Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Die verlorene Kindheit in „Wir Kinder vom Bahnhof Zoo“ – der Roman und die TV-Serie
Motyw straconego dzieciństwa w "My dzieci z dworca Zoo" - powieść i serial
The motif of lost childhood in "We children from Zoo Station" - the novel and the TV series
analiza porównawcza, motyw straconego dzieciństwa, My Dzieci z Dworca Zoo, powieść, serial
comparative analysis, lost childhood, We children from Zoo Station, novel, TV series
vergleichende Analyse, verlorene Kindheit, Wir Kinder vom Bahnhof Zoo, Roman, Fernsehserie
Poniższa praca magisterska analizuje motyw straconego dzieciństwa w literaturze, koncentrując się na powieści Christiane Felscherinow "My dzieci z dworca Zoo" i jej adaptacji serialowej wyprodukowanej w 2021 roku przez Constantin Television we współpracy Amazonem. Celem pracy jest analiza motywu straconego dzieciństwa, co obejmuje analizę porównawczą między powieścią a jej adaptacją. Analiza ogranicza się do wybranych aspektów, które skutecznie ilustrują motyw. Do głębszego zrozumienia tematu wykorzystano także badania naukowe dotyczące m.in uzależnienia od narkotyków wśród nastolatków.Praca jest podzielona na część teoretyczną i analityczną. Część teoretyczna przedstawia kontekst utraconego dzieciństwa w innych dziełach literackich, bada wpływ uzależnienia od narkotyków na młodzież, odwołując się do badań naukowych i wprowadza główne miejsca wydarzeń w życiu Christiane, takie jak Berlin, Dworzec Zoo i klub muzyczny SOUND. Druga część poświęcona jest analitycznemu badaniu motywu w powieści i jej adaptacji. Postać Christiane, jej relacje z rodzicami, podejście do śmierci, a także rola jej najbliższego otoczenia w rozwoju uzależnienia są poddane głębszej analizie. Rozpatrywane są również dwie kluczowe sceny, które znacząco wpływają na życie Christiane: zażycie heroiny przez bohaterkę po raz pierwszy oraz podjęcie się pracy seksualnej.Z przeprowadzonej analizy wynika, że powieść wyraźnie i bezkompromisowo podkreśla motyw utraconego dzieciństwa, ukazując tragedię i surowość wydarzeń. Autorzy powieści, Kai Hermann i Horst Rieck, wykorzystując nagrania dźwiękowe rozmów z Christiane, opowiedzieli jej historię w sposób realistyczny. Powieść została napisana z perspektywy nastoletniej Christiane i zawiera elementy ówczesnej pop kultury, co dodaje przedstawionym wydarzeniom autentyczności. Serial wybiera inną metodę, nie przedstawiając motywu utraconego dzieciństwa tak bezpośrednio. W rezultacie krytyka zachowania i decyzji Christiane jest mniej wyraźna. Autorzy serialu wprowadzają dodatkowe elementy, aby lepiej wyjaśnić motywacje stojące za decyzjami i uczynić zachowanie protagonistów bardziej zrozumiałym. Serial ukazuje wiele perspektyw, pogłębia rozwój postaci i dodaje elementy, które przyczyniły się do tego, że bohaterowie kolejno podejmowali decyzje, które w efekcie doprowadziły do utracenia ich dzieciństwa.Zarówno powieść jak i jej serialowa adaptacja wyraźnie obrazują motyw straconego dzieciństwa. Jednakże używają do tego różnych środków artystycznych, co nieodzownie wpływa na odbiór i interpretację przedstawionych wydarzeń.
The following master's thesis analyses the theme of lost childhood in literature, focusing its analytical lens on the novel "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo" (We Children from Zoo Station) by Christiane Felscherinow and its adaptation produced in 2021 in collaboration with Constantin Television and Amazon.The objective of this analysis is to examine the motif of lost childhood, including a comparative analysis between the novel and the TV series. The analysis is limited to selected aspects that effectively illustrate the theme. To gain a deeper understanding of the topic, the study incorporates medical and sociological research on youth drug addiction.The thesis is divided into a theoretical and an analytical part. The theoretical section presents the context of lost childhood in other literary works, explores the impact of drug addiction on youth by referencing scientific studies, and introduces the main settings in Christiane's life, such as Berlin, Zoo Station, and the music club SOUND. The second part is dedicated to the analytical examination of the theme within the novel and its adaptation. The character of Christiane, her relationships with her parents, her early encounters with death, and the role of her closest environment in the development of drug addiction are subjected to analysis. Additionally, two key scenes that significantly influence Christiane's life are also examined: her first heroin use and her involvement in prostitution.The conducted analysis shows that the novel clearly and uncompromisingly emphasizes the motif of lost childhood, depicting the tragedy and severity of the events. The authors of the novel, Kai Hermann and Horst Rieck, utilizing audio recordings of conversations with Christiane, narrated her story in a realistic matter. The novel was written from the perspective of the teenager Christiane and includes elements of the contemporary pop culture of that time, adding authenticity to the whole.In contrast, the series opts for a different approach, not portraying the motif of lost childhood as directly. As a result, the critique of Christiane's behaviour and her decisions is less noticeable. The series' creators introduce additional elements to better explain the motivations behind the decisions and to make the protagonists' behaviour more comprehensible. The series displays different perspectives, deepens character development, and incorporates elements that contributes to the characters successively making decisions that ultimately led to the loss of their childhood. Both the novel and its TV series adaptation clearly capture the theme of lost childhood. However, the authors of each work use different artistic methods for the depiction, which inevitably influences the reception and interpretation of the presented events.
Die folgende Masterarbeit analysiert das Motiv der verlorenen Kindheit in der Literatur und konzentriert sich auf den Roman von Christiane Felscherinow "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo" und seine Serienadaption, die 2021 in Zusammenarbeit mit Constantin Television und Amazon produziert wurde.Das Ziel der Arbeit besteht in der Analyse des Motivs der verlorenen Kindheit, einschließlich eines vergleichenden Ansatzes zwischen dem Roman und seiner Adaption. Die Analyse beschränkt sich auf ausgewählte Aspekte, die das Motiv effektiv veranschaulichen. Um das Thema besser zu verstehen, wurden auch wissenschaftliche Studien zur Drogenabhängigkeit unter Jugendlichen herangezogen.Die Arbeit ist in einen theoretischen und einen analytischen Teil unterteilt. Der theoretische Teil präsentiert den Kontext der verlorenen Kindheit in anderen literarischen Werken, erforscht den Einfluss von Drogenabhängigkeit auf Jugendliche unter Bezugnahme auf wissenschaftliche Studien und führt die Hauptschauplätze im Leben von Christiane ein, wie Berlin, der Bahnhof Zoo und der Musikclub SOUND. Der zweite Teil widmet sich der analytischen Untersuchung des Motivs im Roman und seiner Adaption. Die Figur von Christiane, ihre Beziehungen zu den Eltern, ihr Verhältnis zum Tod sowie die Rolle ihrer unmittelbaren Umgebung in der Entwicklung der Drogensucht werden analysiert. Ebenfalls untersucht werden zwei entscheidende Szenen, die das Leben von Christiane maßgeblich beeinflussen: ihre erste Heroin-Injektion und ihre Beteiligung an Prostitution.Die durchgeführte Analyse zeigt, dass der Roman das Motiv der verlorenen Kindheit deutlich und schonungslos betont und dabei die Tragik und Härte der Ereignisse zeigt. Die Autoren des Romans, Kai Hermann und Horst Rieck, nutzten Tonbandaufnahmen von Gesprächen mit Christiane, um ihre Geschichte realistisch zu erzählen. Der Roman wurde aus der Perspektive der jugendlichen Christiane geschrieben und enthält Elemente der damaligen Popkultur, was der Gesamtheit Authentizität hinzufügt.Die Fernsehserie hingegen wählt eine andere Herangehensweise, indem sie das Motiv der verlorenen Kindheit nicht so offensichtlich darstellt. Dadurch wird die Kritik an Christianes Verhalten und Entscheidungen weniger deutlich erkennbar. Die Serienautoren fügen zusätzliche Elemente hinzu, um die Motivation hinter den Entscheidungen besser zu erklären und das Verhalten der Protagonisten verständlicher zu machen. Die Serie präsentiert verschiedene Perspektiven, vertieft die Charakterentwicklung und integriert Elemente, die dazu beitragen, dass die Charaktere sukzessive Entscheidungen treffen, die letztendlich zum Verlust ihrer Kindheit führen. Sowohl im Roman als auch in der Fernsehserie wird das Motiv der verlorenen Kindheit deutlich geschildert. Allerdings verwenden die Autoren der beiden Werke dafür unterschiedliche künstlerische Mittel, was unvermeidlich die Rezeption und Interpretation der dargestellten Ereignisse beeinflusst.
dc.abstract.en | The following master's thesis analyses the theme of lost childhood in literature, focusing its analytical lens on the novel "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo" (We Children from Zoo Station) by Christiane Felscherinow and its adaptation produced in 2021 in collaboration with Constantin Television and Amazon.The objective of this analysis is to examine the motif of lost childhood, including a comparative analysis between the novel and the TV series. The analysis is limited to selected aspects that effectively illustrate the theme. To gain a deeper understanding of the topic, the study incorporates medical and sociological research on youth drug addiction.The thesis is divided into a theoretical and an analytical part. The theoretical section presents the context of lost childhood in other literary works, explores the impact of drug addiction on youth by referencing scientific studies, and introduces the main settings in Christiane's life, such as Berlin, Zoo Station, and the music club SOUND. The second part is dedicated to the analytical examination of the theme within the novel and its adaptation. The character of Christiane, her relationships with her parents, her early encounters with death, and the role of her closest environment in the development of drug addiction are subjected to analysis. Additionally, two key scenes that significantly influence Christiane's life are also examined: her first heroin use and her involvement in prostitution.The conducted analysis shows that the novel clearly and uncompromisingly emphasizes the motif of lost childhood, depicting the tragedy and severity of the events. The authors of the novel, Kai Hermann and Horst Rieck, utilizing audio recordings of conversations with Christiane, narrated her story in a realistic matter. The novel was written from the perspective of the teenager Christiane and includes elements of the contemporary pop culture of that time, adding authenticity to the whole.In contrast, the series opts for a different approach, not portraying the motif of lost childhood as directly. As a result, the critique of Christiane's behaviour and her decisions is less noticeable. The series' creators introduce additional elements to better explain the motivations behind the decisions and to make the protagonists' behaviour more comprehensible. The series displays different perspectives, deepens character development, and incorporates elements that contributes to the characters successively making decisions that ultimately led to the loss of their childhood. Both the novel and its TV series adaptation clearly capture the theme of lost childhood. However, the authors of each work use different artistic methods for the depiction, which inevitably influences the reception and interpretation of the presented events. | pl |
dc.abstract.other | Die folgende Masterarbeit analysiert das Motiv der verlorenen Kindheit in der Literatur und konzentriert sich auf den Roman von Christiane Felscherinow "Wir Kinder vom Bahnhof Zoo" und seine Serienadaption, die 2021 in Zusammenarbeit mit Constantin Television und Amazon produziert wurde.Das Ziel der Arbeit besteht in der Analyse des Motivs der verlorenen Kindheit, einschließlich eines vergleichenden Ansatzes zwischen dem Roman und seiner Adaption. Die Analyse beschränkt sich auf ausgewählte Aspekte, die das Motiv effektiv veranschaulichen. Um das Thema besser zu verstehen, wurden auch wissenschaftliche Studien zur Drogenabhängigkeit unter Jugendlichen herangezogen.Die Arbeit ist in einen theoretischen und einen analytischen Teil unterteilt. Der theoretische Teil präsentiert den Kontext der verlorenen Kindheit in anderen literarischen Werken, erforscht den Einfluss von Drogenabhängigkeit auf Jugendliche unter Bezugnahme auf wissenschaftliche Studien und führt die Hauptschauplätze im Leben von Christiane ein, wie Berlin, der Bahnhof Zoo und der Musikclub SOUND. Der zweite Teil widmet sich der analytischen Untersuchung des Motivs im Roman und seiner Adaption. Die Figur von Christiane, ihre Beziehungen zu den Eltern, ihr Verhältnis zum Tod sowie die Rolle ihrer unmittelbaren Umgebung in der Entwicklung der Drogensucht werden analysiert. Ebenfalls untersucht werden zwei entscheidende Szenen, die das Leben von Christiane maßgeblich beeinflussen: ihre erste Heroin-Injektion und ihre Beteiligung an Prostitution.Die durchgeführte Analyse zeigt, dass der Roman das Motiv der verlorenen Kindheit deutlich und schonungslos betont und dabei die Tragik und Härte der Ereignisse zeigt. Die Autoren des Romans, Kai Hermann und Horst Rieck, nutzten Tonbandaufnahmen von Gesprächen mit Christiane, um ihre Geschichte realistisch zu erzählen. Der Roman wurde aus der Perspektive der jugendlichen Christiane geschrieben und enthält Elemente der damaligen Popkultur, was der Gesamtheit Authentizität hinzufügt.Die Fernsehserie hingegen wählt eine andere Herangehensweise, indem sie das Motiv der verlorenen Kindheit nicht so offensichtlich darstellt. Dadurch wird die Kritik an Christianes Verhalten und Entscheidungen weniger deutlich erkennbar. Die Serienautoren fügen zusätzliche Elemente hinzu, um die Motivation hinter den Entscheidungen besser zu erklären und das Verhalten der Protagonisten verständlicher zu machen. Die Serie präsentiert verschiedene Perspektiven, vertieft die Charakterentwicklung und integriert Elemente, die dazu beitragen, dass die Charaktere sukzessive Entscheidungen treffen, die letztendlich zum Verlust ihrer Kindheit führen. Sowohl im Roman als auch in der Fernsehserie wird das Motiv der verlorenen Kindheit deutlich geschildert. Allerdings verwenden die Autoren der beiden Werke dafür unterschiedliche künstlerische Mittel, was unvermeidlich die Rezeption und Interpretation der dargestellten Ereignisse beeinflusst. | pl |
dc.abstract.pl | Poniższa praca magisterska analizuje motyw straconego dzieciństwa w literaturze, koncentrując się na powieści Christiane Felscherinow "My dzieci z dworca Zoo" i jej adaptacji serialowej wyprodukowanej w 2021 roku przez Constantin Television we współpracy Amazonem. Celem pracy jest analiza motywu straconego dzieciństwa, co obejmuje analizę porównawczą między powieścią a jej adaptacją. Analiza ogranicza się do wybranych aspektów, które skutecznie ilustrują motyw. Do głębszego zrozumienia tematu wykorzystano także badania naukowe dotyczące m.in. uzależnienia od narkotyków wśród nastolatków.Praca jest podzielona na część teoretyczną i analityczną. Część teoretyczna przedstawia kontekst utraconego dzieciństwa w innych dziełach literackich, bada wpływ uzależnienia od narkotyków na młodzież, odwołując się do badań naukowych i wprowadza główne miejsca wydarzeń w życiu Christiane, takie jak Berlin, Dworzec Zoo i klub muzyczny SOUND. Druga część poświęcona jest analitycznemu badaniu motywu w powieści i jej adaptacji. Postać Christiane, jej relacje z rodzicami, podejście do śmierci, a także rola jej najbliższego otoczenia w rozwoju uzależnienia są poddane głębszej analizie. Rozpatrywane są również dwie kluczowe sceny, które znacząco wpływają na życie Christiane: zażycie heroiny przez bohaterkę po raz pierwszy oraz podjęcie się pracy seksualnej.Z przeprowadzonej analizy wynika, że powieść wyraźnie i bezkompromisowo podkreśla motyw utraconego dzieciństwa, ukazując tragedię i surowość wydarzeń. Autorzy powieści, Kai Hermann i Horst Rieck, wykorzystując nagrania dźwiękowe rozmów z Christiane, opowiedzieli jej historię w sposób realistyczny. Powieść została napisana z perspektywy nastoletniej Christiane i zawiera elementy ówczesnej pop kultury, co dodaje przedstawionym wydarzeniom autentyczności. Serial wybiera inną metodę, nie przedstawiając motywu utraconego dzieciństwa tak bezpośrednio. W rezultacie krytyka zachowania i decyzji Christiane jest mniej wyraźna. Autorzy serialu wprowadzają dodatkowe elementy, aby lepiej wyjaśnić motywacje stojące za decyzjami i uczynić zachowanie protagonistów bardziej zrozumiałym. Serial ukazuje wiele perspektyw, pogłębia rozwój postaci i dodaje elementy, które przyczyniły się do tego, że bohaterowie kolejno podejmowali decyzje, które w efekcie doprowadziły do utracenia ich dzieciństwa.Zarówno powieść jak i jej serialowa adaptacja wyraźnie obrazują motyw straconego dzieciństwa. Jednakże używają do tego różnych środków artystycznych, co nieodzownie wpływa na odbiór i interpretację przedstawionych wydarzeń. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sitarz, Magdalena - 131878 | pl |
dc.contributor.author | Sarna, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Zarychta, Paweł - 132868 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sitarz, Magdalena - 131878 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T21:43:02Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T21:43:02Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia germańska z językiem angielskim | pl |
dc.identifier.apd | diploma-169427-306619 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/320066 | |
dc.language | ger | pl |
dc.subject.en | comparative analysis, lost childhood, We children from Zoo Station, novel, TV series | pl |
dc.subject.other | vergleichende Analyse, verlorene Kindheit, Wir Kinder vom Bahnhof Zoo, Roman, Fernsehserie | pl |
dc.subject.pl | analiza porównawcza, motyw straconego dzieciństwa, My Dzieci z Dworca Zoo, powieść, serial | pl |
dc.title | Die verlorene Kindheit in „Wir Kinder vom Bahnhof Zoo“ – der Roman und die TV-Serie | pl |
dc.title.alternative | Motyw straconego dzieciństwa w "My dzieci z dworca Zoo" - powieść i serial | pl |
dc.title.alternative | The motif of lost childhood in "We children from Zoo Station" - the novel and the TV series | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |