Rola klasyki literatury polskiej w edukacji polonistycznej na szczeblu szkoły podstawowej (na wybranych przykładach)

master
dc.abstract.enThe major issue of this master's thesis is the analysis of the working methods, as far as the Polish classic set texts at the level of primary school are concerned. The essential readings are included in the register of required texts from the fourth grade and knowing them is the students' obligation. But still, the school readings are fairly difficult for the young receivers. Therefore, the thesis focuses on the definition of ”canon” in terms of reading at schools and the analysis of changes in the teaching program from the forties of the twentieth century until now.Furthermore, the purpose of this study was also to find out the answer, on the basis of survey, to the question: How should the teacher work with different texts to increase his/ her students' interest and to make them valuable? The survey has been carried out in the form of questionnaire. The students from seventh and eighth grades and their teachers have been interviewed. Getting acquainted with the answers of respondents, analysis and comparison of students and their teachers' opinions, I could state that both students and teachers pay attention to the same factors and aspects of dealing with Polish classic literary works. Polish scholars recognise many difficulties with their students' interpretation and perception of these literary works, but still, the students appreciate their teachers' efforts. Owing to the facts, students and teachers' cooperation could bring very good results as far as didactic and educational works are taken into account.pl
dc.abstract.plGłównym problemem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza metod pracy z lekturami należącymi do klasyki literatury polskiej na szczeblu szkoły podstawowej.  Utwory kanoniczne znajdują się na listach lektur szkolnych już od IV klasy i poznanie ich to uczniowski obowiązek. Są to jednak teksty trudne dla młodego odbiorcy. W związku z tym w swojej pracy skupiam się nie tylko na zdefiniowaniu hasła "kanon" oraz przeanalizowaniu zmian zachodzących w programach nauczania od lat 40. XX wieku. Moim celem jest także, poprzez przeprowadzone badania, odnalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak dzisiaj nauczyciel powinien pracować z tekstami z kanonu, aby uczniowie odbierali te lekcje jako wartościowe i interesujące? Badania zostały  przeprowadzone w formie ankiety wśród uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz pedagogów uczących w tych klasach. Zapoznanie się z odpowiedziami respondentów, a także analiza i porównanie opinii uczniów oraz nauczycieli pozwoliły stwierdzić, iż zarówno młodzież, jak i pedagodzy, zwracają uwagę na wiele takich samych czynników i aspektów, dotyczących pracy z utworami należącymi do klasyki literatury polskiej. Poloniści dostrzegają trudności uczniów w odbiorze tych dzieł, a ich podopieczni doceniają starania oraz pracę swoich wychowawców. Dzięki temu ich wspólne działania mogą przynosić bardzo dobre efekty w pracy dydaktycznej oraz wychowawczej.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHobot-Marcinek, Joanna - 128326 pl
dc.contributor.authorGóralczyk, Klaudiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerHobot-Marcinek, Joanna - 128326 pl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T03:01:51Z
dc.date.available2020-07-28T03:01:51Z
dc.date.submitted2019-07-11pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-135847-193841pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237908
dc.languagepolpl
dc.subject.enpolish classic literature, primary school, literature, teacher, student, polish language, method, book, literary canonpl
dc.subject.plklasyka literatury polskiej, szkoła podstawowa, literatura, nauczyciel, uczeń, język polski, metoda, lektura, kanon literackipl
dc.titleRola klasyki literatury polskiej w edukacji polonistycznej na szczeblu szkoły podstawowej (na wybranych przykładach)pl
dc.title.alternativeThe significiance of polish classic literature in polish education at the level of primary school (on the basis of selected examples)pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The major issue of this master's thesis is the analysis of the working methods, as far as the Polish classic set texts at the level of primary school are concerned. The essential readings are included in the register of required texts from the fourth grade and knowing them is the students' obligation. But still, the school readings are fairly difficult for the young receivers. Therefore, the thesis focuses on the definition of ”canon” in terms of reading at schools and the analysis of changes in the teaching program from the forties of the twentieth century until now.Furthermore, the purpose of this study was also to find out the answer, on the basis of survey, to the question: How should the teacher work with different texts to increase his/ her students' interest and to make them valuable? The survey has been carried out in the form of questionnaire. The students from seventh and eighth grades and their teachers have been interviewed. Getting acquainted with the answers of respondents, analysis and comparison of students and their teachers' opinions, I could state that both students and teachers pay attention to the same factors and aspects of dealing with Polish classic literary works. Polish scholars recognise many difficulties with their students' interpretation and perception of these literary works, but still, the students appreciate their teachers' efforts. Owing to the facts, students and teachers' cooperation could bring very good results as far as didactic and educational works are taken into account.
dc.abstract.plpl
Głównym problemem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza metod pracy z lekturami należącymi do klasyki literatury polskiej na szczeblu szkoły podstawowej.  Utwory kanoniczne znajdują się na listach lektur szkolnych już od IV klasy i poznanie ich to uczniowski obowiązek. Są to jednak teksty trudne dla młodego odbiorcy. W związku z tym w swojej pracy skupiam się nie tylko na zdefiniowaniu hasła "kanon" oraz przeanalizowaniu zmian zachodzących w programach nauczania od lat 40. XX wieku. Moim celem jest także, poprzez przeprowadzone badania, odnalezienie odpowiedzi na pytanie: Jak dzisiaj nauczyciel powinien pracować z tekstami z kanonu, aby uczniowie odbierali te lekcje jako wartościowe i interesujące? Badania zostały  przeprowadzone w formie ankiety wśród uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz pedagogów uczących w tych klasach. Zapoznanie się z odpowiedziami respondentów, a także analiza i porównanie opinii uczniów oraz nauczycieli pozwoliły stwierdzić, iż zarówno młodzież, jak i pedagodzy, zwracają uwagę na wiele takich samych czynników i aspektów, dotyczących pracy z utworami należącymi do klasyki literatury polskiej. Poloniści dostrzegają trudności uczniów w odbiorze tych dzieł, a ich podopieczni doceniają starania oraz pracę swoich wychowawców. Dzięki temu ich wspólne działania mogą przynosić bardzo dobre efekty w pracy dydaktycznej oraz wychowawczej.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.contributor.authorpl
Góralczyk, Klaudia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Hobot-Marcinek, Joanna - 128326
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.date.accessioned
2020-07-28T03:01:51Z
dc.date.available
2020-07-28T03:01:51Z
dc.date.submittedpl
2019-07-11
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-135847-193841
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237908
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
polish classic literature, primary school, literature, teacher, student, polish language, method, book, literary canon
dc.subject.plpl
klasyka literatury polskiej, szkoła podstawowa, literatura, nauczyciel, uczeń, język polski, metoda, lektura, kanon literacki
dc.titlepl
Rola klasyki literatury polskiej w edukacji polonistycznej na szczeblu szkoły podstawowej (na wybranych przykładach)
dc.title.alternativepl
The significiance of polish classic literature in polish education at the level of primary school (on the basis of selected examples)
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available