Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ zmian klimatu na prowadzenie turystyki zimowej
The impact of climate changes on running a business in the field of winter tourism
klimat, działalność gospodarcza, turystyka zimowa, globalizacja, zintegrowane modele oceny ekonomicznej
climate, commercial activity, winter tourism, globalization, integrated assessment models
Celem niniejszej pracy jest ocena wpływu zmian klimatu na prowadzenie turystyki zimowej w Polsce.Na początku przedstawiono podstawowe zagadnienia, definicje związane z klimatem oraz terminami pochodnymi. Opisano też historię zmian klimatycznych, a także przedstawiono fakty i mity polityki klimatycznej oraz zintegrowane modele oceny ekonomicznej. W dalszej części zaprezentowano wpływ zmian klimatu na gospodarkę świata. W pierwszej kolejności przedstawione zostały organizacje ściśle związane z pojęciem klimatu, a na konkretnych przykładach zaprezentowano podejście różnych firm do działań pro-środowiskowych. Przedstawiono również sektory najbardziej zagrożone w aspekcie zmieniającego się klimatu. Następnie określany jest wpływ zmian klimatu na gospodarkę całego świata oraz samej Polski, ze szczegółowym uwzględnieniem aspektów ekonomicznych. Rozdział ten kończy się opisaniem infrastruktury oraz warunków przyrodniczych przy prowadzeniu turystyki zimowej, niniejszym pozwala zbadać sam sektor i zrozumieć z jakimi problemami jest związany. Kolejna część pracy określa kolejno: cel, przedmiot, problem i hipotezy, technikę oraz narzędzia, które zostały wykorzystane do realizacji opracowania. Przy pomocy badania empirycznego, w którym przeanalizowany został kwestionariusz ankiety, przedstawiono wpływ zmian klimatu na turystykę zimową z punktu widzenia osób, które mają bezpośredni kontakt z tym sektorem, prowadząc własną działalność gospodarczą bądź w nim pracując. Opisano również ich świadomość na temat wpływu zmian klimatu na inne aspekty życia, znajomość działań zapobiegawczych i/lub naprawczych oraz istnienie możliwości substytutów, które mogą pomóc przedstawionemu sektorowi. Całość badań przeanalizowana została dzięki zebranym opiniom z uwzględnieniem własnych obserwacji.
The present thesis aims at evaluating the impact of climate changes on running the business in the field of winter tourism in Poland.Chapter 1 provides basic issues, definitions related to climate as well as their derivative terms. It also describes the history of climate changes taking place in the past and currently. It shows facts and myths of the Climate Policy. Chapter 2 discusses the topic in futer detail, illustrating the impact of climate changes on the world economy. It starts with the presentation of climate-related organizations, and then describes, on the basis of examples of various companies, how they approach the aspect of pro-environmental activities. It then guides the readers through the impact of climate changes on both the world and Polish economies, focusing on economic aspects. The chapter finishes with the description of infrastructure and environmental factors, which are usually taken into account when running a business in the field of winter tourism. It allows the reader to get an insight into the sector and understand how crucial problem is dealing with it. Chapter 3 is methodological, it focuses on the aim, subject, problems and hypotheses of the present research. It also presents methods and tools used by the author to conduct the research. It briefly comments on the chosen population sample as well as the geographic area under research and the outline of study. By means of an empirical research - a questionnaire, Chapter 4 discusses the impact of climate change on winter tourism as seen by individuals that are directly related to the sector either running their own commercial activity or being an employee. The chapter includes the description of the awareness among the general public about the influence of climate changes on other aspects of life, knowledge of preventive and/or remedial actions as well as options of support and substitutes available for the businesses operating in the presented sector. The research is entirely based on the opinions expressed by respondents and the author’s own observations.
dc.abstract.en | The present thesis aims at evaluating the impact of climate changes on running the business in the field of winter tourism in Poland.Chapter 1 provides basic issues, definitions related to climate as well as their derivative terms. It also describes the history of climate changes taking place in the past and currently. It shows facts and myths of the Climate Policy. Chapter 2 discusses the topic in futer detail, illustrating the impact of climate changes on the world economy. It starts with the presentation of climate-related organizations, and then describes, on the basis of examples of various companies, how they approach the aspect of pro-environmental activities. It then guides the readers through the impact of climate changes on both the world and Polish economies, focusing on economic aspects. The chapter finishes with the description of infrastructure and environmental factors, which are usually taken into account when running a business in the field of winter tourism. It allows the reader to get an insight into the sector and understand how crucial problem is dealing with it. Chapter 3 is methodological, it focuses on the aim, subject, problems and hypotheses of the present research. It also presents methods and tools used by the author to conduct the research. It briefly comments on the chosen population sample as well as the geographic area under research and the outline of study. By means of an empirical research - a questionnaire, Chapter 4 discusses the impact of climate change on winter tourism as seen by individuals that are directly related to the sector either running their own commercial activity or being an employee. The chapter includes the description of the awareness among the general public about the influence of climate changes on other aspects of life, knowledge of preventive and/or remedial actions as well as options of support and substitutes available for the businesses operating in the presented sector. The research is entirely based on the opinions expressed by respondents and the author’s own observations. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest ocena wpływu zmian klimatu na prowadzenie turystyki zimowej w Polsce.Na początku przedstawiono podstawowe zagadnienia, definicje związane z klimatem oraz terminami pochodnymi. Opisano też historię zmian klimatycznych, a także przedstawiono fakty i mity polityki klimatycznej oraz zintegrowane modele oceny ekonomicznej. W dalszej części zaprezentowano wpływ zmian klimatu na gospodarkę świata. W pierwszej kolejności przedstawione zostały organizacje ściśle związane z pojęciem klimatu, a na konkretnych przykładach zaprezentowano podejście różnych firm do działań pro-środowiskowych. Przedstawiono również sektory najbardziej zagrożone w aspekcie zmieniającego się klimatu. Następnie określany jest wpływ zmian klimatu na gospodarkę całego świata oraz samej Polski, ze szczegółowym uwzględnieniem aspektów ekonomicznych. Rozdział ten kończy się opisaniem infrastruktury oraz warunków przyrodniczych przy prowadzeniu turystyki zimowej, niniejszym pozwala zbadać sam sektor i zrozumieć z jakimi problemami jest związany. Kolejna część pracy określa kolejno: cel, przedmiot, problem i hipotezy, technikę oraz narzędzia, które zostały wykorzystane do realizacji opracowania. Przy pomocy badania empirycznego, w którym przeanalizowany został kwestionariusz ankiety, przedstawiono wpływ zmian klimatu na turystykę zimową z punktu widzenia osób, które mają bezpośredni kontakt z tym sektorem, prowadząc własną działalność gospodarczą bądź w nim pracując. Opisano również ich świadomość na temat wpływu zmian klimatu na inne aspekty życia, znajomość działań zapobiegawczych i/lub naprawczych oraz istnienie możliwości substytutów, które mogą pomóc przedstawionemu sektorowi. Całość badań przeanalizowana została dzięki zebranym opiniom z uwzględnieniem własnych obserwacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Geryk, Marcin | pl |
dc.contributor.author | Chryczyk, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Geryk, Marcin | pl |
dc.contributor.reviewer | Stańczyk, Izabela - 186012 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-11-01T23:18:20Z | |
dc.date.available | 2020-11-01T23:18:20Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-29 | pl |
dc.fieldofstudy | ekonomia menedżerska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-140447-264596 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/252136 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | climate, commercial activity, winter tourism, globalization, integrated assessment models | pl |
dc.subject.pl | klimat, działalność gospodarcza, turystyka zimowa, globalizacja, zintegrowane modele oceny ekonomicznej | pl |
dc.title | Wpływ zmian klimatu na prowadzenie turystyki zimowej | pl |
dc.title.alternative | The impact of climate changes on running a business in the field of winter tourism | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |