Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach
Linguistic image of pope Francis shown in media
pragmatyka lingwistyczna, presupozycje, teoria aktów mowy, metafora kognitywna, media, papież Franciszek
linguistic pragmatics, presupposition, speech act theory, cognitive metaphor, media, pope Francis
Tematem pracy licencjackiej jest językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach. Do badania materiału autorka wykorzystała zagadnienie wchodzące w skład badań nad pragmatyką lingwistyczną – presupozycję, teorię aktów mowy Austina i Searle’a, a także skorzystała z narzędzi metafory kognitywnej Marka Johnsona i George’a Lakoffa. Następnie autorka przedstawia analizę wybranych przykładów nagłów i lidów artykułów, a także opisów na Facebooku. Autorka zebrała materiał odnoszący się do czterech tematów: adhortacja Amoris Laetitia, film dokumentalny Francesco, pielgrzymka papieża Franciszka do Iraku oraz wypowiedź papieża o inwazji Rosji na Ukrainę. Materiał jest różnorodny i odnosi się do różnych wypowiedzi papieża, co wpłynęło na sprawdzenie powielania obrazu papieża przez poszczególnych mediów. Autorka dokonała także podziału mediów na trzy kategorie: media o charakterze prawicowym zależne od Kościoła katolickiego, media o charakterze prawicowym niezależne od Kościoła katolickiego oraz media o charakterze lewicowym. Przygląda się w jaki sposób poszczególne media kreują obraz papieża Franciszka, co zgodnie z celem pracy ma zaprezentować jego wizerunek ukazywany w mediach.
The subject of this bachelor’s thesis is linguistic image of pope Francis shown in media. To explore the material the author makes use of issue which is included in the research on linguistic pragmatics – presupposition, Austin and Searle speech act theory and then the author uses the tools of the Mark Johnson and George Lakoff cognitive metaphor. Subsequently the author collects the material which is related to the four subjects: the exhortation Amoris Laetitia, the documentary film intitled Francesco, the pope Francis' pilgrimage to Iraq and the pope's statement about Russian's invasion of Ukraine. The material is varied and refers to different statements of the pope, which influenced the verification of the duplication of the pope's image by individual media. The author does also the division of the media into three categories: the right-wing media dependent on the catholic Church, the right-wing media independent on the catholic Church, and the left-wing media. Finally, the author observes how media create the image of the Pope, which at the same time is the main aim of this bachelor’s thesis.
dc.abstract.en | The subject of this bachelor’s thesis is linguistic image of pope Francis shown in media. To explore the material the author makes use of issue which is included in the research on linguistic pragmatics – presupposition, Austin and Searle speech act theory and then the author uses the tools of the Mark Johnson and George Lakoff cognitive metaphor. Subsequently the author collects the material which is related to the four subjects: the exhortation Amoris Laetitia, the documentary film intitled Francesco, the pope Francis' pilgrimage to Iraq and the pope's statement about Russian's invasion of Ukraine. The material is varied and refers to different statements of the pope, which influenced the verification of the duplication of the pope's image by individual media. The author does also the division of the media into three categories: the right-wing media dependent on the catholic Church, the right-wing media independent on the catholic Church, and the left-wing media. Finally, the author observes how media create the image of the Pope, which at the same time is the main aim of this bachelor’s thesis. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem pracy licencjackiej jest językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach. Do badania materiału autorka wykorzystała zagadnienie wchodzące w skład badań nad pragmatyką lingwistyczną – presupozycję, teorię aktów mowy Austina i Searle’a, a także skorzystała z narzędzi metafory kognitywnej Marka Johnsona i George’a Lakoffa. Następnie autorka przedstawia analizę wybranych przykładów nagłów i lidów artykułów, a także opisów na Facebooku. Autorka zebrała materiał odnoszący się do czterech tematów: adhortacja Amoris Laetitia, film dokumentalny Francesco, pielgrzymka papieża Franciszka do Iraku oraz wypowiedź papieża o inwazji Rosji na Ukrainę. Materiał jest różnorodny i odnosi się do różnych wypowiedzi papieża, co wpłynęło na sprawdzenie powielania obrazu papieża przez poszczególnych mediów. Autorka dokonała także podziału mediów na trzy kategorie: media o charakterze prawicowym zależne od Kościoła katolickiego, media o charakterze prawicowym niezależne od Kościoła katolickiego oraz media o charakterze lewicowym. Przygląda się w jaki sposób poszczególne media kreują obraz papieża Franciszka, co zgodnie z celem pracy ma zaprezentować jego wizerunek ukazywany w mediach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pstrąg, Jakub | pl |
dc.contributor.author | Jaworska, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pstrąg, Jakub | pl |
dc.contributor.reviewer | Kraśnicka, Izabela | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-04T22:02:43Z | |
dc.date.available | 2022-07-04T22:02:43Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | język polski w komunikacji społecznej | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159387-273560 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294440 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | linguistic pragmatics, presupposition, speech act theory, cognitive metaphor, media, pope Francis | pl |
dc.subject.pl | pragmatyka lingwistyczna, presupozycje, teoria aktów mowy, metafora kognitywna, media, papież Franciszek | pl |
dc.title | Językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach | pl |
dc.title.alternative | Linguistic image of pope Francis shown in media | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |