Analiza sentymentu – aspekt kognitywny

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this paper is an interdisciplinary analysis of the literature to answer the question of how textual representation has the ability to represent the emotional states of people who publish content on the Internet. The issues described in the paper relate to the psychology of emotions, their ability to be evaluated by analyzing the traces left by people on the Internet. The issue relates to the relationship between language and emotion, which can be verified using sentiment analysis tools. The paper presents both different definitions and approaches to sentiment analysis and theories that constitute emotions. Generations of the Worldwide Web 1.0, Web 2.0 and Web 3.0 are also listed, along with their capabilities for profiling Web users. Examples of sentiment analysis applications, based on scientific publications, are also included. The paper also describes the opportunities and risks associated with the aforementioned tool.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest interdyscyplinarna analiza literatury w celu odpowiedzi na pytanie, jak reprezentacja tekstowa ma możliwość reprezentacji stanów emocjonalnych osób publikujących treści w Internecie. Opisane w niej zagadnienia dotyczą psychologii emocji, ich możliwości oceny poprzez analizę śladów pozostawianych przez ludzi w Internecie. Problem ten odnosi się do zależności między językiem a emocjami, który można weryfikować przy zastosowaniu narzędzi do analizy sentymentu. W pracy przedstawiono zarówno różne definicje i podejścia do analizy sentymentu jak i teorie stanowiące o emocjach. Wyszczególniono także generacje Ogólnoświatowej Sieci Komputerowej Web 1.0, Web 2.0 oraz Web 3.0, wraz z ich możliwościami dotyczącymi profilowania użytkowników sieci. Zawarto też przykłady zastosowań analizy sentymentu, oparte o publikacje naukowe. Praca opisuje także możliwości i zagrożenia związane z wymienionym wyżej narzędziem.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGunia, Arturpl
dc.contributor.authorPiórkowski, Szymonpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGunia, Arturpl
dc.contributor.reviewerHohol, Mateuszpl
dc.date.accessioned2023-03-28T21:31:02Z
dc.date.available2023-03-28T21:31:02Z
dc.date.submitted2023-03-27pl
dc.fieldofstudykognitywistykapl
dc.identifier.apddiploma-163626-282406pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309523
dc.languagepolpl
dc.subject.enemotions, language, sentiment analysis, affective computingpl
dc.subject.plemocje, język, analiza sentymentu, informatyka afektywnapl
dc.titleAnaliza sentymentu – aspekt kognitywnypl
dc.title.alternativeSentiment analysis - cognitive aspectpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this paper is an interdisciplinary analysis of the literature to answer the question of how textual representation has the ability to represent the emotional states of people who publish content on the Internet. The issues described in the paper relate to the psychology of emotions, their ability to be evaluated by analyzing the traces left by people on the Internet. The issue relates to the relationship between language and emotion, which can be verified using sentiment analysis tools. The paper presents both different definitions and approaches to sentiment analysis and theories that constitute emotions. Generations of the Worldwide Web 1.0, Web 2.0 and Web 3.0 are also listed, along with their capabilities for profiling Web users. Examples of sentiment analysis applications, based on scientific publications, are also included. The paper also describes the opportunities and risks associated with the aforementioned tool.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest interdyscyplinarna analiza literatury w celu odpowiedzi na pytanie, jak reprezentacja tekstowa ma możliwość reprezentacji stanów emocjonalnych osób publikujących treści w Internecie. Opisane w niej zagadnienia dotyczą psychologii emocji, ich możliwości oceny poprzez analizę śladów pozostawianych przez ludzi w Internecie. Problem ten odnosi się do zależności między językiem a emocjami, który można weryfikować przy zastosowaniu narzędzi do analizy sentymentu. W pracy przedstawiono zarówno różne definicje i podejścia do analizy sentymentu jak i teorie stanowiące o emocjach. Wyszczególniono także generacje Ogólnoświatowej Sieci Komputerowej Web 1.0, Web 2.0 oraz Web 3.0, wraz z ich możliwościami dotyczącymi profilowania użytkowników sieci. Zawarto też przykłady zastosowań analizy sentymentu, oparte o publikacje naukowe. Praca opisuje także możliwości i zagrożenia związane z wymienionym wyżej narzędziem.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Gunia, Artur
dc.contributor.authorpl
Piórkowski, Szymon
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gunia, Artur
dc.contributor.reviewerpl
Hohol, Mateusz
dc.date.accessioned
2023-03-28T21:31:02Z
dc.date.available
2023-03-28T21:31:02Z
dc.date.submittedpl
2023-03-27
dc.fieldofstudypl
kognitywistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-163626-282406
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/309523
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
emotions, language, sentiment analysis, affective computing
dc.subject.plpl
emocje, język, analiza sentymentu, informatyka afektywna
dc.titlepl
Analiza sentymentu – aspekt kognitywny
dc.title.alternativepl
Sentiment analysis - cognitive aspect
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
52
Views per month
Views per city
Warsaw
17
Krakow
13
Poznan
4
Wroclaw
3
Gliwice
2
Katowice
2
Toledo
2
Gdansk
1
Gdynia
1
Lodz
1

No access

No Thumbnail Available