Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Konsekwencje rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania - retrospektywne studia przypadków
Consequences of parents divorce for child development in adolescence - retrospective case studies
rozwód, małżeństwo, rodzina, rodzice, dojrzewanie, nastolatek, dziecko, relacje, rozwój, retrospekcja
divorce, marriage, family, parents, ripening, teenager, child, relationships, development, retrospection
Streszczenie pracy magisterskiej: ,,Konsekwencje rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania - retrospektywne studia przypadków ".Głównym celem niniejszej pracy jest próba określenia konsekwencji rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania. Praca składa się z dwóch części: teoretyczneji empirycznej. W pierwszej części poruszone zostały dwa kluczowe zagadnienia – psychologia rozwojowa okresu dorastania oraz problematyka rozwodów. Część druga dotyczy metodologii,a także prezentacji i omówienia wyników badań własnych. Problem główny omawianej pracy brzmi następująco: Jakie są konsekwencje rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania? Odpowiedź na to pytanie umożliwiło skonstruowanie listy przedstawionych poniżej zagadnień szczegółowych, dotyczących poszczególnych grup konsekwencji, opisanych z dwóch perspektyw temporalnych: czasu rozwodui tuż po nim oraz czasu obecnego. Zagadnienia dotyczą następujących konsekwencji: w budowaniu relacji, konsekwencji osobowościowych, ujawniających się w sposobach radzenia sobiez doświadczeniem rozwodu rodziców, otrzymywanym wsparciem, korzyściami, stratami, szczególnymi potrzebami, sposobami radzenia sobie oraz planami życiowymi respondentek.W pracy wykorzystana została metoda indywidualnych przypadków. Techniką umożliwiającą przeprowadzenie badań jest częściowo skategoryzowany wywiad. Pytania, z których się on składa dotyczą osobistych odczuć badanych, postawionych w sytuacji rozwodowej swoich rodziców oraz konsekwencji, jakie to zdarzenie wywołało w ich życiu, jak i również porównania swojej postawy sprzed lat, z tą prezentowaną obecnie. Grupę badawczą stanowią trzy kobiety, które jako nastolatki doświadczyły rozwodu rodziców.Główny wniosek dotyczy faktu, iż badane kobiety sam rozwód traktują jako zjawisko pozytywne, wyczekiwane, niosące nadzieję zmiany na lepsze, dające ulgę i poczucie uwolnienia. Rozwód w każdym przypadku umożliwił zerwanie więzi utrudniających i hamujących rozwój poszczególnych członków rodziny oraz był dla badanych zapowiedzią nowej, lepszej ery. Problemów nie generował więc sam rozwód, a sytuacja narastającego konfliktu między rodzicami która go poprzedzała. Sytuacja ta powodowała u badanych następujące skutki zgodne z tymi,o których informuje literatura przedmiotu: obniżona samoocena, brak umiejętności prezentowania odpowiedniego zachowania względem rówieśników i osób dorosłych, niski wskaźnik dominacjiw grupie, dziedziczenie niepożądanych wzorców zachowań, silne poczucie tęsknoty i straty, głębokie emocje towarzyszące nawet po dziesięciu latach, wrażenie ograbienia ze swojego własnego życia mające źródło w braku ciepłego domu i szczęśliwej, kochającej się rodziny, poczucie zbyt wysokiej odpowiedzialności, konflikt lojalności między rodzicami i wewnętrzne rozdarcie, bezsilność, samotność, gniew, zbyt krytyczna i surowa samoocena, utrata pewnego fragmentu swego normalnego dzieciństwa.
B. A. Thesis summary: "Consequences of parents divorce for child development in adolescence - retrospective case studies".The main purpose of this work is to determine the consequences of divorce of parents for the development of a child during adolescence. The work consists of two parts: theoretical and empirical. The first part deals with two key issues - developmental psychology of adolescence and the problem of divorce. The second part deals with methodology, as well as presentation and discussion of own research results.The main problem of this work is as follows: What are the consequences of parents' divorce for the development of a child during adolescence? The answer to this question made it possible to construct a list of detailed issues presented below, concerning individual groups of consequences, described from two temporal perspectives: the time of divorce and just after him and the present time. Issues concern the following consequences: in building relationships, personality consequences, manifesting in ways of coping with the parents' divorce experience, received support, benefits, losses, special needs, ways of coping and life plans of the respondents. The method of individual cases was used in the work. The technique for conducting research is a partially categorized interview. The questions from which it is made concern the personal feelings of the respondents, put in a divorce situation of their parents and the consequences that this event has caused in their lives, as well as a comparison of their attitude from years ago, with the one presented at present. The research group consists of three women who, as teenagers, experienceda divorce of their parents.The main conclusion concerns the fact that women surveyed treat divorce as a positive, anticipated, hopeful change for the better, giving relief and sense of release. Divorce in each case made it possible to break the ties that hindered and hindered the development of individual family members and was for the respondents a harbinger of a new, better era. Therefore, the problem was not generated by divorce alone, but the situation of a growing conflict between the parents who preceded it. This situation caused the respondents to have the following effects consistent with thoseinformation about the subject literature: reduced self-esteem, lack of ability to present appropriate behavior towards peers and adults, low domination rate in the group, inheriting undesirable patterns of behavior, a strong sense of longing and loss, deep emotions accompanying even after ten years, the impression of robbing your own life due to a lack of a warm home and a happy, loving family,a sense of high responsibility, conflict of loyalty between parents and inner tear, helplessness, loneliness, anger, over-critical and severe self-esteem, the loss of a certain fragment of your normal childhood.
dc.abstract.en | B. A. Thesis summary: "Consequences of parents divorce for child development in adolescence - retrospective case studies".The main purpose of this work is to determine the consequences of divorce of parents for the development of a child during adolescence. The work consists of two parts: theoretical and empirical. The first part deals with two key issues - developmental psychology of adolescence and the problem of divorce. The second part deals with methodology, as well as presentation and discussion of own research results.The main problem of this work is as follows: What are the consequences of parents' divorce for the development of a child during adolescence? The answer to this question made it possible to construct a list of detailed issues presented below, concerning individual groups of consequences, described from two temporal perspectives: the time of divorce and just after him and the present time. Issues concern the following consequences: in building relationships, personality consequences, manifesting in ways of coping with the parents' divorce experience, received support, benefits, losses, special needs, ways of coping and life plans of the respondents. The method of individual cases was used in the work. The technique for conducting research is a partially categorized interview. The questions from which it is made concern the personal feelings of the respondents, put in a divorce situation of their parents and the consequences that this event has caused in their lives, as well as a comparison of their attitude from years ago, with the one presented at present. The research group consists of three women who, as teenagers, experienceda divorce of their parents.The main conclusion concerns the fact that women surveyed treat divorce as a positive, anticipated, hopeful change for the better, giving relief and sense of release. Divorce in each case made it possible to break the ties that hindered and hindered the development of individual family members and was for the respondents a harbinger of a new, better era. Therefore, the problem was not generated by divorce alone, but the situation of a growing conflict between the parents who preceded it. This situation caused the respondents to have the following effects consistent with thoseinformation about the subject literature: reduced self-esteem, lack of ability to present appropriate behavior towards peers and adults, low domination rate in the group, inheriting undesirable patterns of behavior, a strong sense of longing and loss, deep emotions accompanying even after ten years, the impression of robbing your own life due to a lack of a warm home and a happy, loving family,a sense of high responsibility, conflict of loyalty between parents and inner tear, helplessness, loneliness, anger, over-critical and severe self-esteem, the loss of a certain fragment of your normal childhood. | pl |
dc.abstract.pl | Streszczenie pracy magisterskiej: ,,Konsekwencje rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania - retrospektywne studia przypadków ".Głównym celem niniejszej pracy jest próba określenia konsekwencji rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania. Praca składa się z dwóch części: teoretyczneji empirycznej. W pierwszej części poruszone zostały dwa kluczowe zagadnienia – psychologia rozwojowa okresu dorastania oraz problematyka rozwodów. Część druga dotyczy metodologii,a także prezentacji i omówienia wyników badań własnych. Problem główny omawianej pracy brzmi następująco: Jakie są konsekwencje rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania? Odpowiedź na to pytanie umożliwiło skonstruowanie listy przedstawionych poniżej zagadnień szczegółowych, dotyczących poszczególnych grup konsekwencji, opisanych z dwóch perspektyw temporalnych: czasu rozwodui tuż po nim oraz czasu obecnego. Zagadnienia dotyczą następujących konsekwencji: w budowaniu relacji, konsekwencji osobowościowych, ujawniających się w sposobach radzenia sobiez doświadczeniem rozwodu rodziców, otrzymywanym wsparciem, korzyściami, stratami, szczególnymi potrzebami, sposobami radzenia sobie oraz planami życiowymi respondentek.W pracy wykorzystana została metoda indywidualnych przypadków. Techniką umożliwiającą przeprowadzenie badań jest częściowo skategoryzowany wywiad. Pytania, z których się on składa dotyczą osobistych odczuć badanych, postawionych w sytuacji rozwodowej swoich rodziców oraz konsekwencji, jakie to zdarzenie wywołało w ich życiu, jak i również porównania swojej postawy sprzed lat, z tą prezentowaną obecnie. Grupę badawczą stanowią trzy kobiety, które jako nastolatki doświadczyły rozwodu rodziców.Główny wniosek dotyczy faktu, iż badane kobiety sam rozwód traktują jako zjawisko pozytywne, wyczekiwane, niosące nadzieję zmiany na lepsze, dające ulgę i poczucie uwolnienia. Rozwód w każdym przypadku umożliwił zerwanie więzi utrudniających i hamujących rozwój poszczególnych członków rodziny oraz był dla badanych zapowiedzią nowej, lepszej ery. Problemów nie generował więc sam rozwód, a sytuacja narastającego konfliktu między rodzicami która go poprzedzała. Sytuacja ta powodowała u badanych następujące skutki zgodne z tymi,o których informuje literatura przedmiotu: obniżona samoocena, brak umiejętności prezentowania odpowiedniego zachowania względem rówieśników i osób dorosłych, niski wskaźnik dominacjiw grupie, dziedziczenie niepożądanych wzorców zachowań, silne poczucie tęsknoty i straty, głębokie emocje towarzyszące nawet po dziesięciu latach, wrażenie ograbienia ze swojego własnego życia mające źródło w braku ciepłego domu i szczęśliwej, kochającej się rodziny, poczucie zbyt wysokiej odpowiedzialności, konflikt lojalności między rodzicami i wewnętrzne rozdarcie, bezsilność, samotność, gniew, zbyt krytyczna i surowa samoocena, utrata pewnego fragmentu swego normalnego dzieciństwa. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ablewicz, Krystyna - 127104 | pl |
dc.contributor.author | Mol, Ewa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ablewicz, Krystyna - 127104 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kościelniak, Marek - 129216 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T00:45:09Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T00:45:09Z | |
dc.date.submitted | 2019-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-133535-251898 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235825 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | divorce, marriage, family, parents, ripening, teenager, child, relationships, development, retrospection | pl |
dc.subject.pl | rozwód, małżeństwo, rodzina, rodzice, dojrzewanie, nastolatek, dziecko, relacje, rozwój, retrospekcja | pl |
dc.title | Konsekwencje rozwodu rodziców dla rozwoju dziecka w okresie dojrzewania - retrospektywne studia przypadków | pl |
dc.title.alternative | Consequences of parents divorce for child development in adolescence - retrospective case studies | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |