Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
SIKSA. W SPLOCIE STRATEGII TEATRU POLITYCZNEGO
SIKSA. AMONG THE STRATEGIES OF POLITICAL THEATRE
SIKSA, Alex Freiheit, teatr polityczny, Kordian, Kaspar Hauser, O czynach niszczących opowieść, Brecht, Halberstram, Skrzywanek, queer, feminizm
SIKSA, Alex Freiheit, political theatre, Kordian, Kaspar Hauser, O czynach niszczących opowieść, Brecht, Halberstram, Skrzywanek, queer, feminism
W mojej pracy licencjackiej przyjrzę się praktykom artystycznym duetu SIKSA, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy artystycznej w obrębie spektakli teatralnych. Głównymi obszarem badawczym mojej pracy jest potencjał polityczny analizowanych działań w polu teatru, który realizuje się zarówno przez wzgląd na specyficzny splot sztuki i aktywizmu cechujący działalność SIKSY, podejmowane przez nich tematy, narzędzia artystycznej wypowiedzi, jak i sam kreowany przez Alex Freiheit wizerunek. We wstępie mojej pracy szkicuję kontekst działalności duetu poza praktykami teatralnymi, charakteryzuję specyfikę performansu SIKSY oraz przybliżam wymiar polityczny opisywanych zjawisk w celu zmapowania i nazwania obszaru, w którym będę się poruszał w dalszej części pracy. W następnej kolejności analizie poddałem współtworzone przez SIKSĘ następujące przedstawienia: „Kordian” i „Kaspar Hauser” w reż. Jakuba Skrzywanka oraz „O czynach niszczących opowieść”, który powstawał w modelu pracy kolektywnej. W analizie przytoczonych przedstawień odwołuję się do tradycji teatru politycznego, przywołując strategie eksploatowane przez Bertolta Brechta. Szczególnie istotne miejsce w mojej pracy zajmuje „Przedziwna sztuka porażki” i kontekst queerowej teorii Jacka Halberstrama oraz obszar krytyki feministycznej, jako szczególnie ważny w kontekście rozważań nad szeroko rozumianym performansem wypracowywanym przez duet SIKSA.
In my Bachelor thesis, I will analize the artistic practices of the SIKSA duo with particular emphasis on artistic cooperation within theatrical performances. The main research topic of my work is the political potential of the activities in the field of theater, which is realized both due to the specific combination of art and activism that characterizes SIKSA's activities, the topics they undertake, tools of artistic expression, and the image created by Alex Freiheit itself. In the introduction to my work, I outline the context of the duo's activities outside of theater practices, characterize the specificity of SIKSA's performance and bring closer the political dimension of the described phenomena in order to initially research area in which will be the basis for further studies. Furthermore, I analyzed the following productions co-created by SIKSA: "Kordian" and "Kaspar Hauser", both directed by Jakub Skrzywanek and "O czynach niszczących opowieść” which was created as a collective work. In the analysis of the cited performances, I refer to the tradition of political theater, recalling the strategies used by Bertolt Brecht. "The Queer Art of Failure" and the context of Jack Halberstram's queer theory and the area of critical feminist theory are particularly important in my work, as they are particularly important in the context of considerations on the broadly understood performance developed by the SIKSA duo.
dc.abstract.en | In my Bachelor thesis, I will analize the artistic practices of the SIKSA duo with particular emphasis on artistic cooperation within theatrical performances. The main research topic of my work is the political potential of the activities in the field of theater, which is realized both due to the specific combination of art and activism that characterizes SIKSA's activities, the topics they undertake, tools of artistic expression, and the image created by Alex Freiheit itself. In the introduction to my work, I outline the context of the duo's activities outside of theater practices, characterize the specificity of SIKSA's performance and bring closer the political dimension of the described phenomena in order to initially research area in which will be the basis for further studies. Furthermore, I analyzed the following productions co-created by SIKSA: "Kordian" and "Kaspar Hauser", both directed by Jakub Skrzywanek and "O czynach niszczących opowieść” which was created as a collective work. In the analysis of the cited performances, I refer to the tradition of political theater, recalling the strategies used by Bertolt Brecht. "The Queer Art of Failure" and the context of Jack Halberstram's queer theory and the area of critical feminist theory are particularly important in my work, as they are particularly important in the context of considerations on the broadly understood performance developed by the SIKSA duo. | pl |
dc.abstract.pl | W mojej pracy licencjackiej przyjrzę się praktykom artystycznym duetu SIKSA, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy artystycznej w obrębie spektakli teatralnych. Głównymi obszarem badawczym mojej pracy jest potencjał polityczny analizowanych działań w polu teatru, który realizuje się zarówno przez wzgląd na specyficzny splot sztuki i aktywizmu cechujący działalność SIKSY, podejmowane przez nich tematy, narzędzia artystycznej wypowiedzi, jak i sam kreowany przez Alex Freiheit wizerunek. We wstępie mojej pracy szkicuję kontekst działalności duetu poza praktykami teatralnymi, charakteryzuję specyfikę performansu SIKSY oraz przybliżam wymiar polityczny opisywanych zjawisk w celu zmapowania i nazwania obszaru, w którym będę się poruszał w dalszej części pracy. W następnej kolejności analizie poddałem współtworzone przez SIKSĘ następujące przedstawienia: „Kordian” i „Kaspar Hauser” w reż. Jakuba Skrzywanka oraz „O czynach niszczących opowieść”, który powstawał w modelu pracy kolektywnej. W analizie przytoczonych przedstawień odwołuję się do tradycji teatru politycznego, przywołując strategie eksploatowane przez Bertolta Brechta. Szczególnie istotne miejsce w mojej pracy zajmuje „Przedziwna sztuka porażki” i kontekst queerowej teorii Jacka Halberstrama oraz obszar krytyki feministycznej, jako szczególnie ważny w kontekście rozważań nad szeroko rozumianym performansem wypracowywanym przez duet SIKSA. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Dębowski, Marek - 127723 | pl |
dc.contributor.author | Drewnicki, Jakub | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Dębowski, Marek - 127723 | pl |
dc.contributor.reviewer | Burzyńska, Anna - 160267 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-14T22:26:17Z | |
dc.date.available | 2022-07-14T22:26:17Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | wiedza o teatrze | pl |
dc.identifier.apd | diploma-161183-275946 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/297166 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | SIKSA, Alex Freiheit, political theatre, Kordian, Kaspar Hauser, O czynach niszczących opowieść, Brecht, Halberstram, Skrzywanek, queer, feminism | pl |
dc.subject.pl | SIKSA, Alex Freiheit, teatr polityczny, Kordian, Kaspar Hauser, O czynach niszczących opowieść, Brecht, Halberstram, Skrzywanek, queer, feminizm | pl |
dc.title | SIKSA. W SPLOCIE STRATEGII TEATRU POLITYCZNEGO | pl |
dc.title.alternative | SIKSA. AMONG THE STRATEGIES OF POLITICAL THEATRE | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |