"Dead video games project?" Gry wideo odchodzące w zapomnienie w kontekście archeologii mediów i strategii retrogamingu

licenciate
dc.abstract.enThe purpose of this work is to present the author's concept of forgetting video games and consoles, understood here as a specific area of media culture. Based on specific examples there will be discussed ways to "save" games and technical equipment from becoming “dead media”.Using the context of media archeology, retrogaming strategies and the concept of platform studies, I will discuss both the technological reasons for the aging of games, and the possibilities of renewing them and maintaining them in culture. I base the main methodological perspective on the articles and books of Jussi Parikka, Erkka Huhtamo, Siegfried Zielinski, Wolfgang Ernst, Thomas Apperley, Nick Montfort and Ian Bogost. I will refer also to the works of Polish researchers as: Maria Garda, Patrycja Włodek and Mirek Filiciak.The result of my work is a database of ways to support games and technical equipment in use. In addition, there have been mentioned and analysed titles that have become forgotten. Thanks to this dissertation they will remain longer in culture, and it allows them to be possibly re-analyzed in the future.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest prezentacja autorskiej koncepcji odchodzenia w zapomnienie gier wideo oraz konsol, rozumianych tutaj jako specyficzny obszar kultury medialnej. Na podstawie konkretnych przykładów omówione zostaną sposoby "ratowania" gier oraz sprzętów przed staniem się tzw. martwymi mediami. W oparciu o kontekst archeologii mediów, strategie retrogamingu oraz koncepcję platform studies, omówione zostaną zarówno technologiczne przyczyny starzenia się gier, jak i możliwości ich odnawiania oraz utrzymywania w kulturze. Główną oś metodologiczną opieram na artykułach i książkach Jussiego Parikki, Erkki Huhtamo, Siegfrieda Zielinskiego, Wolfganga Ernsta, Thomasa Apperley’a, Nicka Montforta oraz Iana Bogosta. Z polskich badaczy nawiązuję do prac Marii Gardy, Patrycji Włodek oraz Mirka Filiciaka. Efektem mojej pracy jest stworzona baza sposobów podtrzymywania produkcji oraz urządzeń w użytku. Dodatkowo zapisane zostały tytuły odchodzące w zapomnienie, które za sprawą niniejszej pracy pozostaną na dłużej obecne w kulturze, a to umożliwia ich ponowną analizę w przyszłości.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorTwardoch-Raś, Ewelinapl
dc.contributor.authorSzypura, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWilk, Eugeniusz - 132642 pl
dc.contributor.reviewerTwardoch-Raś, Ewelinapl
dc.date.accessioned2020-07-28T05:26:45Z
dc.date.available2020-07-28T05:26:45Z
dc.date.submitted2020-07-07pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-139150-225309pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240051
dc.languagepolpl
dc.subject.enmedia archeology, retrogaming strategies, platform studies, in memory, retro, games, consoles, museums, remaster, reboot, remake, media, dead mediapl
dc.subject.plarcheologia mediów, strategia retrogamingu, platform studies, ocalenie od zapomnienia, retro, gry, konsole, muzea, remaster, reboot, remake, media, martwe mediapl
dc.title"Dead video games project?" Gry wideo odchodzące w zapomnienie w kontekście archeologii mediów i strategii retrogamingupl
dc.title.alternative"Dead video games project"? Video games that are becoming forgotten in the context of media archeology and retrogaming strategiespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The purpose of this work is to present the author's concept of forgetting video games and consoles, understood here as a specific area of media culture. Based on specific examples there will be discussed ways to "save" games and technical equipment from becoming “dead media”.Using the context of media archeology, retrogaming strategies and the concept of platform studies, I will discuss both the technological reasons for the aging of games, and the possibilities of renewing them and maintaining them in culture. I base the main methodological perspective on the articles and books of Jussi Parikka, Erkka Huhtamo, Siegfried Zielinski, Wolfgang Ernst, Thomas Apperley, Nick Montfort and Ian Bogost. I will refer also to the works of Polish researchers as: Maria Garda, Patrycja Włodek and Mirek Filiciak.The result of my work is a database of ways to support games and technical equipment in use. In addition, there have been mentioned and analysed titles that have become forgotten. Thanks to this dissertation they will remain longer in culture, and it allows them to be possibly re-analyzed in the future.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest prezentacja autorskiej koncepcji odchodzenia w zapomnienie gier wideo oraz konsol, rozumianych tutaj jako specyficzny obszar kultury medialnej. Na podstawie konkretnych przykładów omówione zostaną sposoby "ratowania" gier oraz sprzętów przed staniem się tzw. martwymi mediami. W oparciu o kontekst archeologii mediów, strategie retrogamingu oraz koncepcję platform studies, omówione zostaną zarówno technologiczne przyczyny starzenia się gier, jak i możliwości ich odnawiania oraz utrzymywania w kulturze. Główną oś metodologiczną opieram na artykułach i książkach Jussiego Parikki, Erkki Huhtamo, Siegfrieda Zielinskiego, Wolfganga Ernsta, Thomasa Apperley’a, Nicka Montforta oraz Iana Bogosta. Z polskich badaczy nawiązuję do prac Marii Gardy, Patrycji Włodek oraz Mirka Filiciaka. Efektem mojej pracy jest stworzona baza sposobów podtrzymywania produkcji oraz urządzeń w użytku. Dodatkowo zapisane zostały tytuły odchodzące w zapomnienie, które za sprawą niniejszej pracy pozostaną na dłużej obecne w kulturze, a to umożliwia ich ponowną analizę w przyszłości.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Twardoch-Raś, Ewelina
dc.contributor.authorpl
Szypura, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wilk, Eugeniusz - 132642
dc.contributor.reviewerpl
Twardoch-Raś, Ewelina
dc.date.accessioned
2020-07-28T05:26:45Z
dc.date.available
2020-07-28T05:26:45Z
dc.date.submittedpl
2020-07-07
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-139150-225309
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240051
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
media archeology, retrogaming strategies, platform studies, in memory, retro, games, consoles, museums, remaster, reboot, remake, media, dead media
dc.subject.plpl
archeologia mediów, strategia retrogamingu, platform studies, ocalenie od zapomnienia, retro, gry, konsole, muzea, remaster, reboot, remake, media, martwe media
dc.titlepl
"Dead video games project?" Gry wideo odchodzące w zapomnienie w kontekście archeologii mediów i strategii retrogamingu
dc.title.alternativepl
"Dead video games project"? Video games that are becoming forgotten in the context of media archeology and retrogaming strategies
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
36
Views per month
Views per city
Poznan
4
Dublin
3
Krakow
3
Munich
3
Obora
3
Warsaw
3
Brugherio
2
Genoa
2
Wroclaw
2
Costigliole d'Asti
1

No access

No Thumbnail Available