Poczucie sprawczości w klasycznej filozofii indyjskiej (sankhja-joga)

2023
journal article
article
dc.abstract.enThe paper discusses the sense of agency (kartṛtva) in the context of Indian philosophy, focusing on the oldest preserved texts of the classical tradition of Sāṃkhya–Yoga. The author raises three major questions: what is action in terms of Sāṃkhyakārikā (ca. fifth CE) and Yogasūtra (ca. third CE)?; whose action is it, or what makes one an agent?; what is a right act and morally good action? The first part of the paper reconsiders a general idea of action—that both deliberately done and that which ‘merely’ happens—identified by Patañjali and Ῑśvarakṛṣṇa with a permanent change or transformation (pariṇāma) determined by the universal principle of causation (satkārya). Then, a threefold categorization of actions according to their causes is presented, i.e. internal agency (ādhyātmika), external agency (ādhibhautika) and so called ‘divine’ agency (ādhidaivika). The second part of the paper undertakes the problem of agent’s autonomy and a doer’s psychophysical integrity. Among the main issues exposed in this context there are: the relationship between an agent and its capacity of perception and cognition, as well as Sāṃkhya–Yoga crucial distinction between ‘a doer’ and ‘the self’. The agent’s self-awareness and his or her moral self-esteem is also briefly examined. Moreover, the efficiency of action in presence and future is discussed (i.e. karman, karmāśaya, saṃskāra, vāsanā) together with the criteria of a right act accomplished through a meditative insight (samādhi) and moral discipline (yama).
dc.abstract.plArtykuł omawia poczucie sprawczości (kartṛtva) w kontekście filozofii indyjskiej, skupiając się na najstarszych zachowanych tekstach klasycznej tradycji sankhja-jogi. Autorka stawia trzy główne pytania: czym jest działanie w ujęciu Sankhjakariki (Sāṃkhyakārikā, ok. V n.e.) i Jogasutr (Yogasūtra, ok. III n.e.)?; kto jest podmiotem działania, tj. sprawcą?; jaki czyn uznawany jest za właściwy i moralnie dobry? Pierwsza część artykułu przedstawia ogólną koncepcję działania – zarówno tego, które jest wykonywane celowo, jak i tego, które jedynie się zdarza – utożsamianego przez Patańdżalego i Iśwarakrisznę ze spontaniczną przemianą natury (parināma) zdeterminowaną przez uniwersalną zasadę przyczynowości (satkārya). Następnie Autorka omawia trzy kategorie działań wyodrębnione ze względu na ich przyczyny, tj. sprawczość wewnętrzną (ādhyātmika), sprawczość zewnętrzną (ādhibhautika) i tzw. sprawczość "boską" (ādhidaivika). Druga część artykułu podejmuje problematykę autonomii sprawcy i psychofizycznej integralności podmiotu działania. Szczególna uwaga zwrócona została na dwa zagadnienia: związek pomiędzy podmiotem działania a jego zdolnością do percepcji i poznania, a także kluczowe rozróżnienie pomiędzy sprawcą a Ja w na gruncie tradycji sankhja-jogi. Pokrótce omówiona została także samoświadomość podmiotu działania i samoocena moralna osoby sprawczej. Ponadto rozważona została kwestia skuteczności działania w teraźniejszości i przyszłości (tj. karman, karmāśaya, saṃskāra, vāsanā) oraz kryteriów czynu właściwego, czy też dobrego, spełnianych dzięki realizacji wglądu medytacyjnego (samādhi) i dyscypliny moralnej (yama).
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Kultury
dc.contributor.authorJakubczak, Marzenna - 338623
dc.date.accessioned2024-09-27T17:10:55Z
dc.date.available2024-09-27T17:10:55Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalArtykuł stanowi rozszerzoną i nieco zmienioną wersję anglojęzycznego tekstu: M. Jakubczak, The Problem of Psychophysical Agency in the Classical Sāṃkhya and Yogaperspective, "Argument: Biannual Philosophical Journal", t. 5(1)/2015, s. 25-34.
dc.description.physical273-287
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume68
dc.identifier.doi10.37240/AHFiMS.2023.68.18
dc.identifier.issn0066-6874
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447602
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enaction
dc.subject.enagency
dc.subject.enIndian philosophy
dc.subject.enpsychophysical integrity
dc.subject.enmental causation
dc.subject.enkarman
dc.subject.pldziałanie
dc.subject.plsprawczość
dc.subject.plfilozofia indyjska
dc.subject.plintegralność psychofizyczna
dc.subject.plprzyczynowość mentalna
dc.subject.plkarman
dc.subtypeArticle
dc.titlePoczucie sprawczości w klasycznej filozofii indyjskiej (sankhja-joga)
dc.title.alternativeSense of agency in the classical Indian philosophy (Sāṃkhya-Yoga)
dc.title.journalArchiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The paper discusses the sense of agency (kartṛtva) in the context of Indian philosophy, focusing on the oldest preserved texts of the classical tradition of Sāṃkhya–Yoga. The author raises three major questions: what is action in terms of Sāṃkhyakārikā (ca. fifth CE) and Yogasūtra (ca. third CE)?; whose action is it, or what makes one an agent?; what is a right act and morally good action? The first part of the paper reconsiders a general idea of action—that both deliberately done and that which ‘merely’ happens—identified by Patañjali and Ῑśvarakṛṣṇa with a permanent change or transformation (pariṇāma) determined by the universal principle of causation (satkārya). Then, a threefold categorization of actions according to their causes is presented, i.e. internal agency (ādhyātmika), external agency (ādhibhautika) and so called ‘divine’ agency (ādhidaivika). The second part of the paper undertakes the problem of agent’s autonomy and a doer’s psychophysical integrity. Among the main issues exposed in this context there are: the relationship between an agent and its capacity of perception and cognition, as well as Sāṃkhya–Yoga crucial distinction between ‘a doer’ and ‘the self’. The agent’s self-awareness and his or her moral self-esteem is also briefly examined. Moreover, the efficiency of action in presence and future is discussed (i.e. karman, karmāśaya, saṃskāra, vāsanā) together with the criteria of a right act accomplished through a meditative insight (samādhi) and moral discipline (yama).
dc.abstract.pl
Artykuł omawia poczucie sprawczości (kartṛtva) w kontekście filozofii indyjskiej, skupiając się na najstarszych zachowanych tekstach klasycznej tradycji sankhja-jogi. Autorka stawia trzy główne pytania: czym jest działanie w ujęciu Sankhjakariki (Sāṃkhyakārikā, ok. V n.e.) i Jogasutr (Yogasūtra, ok. III n.e.)?; kto jest podmiotem działania, tj. sprawcą?; jaki czyn uznawany jest za właściwy i moralnie dobry? Pierwsza część artykułu przedstawia ogólną koncepcję działania – zarówno tego, które jest wykonywane celowo, jak i tego, które jedynie się zdarza – utożsamianego przez Patańdżalego i Iśwarakrisznę ze spontaniczną przemianą natury (parināma) zdeterminowaną przez uniwersalną zasadę przyczynowości (satkārya). Następnie Autorka omawia trzy kategorie działań wyodrębnione ze względu na ich przyczyny, tj. sprawczość wewnętrzną (ādhyātmika), sprawczość zewnętrzną (ādhibhautika) i tzw. sprawczość "boską" (ādhidaivika). Druga część artykułu podejmuje problematykę autonomii sprawcy i psychofizycznej integralności podmiotu działania. Szczególna uwaga zwrócona została na dwa zagadnienia: związek pomiędzy podmiotem działania a jego zdolnością do percepcji i poznania, a także kluczowe rozróżnienie pomiędzy sprawcą a Ja w na gruncie tradycji sankhja-jogi. Pokrótce omówiona została także samoświadomość podmiotu działania i samoocena moralna osoby sprawczej. Ponadto rozważona została kwestia skuteczności działania w teraźniejszości i przyszłości (tj. karman, karmāśaya, saṃskāra, vāsanā) oraz kryteriów czynu właściwego, czy też dobrego, spełnianych dzięki realizacji wglądu medytacyjnego (samādhi) i dyscypliny moralnej (yama).
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Kultury
dc.contributor.author
Jakubczak, Marzenna - 338623
dc.date.accessioned
2024-09-27T17:10:55Z
dc.date.available
2024-09-27T17:10:55Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Artykuł stanowi rozszerzoną i nieco zmienioną wersję anglojęzycznego tekstu: M. Jakubczak, The Problem of Psychophysical Agency in the Classical Sāṃkhya and Yogaperspective, "Argument: Biannual Philosophical Journal", t. 5(1)/2015, s. 25-34.
dc.description.physical
273-287
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
68
dc.identifier.doi
10.37240/AHFiMS.2023.68.18
dc.identifier.issn
0066-6874
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/447602
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
action
dc.subject.en
agency
dc.subject.en
Indian philosophy
dc.subject.en
psychophysical integrity
dc.subject.en
mental causation
dc.subject.en
karman
dc.subject.pl
działanie
dc.subject.pl
sprawczość
dc.subject.pl
filozofia indyjska
dc.subject.pl
integralność psychofizyczna
dc.subject.pl
przyczynowość mentalna
dc.subject.pl
karman
dc.subtype
Article
dc.title
Poczucie sprawczości w klasycznej filozofii indyjskiej (sankhja-joga)
dc.title.alternative
Sense of agency in the classical Indian philosophy (Sāṃkhya-Yoga)
dc.title.journal
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
40
Views per month
Views per city
Warsaw
10
Krakow
5
Nowy Sącz
5
Lodz
2
Lubin
2
Poznan
2
Bialystok
1
Choszczno
1
Szczecin
1
Trondheim
1

No access

No Thumbnail Available