Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Symbolika prawosławna w teatrze Iwana Wyrypajewa.
Orthodox symbolism in the theater of Ivan Vyrypaev.
Prawosławie, Wyrypajew, teatr, Rosja, dramaturgia
Orthodoxy, Vyrypaev, theatre, Russia, dramaturgy
Praca magisterska składała się z części metodologiczno – teoretycznej i analitycznej. W rozdziale pierwszym „Teatr Iwana Wyrypajewa” została omówiona istota teatru Iwana Wyrypajewa, w kontekście symboliki prawosławnej. W pierwszej części omówiona była również historia współczesnego teatru rosyjskiego z szczególnym uwzględnieniem sylwetki Iwana Wyrypajewa. Przedmiotem badań drugiego rozdziału była symbolika prawosławna w twórczości Iwana Wyrypajewa. W tej części analizie literackiej podane zostały następujące utwory: „Lipiec” i „Księga Rodzaju № 2”. Ostatni, trzeci rozdział poświęcony został zrealizowanym przez Iwana Wyrypajewa przedstawieniom. Celem tej części pracy było scharakteryzowanie inscenizacji: „Ożenek” (Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, premiera 4 luty 2013) oraz „Nieznośnie długie objęcia” (Teatr Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, premiera 11 grudnia 2015, na Festiwalu Teatralnym Boska Komedia), w kontekście polskich świadectw odbioru.
The master's thesis consisted of three chapters. In the first chapter The theater of Ivan Vyrypaev discusses the essence of Ivan Vyrypayev's theater in the context of the Orthodox symbolism. There is a historical and cultural outline of the era in which the author lives and creates. In the second chapter the author analyzed Ivan Vyrypayev's dramas: July and Genesis No 2, in the context of the Orthodox symbolism. The last chapter was devoted to the performances of Ivan Vyrypayev. The following performances were characterized: Marriage (Stanisław Ignacy Witkiewicz Studio Theater in Warsaw, premiere on February 4, 2013) and An Unbelievably Long Embrace (Zygmunt Hübner Theatre in Warsaw and the Łaźnia Nowa Theater in Cracow, premiere on December 11, 2015 at the International Divine Comedy Theatre Festival), in the context of Polish acceptance certificates. Particular attention will be paid to the mystical layer of these performances and how the Polish reviewers read it.
dc.abstract.en | The master's thesis consisted of three chapters. In the first chapter The theater of Ivan Vyrypaev discusses the essence of Ivan Vyrypayev's theater in the context of the Orthodox symbolism. There is a historical and cultural outline of the era in which the author lives and creates. In the second chapter the author analyzed Ivan Vyrypayev's dramas: July and Genesis No 2, in the context of the Orthodox symbolism. The last chapter was devoted to the performances of Ivan Vyrypayev. The following performances were characterized: Marriage (Stanisław Ignacy Witkiewicz Studio Theater in Warsaw, premiere on February 4, 2013) and An Unbelievably Long Embrace (Zygmunt Hübner Theatre in Warsaw and the Łaźnia Nowa Theater in Cracow, premiere on December 11, 2015 at the International Divine Comedy Theatre Festival), in the context of Polish acceptance certificates. Particular attention will be paid to the mystical layer of these performances and how the Polish reviewers read it. | pl |
dc.abstract.pl | Praca magisterska składała się z części metodologiczno – teoretycznej i analitycznej. W rozdziale pierwszym „Teatr Iwana Wyrypajewa” została omówiona istota teatru Iwana Wyrypajewa, w kontekście symboliki prawosławnej. W pierwszej części omówiona była również historia współczesnego teatru rosyjskiego z szczególnym uwzględnieniem sylwetki Iwana Wyrypajewa. Przedmiotem badań drugiego rozdziału była symbolika prawosławna w twórczości Iwana Wyrypajewa. W tej części analizie literackiej podane zostały następujące utwory: „Lipiec” i „Księga Rodzaju № 2”. Ostatni, trzeci rozdział poświęcony został zrealizowanym przez Iwana Wyrypajewa przedstawieniom. Celem tej części pracy było scharakteryzowanie inscenizacji: „Ożenek” (Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, premiera 4 luty 2013) oraz „Nieznośnie długie objęcia” (Teatr Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie, premiera 11 grudnia 2015, na Festiwalu Teatralnym Boska Komedia), w kontekście polskich świadectw odbioru. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Popiel, Jacek - 131510 | pl |
dc.contributor.author | Karlikowska-Pąsiek, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Popiel, Jacek - 131510 | pl |
dc.contributor.reviewer | Abassy, Małgorzata - 161702 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T21:13:06Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T21:13:06Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | teatrologiczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-128846-146059 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232557 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Orthodoxy, Vyrypaev, theatre, Russia, dramaturgy | pl |
dc.subject.pl | Prawosławie, Wyrypajew, teatr, Rosja, dramaturgia | pl |
dc.title | Symbolika prawosławna w teatrze Iwana Wyrypajewa. | pl |
dc.title.alternative | Orthodox symbolism in the theater of Ivan Vyrypaev. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |