Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola klasyki literatury polskiej w edukacji polonistycznej na szczeblu szkoły podstawowej (na wybranych przykładach)
The significiance of polish classic literature in polish education at the level of primary school (on the basis of selected examples)
klasyka literatury polskiej, szkoła podstawowa, literatura, nauczyciel, uczeń, język polski, metoda, lektura, kanon literacki
polish classic literature, primary school, literature, teacher, student, polish language, method, book, literary canon
Głównym problemem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza metod pracy z lekturami należącymi do klasyki literatury polskiej na szczeblu szkoły podstawowej. Utwory kanoniczne znajdują się na listach lektur szkolnych już od IV klasy i poznanie ich to uczniowski obowiązek. Są to jednak teksty trudne dla młodego odbiorcy. W związku z tym w swojej pracy skupiam się nie tylko na zdefiniowaniu hasła "kanon" oraz przeanalizowaniu zmian zachodzących w programach nauczania od lat 40. XX wieku. Moim celem jest także, poprzez przeprowadzone badania, odnalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak dzisiaj nauczyciel powinien pracować z tekstami z kanonu, aby uczniowie odbierali te lekcje jako wartościowe i interesujące? Badania zostały przeprowadzone w formie ankiety wśród uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz pedagogów uczących w tych klasach. Zapoznanie się z odpowiedziami respondentów, a także analiza i porównanie opinii uczniów oraz nauczycieli pozwoliły stwierdzić, iż zarówno młodzież, jak i pedagodzy, zwracają uwagę na wiele takich samych czynników i aspektów, dotyczących pracy z utworami należącymi do klasyki literatury polskiej. Poloniści dostrzegają trudności uczniów w odbiorze tych dzieł, a ich podopieczni doceniają starania oraz pracę swoich wychowawców. Dzięki temu ich wspólne działania mogą przynosić bardzo dobre efekty w pracy dydaktycznej oraz wychowawczej.
The major issue of this master's thesis is the analysis of the working methods, as far as the Polish classic set texts at the level of primary school are concerned. The essential readings are included in the register of required texts from the fourth grade and knowing them is the students' obligation. But still, the school readings are fairly difficult for the young receivers. Therefore, the thesis focuses on the definition of ”canon” in terms of reading at schools and the analysis of changes in the teaching program from the forties of the twentieth century until now.Furthermore, the purpose of this study was also to find out the answer, on the basis of survey, to the question: How should the teacher work with different texts to increase his/ her students' interest and to make them valuable? The survey has been carried out in the form of questionnaire. The students from seventh and eighth grades and their teachers have been interviewed. Getting acquainted with the answers of respondents, analysis and comparison of students and their teachers' opinions, I could state that both students and teachers pay attention to the same factors and aspects of dealing with Polish classic literary works. Polish scholars recognise many difficulties with their students' interpretation and perception of these literary works, but still, the students appreciate their teachers' efforts. Owing to the facts, students and teachers' cooperation could bring very good results as far as didactic and educational works are taken into account.
dc.abstract.en | The major issue of this master's thesis is the analysis of the working methods, as far as the Polish classic set texts at the level of primary school are concerned. The essential readings are included in the register of required texts from the fourth grade and knowing them is the students' obligation. But still, the school readings are fairly difficult for the young receivers. Therefore, the thesis focuses on the definition of ”canon” in terms of reading at schools and the analysis of changes in the teaching program from the forties of the twentieth century until now.Furthermore, the purpose of this study was also to find out the answer, on the basis of survey, to the question: How should the teacher work with different texts to increase his/ her students' interest and to make them valuable? The survey has been carried out in the form of questionnaire. The students from seventh and eighth grades and their teachers have been interviewed. Getting acquainted with the answers of respondents, analysis and comparison of students and their teachers' opinions, I could state that both students and teachers pay attention to the same factors and aspects of dealing with Polish classic literary works. Polish scholars recognise many difficulties with their students' interpretation and perception of these literary works, but still, the students appreciate their teachers' efforts. Owing to the facts, students and teachers' cooperation could bring very good results as far as didactic and educational works are taken into account. | pl |
dc.abstract.pl | Głównym problemem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza metod pracy z lekturami należącymi do klasyki literatury polskiej na szczeblu szkoły podstawowej. Utwory kanoniczne znajdują się na listach lektur szkolnych już od IV klasy i poznanie ich to uczniowski obowiązek. Są to jednak teksty trudne dla młodego odbiorcy. W związku z tym w swojej pracy skupiam się nie tylko na zdefiniowaniu hasła "kanon" oraz przeanalizowaniu zmian zachodzących w programach nauczania od lat 40. XX wieku. Moim celem jest także, poprzez przeprowadzone badania, odnalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak dzisiaj nauczyciel powinien pracować z tekstami z kanonu, aby uczniowie odbierali te lekcje jako wartościowe i interesujące? Badania zostały przeprowadzone w formie ankiety wśród uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz pedagogów uczących w tych klasach. Zapoznanie się z odpowiedziami respondentów, a także analiza i porównanie opinii uczniów oraz nauczycieli pozwoliły stwierdzić, iż zarówno młodzież, jak i pedagodzy, zwracają uwagę na wiele takich samych czynników i aspektów, dotyczących pracy z utworami należącymi do klasyki literatury polskiej. Poloniści dostrzegają trudności uczniów w odbiorze tych dzieł, a ich podopieczni doceniają starania oraz pracę swoich wychowawców. Dzięki temu ich wspólne działania mogą przynosić bardzo dobre efekty w pracy dydaktycznej oraz wychowawczej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hobot-Marcinek, Joanna - 128326 | pl |
dc.contributor.author | Góralczyk, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hobot-Marcinek, Joanna - 128326 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T03:01:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T03:01:51Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-135847-193841 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237908 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | polish classic literature, primary school, literature, teacher, student, polish language, method, book, literary canon | pl |
dc.subject.pl | klasyka literatury polskiej, szkoła podstawowa, literatura, nauczyciel, uczeń, język polski, metoda, lektura, kanon literacki | pl |
dc.title | Rola klasyki literatury polskiej w edukacji polonistycznej na szczeblu szkoły podstawowej (na wybranych przykładach) | pl |
dc.title.alternative | The significiance of polish classic literature in polish education at the level of primary school (on the basis of selected examples) | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |