Obraz czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this study is to present the image of a witch in contemporary literature for children and youth and to demonstrate this image's modifications, which stem from playing with stereotypical conventions. First chapter describes functions of the witch in the old culture, etymology of variety of words used to describe her and stereotypes related to that figure. Second chapter includes the analysis of the depiction of the witch in contemporary literature for young readers; the analysis confronts the general stereotype of the witch. Subjects of this section's research are the following: Dorota Terakowska's Dzień i noc czarownicy, Roald Dahl's Czarownice, Wiera Badalska's Jak oswoić czarownicę, a part of Agata Półtorak's Mała Wiedźma Jagodzia, Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą and Valerie Thomas's Wiedźma Winfreda. The last chapter is dedicated to the presentation of the lessons' projects on Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą. Lessons are a part of Z wiedźmą do szkoły project.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy było ukazanie obrazu czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży oraz wykazanie jego modyfikacji, w tym tych wynikających z gry z ujęciami stereotypowymi. Pierwszy rozdział przynosi informacje dotyczące: funkcjonowania postaci wiedźmy w dawnej kulturze, etymologii słów, którymi można ją zamiennie nazwać, wreszcie wiążących się z nią stereotypów. Na drugi rozdział składają się analizy obrazów czarownic we współczesnych utworach przeznaczonych dla młodych czytelników, które zostały skonfrontowane z powszechnie funkcjonującym stereotypem wiedźmy. Przedmiotem badań w tej części pracy były następujące utwory: Dzień i noc czarownicy Doroty Terakowskiej, Czarownice Roalda Dahla, Jak oswoić czarownicę Wiery Badalskiej, jedna część z serii przygód Małej Wiedźmy Jagodzi Agaty Półtorak, Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej oraz Wiedźma Winifreda Valerie Thomas. Ostatni rozdział poświęcony jest prezentacji projektów lekcji dotyczących opowieści Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej. Zajęcia te zostały połączone w cykl pt. Z wiedźmą do szkoły.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.authorJedlińska, Aleksandrapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.reviewerBobiński, Witold - 127368 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T23:50:35Z
dc.date.available2020-07-26T23:50:35Z
dc.date.submitted2016-07-06pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-107075-175896pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213380
dc.languagepolpl
dc.subject.enstereotype , witch, children's book, literaturepl
dc.subject.plstereotyp, czarownica, książka dla dzieci, literaturapl
dc.titleObraz czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieżypl
dc.title.alternativeThe image of a witch in contemporary literature for children and youthpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study is to present the image of a witch in contemporary literature for children and youth and to demonstrate this image's modifications, which stem from playing with stereotypical conventions. First chapter describes functions of the witch in the old culture, etymology of variety of words used to describe her and stereotypes related to that figure. Second chapter includes the analysis of the depiction of the witch in contemporary literature for young readers; the analysis confronts the general stereotype of the witch. Subjects of this section's research are the following: Dorota Terakowska's Dzień i noc czarownicy, Roald Dahl's Czarownice, Wiera Badalska's Jak oswoić czarownicę, a part of Agata Półtorak's Mała Wiedźma Jagodzia, Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą and Valerie Thomas's Wiedźma Winfreda. The last chapter is dedicated to the presentation of the lessons' projects on Dorota Masłowska's Jak zostałam wiedźmą. Lessons are a part of Z wiedźmą do szkoły project.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy było ukazanie obrazu czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży oraz wykazanie jego modyfikacji, w tym tych wynikających z gry z ujęciami stereotypowymi. Pierwszy rozdział przynosi informacje dotyczące: funkcjonowania postaci wiedźmy w dawnej kulturze, etymologii słów, którymi można ją zamiennie nazwać, wreszcie wiążących się z nią stereotypów. Na drugi rozdział składają się analizy obrazów czarownic we współczesnych utworach przeznaczonych dla młodych czytelników, które zostały skonfrontowane z powszechnie funkcjonującym stereotypem wiedźmy. Przedmiotem badań w tej części pracy były następujące utwory: Dzień i noc czarownicy Doroty Terakowskiej, Czarownice Roalda Dahla, Jak oswoić czarownicę Wiery Badalskiej, jedna część z serii przygód Małej Wiedźmy Jagodzi Agaty Półtorak, Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej oraz Wiedźma Winifreda Valerie Thomas. Ostatni rozdział poświęcony jest prezentacji projektów lekcji dotyczących opowieści Jak zostałam wiedźmą Doroty Masłowskiej. Zajęcia te zostały połączone w cykl pt. Z wiedźmą do szkoły.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.authorpl
Jedlińska, Aleksandra
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.reviewerpl
Bobiński, Witold - 127368
dc.date.accessioned
2020-07-26T23:50:35Z
dc.date.available
2020-07-26T23:50:35Z
dc.date.submittedpl
2016-07-06
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-107075-175896
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213380
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
stereotype , witch, children's book, literature
dc.subject.plpl
stereotyp, czarownica, książka dla dzieci, literatura
dc.titlepl
Obraz czarownicy we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży
dc.title.alternativepl
The image of a witch in contemporary literature for children and youth
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available