Osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochrona i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie

master
dc.abstract.enThe thesis considers the personal copyright of an advertising work and the protection and liability for its infringement. The thesis consists of five chapters. The first four chapters analyze four different research problems. The first research problem relates to how advertising and its creators are viewed in copyright doctrine. In the context of advertising - it is analyzed in terms of whether it can be considered a work under copyright law, and therefore according to the premises of creativity, individuality and establishment. In the doctrine, the characteristics of a work are not given to borderline creations of the intellect, that is, among other things, slogans or advertising prospectuses. However, if it is possible to indicate the statutory prerequisites in a given advertisement, it is a work under copyright law. How the doctrine views the creator of an advertisement is also important. If an advertisement is considered a work, then the person who created it is the creator under copyright law. Advertising materials are most often prepared by more than one person, so the literature indicates that the authors of advertisements, according to copyright law, are usually co-authors.Another research problem, analyzed in the second chapter, concerned what distinguishes the personal copyrights of creators of advertising works. Most relevant to this issue is the specific nature of advertising and its objectives aimed at the profit of the person commissioning it. Given these aspects, ad creators often choose not to exercise part of their personal copyrights.The third chapter considers the research problem relating to the distinguishing features of the protection of authors' moral rights of advertising works. As a distinguishing feature, first of all, the dependence of the protection on the existence of the two previously discussed issues, namely, whether the advertisement is a work and whether its creator has not decided not to exercise his personal copyrights.The last research problem, analyzed in chapter four, concerns the issues distinguishing criminal liability for copyright infringement of the creators of advertising works. Here, too, the relationship between the existence of the prerequisites of the work and also the characteristics of the creator of the advertisement under copyright law and whether the author in question has decided not to exercise his rights is relevant. Also of significance are the obligations contained in the contract with the principal. The last chapter of the work includes a conclusion.pl
dc.abstract.plW pracy magisterskiej poddano rozważaniom osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochronę i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie. Praca składa się z pięciu rozdziałów W pierwszych czterech rozdziałach poddano analizie cztery różne problemy badawcze. Pierwszy z problemów badawczych odnosi się do tego, jak w doktrynie prawa autorskiego postrzegana jest reklama oraz jego twórcy. W kontekście reklamy – jest ona analizowana pod kątem tego, czy może być uznana za utwór świetle prawa autorskiego, a więc według przesłanek twórczości, indywidualności oraz ustalenia. W doktrynie cechy utworu nie są przyznawane granicznym wytworom intelektu, czyli m.in. sloganom czy prospektom reklamowym. Jednak jeśli w danej reklamie możliwe jest wskazanie ustawowych przesłanek, to w świetle prawa autorskiego jest ona utworem. Istotne znaczenie ma także to, jak w doktrynie postrzega się twórcę reklamy. Jeśli dana reklama jest uznana za utwór, to osoba, która ją stworzyła, zgodnie prawem autorskim jest twórcą. Materiały reklamowe najczęściej przygotowuje więcej niż jedna osoba, dlatego w literaturze wskazuje się, że autorzy reklam, zgodnie z prawem autorskim, zazwyczaj są współautorami.Kolejny problem badawczy, poddany analizie w drugim rozdziale, dotyczył tego, co wyróżnia osobiste prawa autorskie twórców utworów reklamowych. Najistotniejsza w tej kwestii jest specyfika reklamy oraz jej cele nakierowane na zysk osoby zlecającej. Zważywszy na te aspekty, twórcy reklam często decydują się na niewykonywanie części swoich osobistych praw autorskich.W rozdziale trzecim rozważaniom poddano problem badawczy, odnoszący się do wyróżników ochrony autorskich praw osobistych autorów utworów reklamowych. Jako cechę wyróżniającą należy przede wszystkim wskazać zależność ochrony od zaistnienia dwóch wcześniej omawianych kwestii, czyli tego, czy dana reklama jest utworem oraz czy jej twórca nie postanowił o niewykonywaniu swoich autorskich praw osobistych.Ostatni problem badawczy, analizowany w rozdziale czwartym, dotyczy kwestii wyróżniających odpowiedzialność karną za naruszenia praw autorskich twórców dzieł reklamowych. Tutaj także znaczenie ma zależność zaistnienia przesłanek utworu a także cech twórcy reklamy w świetle prawa autorskiego oraz tego, czy dany autor zdecydował się na niewykonywanie swoich praw. Znaczenie mają także zawarte w umowie ze zleceniodawcą zobowiązania. Ostatni z rozdziałów pracy zawiera zakończenie.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBandarzewski, Kazimierz - 127200 pl
dc.contributor.authorSkalniak, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerBandarzewski, Kazimierz - 127200 pl
dc.contributor.reviewerMączyński, Marek - 130463 pl
dc.date.accessioned2023-07-07T22:27:53Z
dc.date.available2023-07-07T22:27:53Z
dc.date.submitted2023-07-07pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-168473-307165pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315043
dc.languagepolpl
dc.subject.encopyright, advertising, creator, work, advertising work, advertising creator, personal copyright, copyright protection, criminal liabilitypl
dc.subject.plprawo autorskie, reklama, twórca, utwór, utwór reklamowy, twórca reklamy, osobiste prawa autorskie, ochrona autorskich praw osobistych, odpowiedzialność karnapl
dc.titleOsobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochrona i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszeniepl
dc.title.alternativePersonal copyright in an advertising work and the protection and liability for its infringementpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis considers the personal copyright of an advertising work and the protection and liability for its infringement. The thesis consists of five chapters. The first four chapters analyze four different research problems. The first research problem relates to how advertising and its creators are viewed in copyright doctrine. In the context of advertising - it is analyzed in terms of whether it can be considered a work under copyright law, and therefore according to the premises of creativity, individuality and establishment. In the doctrine, the characteristics of a work are not given to borderline creations of the intellect, that is, among other things, slogans or advertising prospectuses. However, if it is possible to indicate the statutory prerequisites in a given advertisement, it is a work under copyright law. How the doctrine views the creator of an advertisement is also important. If an advertisement is considered a work, then the person who created it is the creator under copyright law. Advertising materials are most often prepared by more than one person, so the literature indicates that the authors of advertisements, according to copyright law, are usually co-authors.Another research problem, analyzed in the second chapter, concerned what distinguishes the personal copyrights of creators of advertising works. Most relevant to this issue is the specific nature of advertising and its objectives aimed at the profit of the person commissioning it. Given these aspects, ad creators often choose not to exercise part of their personal copyrights.The third chapter considers the research problem relating to the distinguishing features of the protection of authors' moral rights of advertising works. As a distinguishing feature, first of all, the dependence of the protection on the existence of the two previously discussed issues, namely, whether the advertisement is a work and whether its creator has not decided not to exercise his personal copyrights.The last research problem, analyzed in chapter four, concerns the issues distinguishing criminal liability for copyright infringement of the creators of advertising works. Here, too, the relationship between the existence of the prerequisites of the work and also the characteristics of the creator of the advertisement under copyright law and whether the author in question has decided not to exercise his rights is relevant. Also of significance are the obligations contained in the contract with the principal. The last chapter of the work includes a conclusion.
dc.abstract.plpl
W pracy magisterskiej poddano rozważaniom osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochronę i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie. Praca składa się z pięciu rozdziałów W pierwszych czterech rozdziałach poddano analizie cztery różne problemy badawcze. Pierwszy z problemów badawczych odnosi się do tego, jak w doktrynie prawa autorskiego postrzegana jest reklama oraz jego twórcy. W kontekście reklamy – jest ona analizowana pod kątem tego, czy może być uznana za utwór świetle prawa autorskiego, a więc według przesłanek twórczości, indywidualności oraz ustalenia. W doktrynie cechy utworu nie są przyznawane granicznym wytworom intelektu, czyli m.in. sloganom czy prospektom reklamowym. Jednak jeśli w danej reklamie możliwe jest wskazanie ustawowych przesłanek, to w świetle prawa autorskiego jest ona utworem. Istotne znaczenie ma także to, jak w doktrynie postrzega się twórcę reklamy. Jeśli dana reklama jest uznana za utwór, to osoba, która ją stworzyła, zgodnie prawem autorskim jest twórcą. Materiały reklamowe najczęściej przygotowuje więcej niż jedna osoba, dlatego w literaturze wskazuje się, że autorzy reklam, zgodnie z prawem autorskim, zazwyczaj są współautorami.Kolejny problem badawczy, poddany analizie w drugim rozdziale, dotyczył tego, co wyróżnia osobiste prawa autorskie twórców utworów reklamowych. Najistotniejsza w tej kwestii jest specyfika reklamy oraz jej cele nakierowane na zysk osoby zlecającej. Zważywszy na te aspekty, twórcy reklam często decydują się na niewykonywanie części swoich osobistych praw autorskich.W rozdziale trzecim rozważaniom poddano problem badawczy, odnoszący się do wyróżników ochrony autorskich praw osobistych autorów utworów reklamowych. Jako cechę wyróżniającą należy przede wszystkim wskazać zależność ochrony od zaistnienia dwóch wcześniej omawianych kwestii, czyli tego, czy dana reklama jest utworem oraz czy jej twórca nie postanowił o niewykonywaniu swoich autorskich praw osobistych.Ostatni problem badawczy, analizowany w rozdziale czwartym, dotyczy kwestii wyróżniających odpowiedzialność karną za naruszenia praw autorskich twórców dzieł reklamowych. Tutaj także znaczenie ma zależność zaistnienia przesłanek utworu a także cech twórcy reklamy w świetle prawa autorskiego oraz tego, czy dany autor zdecydował się na niewykonywanie swoich praw. Znaczenie mają także zawarte w umowie ze zleceniodawcą zobowiązania. Ostatni z rozdziałów pracy zawiera zakończenie.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bandarzewski, Kazimierz - 127200
dc.contributor.authorpl
Skalniak, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Bandarzewski, Kazimierz - 127200
dc.contributor.reviewerpl
Mączyński, Marek - 130463
dc.date.accessioned
2023-07-07T22:27:53Z
dc.date.available
2023-07-07T22:27:53Z
dc.date.submittedpl
2023-07-07
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-168473-307165
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315043
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
copyright, advertising, creator, work, advertising work, advertising creator, personal copyright, copyright protection, criminal liability
dc.subject.plpl
prawo autorskie, reklama, twórca, utwór, utwór reklamowy, twórca reklamy, osobiste prawa autorskie, ochrona autorskich praw osobistych, odpowiedzialność karna
dc.titlepl
Osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochrona i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie
dc.title.alternativepl
Personal copyright in an advertising work and the protection and liability for its infringement
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections