Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku

master
dc.abstract.enThe research assumption formulated in my work entitled "Scenic and dramatic (self)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th century" was to introduce texts intended for the stage, written by lesbian authors, about lesbian heroines (often based on autoethnographic narrative embedded in their private experiences. In the dissertation, I reflect on the place of queer women in popular culture and within the LGBTQ+ community itself, trying to get to the source of such little interest in their art. Based on my discoveries and based on materials regarding the rights of non-heterosexual people of the indicated historical period, I analyse texts representative of each of the last three decades of the 20th century and present the images of the Sapphic community created by Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven ) and Cherríe Moraga (Watsonville Some Place Not Here), paying attention to the biographical context and political background of the chosen texts. The work, through the use of theatre and American studies competences, carries out a multi-level examination of the tradition of American theatre, in particular the changes taking place in a selected historical period. At the same time, I draw attention to the groundbreaking theatre groups founded by lesbians, which introduced new acting methods and original dramaturgical approaches to New York stages. With the extensively outlined American stage achievements, I decided to compare the only Polish play published so far about non-heterosexual women, written by an author who identifies as a lesbian, County civil unions by Agnieszka Łuczak.pl
dc.abstract.plZałożeniem badawczym sformułowanym przeze mnie w pracy zatytułowanej "Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku" było przedstawienie, tworzonych w tym burzliwym politycznie okresie, tekstów przeznaczonych na deski teatralne, pisanych przez autorki-lesbijki o bohaterkach-lesbijkach (często osadzonych - wedle modelu autoetnograficznego - w ich prywatnych doświadczeniach). W rozprawie podejmuję rozważania na temat miejsca queerowych kobiet w kulturze powszechnej oraz wewnątrz samej społeczności LGBTQ+, starając się dotrzeć do źródła tak nikłego zainteresowania ich sztuką. Na podstawie moich odkryć i w oparciu o materiały dotyczące praw osób nieheteroseksualnych wskazanego okresu historycznego, analizuję teksty reprezentatywne dla każdej z ostatnich trzech dekad XX wieku i przybliżam obrazy safickiej społeczności wykreowane przez Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven) i Cherríe Morage (Watsonville Some Place Not Here), zwracając uwagę na kontekst biograficzny oraz zaplecze polityczne wybranych tekstów. W pracy, poprzez wykorzystanie kompetencji teatrologicznych oraz amerykanistycznych, dokonane zostaje wielopłaszczyznowe rozpoznanie tradycji teatru amerykańskiego, w szczególności przemian zachodzących w wybranym okresie historycznym. Jednocześnie zwracam uwagę na przełomowe, zakładane przez lesbijki grupy teatralne, które wprowadzały na nowojorskie sceny nowe metody aktorskie i oryginalne ujęcia dramaturgiczne. Z obszernie zarysowanym amerykańskim dorobkiem scenicznym zdecydowałam się zestawić jedyną do tej pory, wydaną drukiem, polską sztukę o kobietach nieheteroseksualnych, napisaną przez autorkę identyfikującą się jako lesbijka – Powiatowe związki partnerskie Agnieszki Łuczak.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorFazan, Katarzyna - 127887 pl
dc.contributor.authorPawlik, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerFazan, Katarzyna - 127887 pl
dc.contributor.reviewerKwaśniewska-Mikuła, Monikapl
dc.date.accessioned2023-09-28T21:50:20Z
dc.date.available2023-09-28T21:50:20Z
dc.date.submitted2023-09-28pl
dc.fieldofstudyteatrologiapl
dc.identifier.apddiploma-171025-209592pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320098
dc.languagepolpl
dc.subject.enAmerican theatre, queer theatre, lesbian theatre, lesbians, lesbian drama, sapphic drama, autoethnography.pl
dc.subject.plteatr amerykański, teatr queerowy, teatr lesbijski, lesbijki, dramat lesbijski, dramat saficki, autoetnografia.pl
dc.titleSceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wiekupl
dc.title.alternativeScenic and dramatic (self-)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th centurypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The research assumption formulated in my work entitled "Scenic and dramatic (self)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th century" was to introduce texts intended for the stage, written by lesbian authors, about lesbian heroines (often based on autoethnographic narrative embedded in their private experiences. In the dissertation, I reflect on the place of queer women in popular culture and within the LGBTQ+ community itself, trying to get to the source of such little interest in their art. Based on my discoveries and based on materials regarding the rights of non-heterosexual people of the indicated historical period, I analyse texts representative of each of the last three decades of the 20th century and present the images of the Sapphic community created by Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven ) and Cherríe Moraga (Watsonville Some Place Not Here), paying attention to the biographical context and political background of the chosen texts. The work, through the use of theatre and American studies competences, carries out a multi-level examination of the tradition of American theatre, in particular the changes taking place in a selected historical period. At the same time, I draw attention to the groundbreaking theatre groups founded by lesbians, which introduced new acting methods and original dramaturgical approaches to New York stages. With the extensively outlined American stage achievements, I decided to compare the only Polish play published so far about non-heterosexual women, written by an author who identifies as a lesbian, County civil unions by Agnieszka Łuczak.
dc.abstract.plpl
Założeniem badawczym sformułowanym przeze mnie w pracy zatytułowanej "Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku" było przedstawienie, tworzonych w tym burzliwym politycznie okresie, tekstów przeznaczonych na deski teatralne, pisanych przez autorki-lesbijki o bohaterkach-lesbijkach (często osadzonych - wedle modelu autoetnograficznego - w ich prywatnych doświadczeniach). W rozprawie podejmuję rozważania na temat miejsca queerowych kobiet w kulturze powszechnej oraz wewnątrz samej społeczności LGBTQ+, starając się dotrzeć do źródła tak nikłego zainteresowania ich sztuką. Na podstawie moich odkryć i w oparciu o materiały dotyczące praw osób nieheteroseksualnych wskazanego okresu historycznego, analizuję teksty reprezentatywne dla każdej z ostatnich trzech dekad XX wieku i przybliżam obrazy safickiej społeczności wykreowane przez Jane Chambers (Last Summer At Bluefishcove), Paule Vogel (And Baby Makes Seven) i Cherríe Morage (Watsonville Some Place Not Here), zwracając uwagę na kontekst biograficzny oraz zaplecze polityczne wybranych tekstów. W pracy, poprzez wykorzystanie kompetencji teatrologicznych oraz amerykanistycznych, dokonane zostaje wielopłaszczyznowe rozpoznanie tradycji teatru amerykańskiego, w szczególności przemian zachodzących w wybranym okresie historycznym. Jednocześnie zwracam uwagę na przełomowe, zakładane przez lesbijki grupy teatralne, które wprowadzały na nowojorskie sceny nowe metody aktorskie i oryginalne ujęcia dramaturgiczne. Z obszernie zarysowanym amerykańskim dorobkiem scenicznym zdecydowałam się zestawić jedyną do tej pory, wydaną drukiem, polską sztukę o kobietach nieheteroseksualnych, napisaną przez autorkę identyfikującą się jako lesbijka – Powiatowe związki partnerskie Agnieszki Łuczak.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Fazan, Katarzyna - 127887
dc.contributor.authorpl
Pawlik, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Fazan, Katarzyna - 127887
dc.contributor.reviewerpl
Kwaśniewska-Mikuła, Monika
dc.date.accessioned
2023-09-28T21:50:20Z
dc.date.available
2023-09-28T21:50:20Z
dc.date.submittedpl
2023-09-28
dc.fieldofstudypl
teatrologia
dc.identifier.apdpl
diploma-171025-209592
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320098
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
American theatre, queer theatre, lesbian theatre, lesbians, lesbian drama, sapphic drama, autoethnography.
dc.subject.plpl
teatr amerykański, teatr queerowy, teatr lesbijski, lesbijki, dramat lesbijski, dramat saficki, autoetnografia.
dc.titlepl
Sceniczno-dramatyczna (auto)reprezentacja lesbijek w amerykańskim i polskim teatrze XX wieku
dc.title.alternativepl
Scenic and dramatic (self-)representation of lesbians in American and Polish theatre of the 20th century
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Krakow
4
Tychy
4
Gdansk
3
Lodz
2
Brussels
1
Budzów
1
Bydgoszcz
1
Elblag
1
Odense
1

No access

No Thumbnail Available
Collections