Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Twórczość Fritza Langa jako świadectwo niepokojów w Republice Weimarskiej. Analiza wybranych filmów
The work of Fritz Lang as a testimony to the unrest in the Weimar Republic. Analysis of selected movies
FRITZ LANG – KINO NIEMIECKIE – KINO REPUBLIKI WEIMARSKIEJ
FRITZ LANG – GERMAN’S CINEMA – THE WEIMAR REPUBLIC’S CINEMA
Celem pracy jest pokazanie na podstawie wybranej filmografii niemieckiego reżysera Fritza Langa niepokojów społecznych panujących w Republice Weimarskiej w latach 20. i 30. XX wieku. Praca skupia się na ukazaniu niekorzystnej sytuacji ekonomicznej i politycznej, jaka panowała wtedy w państwie i była wywołana przez postanowienia traktatu wersalskiego z 1919 roku, a także spowodowana skutkami inflacji i hiperinflacji. Pierwsza część pracy przedstawia pokrótce sylwetkę Fritza Langa. W części drugiej analizuję film Langa pod tytułem Metropolis (1927), skupiając się na rozważaniu, czy dzieło to stanowi antyutopię czy dystopię i czy może być traktowane jako wizja przyszłości Niemiec; w analizie poruszony jest także problem przesłań biblijnych filmu, które nie miały charakteru teologicznego. Część trzecia, poświęcona filmowi M – Morderca (1931) analizuje społeczeństwo niemieckie lat 20. XX wieku, wyniszczone skutkami panującego kryzysu gospodarczego. Przeanalizowano tu również obraz chorego psychicznie człowieka jako jednostki, którą trzeba oddać pod opiekę odpowiednich instytucji państwowych. Analiza ostatniego filmowego dzieła Langa przed emigracją do Stanów Zjednoczonych –Testamentu doktora Mabuse (1933) dotyczy odbioru tego dzieła, które zależnie od danej narracji politycznej może być różnie postrzegane. Jednak ostatecznie stwierdzono, że dzieło ani do końca nie ma charakteru antyhitlerowskiego, ani antysemickiego. Wnioski wysunięto na podstawie literatury polskiej, jak i zagranicznej literatury przedmiotu.
The goal of the study is to present the social unrestprevailing in the Weimar Republic in the 1920s and 1930s on the basis of a selected filmography by the German director Fritz Lang. Bachelor’s thesis focuses on showing the unfavorable economic and political situation, that prevailed in the country at that time and was caused by the provisions of the Treaty of Versailles from 1919, as well as the effects of inflation and hyperinflation. The first part of the thesis presents briefly profile of Fritz. The second part analyzes Lang's film Metropolis (1927) focusing on the consideration of whether this work is an antydystopia or a dystopia, and whether it can be viewed as a vision of the future of Germany; the analysis also touches the problem of the film's biblical messages, which were not of theological character. The third part was devoted to a film M (1931) analyzes the German society of the 1920s, devastated by the effects of the prevailing economic crisis. Another thing analysed here is an image of a mentally ill human being as an individual who must be placed under the care of appropriate state institutions. The analysis of Lang's last movie before his emigration to the United States The Testament of Dr. Mabuse (1933) concerns the reception of this work has been carried out here, which, depending on the given political narrative, may be perceived differently. However, it was finally found that the work was neither fully anti-Nazi or anti-Semitic. The conclusions were made bon the basis of Polish and foreign literature.
dc.abstract.en | The goal of the study is to present the social unrestprevailing in the Weimar Republic in the 1920s and 1930s on the basis of a selected filmography by the German director Fritz Lang. Bachelor’s thesis focuses on showing the unfavorable economic and political situation, that prevailed in the country at that time and was caused by the provisions of the Treaty of Versailles from 1919, as well as the effects of inflation and hyperinflation. The first part of the thesis presents briefly profile of Fritz. The second part analyzes Lang's film Metropolis (1927) focusing on the consideration of whether this work is an antydystopia or a dystopia, and whether it can be viewed as a vision of the future of Germany; the analysis also touches the problem of the film's biblical messages, which were not of theological character. The third part was devoted to a film M (1931) analyzes the German society of the 1920s, devastated by the effects of the prevailing economic crisis. Another thing analysed here is an image of a mentally ill human being as an individual who must be placed under the care of appropriate state institutions. The analysis of Lang's last movie before his emigration to the United States The Testament of Dr. Mabuse (1933) concerns the reception of this work has been carried out here, which, depending on the given political narrative, may be perceived differently. However, it was finally found that the work was neither fully anti-Nazi or anti-Semitic. The conclusions were made bon the basis of Polish and foreign literature. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest pokazanie na podstawie wybranej filmografii niemieckiego reżysera Fritza Langa niepokojów społecznych panujących w Republice Weimarskiej w latach 20. i 30. XX wieku. Praca skupia się na ukazaniu niekorzystnej sytuacji ekonomicznej i politycznej, jaka panowała wtedy w państwie i była wywołana przez postanowienia traktatu wersalskiego z 1919 roku, a także spowodowana skutkami inflacji i hiperinflacji. Pierwsza część pracy przedstawia pokrótce sylwetkę Fritza Langa. W części drugiej analizuję film Langa pod tytułem Metropolis (1927), skupiając się na rozważaniu, czy dzieło to stanowi antyutopię czy dystopię i czy może być traktowane jako wizja przyszłości Niemiec; w analizie poruszony jest także problem przesłań biblijnych filmu, które nie miały charakteru teologicznego. Część trzecia, poświęcona filmowi M – Morderca (1931) analizuje społeczeństwo niemieckie lat 20. XX wieku, wyniszczone skutkami panującego kryzysu gospodarczego. Przeanalizowano tu również obraz chorego psychicznie człowieka jako jednostki, którą trzeba oddać pod opiekę odpowiednich instytucji państwowych. Analiza ostatniego filmowego dzieła Langa przed emigracją do Stanów Zjednoczonych –Testamentu doktora Mabuse (1933) dotyczy odbioru tego dzieła, które zależnie od danej narracji politycznej może być różnie postrzegane. Jednak ostatecznie stwierdzono, że dzieło ani do końca nie ma charakteru antyhitlerowskiego, ani antysemickiego. Wnioski wysunięto na podstawie literatury polskiej, jak i zagranicznej literatury przedmiotu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.author | Malinowska, Kinga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gorlewska, Paulina | pl |
dc.contributor.reviewer | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T21:36:03Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T21:36:03Z | |
dc.date.submitted | 2022-06-22 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-156511-260121 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/293551 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | FRITZ LANG – GERMAN’S CINEMA – THE WEIMAR REPUBLIC’S CINEMA | pl |
dc.subject.pl | FRITZ LANG – KINO NIEMIECKIE – KINO REPUBLIKI WEIMARSKIEJ | pl |
dc.title | Twórczość Fritza Langa jako świadectwo niepokojów w Republice Weimarskiej. Analiza wybranych filmów | pl |
dc.title.alternative | The work of Fritz Lang as a testimony to the unrest in the Weimar Republic. Analysis of selected movies | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |