Postać white trash we współczesnym kinie amerykańskim

master
dc.abstract.enThe aim of this work is to discuss the white trash character in contemporary American cinema. The term white trash emerged along with the development of racism in the United States and is a proof that the concept of race is a cultural construct. In support of this thesis, the first chapter refers to the critical theory of race and discusses the emergence of the concept of race in the historical and cultural context in the USA. To understand the connotations associated with the offensive term white trash, further research refers also to theories related to the social class and social inequalities in the US.The second chapter focuses on the problem of poverty representation in American cinema. The first part deals with the stereotypical presentation of problems related to poverty and the mainstream cinema. The turn of the 80s and 90s brings a new quality in the form of independent cinema, which was much more willing to take up social issues. The last chapter contains an analysis of the white trash characters in the American cinema based on four films: I, Tonya (Craig Gillespie, 2017), Winter’s bone (Debra Granik, 2010), The Florida Project (Sean Baker, 2017) and American Honey (Andrea Arnold, 2016). The analysis shows that contemporary artists present the problem of poverty in more social-conscious way.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest omowienie postaci white trash we współczenym kinie amerykańskim. Termin white trash pojawił się wraz z rozwojem rasizmu w Stanach Zjednoczonych i jest on dowodem na to, że pojęcie rasy ma charakter konstruktu kulturowego. Na potwierdzenie tej tezy, pierwszy rozdział odwołuje się do krytycznej teorii rasy i omawia powstanie pojęcia rasy w ujęciu historyczno-kulturowym w USA. Aby zrozumieć konotacje związane z obraźliwym terminem white trash, dlasza część rozdziału odnosi się także do teorii związanych z klasą społeczną oraz nierównościami społecznymi w USA.Drugi rozdział skupia się na problemie reprezentacji ubóstwa w kinie amerykańskim. Pierwsza część dotyczy stereotypowego przedstawienia problemów związanych z ubóstwem w kinie głównego nurtu. Przełom lat 80. i 90. przynosi nową jakość w postaci kina niezależnego, które znacznie chętniej podejmowało społeczne tematy. Ostatni rozdział zawiera analizę postaci white trash w kinie amerykańskim na podstawie czterech filmów: Jestem najlepsza. Ja, Tonya (Craig Gillespie, 2017), Do szpiku kości (Debra Granik, 2010), The Florida Project (Sean Baker, 2017) oraz American Honey (Andrea Arnold, 2016). Z omówienia przykładów filmowych jasno wynika, że współcześni twórcy przedstawiają problem ubóstwa w sposób niestereotypowy, uciekając od kulturowych schematów w sposobie obrazowania bohaterów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomiczno-społecznej.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.authorRadzienta, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerHučková, Jadwiga - 128074 pl
dc.contributor.reviewerWilk, Eugeniusz - 132642 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T21:03:46Z
dc.date.available2020-07-27T21:03:46Z
dc.date.submitted2018-10-09pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-128676-142801pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232416
dc.languagepolpl
dc.subject.enpoverty racism USA contemporary American cinema class division white trash stereotypepl
dc.subject.plubóstwo rasizm USA kino wpółczesne kino amerykańskie różnice klasowe white trash stereotyppl
dc.titlePostać white trash we współczesnym kinie amerykańskimpl
dc.title.alternativeThe white trash character in contemporary American cinemapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this work is to discuss the white trash character in contemporary American cinema. The term white trash emerged along with the development of racism in the United States and is a proof that the concept of race is a cultural construct. In support of this thesis, the first chapter refers to the critical theory of race and discusses the emergence of the concept of race in the historical and cultural context in the USA. To understand the connotations associated with the offensive term white trash, further research refers also to theories related to the social class and social inequalities in the US.The second chapter focuses on the problem of poverty representation in American cinema. The first part deals with the stereotypical presentation of problems related to poverty and the mainstream cinema. The turn of the 80s and 90s brings a new quality in the form of independent cinema, which was much more willing to take up social issues. The last chapter contains an analysis of the white trash characters in the American cinema based on four films: I, Tonya (Craig Gillespie, 2017), Winter’s bone (Debra Granik, 2010), The Florida Project (Sean Baker, 2017) and American Honey (Andrea Arnold, 2016). The analysis shows that contemporary artists present the problem of poverty in more social-conscious way.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest omowienie postaci white trash we współczenym kinie amerykańskim. Termin white trash pojawił się wraz z rozwojem rasizmu w Stanach Zjednoczonych i jest on dowodem na to, że pojęcie rasy ma charakter konstruktu kulturowego. Na potwierdzenie tej tezy, pierwszy rozdział odwołuje się do krytycznej teorii rasy i omawia powstanie pojęcia rasy w ujęciu historyczno-kulturowym w USA. Aby zrozumieć konotacje związane z obraźliwym terminem white trash, dlasza część rozdziału odnosi się także do teorii związanych z klasą społeczną oraz nierównościami społecznymi w USA.Drugi rozdział skupia się na problemie reprezentacji ubóstwa w kinie amerykańskim. Pierwsza część dotyczy stereotypowego przedstawienia problemów związanych z ubóstwem w kinie głównego nurtu. Przełom lat 80. i 90. przynosi nową jakość w postaci kina niezależnego, które znacznie chętniej podejmowało społeczne tematy. Ostatni rozdział zawiera analizę postaci white trash w kinie amerykańskim na podstawie czterech filmów: Jestem najlepsza. Ja, Tonya (Craig Gillespie, 2017), Do szpiku kości (Debra Granik, 2010), The Florida Project (Sean Baker, 2017) oraz American Honey (Andrea Arnold, 2016). Z omówienia przykładów filmowych jasno wynika, że współcześni twórcy przedstawiają problem ubóstwa w sposób niestereotypowy, uciekając od kulturowych schematów w sposobie obrazowania bohaterów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomiczno-społecznej.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.authorpl
Radzienta, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Hučková, Jadwiga - 128074
dc.contributor.reviewerpl
Wilk, Eugeniusz - 132642
dc.date.accessioned
2020-07-27T21:03:46Z
dc.date.available
2020-07-27T21:03:46Z
dc.date.submittedpl
2018-10-09
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-128676-142801
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232416
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
poverty racism USA contemporary American cinema class division white trash stereotype
dc.subject.plpl
ubóstwo rasizm USA kino wpółczesne kino amerykańskie różnice klasowe white trash stereotyp
dc.titlepl
Postać white trash we współczesnym kinie amerykańskim
dc.title.alternativepl
The white trash character in contemporary American cinema
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
98
Views per month
Views per city
Wroclaw
14
Krakow
11
Warsaw
8
Zgorzelec
8
Marki
3
Poznan
3
Zamek Bierzglowski
3
Żory
3
Gdansk
2
Katowice
2

No access

No Thumbnail Available