Językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this bachelor’s thesis is linguistic image of pope Francis shown in media. To explore the material the author makes use of issue which is included in the research on linguistic pragmatics – presupposition, Austin and Searle speech act theory and then the author uses the tools of the Mark Johnson and George Lakoff cognitive metaphor. Subsequently the author collects the material which is related to the four subjects: the exhortation Amoris Laetitia, the documentary film intitled Francesco, the pope Francis' pilgrimage to Iraq and the pope's statement about Russian's invasion of Ukraine. The material is varied and refers to different statements of the pope, which influenced the verification of the duplication of the pope's image by individual media. The author does also the division of the media into three categories: the right-wing media dependent on the catholic Church, the right-wing media independent on the catholic Church, and the left-wing media. Finally, the author observes how media create the image of the Pope, which at the same time is the main aim of this bachelor’s thesis.pl
dc.abstract.plTematem pracy licencjackiej jest językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach. Do badania materiału autorka wykorzystała zagadnienie wchodzące w skład badań nad pragmatyką lingwistyczną – presupozycję, teorię aktów mowy Austina i Searle’a, a także skorzystała z narzędzi metafory kognitywnej Marka Johnsona i George’a Lakoffa. Następnie autorka przedstawia analizę wybranych przykładów nagłów i lidów artykułów, a także opisów na Facebooku. Autorka zebrała materiał odnoszący się do czterech tematów: adhortacja Amoris Laetitia, film dokumentalny Francesco, pielgrzymka papieża Franciszka do Iraku oraz wypowiedź papieża o inwazji Rosji na Ukrainę. Materiał jest różnorodny i odnosi się do różnych wypowiedzi papieża, co wpłynęło na sprawdzenie powielania obrazu papieża przez poszczególnych mediów. Autorka dokonała także podziału mediów na trzy kategorie: media o charakterze prawicowym zależne od Kościoła katolickiego, media o charakterze prawicowym niezależne od Kościoła katolickiego oraz media o charakterze lewicowym. Przygląda się w jaki sposób poszczególne media kreują obraz papieża Franciszka, co zgodnie z celem pracy ma zaprezentować jego wizerunek ukazywany w mediach.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.authorJaworska, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.reviewerKraśnicka, Izabelapl
dc.date.accessioned2022-07-04T22:02:43Z
dc.date.available2022-07-04T22:02:43Z
dc.date.submitted2022-07-04pl
dc.fieldofstudyjęzyk polski w komunikacji społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-159387-273560pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294440
dc.languagepolpl
dc.subject.enlinguistic pragmatics, presupposition, speech act theory, cognitive metaphor, media, pope Francispl
dc.subject.plpragmatyka lingwistyczna, presupozycje, teoria aktów mowy, metafora kognitywna, media, papież Franciszekpl
dc.titleJęzykowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediachpl
dc.title.alternativeLinguistic image of pope Francis shown in mediapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this bachelor’s thesis is linguistic image of pope Francis shown in media. To explore the material the author makes use of issue which is included in the research on linguistic pragmatics – presupposition, Austin and Searle speech act theory and then the author uses the tools of the Mark Johnson and George Lakoff cognitive metaphor. Subsequently the author collects the material which is related to the four subjects: the exhortation Amoris Laetitia, the documentary film intitled Francesco, the pope Francis' pilgrimage to Iraq and the pope's statement about Russian's invasion of Ukraine. The material is varied and refers to different statements of the pope, which influenced the verification of the duplication of the pope's image by individual media. The author does also the division of the media into three categories: the right-wing media dependent on the catholic Church, the right-wing media independent on the catholic Church, and the left-wing media. Finally, the author observes how media create the image of the Pope, which at the same time is the main aim of this bachelor’s thesis.
dc.abstract.plpl
Tematem pracy licencjackiej jest językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach. Do badania materiału autorka wykorzystała zagadnienie wchodzące w skład badań nad pragmatyką lingwistyczną – presupozycję, teorię aktów mowy Austina i Searle’a, a także skorzystała z narzędzi metafory kognitywnej Marka Johnsona i George’a Lakoffa. Następnie autorka przedstawia analizę wybranych przykładów nagłów i lidów artykułów, a także opisów na Facebooku. Autorka zebrała materiał odnoszący się do czterech tematów: adhortacja Amoris Laetitia, film dokumentalny Francesco, pielgrzymka papieża Franciszka do Iraku oraz wypowiedź papieża o inwazji Rosji na Ukrainę. Materiał jest różnorodny i odnosi się do różnych wypowiedzi papieża, co wpłynęło na sprawdzenie powielania obrazu papieża przez poszczególnych mediów. Autorka dokonała także podziału mediów na trzy kategorie: media o charakterze prawicowym zależne od Kościoła katolickiego, media o charakterze prawicowym niezależne od Kościoła katolickiego oraz media o charakterze lewicowym. Przygląda się w jaki sposób poszczególne media kreują obraz papieża Franciszka, co zgodnie z celem pracy ma zaprezentować jego wizerunek ukazywany w mediach.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.authorpl
Jaworska, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.reviewerpl
Kraśnicka, Izabela
dc.date.accessioned
2022-07-04T22:02:43Z
dc.date.available
2022-07-04T22:02:43Z
dc.date.submittedpl
2022-07-04
dc.fieldofstudypl
język polski w komunikacji społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-159387-273560
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294440
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
linguistic pragmatics, presupposition, speech act theory, cognitive metaphor, media, pope Francis
dc.subject.plpl
pragmatyka lingwistyczna, presupozycje, teoria aktów mowy, metafora kognitywna, media, papież Franciszek
dc.titlepl
Językowy wizerunek papieża Franciszka ukazywany w mediach
dc.title.alternativepl
Linguistic image of pope Francis shown in media
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Warsaw
2
Wroclaw
2
Czerwionka-Leszczyny
1
Krakow
1
Lodz
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available