Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochrona i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie
Personal copyright in an advertising work and the protection and liability for its infringement
prawo autorskie, reklama, twórca, utwór, utwór reklamowy, twórca reklamy, osobiste prawa autorskie, ochrona autorskich praw osobistych, odpowiedzialność karna
copyright, advertising, creator, work, advertising work, advertising creator, personal copyright, copyright protection, criminal liability
W pracy magisterskiej poddano rozważaniom osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochronę i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie. Praca składa się z pięciu rozdziałów W pierwszych czterech rozdziałach poddano analizie cztery różne problemy badawcze. Pierwszy z problemów badawczych odnosi się do tego, jak w doktrynie prawa autorskiego postrzegana jest reklama oraz jego twórcy. W kontekście reklamy – jest ona analizowana pod kątem tego, czy może być uznana za utwór świetle prawa autorskiego, a więc według przesłanek twórczości, indywidualności oraz ustalenia. W doktrynie cechy utworu nie są przyznawane granicznym wytworom intelektu, czyli m.in sloganom czy prospektom reklamowym. Jednak jeśli w danej reklamie możliwe jest wskazanie ustawowych przesłanek, to w świetle prawa autorskiego jest ona utworem. Istotne znaczenie ma także to, jak w doktrynie postrzega się twórcę reklamy. Jeśli dana reklama jest uznana za utwór, to osoba, która ją stworzyła, zgodnie prawem autorskim jest twórcą. Materiały reklamowe najczęściej przygotowuje więcej niż jedna osoba, dlatego w literaturze wskazuje się, że autorzy reklam, zgodnie z prawem autorskim, zazwyczaj są współautorami.Kolejny problem badawczy, poddany analizie w drugim rozdziale, dotyczył tego, co wyróżnia osobiste prawa autorskie twórców utworów reklamowych. Najistotniejsza w tej kwestii jest specyfika reklamy oraz jej cele nakierowane na zysk osoby zlecającej. Zważywszy na te aspekty, twórcy reklam często decydują się na niewykonywanie części swoich osobistych praw autorskich.W rozdziale trzecim rozważaniom poddano problem badawczy, odnoszący się do wyróżników ochrony autorskich praw osobistych autorów utworów reklamowych. Jako cechę wyróżniającą należy przede wszystkim wskazać zależność ochrony od zaistnienia dwóch wcześniej omawianych kwestii, czyli tego, czy dana reklama jest utworem oraz czy jej twórca nie postanowił o niewykonywaniu swoich autorskich praw osobistych.Ostatni problem badawczy, analizowany w rozdziale czwartym, dotyczy kwestii wyróżniających odpowiedzialność karną za naruszenia praw autorskich twórców dzieł reklamowych. Tutaj także znaczenie ma zależność zaistnienia przesłanek utworu a także cech twórcy reklamy w świetle prawa autorskiego oraz tego, czy dany autor zdecydował się na niewykonywanie swoich praw. Znaczenie mają także zawarte w umowie ze zleceniodawcą zobowiązania. Ostatni z rozdziałów pracy zawiera zakończenie.
The thesis considers the personal copyright of an advertising work and the protection and liability for its infringement. The thesis consists of five chapters. The first four chapters analyze four different research problems. The first research problem relates to how advertising and its creators are viewed in copyright doctrine. In the context of advertising - it is analyzed in terms of whether it can be considered a work under copyright law, and therefore according to the premises of creativity, individuality and establishment. In the doctrine, the characteristics of a work are not given to borderline creations of the intellect, that is, among other things, slogans or advertising prospectuses. However, if it is possible to indicate the statutory prerequisites in a given advertisement, it is a work under copyright law. How the doctrine views the creator of an advertisement is also important. If an advertisement is considered a work, then the person who created it is the creator under copyright law. Advertising materials are most often prepared by more than one person, so the literature indicates that the authors of advertisements, according to copyright law, are usually co-authors.Another research problem, analyzed in the second chapter, concerned what distinguishes the personal copyrights of creators of advertising works. Most relevant to this issue is the specific nature of advertising and its objectives aimed at the profit of the person commissioning it. Given these aspects, ad creators often choose not to exercise part of their personal copyrights.The third chapter considers the research problem relating to the distinguishing features of the protection of authors' moral rights of advertising works. As a distinguishing feature, first of all, the dependence of the protection on the existence of the two previously discussed issues, namely, whether the advertisement is a work and whether its creator has not decided not to exercise his personal copyrights.The last research problem, analyzed in chapter four, concerns the issues distinguishing criminal liability for copyright infringement of the creators of advertising works. Here, too, the relationship between the existence of the prerequisites of the work and also the characteristics of the creator of the advertisement under copyright law and whether the author in question has decided not to exercise his rights is relevant. Also of significance are the obligations contained in the contract with the principal. The last chapter of the work includes a conclusion.
dc.abstract.en | The thesis considers the personal copyright of an advertising work and the protection and liability for its infringement. The thesis consists of five chapters. The first four chapters analyze four different research problems. The first research problem relates to how advertising and its creators are viewed in copyright doctrine. In the context of advertising - it is analyzed in terms of whether it can be considered a work under copyright law, and therefore according to the premises of creativity, individuality and establishment. In the doctrine, the characteristics of a work are not given to borderline creations of the intellect, that is, among other things, slogans or advertising prospectuses. However, if it is possible to indicate the statutory prerequisites in a given advertisement, it is a work under copyright law. How the doctrine views the creator of an advertisement is also important. If an advertisement is considered a work, then the person who created it is the creator under copyright law. Advertising materials are most often prepared by more than one person, so the literature indicates that the authors of advertisements, according to copyright law, are usually co-authors.Another research problem, analyzed in the second chapter, concerned what distinguishes the personal copyrights of creators of advertising works. Most relevant to this issue is the specific nature of advertising and its objectives aimed at the profit of the person commissioning it. Given these aspects, ad creators often choose not to exercise part of their personal copyrights.The third chapter considers the research problem relating to the distinguishing features of the protection of authors' moral rights of advertising works. As a distinguishing feature, first of all, the dependence of the protection on the existence of the two previously discussed issues, namely, whether the advertisement is a work and whether its creator has not decided not to exercise his personal copyrights.The last research problem, analyzed in chapter four, concerns the issues distinguishing criminal liability for copyright infringement of the creators of advertising works. Here, too, the relationship between the existence of the prerequisites of the work and also the characteristics of the creator of the advertisement under copyright law and whether the author in question has decided not to exercise his rights is relevant. Also of significance are the obligations contained in the contract with the principal. The last chapter of the work includes a conclusion. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy magisterskiej poddano rozważaniom osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochronę i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie. Praca składa się z pięciu rozdziałów W pierwszych czterech rozdziałach poddano analizie cztery różne problemy badawcze. Pierwszy z problemów badawczych odnosi się do tego, jak w doktrynie prawa autorskiego postrzegana jest reklama oraz jego twórcy. W kontekście reklamy – jest ona analizowana pod kątem tego, czy może być uznana za utwór świetle prawa autorskiego, a więc według przesłanek twórczości, indywidualności oraz ustalenia. W doktrynie cechy utworu nie są przyznawane granicznym wytworom intelektu, czyli m.in. sloganom czy prospektom reklamowym. Jednak jeśli w danej reklamie możliwe jest wskazanie ustawowych przesłanek, to w świetle prawa autorskiego jest ona utworem. Istotne znaczenie ma także to, jak w doktrynie postrzega się twórcę reklamy. Jeśli dana reklama jest uznana za utwór, to osoba, która ją stworzyła, zgodnie prawem autorskim jest twórcą. Materiały reklamowe najczęściej przygotowuje więcej niż jedna osoba, dlatego w literaturze wskazuje się, że autorzy reklam, zgodnie z prawem autorskim, zazwyczaj są współautorami.Kolejny problem badawczy, poddany analizie w drugim rozdziale, dotyczył tego, co wyróżnia osobiste prawa autorskie twórców utworów reklamowych. Najistotniejsza w tej kwestii jest specyfika reklamy oraz jej cele nakierowane na zysk osoby zlecającej. Zważywszy na te aspekty, twórcy reklam często decydują się na niewykonywanie części swoich osobistych praw autorskich.W rozdziale trzecim rozważaniom poddano problem badawczy, odnoszący się do wyróżników ochrony autorskich praw osobistych autorów utworów reklamowych. Jako cechę wyróżniającą należy przede wszystkim wskazać zależność ochrony od zaistnienia dwóch wcześniej omawianych kwestii, czyli tego, czy dana reklama jest utworem oraz czy jej twórca nie postanowił o niewykonywaniu swoich autorskich praw osobistych.Ostatni problem badawczy, analizowany w rozdziale czwartym, dotyczy kwestii wyróżniających odpowiedzialność karną za naruszenia praw autorskich twórców dzieł reklamowych. Tutaj także znaczenie ma zależność zaistnienia przesłanek utworu a także cech twórcy reklamy w świetle prawa autorskiego oraz tego, czy dany autor zdecydował się na niewykonywanie swoich praw. Znaczenie mają także zawarte w umowie ze zleceniodawcą zobowiązania. Ostatni z rozdziałów pracy zawiera zakończenie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bandarzewski, Kazimierz - 127200 | pl |
dc.contributor.author | Skalniak, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bandarzewski, Kazimierz - 127200 | pl |
dc.contributor.reviewer | Mączyński, Marek - 130463 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-07T22:27:53Z | |
dc.date.available | 2023-07-07T22:27:53Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168473-307165 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/315043 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | copyright, advertising, creator, work, advertising work, advertising creator, personal copyright, copyright protection, criminal liability | pl |
dc.subject.pl | prawo autorskie, reklama, twórca, utwór, utwór reklamowy, twórca reklamy, osobiste prawa autorskie, ochrona autorskich praw osobistych, odpowiedzialność karna | pl |
dc.title | Osobiste prawa autorskie do utworu reklamowego oraz ochrona i ponoszenie odpowiedzialności za ich naruszenie | pl |
dc.title.alternative | Personal copyright in an advertising work and the protection and liability for its infringement | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |