Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Bogusława Żurakowskiego metodologia aksjologii pedagogicznej i jej geneza
Boguslaw Zurakowski's methodology of pedagogical axiology and its genesis
filozofia
kulturoznawstwo
literaturoznawstwo
nauki o sztuce
pedagogika
sztuki piękne
Żurakowski Bogusław (1939-)
pedagogika aksjologiczna
pedagogika kultury
wychowanie
aksjologia
kultura
wychowanie przez sztukę
kultura artystyczna
metodologia pedagogiki
teoria wychowania
philosophy
cultural studies
literature
art sciences
pedagogy
fine arts
Zurakowski Boguslaw (1939-)
axiological pedagogy
pedagogy of culture
education
upbringing
axiology
education through art
artistic culture
pedagogical methodology
theory of education
Autor ukazuje w swoim artykule (studium) metodologiczną koncepcję Bogusława Żurakowskiego (born in 1939 in Stanisławów), profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (Polska). Żurakowskiego metodologia aksjologii pedagogicznej używana jest do analizy tekstów literackich w aspekcie wartości. Jego metodologia jest koncepcją eklektyczną. Ta metodologia zawiera następujące elementy: 1) strukturalizm (teoria komunikacji Romana Jakobsona i Leona Zawadowskiego), 2) fenomenologia (filozofia Romana Ingardena, Władysława Stróżewskiego, Władysława Cichonia oraz innych), 3) metafizyczny realizm (filozofia według tak zwanej ‘filozoficznej szkoły lubelskiej’, np. ks. Stanisława Kamińskiego, Stefana Kunowskiego oraz innych), 4) historyczna metodologia rozumiejącej interpretacji (filozofia kultury Wilhelma Diltheya i pedagogika kultury, np. Theodora Litta, Eduarda Sprangera, Stefana Szumana i innych), 5) antysocjologizm (jego teoria jest w opozycji wobec np. koncepcji Zygmunta Mysłakowskiego oraz innych socjologistów), 6) arystotelizm, realistyczna filozofia Arystotelesa) i neoarystotelizm. Metodologia stworzona przez prof. Bogusława Żurakowskiego jest użyteczna w dydaktyce literatury (dydaktyce literackiej).
The author shows in his article (a study) methodological conception of Bogusław Żurakowski (born in 1939 in Stanisławów), a professor from the Jagiellonian University in Cracow (Poland). Żurakowski’s methodology of pedagogical axiology is used to analysis of literacy texts in aspects of values. His methodology is eclectic conception. This methodology contains (includes) the next elements: 1) structuralism (theory of communication by Roman Jakobson and Leon Zawadowski), 2) phenomenology (philosophy by Roman Ingarden, Władysław Stróżewski, Władysław Cichoń and others), 3) metaphisical realism (philosophy according to so called 'Philosophical School from Lublin', e. g. rev. Stanisław Kamiński, Stefan Kunowski and others), 4) historical methodology of understanding (comprehension) interpretation (philosophy of culture by Wilhelm Dilthey and pedagogy of culture, e. g. Theodor Litt, Eduard Spranger, Stefan Szuman and others), 5) antisociologism (his theory is against e. g. conception by Zygmunt Mysłakowski and anothers sociologists), 6) Aristotelianism (realistic philosophy by Aristotle) and neoaristotelianism. The methodology created by prof. Bogusław Żurakowski is useful to literary didactics (to didactics of literary).
dc.abstract.en | The author shows in his article (a study) methodological conception of Bogusław Żurakowski (born in 1939 in Stanisławów), a professor from the Jagiellonian University in Cracow (Poland). Żurakowski’s methodology of pedagogical axiology is used to analysis of literacy texts in aspects of values. His methodology is eclectic conception. This methodology contains (includes) the next elements: 1) structuralism (theory of communication by Roman Jakobson and Leon Zawadowski), 2) phenomenology (philosophy by Roman Ingarden, Władysław Stróżewski, Władysław Cichoń and others), 3) metaphisical realism (philosophy according to so called 'Philosophical School from Lublin', e. g. rev. Stanisław Kamiński, Stefan Kunowski and others), 4) historical methodology of understanding (comprehension) interpretation (philosophy of culture by Wilhelm Dilthey and pedagogy of culture, e. g. Theodor Litt, Eduard Spranger, Stefan Szuman and others), 5) antisociologism (his theory is against e. g. conception by Zygmunt Mysłakowski and anothers sociologists), 6) Aristotelianism (realistic philosophy by Aristotle) and neoaristotelianism. The methodology created by prof. Bogusław Żurakowski is useful to literary didactics (to didactics of literary). | pl |
dc.abstract.pl | Autor ukazuje w swoim artykule (studium) metodologiczną koncepcję Bogusława Żurakowskiego (born in 1939 in Stanisławów), profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (Polska). Żurakowskiego metodologia aksjologii pedagogicznej używana jest do analizy tekstów literackich w aspekcie wartości. Jego metodologia jest koncepcją eklektyczną. Ta metodologia zawiera następujące elementy: 1) strukturalizm (teoria komunikacji Romana Jakobsona i Leona Zawadowskiego), 2) fenomenologia (filozofia Romana Ingardena, Władysława Stróżewskiego, Władysława Cichonia oraz innych), 3) metafizyczny realizm (filozofia według tak zwanej ‘filozoficznej szkoły lubelskiej’, np. ks. Stanisława Kamińskiego, Stefana Kunowskiego oraz innych), 4) historyczna metodologia rozumiejącej interpretacji (filozofia kultury Wilhelma Diltheya i pedagogika kultury, np. Theodora Litta, Eduarda Sprangera, Stefana Szumana i innych), 5) antysocjologizm (jego teoria jest w opozycji wobec np. koncepcji Zygmunta Mysłakowskiego oraz innych socjologistów), 6) arystotelizm, realistyczna filozofia Arystotelesa) i neoarystotelizm. Metodologia stworzona przez prof. Bogusława Żurakowskiego jest użyteczna w dydaktyce literatury (dydaktyce literackiej). | pl |
dc.affiliation | Pion Prorektora ds. polityki kadrowej i finansowej : Archiwum UJ | pl |
dc.contributor.author | Tytko, Marek Mariusz - 132471 | pl |
dc.date.accessioned | 2016-12-13T13:07:58Z | |
dc.date.available | 2016-12-13T13:07:58Z | |
dc.date.issued | 2009 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 233-243 | pl |
dc.description.publication | 1,66 | pl |
dc.description.version | oryginalna wersja autorska (preprint) | |
dc.description.volume | 29 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-61876-00-7 | pl |
dc.identifier.uri | http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/33712 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Leszno : Wyższa Szkoła Humanistyczna | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-ND | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.subject.en | philosophy | pl |
dc.subject.en | cultural studies | pl |
dc.subject.en | literature | pl |
dc.subject.en | art sciences | pl |
dc.subject.en | pedagogy | pl |
dc.subject.en | fine arts | pl |
dc.subject.en | Zurakowski Boguslaw (1939-) | pl |
dc.subject.en | axiological pedagogy | pl |
dc.subject.en | pedagogy of culture | pl |
dc.subject.en | education | pl |
dc.subject.en | upbringing | pl |
dc.subject.en | axiology | pl |
dc.subject.en | education through art | pl |
dc.subject.en | artistic culture | pl |
dc.subject.en | pedagogical methodology | pl |
dc.subject.en | theory of education | pl |
dc.subject.pl | filozofia | pl |
dc.subject.pl | kulturoznawstwo | pl |
dc.subject.pl | literaturoznawstwo | pl |
dc.subject.pl | nauki o sztuce | pl |
dc.subject.pl | pedagogika | pl |
dc.subject.pl | sztuki piękne | pl |
dc.subject.pl | Żurakowski Bogusław (1939-) | pl |
dc.subject.pl | pedagogika aksjologiczna | pl |
dc.subject.pl | pedagogika kultury | pl |
dc.subject.pl | wychowanie | pl |
dc.subject.pl | aksjologia | pl |
dc.subject.pl | kultura | pl |
dc.subject.pl | wychowanie przez sztukę | pl |
dc.subject.pl | kultura artystyczna | pl |
dc.subject.pl | metodologia pedagogiki | pl |
dc.subject.pl | teoria wychowania | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Bogusława Żurakowskiego metodologia aksjologii pedagogicznej i jej geneza | pl |
dc.title.alternative | Boguslaw Zurakowski's methodology of pedagogical axiology and its genesis | pl |
dc.title.container | Dydaktyka literatury | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Open Access