Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Obraz czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży
The image of a witch in contemporary literature for children and youth
stereotyp, czarownica, książka dla dzieci, literatura
stereotype , witch, children's book, literature
Celem niniejszej pracy było ukazanie obrazu czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży oraz wykazanie jego modyfikacji, w tym tych wynikających z gry z ujęciami stereotypowymi. Pierwszy rozdział przynosi informacje dotyczące: funkcjonowania postaci wiedźmy w dawnej kulturze, etymologii słów, którymi można ją zamiennie nazwać, wreszcie wiążących się z nią stereotypów. Na drugi rozdział składają się analizy obrazów czarownic we współczesnych utworach przeznaczonych dla młodych czytelników, które zostały skonfrontowane z powszechnie funkcjonującym stereotypem wiedźmy. Przedmiotem badań w tej części pracy były następujące utwory: Dzień i noc czarownicy Doroty Terakowskiej, Czarownice Roalda Dahla, Jak oswoić czarownicę Wiery Badalskiej, jedna część z serii przygód Małej Wiedźmy Jagodzi Agaty Półtorak, Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej oraz Wiedźma Winifreda Valerie Thomas. Ostatni rozdział poświęcony jest prezentacji projektów lekcji dotyczących opowieści Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej. Zajęcia te zostały połączone w cykl pt. Z wiedźmą do szkoły.
The aim of this study is to present the image of a witch in contemporary literature for children and youth and to demonstrate this image's modifications, which stem from playing with stereotypical conventions. First chapter describes functions of the witch in the old culture, etymology of variety of words used to describe her and stereotypes related to that figure. Second chapter includes the analysis of the depiction of the witch in contemporary literature for young readers; the analysis confronts the general stereotype of the witch. Subjects of this section's research are the following: Dorota Terakowska's Dzień i noc czarownicy, Roald Dahl's Czarownice, Wiera Badalska's Jak oswoić czarownicę, a part of Agata Półtorak's Mała Wiedźma Jagodzia, Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą and Valerie Thomas's Wiedźma Winfreda. The last chapter is dedicated to the presentation of the lessons' projects on Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą. Lessons are a part of Z wiedźmą do szkoły project.
dc.abstract.en | The aim of this study is to present the image of a witch in contemporary literature for children and youth and to demonstrate this image's modifications, which stem from playing with stereotypical conventions. First chapter describes functions of the witch in the old culture, etymology of variety of words used to describe her and stereotypes related to that figure. Second chapter includes the analysis of the depiction of the witch in contemporary literature for young readers; the analysis confronts the general stereotype of the witch. Subjects of this section's research are the following: Dorota Terakowska's Dzień i noc czarownicy, Roald Dahl's Czarownice, Wiera Badalska's Jak oswoić czarownicę, a part of Agata Półtorak's Mała Wiedźma Jagodzia, Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą and Valerie Thomas's Wiedźma Winfreda. The last chapter is dedicated to the presentation of the lessons' projects on Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą. Lessons are a part of Z wiedźmą do szkoły project. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy było ukazanie obrazu czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży oraz wykazanie jego modyfikacji, w tym tych wynikających z gry z ujęciami stereotypowymi. Pierwszy rozdział przynosi informacje dotyczące: funkcjonowania postaci wiedźmy w dawnej kulturze, etymologii słów, którymi można ją zamiennie nazwać, wreszcie wiążących się z nią stereotypów. Na drugi rozdział składają się analizy obrazów czarownic we współczesnych utworach przeznaczonych dla młodych czytelników, które zostały skonfrontowane z powszechnie funkcjonującym stereotypem wiedźmy. Przedmiotem badań w tej części pracy były następujące utwory: Dzień i noc czarownicy Doroty Terakowskiej, Czarownice Roalda Dahla, Jak oswoić czarownicę Wiery Badalskiej, jedna część z serii przygód Małej Wiedźmy Jagodzi Agaty Półtorak, Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej oraz Wiedźma Winifreda Valerie Thomas. Ostatni rozdział poświęcony jest prezentacji projektów lekcji dotyczących opowieści Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej. Zajęcia te zostały połączone w cykl pt. Z wiedźmą do szkoły. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.contributor.author | Jedlińska, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bobiński, Witold - 127368 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T23:50:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T23:50:35Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-06 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-107075-175896 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213380 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | stereotype , witch, children's book, literature | pl |
dc.subject.pl | stereotyp, czarownica, książka dla dzieci, literatura | pl |
dc.title | Obraz czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży | pl |
dc.title.alternative | The image of a witch in contemporary literature for children and youth | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |