Kapitalizm i płeć. "Superkobieta" w polskim kinie popularnym po 2004 roku

master
dc.abstract.enThe goal of this thesis is to analyse heroines that appeared in selected polish movies made after year 2004. The analysis of the characters, but also their living space, in broad sense, will be made with usage of feminist critique of the medias including mechanisms of their functioning in the popular culture. This analysis aim to prove that how female characters in polish movies made after 2004 are created as impossible women, trying to achieve several life scenarios that are mutually exclusive. While presenting the heroines and the way they're being created in these movies, this thesis will also pay attention several aspects of their functioning in society and mutually exclusive standards they have to meet, both their job careers and in private life. This thesis will also take into the account the economical reality in which the characters are placed and its influence on the situation of women in Poland.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest przeanalizowanie kobiecych bohaterek, które pojawiły się w wybranych polskich filmach nakręconych po 2004 roku. Analiza bohaterek, ale także ich szeroko rozumianej przestrzeni życiowej, zostanie przeprowadzona przy udziale feministycznej krytyki mediów z uwzględnieniem mechanizmów funkcjonowania w kulturze popularnej. Celem tej analizy jest pokazanie, jak kobiece postaci w kinie polskim po 2004 roku są kreowane jako kobiety niemożliwe, realizujące kilka życiowych scenariuszy, które wzajemnie się wykluczają. Przy omawianiu bohaterek i sposobów ich prezentacji zostaną wzięte pod uwagę różne aspekty ich funkcjonowania w społeczeństwie oraz sprzeczne standardy, jakim muszą sprostać tak w karierze zawodowej, jak i w życiu osobistym. W pracy zostanie także uwzględniony system ekonomiczny, w którym żyją bohaterki i jego wpływa na sytuację kobiet w Polsce.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorMajewska, Ewa - 200702 pl
dc.contributor.authorJadach, Magdalenapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerSowińska, Iwona - 174265 pl
dc.contributor.reviewerMajewska, Ewa - 200702 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T21:49:50Z
dc.date.available2020-07-24T21:49:50Z
dc.date.submitted2013-10-21pl
dc.fieldofstudykultura współczesnapl
dc.identifier.apddiploma-83462-133654pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192916
dc.languagepolpl
dc.subject.enfeminism, body, sexuality, film, popular culturepl
dc.subject.plfeminizm, ciało, seksualność, film, kultura popularnapl
dc.titleKapitalizm i płeć. "Superkobieta" w polskim kinie popularnym po 2004 rokupl
dc.title.alternativeCapitalism and gender. "Superwoman" in Polish popular cinema after 2004pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The goal of this thesis is to analyse heroines that appeared in selected polish movies made after year 2004. The analysis of the characters, but also their living space, in broad sense, will be made with usage of feminist critique of the medias including mechanisms of their functioning in the popular culture. This analysis aim to prove that how female characters in polish movies made after 2004 are created as impossible women, trying to achieve several life scenarios that are mutually exclusive. While presenting the heroines and the way they're being created in these movies, this thesis will also pay attention several aspects of their functioning in society and mutually exclusive standards they have to meet, both their job careers and in private life. This thesis will also take into the account the economical reality in which the characters are placed and its influence on the situation of women in Poland.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest przeanalizowanie kobiecych bohaterek, które pojawiły się w wybranych polskich filmach nakręconych po 2004 roku. Analiza bohaterek, ale także ich szeroko rozumianej przestrzeni życiowej, zostanie przeprowadzona przy udziale feministycznej krytyki mediów z uwzględnieniem mechanizmów funkcjonowania w kulturze popularnej. Celem tej analizy jest pokazanie, jak kobiece postaci w kinie polskim po 2004 roku są kreowane jako kobiety niemożliwe, realizujące kilka życiowych scenariuszy, które wzajemnie się wykluczają. Przy omawianiu bohaterek i sposobów ich prezentacji zostaną wzięte pod uwagę różne aspekty ich funkcjonowania w społeczeństwie oraz sprzeczne standardy, jakim muszą sprostać tak w karierze zawodowej, jak i w życiu osobistym. W pracy zostanie także uwzględniony system ekonomiczny, w którym żyją bohaterki i jego wpływa na sytuację kobiet w Polsce.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Majewska, Ewa - 200702
dc.contributor.authorpl
Jadach, Magdalena
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Sowińska, Iwona - 174265
dc.contributor.reviewerpl
Majewska, Ewa - 200702
dc.date.accessioned
2020-07-24T21:49:50Z
dc.date.available
2020-07-24T21:49:50Z
dc.date.submittedpl
2013-10-21
dc.fieldofstudypl
kultura współczesna
dc.identifier.apdpl
diploma-83462-133654
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/192916
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
feminism, body, sexuality, film, popular culture
dc.subject.plpl
feminizm, ciało, seksualność, film, kultura popularna
dc.titlepl
Kapitalizm i płeć. "Superkobieta" w polskim kinie popularnym po 2004 roku
dc.title.alternativepl
Capitalism and gender. "Superwoman" in Polish popular cinema after 2004
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Krakow
2
Warsaw
2
Wroclaw
2
Dublin
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available