Intensywność korzystania z Internetu a poziom inteligencji emocjonalnej i samooceny u adolescentów

master
dc.abstract.enIn this study, it was decided to examine the relationship between the intensity of using social networks by adolescents, and their level of self-esteem, emotional intelligence and the quality of relationships with people in the real world. Data for analyzes were collected from 178 high school students, including 125 women and 53 men. The study used tools of its own authorship and SES Rosenberg's Self-Assessment Scale and the INTE Emotional Intelligence Questionnaire. On the basis of the analyzes carried out, results were obtained indicating the relationship between the intensity of using social networks and the level of self-esteem among adolescents. The hypothesis regarding the relationship between using the Internet and the level of emotional intelligence has not been confirmed. There was also no significant correlation in the case of the hypothesis regarding the relationship between the use of social networks and the quality of relationships with people in the real world. Differences between women and men in the field of several variables studied were found. Women reported more intense use of social networks and lower self-esteem than men. The girls also received higher scores on scales that measured the need to compare with others and on the scale of the need for social approval.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy zbadano zależność pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych przez adolescentów, a przejawianym przez nich poziomem samooceny, inteligencji emocjonalnej oraz oceną jakości relacji społecznych w świecie rzeczywistym. Dane do analiz zostały zebrane od 178 uczniów szkoły średniej, w tym od 125 kobiet i 53 mężczyzn. W badaniu użyto narzędzia do pomiaru intensywności korzystania z Internetu własnego autorstwa oraz Skali Samooceny SES Rosenberga oraz Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej INTE, Schutte.Analiza uzyskanych wyników wskazuje na związek pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych, a poziomem samooceny wśród adolescentów. Hipoteza dotycząca związku pomiędzy korzystaniem z Internetu, a poziomem inteligencji emocjonalnej nie została potwierdzona. Nie uzyskano również istotnej korelacji w przypadku hipotezy mówiącej o związku pomiędzy korzystaniem z portali społecznościowych, a jakością relacji z ludźmi w świecie rzeczywistym.Odkryto różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w zakresie kilku badanych zmiennych. Kobiety raportowały bardziej intensywne korzystanie z portali społecznościowych oraz niższą samoocenę niż mężczyźni. Dziewczęta w porównaniu z chłopcami uzyskały również wyższe wyniki na skalach mierzących potrzebę porównywania się z innymi oraz na skali potrzeby aprobaty społecznej.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGurba, Ewa - 128242 pl
dc.contributor.authorGarstka, Lilianapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerGurba, Ewa - 128242 pl
dc.contributor.reviewerSzmigielska-Siuta, Barbara - 132242 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T16:36:17Z
dc.date.available2020-07-27T16:36:17Z
dc.date.submitted2018-07-04pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-124010-177211pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228318
dc.languagepolpl
dc.subject.enadolescence, Internet, social networking, self-esteem, emotional intelligencepl
dc.subject.pladolescencja, Internet, portale społecznościowe, samoocena, inteligencja emocjonalnapl
dc.titleIntensywność korzystania z Internetu a poziom inteligencji emocjonalnej i samooceny u adolescentówpl
dc.title.alternativeIntensity of using the Internet and the level of emotional intelligence and self-esteem in adolescentspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this study, it was decided to examine the relationship between the intensity of using social networks by adolescents, and their level of self-esteem, emotional intelligence and the quality of relationships with people in the real world. Data for analyzes were collected from 178 high school students, including 125 women and 53 men. The study used tools of its own authorship and SES Rosenberg's Self-Assessment Scale and the INTE Emotional Intelligence Questionnaire. On the basis of the analyzes carried out, results were obtained indicating the relationship between the intensity of using social networks and the level of self-esteem among adolescents. The hypothesis regarding the relationship between using the Internet and the level of emotional intelligence has not been confirmed. There was also no significant correlation in the case of the hypothesis regarding the relationship between the use of social networks and the quality of relationships with people in the real world. Differences between women and men in the field of several variables studied were found. Women reported more intense use of social networks and lower self-esteem than men. The girls also received higher scores on scales that measured the need to compare with others and on the scale of the need for social approval.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy zbadano zależność pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych przez adolescentów, a przejawianym przez nich poziomem samooceny, inteligencji emocjonalnej oraz oceną jakości relacji społecznych w świecie rzeczywistym. Dane do analiz zostały zebrane od 178 uczniów szkoły średniej, w tym od 125 kobiet i 53 mężczyzn. W badaniu użyto narzędzia do pomiaru intensywności korzystania z Internetu własnego autorstwa oraz Skali Samooceny SES Rosenberga oraz Kwestionariusza Inteligencji Emocjonalnej INTE, Schutte.Analiza uzyskanych wyników wskazuje na związek pomiędzy intensywnością korzystania z portali społecznościowych, a poziomem samooceny wśród adolescentów. Hipoteza dotycząca związku pomiędzy korzystaniem z Internetu, a poziomem inteligencji emocjonalnej nie została potwierdzona. Nie uzyskano również istotnej korelacji w przypadku hipotezy mówiącej o związku pomiędzy korzystaniem z portali społecznościowych, a jakością relacji z ludźmi w świecie rzeczywistym.Odkryto różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami w zakresie kilku badanych zmiennych. Kobiety raportowały bardziej intensywne korzystanie z portali społecznościowych oraz niższą samoocenę niż mężczyźni. Dziewczęta w porównaniu z chłopcami uzyskały również wyższe wyniki na skalach mierzących potrzebę porównywania się z innymi oraz na skali potrzeby aprobaty społecznej.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Gurba, Ewa - 128242
dc.contributor.authorpl
Garstka, Liliana
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Gurba, Ewa - 128242
dc.contributor.reviewerpl
Szmigielska-Siuta, Barbara - 132242
dc.date.accessioned
2020-07-27T16:36:17Z
dc.date.available
2020-07-27T16:36:17Z
dc.date.submittedpl
2018-07-04
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-124010-177211
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228318
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
adolescence, Internet, social networking, self-esteem, emotional intelligence
dc.subject.plpl
adolescencja, Internet, portale społecznościowe, samoocena, inteligencja emocjonalna
dc.titlepl
Intensywność korzystania z Internetu a poziom inteligencji emocjonalnej i samooceny u adolescentów
dc.title.alternativepl
Intensity of using the Internet and the level of emotional intelligence and self-esteem in adolescents
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
204
Views per month
Views per city
Warsaw
46
Krakow
27
Wroclaw
16
Poznan
13
Bielsko-Biala
11
Lublin
10
Lodz
5
Wolsztyn
5
Szczecin
4
Gdansk
3

No access

No Thumbnail Available