Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku
Scenic and dramatic (self-)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th century
teatr amerykański, teatr queerowy, teatr lesbijski, lesbijki, dramat lesbijski, dramat saficki, autoetnografia.
American theatre, queer theatre, lesbian theatre, lesbians, lesbian drama, sapphic drama, autoethnography.
Założeniem badawczym sformułowanym przeze mnie w pracy zatytułowanej "Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku" było przedstawienie, tworzonych w tym burzliwym politycznie okresie, tekstów przeznaczonych na deski teatralne, pisanych przez autorki-lesbijki o bohaterkach-lesbijkach (często osadzonych - wedle modelu autoetnograficznego - w ich prywatnych doświadczeniach). W rozprawie podejmuję rozważania na temat miejsca queerowych kobiet w kulturze powszechnej oraz wewnątrz samej społeczności LGBTQ+, starając się dotrzeć do źródła tak nikłego zainteresowania ich sztuką. Na podstawie moich odkryć i w oparciu o materiały dotyczące praw osób nieheteroseksualnych wskazanego okresu historycznego, analizuję teksty reprezentatywne dla każdej z ostatnich trzech dekad XX wieku i przybliżam obrazy safickiej społeczności wykreowane przez Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven) i Cherríe Morage (Watsonville Some Place Not Here), zwracając uwagę na kontekst biograficzny oraz zaplecze polityczne wybranych tekstów. W pracy, poprzez wykorzystanie kompetencji teatrologicznych oraz amerykanistycznych, dokonane zostaje wielopłaszczyznowe rozpoznanie tradycji teatru amerykańskiego, w szczególności przemian zachodzących w wybranym okresie historycznym. Jednocześnie zwracam uwagę na przełomowe, zakładane przez lesbijki grupy teatralne, które wprowadzały na nowojorskie sceny nowe metody aktorskie i oryginalne ujęcia dramaturgiczne. Z obszernie zarysowanym amerykańskim dorobkiem scenicznym zdecydowałam się zestawić jedyną do tej pory, wydaną drukiem, polską sztukę o kobietach nieheteroseksualnych, napisaną przez autorkę identyfikującą się jako lesbijka – Powiatowe związki partnerskie Agnieszki Łuczak.
The research assumption formulated in my work entitled "Scenic and dramatic (self)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th century" was to introduce texts intended for the stage, written by lesbian authors, about lesbian heroines (often based on autoethnographic narrative embedded in their private experiences. In the dissertation, I reflect on the place of queer women in popular culture and within the LGBTQ+ community itself, trying to get to the source of such little interest in their art. Based on my discoveries and based on materials regarding the rights of non-heterosexual people of the indicated historical period, I analyse texts representative of each of the last three decades of the 20th century and present the images of the Sapphic community created by Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven ) and Cherríe Moraga (Watsonville Some Place Not Here), paying attention to the biographical context and political background of the chosen texts. The work, through the use of theatre and American studies competences, carries out a multi-level examination of the tradition of American theatre, in particular the changes taking place in a selected historical period. At the same time, I draw attention to the groundbreaking theatre groups founded by lesbians, which introduced new acting methods and original dramaturgical approaches to New York stages. With the extensively outlined American stage achievements, I decided to compare the only Polish play published so far about non-heterosexual women, written by an author who identifies as a lesbian, County civil unions by Agnieszka Łuczak.
dc.abstract.en | The research assumption formulated in my work entitled "Scenic and dramatic (self)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th century" was to introduce texts intended for the stage, written by lesbian authors, about lesbian heroines (often based on autoethnographic narrative embedded in their private experiences. In the dissertation, I reflect on the place of queer women in popular culture and within the LGBTQ+ community itself, trying to get to the source of such little interest in their art. Based on my discoveries and based on materials regarding the rights of non-heterosexual people of the indicated historical period, I analyse texts representative of each of the last three decades of the 20th century and present the images of the Sapphic community created by Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven ) and Cherríe Moraga (Watsonville Some Place Not Here), paying attention to the biographical context and political background of the chosen texts. The work, through the use of theatre and American studies competences, carries out a multi-level examination of the tradition of American theatre, in particular the changes taking place in a selected historical period. At the same time, I draw attention to the groundbreaking theatre groups founded by lesbians, which introduced new acting methods and original dramaturgical approaches to New York stages. With the extensively outlined American stage achievements, I decided to compare the only Polish play published so far about non-heterosexual women, written by an author who identifies as a lesbian, County civil unions by Agnieszka Łuczak. | pl |
dc.abstract.pl | Założeniem badawczym sformułowanym przeze mnie w pracy zatytułowanej "Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku" było przedstawienie, tworzonych w tym burzliwym politycznie okresie, tekstów przeznaczonych na deski teatralne, pisanych przez autorki-lesbijki o bohaterkach-lesbijkach (często osadzonych - wedle modelu autoetnograficznego - w ich prywatnych doświadczeniach). W rozprawie podejmuję rozważania na temat miejsca queerowych kobiet w kulturze powszechnej oraz wewnątrz samej społeczności LGBTQ+, starając się dotrzeć do źródła tak nikłego zainteresowania ich sztuką. Na podstawie moich odkryć i w oparciu o materiały dotyczące praw osób nieheteroseksualnych wskazanego okresu historycznego, analizuję teksty reprezentatywne dla każdej z ostatnich trzech dekad XX wieku i przybliżam obrazy safickiej społeczności wykreowane przez Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven) i Cherríe Morage (Watsonville Some Place Not Here), zwracając uwagę na kontekst biograficzny oraz zaplecze polityczne wybranych tekstów. W pracy, poprzez wykorzystanie kompetencji teatrologicznych oraz amerykanistycznych, dokonane zostaje wielopłaszczyznowe rozpoznanie tradycji teatru amerykańskiego, w szczególności przemian zachodzących w wybranym okresie historycznym. Jednocześnie zwracam uwagę na przełomowe, zakładane przez lesbijki grupy teatralne, które wprowadzały na nowojorskie sceny nowe metody aktorskie i oryginalne ujęcia dramaturgiczne. Z obszernie zarysowanym amerykańskim dorobkiem scenicznym zdecydowałam się zestawić jedyną do tej pory, wydaną drukiem, polską sztukę o kobietach nieheteroseksualnych, napisaną przez autorkę identyfikującą się jako lesbijka – Powiatowe związki partnerskie Agnieszki Łuczak. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Fazan, Katarzyna - 127887 | pl |
dc.contributor.author | Pawlik, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Fazan, Katarzyna - 127887 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kwaśniewska-Mikuła, Monika | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T21:50:20Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T21:50:20Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | teatrologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-171025-209592 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320098 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | American theatre, queer theatre, lesbian theatre, lesbians, lesbian drama, sapphic drama, autoethnography. | pl |
dc.subject.pl | teatr amerykański, teatr queerowy, teatr lesbijski, lesbijki, dramat lesbijski, dramat saficki, autoetnografia. | pl |
dc.title | Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku | pl |
dc.title.alternative | Scenic and dramatic (self-)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th century | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |