Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Dead video games project?" Gry wideo odchodzące w zapomnienie w kontekście archeologii mediów i strategii retrogamingu
"Dead video games project"? Video games that are becoming forgotten in the context of media archeology and retrogaming strategies
archeologia mediów, strategia retrogamingu, platform studies, ocalenie od zapomnienia, retro, gry, konsole, muzea, remaster, reboot, remake, media, martwe media
media archeology, retrogaming strategies, platform studies, in memory, retro, games, consoles, museums, remaster, reboot, remake, media, dead media
Celem niniejszej pracy jest prezentacja autorskiej koncepcji odchodzenia w zapomnienie gier wideo oraz konsol, rozumianych tutaj jako specyficzny obszar kultury medialnej. Na podstawie konkretnych przykładów omówione zostaną sposoby "ratowania" gier oraz sprzętów przed staniem się tzw. martwymi mediami. W oparciu o kontekst archeologii mediów, strategie retrogamingu oraz koncepcję platform studies, omówione zostaną zarówno technologiczne przyczyny starzenia się gier, jak i możliwości ich odnawiania oraz utrzymywania w kulturze. Główną oś metodologiczną opieram na artykułach i książkach Jussiego Parikki, Erkki Huhtamo, Siegfrieda Zielinskiego, Wolfganga Ernsta, Thomasa Apperley’a, Nicka Montforta oraz Iana Bogosta. Z polskich badaczy nawiązuję do prac Marii Gardy, Patrycji Włodek oraz Mirka Filiciaka. Efektem mojej pracy jest stworzona baza sposobów podtrzymywania produkcji oraz urządzeń w użytku. Dodatkowo zapisane zostały tytuły odchodzące w zapomnienie, które za sprawą niniejszej pracy pozostaną na dłużej obecne w kulturze, a to umożliwia ich ponowną analizę w przyszłości.
The purpose of this work is to present the author's concept of forgetting video games and consoles, understood here as a specific area of media culture. Based on specific examples there will be discussed ways to "save" games and technical equipment from becoming “dead media”.Using the context of media archeology, retrogaming strategies and the concept of platform studies, I will discuss both the technological reasons for the aging of games, and the possibilities of renewing them and maintaining them in culture. I base the main methodological perspective on the articles and books of Jussi Parikka, Erkka Huhtamo, Siegfried Zielinski, Wolfgang Ernst, Thomas Apperley, Nick Montfort and Ian Bogost. I will refer also to the works of Polish researchers as: Maria Garda, Patrycja Włodek and Mirek Filiciak.The result of my work is a database of ways to support games and technical equipment in use. In addition, there have been mentioned and analysed titles that have become forgotten. Thanks to this dissertation they will remain longer in culture, and it allows them to be possibly re-analyzed in the future.
dc.abstract.en | The purpose of this work is to present the author's concept of forgetting video games and consoles, understood here as a specific area of media culture. Based on specific examples there will be discussed ways to "save" games and technical equipment from becoming “dead media”.Using the context of media archeology, retrogaming strategies and the concept of platform studies, I will discuss both the technological reasons for the aging of games, and the possibilities of renewing them and maintaining them in culture. I base the main methodological perspective on the articles and books of Jussi Parikka, Erkka Huhtamo, Siegfried Zielinski, Wolfgang Ernst, Thomas Apperley, Nick Montfort and Ian Bogost. I will refer also to the works of Polish researchers as: Maria Garda, Patrycja Włodek and Mirek Filiciak.The result of my work is a database of ways to support games and technical equipment in use. In addition, there have been mentioned and analysed titles that have become forgotten. Thanks to this dissertation they will remain longer in culture, and it allows them to be possibly re-analyzed in the future. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest prezentacja autorskiej koncepcji odchodzenia w zapomnienie gier wideo oraz konsol, rozumianych tutaj jako specyficzny obszar kultury medialnej. Na podstawie konkretnych przykładów omówione zostaną sposoby "ratowania" gier oraz sprzętów przed staniem się tzw. martwymi mediami. W oparciu o kontekst archeologii mediów, strategie retrogamingu oraz koncepcję platform studies, omówione zostaną zarówno technologiczne przyczyny starzenia się gier, jak i możliwości ich odnawiania oraz utrzymywania w kulturze. Główną oś metodologiczną opieram na artykułach i książkach Jussiego Parikki, Erkki Huhtamo, Siegfrieda Zielinskiego, Wolfganga Ernsta, Thomasa Apperley’a, Nicka Montforta oraz Iana Bogosta. Z polskich badaczy nawiązuję do prac Marii Gardy, Patrycji Włodek oraz Mirka Filiciaka. Efektem mojej pracy jest stworzona baza sposobów podtrzymywania produkcji oraz urządzeń w użytku. Dodatkowo zapisane zostały tytuły odchodzące w zapomnienie, które za sprawą niniejszej pracy pozostaną na dłużej obecne w kulturze, a to umożliwia ich ponowną analizę w przyszłości. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Twardoch-Raś, Ewelina | pl |
dc.contributor.author | Szypura, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wilk, Eugeniusz - 132642 | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardoch-Raś, Ewelina | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T05:26:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T05:26:45Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-139150-225309 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240051 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | media archeology, retrogaming strategies, platform studies, in memory, retro, games, consoles, museums, remaster, reboot, remake, media, dead media | pl |
dc.subject.pl | archeologia mediów, strategia retrogamingu, platform studies, ocalenie od zapomnienia, retro, gry, konsole, muzea, remaster, reboot, remake, media, martwe media | pl |
dc.title | "Dead video games project?" Gry wideo odchodzące w zapomnienie w kontekście archeologii mediów i strategii retrogamingu | pl |
dc.title.alternative | "Dead video games project"? Video games that are becoming forgotten in the context of media archeology and retrogaming strategies | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |