggera (głównie założenia przedstawione w „Byciu i czasie”), filozoficzną koncepcję gry Hansa-Georga Gadamera oraz złożoną definicję gracza autorstwa Espena Aarsetha.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSiwiec, Magdalena - 131889 pl
dc.contributor.authorMejsner, Paulapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerMajkowski, Tomasz - 147028 pl
dc.contributor.reviewerSiwiec, Magdalena - 131889 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T04:07:21Z
dc.date.available2020-07-28T04:07:21Z
dc.date.submitted2019-09-11pl
dc.fieldofstudypolonistyka - komparatystykapl
dc.identifier.apddiploma-136987-192864pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238826
dc.languagepolpl
dc.subject.engame, world, death, Dasein, possibility, being, authenticity, Heidegger, Gadamer, transgressionpl
dc.subject.plgra, świat, śmierć, Dasein, możliwość, bycie, autentyczność, Heidegger, Gadamer, transgresjapl
dc.titleŚwiat jako gra, śmierć jako niemożliwość. Shakespeare, Stoppard i gry wideopl
dc.title.alternativeWorld as a game, death as an impossibility. Shakespeare, Stoppard and video gamespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is an interpretation of chosen texts of culture in context of the world as a game metaphor, with particular emphasis on the category of death, understood as a potential possibility. The following texts have been discussed in order: „Inside” – video game developed by Playded Studio, Tom Stoppard’s „Rosencrantz and Guildenstern are dead” and „Titus Andronicus” by William Shakespeare. Martin Heidegger’s thought (mainly propositions from „Being and Time”), Hans-Georg Gadamer’s philosophical concept of game and Espen Aarseth’s complex definition of a gamer form a basis for an analysis of characters-gamers actions, gestures and words.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest interpretacja wybranych tekstów kultury w kontekście metafory świata jako gry, ze szczególnym uwzględnieniem kategorii śmierci, rozumianej jako potencjalna „możliwość”. Omówione zostają w kolejności następujące teksty: „Inside” – gra wideo wyprodukowana przed studio Playdead, „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją” Toma Stopparda oraz „Tytus Andronikus” Williama Shakespeare’a. Przeanalizowane zostają działania, gesty i słowa bohaterów-graczy w oparciu o myśl Martina Heideggera (głównie założenia przedstawione w „Byciu i czasie”), filozoficzną koncepcję gry Hansa-Georga Gadamera oraz złożoną definicję gracza autorstwa Espena Aarsetha.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Siwiec, Magdalena - 131889
dc.contributor.authorpl
Mejsner, Paula
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Majkowski, Tomasz - 147028
dc.contributor.reviewerpl
Siwiec, Magdalena - 131889
dc.date.accessioned
2020-07-28T04:07:21Z
dc.date.available
2020-07-28T04:07:21Z
dc.date.submittedpl
2019-09-11
dc.fieldofstudypl
polonistyka - komparatystyka
dc.identifier.apdpl
diploma-136987-192864
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/238826
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
game, world, death, Dasein, possibility, being, authenticity, Heidegger, Gadamer, transgression
dc.subject.plpl
gra, świat, śmierć, Dasein, możliwość, bycie, autentyczność, Heidegger, Gadamer, transgresja
dc.titlepl
Świat jako gra, śmierć jako niemożliwość. Shakespeare, Stoppard i gry wideo
dc.title.alternativepl
World as a game, death as an impossibility. Shakespeare, Stoppard and video games
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
29
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Helsinki
3
Wroclaw
3
Katowice
2
Dublin
1
Gdansk
1
Lodz
1
Otyń
1
Poznan
1
Skawina
1

No access

No Thumbnail Available