Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Prawo do bycia zapomnianym w działalności prasowej
The right to be forgotten in press activities
RODO
wolność wypowiedzi
działalność prasowa
prawo do bycia zapomnianym
GDPR
freedom of expression
press activity
right to be forgotten
Streszcz. ang. s. 517. Bibliogr. s. 528. Publikacja recenzowana
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE stanowi kompleksową regulację dotyczącą ochrony danych osobowych, która powinna być stosowana bezpośrednio. Jednak na podstawie art. 85 ust.1 RODO państwa członkowskie mogą przyjąć przepisy pozwalające pogodzić prawo do ochrony danych osobowych wynikające z rozporządzenia z wolnością wypowiedzi i informacji, w tym do przetwarzania dla potrzeb dziennikarskich oraz do celów wypowiedzi akademickiej, artystycznej lub literackiej. Pomiędzy prawem do ochrony danych osobowych a wolnością wypowiedzi i informacji w ramach działalności dziennikarskiej istnieje nieuchronny konflikt w zakresie swobodnego przetwarzania danych oraz gromadzenia i rozpowszechniania informacji. Dlatego dziennikarz przy gromadzeniu i wykorzystywaniu danych osobowych powinien być zwolniony z niektórych wymogów dotyczących ochrony danych, gdyż ich przestrzeganie mogłaby istotnie ograniczać swobodę wykonywania zawodu i wolność prasy. Polski prawodawca wyłączył stosowanie części przepisów RODO w zakresie działalności dziennikarskiej za wyjątkiem art. 17 RODO, który przewiduje prawo do usunięcia danych (tzw. "prawo do bycia zapomnianym"). Osoba, której dane dotyczą ma prawo do tego, by jej dane osobowe zostały usunięte i przestały być przetwarzane, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć te dane.
Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC, is a comprehensive regulation on the protection of personal data which should be used directly. However, pursuant to Art. 85(1) of the GDPR, Member States may adopt provisions to reconcile the right to the protection of personal data under the Regulation with the freedom of expression and information, including processing for journalistic purposes and for the purposes of academic, artistic or literary expression. There is an inevitable conflict between the right to the protection of personal data and the freedom of expression and information in journalistic activities in terms of the free processing of data and the collection and dissemination of information. Therefore, when collecting and using personal data, a journalist should be exempt from certain data protection requirements, as compliance with them could significantly limit the freedom to practice the profession and the freedom of the press. The Polish legislator excluded the application of some provisions of the GDPR in the field of journalistic activity, with the exception of art. 17 of the GDPR, which provides for the right to delete data (the so-called "right to be forgotten"). The data subject has the right to have his personal data deleted and cease to be processed, and the administrator is obliged to delete this data without undue delay.
dc.abstract.en | Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC, is a comprehensive regulation on the protection of personal data which should be used directly. However, pursuant to Art. 85(1) of the GDPR, Member States may adopt provisions to reconcile the right to the protection of personal data under the Regulation with the freedom of expression and information, including processing for journalistic purposes and for the purposes of academic, artistic or literary expression. There is an inevitable conflict between the right to the protection of personal data and the freedom of expression and information in journalistic activities in terms of the free processing of data and the collection and dissemination of information. Therefore, when collecting and using personal data, a journalist should be exempt from certain data protection requirements, as compliance with them could significantly limit the freedom to practice the profession and the freedom of the press. The Polish legislator excluded the application of some provisions of the GDPR in the field of journalistic activity, with the exception of art. 17 of the GDPR, which provides for the right to delete data (the so-called "right to be forgotten"). The data subject has the right to have his personal data deleted and cease to be processed, and the administrator is obliged to delete this data without undue delay. | |
dc.abstract.pl | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE stanowi kompleksową regulację dotyczącą ochrony danych osobowych, która powinna być stosowana bezpośrednio. Jednak na podstawie art. 85 ust.1 RODO państwa członkowskie mogą przyjąć przepisy pozwalające pogodzić prawo do ochrony danych osobowych wynikające z rozporządzenia z wolnością wypowiedzi i informacji, w tym do przetwarzania dla potrzeb dziennikarskich oraz do celów wypowiedzi akademickiej, artystycznej lub literackiej. Pomiędzy prawem do ochrony danych osobowych a wolnością wypowiedzi i informacji w ramach działalności dziennikarskiej istnieje nieuchronny konflikt w zakresie swobodnego przetwarzania danych oraz gromadzenia i rozpowszechniania informacji. Dlatego dziennikarz przy gromadzeniu i wykorzystywaniu danych osobowych powinien być zwolniony z niektórych wymogów dotyczących ochrony danych, gdyż ich przestrzeganie mogłaby istotnie ograniczać swobodę wykonywania zawodu i wolność prasy. Polski prawodawca wyłączył stosowanie części przepisów RODO w zakresie działalności dziennikarskiej za wyjątkiem art. 17 RODO, który przewiduje prawo do usunięcia danych (tzw. "prawo do bycia zapomnianym"). Osoba, której dane dotyczą ma prawo do tego, by jej dane osobowe zostały usunięte i przestały być przetwarzane, a administrator ma obowiązek bez zbędnej zwłoki usunąć te dane. | |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji : Katedra Prawa Administracyjnego | |
dc.contributor.author | Kotulski, Mariusz - 129244 | |
dc.contributor.editor | Dzvinchuk, Dmytro | |
dc.contributor.editor | Khaletska, Alina | |
dc.contributor.editor | Kovalchuk, Vitalij | |
dc.contributor.editor | Mączyński, Marek - 130463 | |
dc.contributor.editor | Skorczyńska, Ewa - 132223 | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T05:24:48Z | |
dc.date.available | 2024-07-05T05:24:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.description.additional | Streszcz. ang. s. 517. Bibliogr. s. 528. Publikacja recenzowana | |
dc.description.physical | 517-528 | |
dc.identifier.eisbn | 978-83-233-7550-0 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-233-5366-9 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/369709 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.place | Kraków | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego | |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.subject.en | GDPR | |
dc.subject.en | freedom of expression | |
dc.subject.en | press activity | |
dc.subject.en | right to be forgotten | |
dc.subject.pl | RODO | |
dc.subject.pl | wolność wypowiedzi | |
dc.subject.pl | działalność prasowa | |
dc.subject.pl | prawo do bycia zapomnianym | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Prawo do bycia zapomnianym w działalności prasowej | |
dc.title.alternative | The right to be forgotten in press activities | |
dc.title.container | Zdolność administracyjna państwa członkowskiego i kandydata do Unii Europejskiej : pojęcie, przejawy i determinanty | |
dc.type | BookSection | |
dspace.entity.type | Publication | en |