Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Intensywność korzystania z Internetu a poziom inteligencji emocjonalnej i samooceny u adolescentów
Intensity of using the Internet and the level of emotional intelligence and self-esteem in adolescents
adolescencja, Internet, portale społecznościowe, samoocena, inteligencja emocjonalna
adolescence, Internet, social networking, self-esteem, emotional intelligence
W niniejszej pracy zbadano zależność pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych przez adolescentów, a przejawianym przez nich poziomem samooceny, inteligencji emocjonalnej oraz oceną jakości relacji społecznych w świecie rzeczywistym. Dane do analiz zostały zebrane od 178 uczniów szkoły średniej, w tym od 125 kobiet i 53 mężczyzn. W badaniu użyto narzędzia do pomiaru intensywności korzystania z Internetu własnego autorstwa oraz Skali Samooceny SES Rosenberga oraz Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej INTE, Schutte.Analiza uzyskanych wyników wskazuje na związek pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych, a poziomem samooceny wśród adolescentów. Hipoteza dotycząca związku pomiędzy korzystaniem z Internetu, a poziomem inteligencji emocjonalnej nie została potwierdzona. Nie uzyskano również istotnej korelacji w przypadku hipotezy mówiącej o związku pomiędzy korzystaniem z portali społecznościowych, a jakością relacji z ludźmi w świecie rzeczywistym.Odkryto różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w zakresie kilku badanych zmiennych. Kobiety raportowały bardziej intensywne korzystanie z portali społecznościowych oraz niższą samoocenę niż mężczyźni. Dziewczęta w porównaniu z chłopcami uzyskały również wyższe wyniki na skalach mierzących potrzebę porównywania się z innymi oraz na skali potrzeby aprobaty społecznej.
In this study, it was decided to examine the relationship between the intensity of using social networks by adolescents, and their level of self-esteem, emotional intelligence and the quality of relationships with people in the real world. Data for analyzes were collected from 178 high school students, including 125 women and 53 men. The study used tools of its own authorship and SES Rosenberg's Self-Assessment Scale and the INTE Emotional Intelligence Questionnaire. On the basis of the analyzes carried out, results were obtained indicating the relationship between the intensity of using social networks and the level of self-esteem among adolescents. The hypothesis regarding the relationship between using the Internet and the level of emotional intelligence has not been confirmed. There was also no significant correlation in the case of the hypothesis regarding the relationship between the use of social networks and the quality of relationships with people in the real world. Differences between women and men in the field of several variables studied were found. Women reported more intense use of social networks and lower self-esteem than men. The girls also received higher scores on scales that measured the need to compare with others and on the scale of the need for social approval.
dc.abstract.en | In this study, it was decided to examine the relationship between the intensity of using social networks by adolescents, and their level of self-esteem, emotional intelligence and the quality of relationships with people in the real world. Data for analyzes were collected from 178 high school students, including 125 women and 53 men. The study used tools of its own authorship and SES Rosenberg's Self-Assessment Scale and the INTE Emotional Intelligence Questionnaire. On the basis of the analyzes carried out, results were obtained indicating the relationship between the intensity of using social networks and the level of self-esteem among adolescents. The hypothesis regarding the relationship between using the Internet and the level of emotional intelligence has not been confirmed. There was also no significant correlation in the case of the hypothesis regarding the relationship between the use of social networks and the quality of relationships with people in the real world. Differences between women and men in the field of several variables studied were found. Women reported more intense use of social networks and lower self-esteem than men. The girls also received higher scores on scales that measured the need to compare with others and on the scale of the need for social approval. | pl |
dc.abstract.pl | W niniejszej pracy zbadano zależność pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych przez adolescentów, a przejawianym przez nich poziomem samooceny, inteligencji emocjonalnej oraz oceną jakości relacji społecznych w świecie rzeczywistym. Dane do analiz zostały zebrane od 178 uczniów szkoły średniej, w tym od 125 kobiet i 53 mężczyzn. W badaniu użyto narzędzia do pomiaru intensywności korzystania z Internetu własnego autorstwa oraz Skali Samooceny SES Rosenberga oraz Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej INTE, Schutte.Analiza uzyskanych wyników wskazuje na związek pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych, a poziomem samooceny wśród adolescentów. Hipoteza dotycząca związku pomiędzy korzystaniem z Internetu, a poziomem inteligencji emocjonalnej nie została potwierdzona. Nie uzyskano również istotnej korelacji w przypadku hipotezy mówiącej o związku pomiędzy korzystaniem z portali społecznościowych, a jakością relacji z ludźmi w świecie rzeczywistym.Odkryto różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w zakresie kilku badanych zmiennych. Kobiety raportowały bardziej intensywne korzystanie z portali społecznościowych oraz niższą samoocenę niż mężczyźni. Dziewczęta w porównaniu z chłopcami uzyskały również wyższe wyniki na skalach mierzących potrzebę porównywania się z innymi oraz na skali potrzeby aprobaty społecznej. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gurba, Ewa - 128242 | pl |
dc.contributor.author | Garstka, Liliana | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gurba, Ewa - 128242 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T16:36:17Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T16:36:17Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-04 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-124010-177211 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228318 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | adolescence, Internet, social networking, self-esteem, emotional intelligence | pl |
dc.subject.pl | adolescencja, Internet, portale społecznościowe, samoocena, inteligencja emocjonalna | pl |
dc.title | Intensywność korzystania z Internetu a poziom inteligencji emocjonalnej i samooceny u adolescentów | pl |
dc.title.alternative | Intensity of using the Internet and the level of emotional intelligence and self-esteem in adolescents | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |