Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Edukacja w wybranych państwach środkowoeuropejskich w kontekście polityki edukacyjnej UE
Education in selected Central European countries in the context of EU educational policy
Edukacja Polityka edukacyjna Polityka edukacyjna UESystem edukacji Edukacja w PolsceEdukacja w Austrii Kompetencje kluczowe
EducationEducational policy UE educational policyEducation systems Education in Poland Education in Austria Key competences
Tematem niniejszej pracy jest „Edukacja w wybranych państwach środkowoeuropejskich w kontekście polityki edukacyjnej UE”. Autorka omówiła go na przykładach systemów edukacji dwóch krajów z Europy Środkowej – Polski i Austrii. Głównym celem pracy było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy szkoła w państwach środkowoeuropejskich efektywnie spełnia swoją funkcję oraz w jakim stopniu w wybranych państwach członkowskich UE realizowana jest unijna polityka edukacyjna.Unia Europejska jest związkiem dwudziestu siedmiu państw europejskich, które współpracują ze sobą głównie w dziedzinie gospodarki i polityki, a podstawą jej funkcjonowania są traktaty: Traktat o Unii Europejskiej oraz Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Dokumenty te określają kompetencje Unii, które dzielą się na trzy kategorie: wyłączne, dzielone i wspierające. W kontekście niniejszej pracy najważniejszą grupą kompetencji UE są kompetencje wspierające – do nich bowiem należy edukacja, który stanowi kluczowe pojęcie niniejszej pracy. We wprowadzeniu scharakteryzowana została polityka edukacyjna Unii Europejskiej oraz omówiono Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Autorka wyjaśniła także podstawowe pojęcia stosowane w pracy, które mają szczególne znaczenie w kontekście jej tematu. W kolejnych rozdziałach analizowane były krajowe polityki edukacyjne Polski i Austrii, ich spójność z polityką edukacyjną UE, a także porównanie systemów edukacyjnych obu państw. Na koniec przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów szkół podstawowych i średnich oraz nauczycieli z Polski i Austrii. Ankietowani był pytani między innymi o to, jakich przedmiotów uczą się w szkole, czy zdobywają w niej wiedzę dotyczącą UE i unijnych wartości oraz jak postrzegają oni swoje miejsce pracy i nauki. Celem badania było wyciągnięcie wniosków odpowiadających na pytanie, jaką wiedzę i jakie umiejętności w szkole zdobywają młodzi ludzie, czy są oni uczeni rzeczy praktycznych, przydatnych w codziennym życiu oraz czy szkoła przygotowuje ich do ról pełnionych jako dorośli ludzie i do samodzielnego rozwiązywania problemów.
The subject of this thesis is „Education in selected Central European countries in the context of EU educational policy.” The author discussed this topic with examples of Polish and Austrian educational systems. The aim of this thesis was to find the answer to the question of whether the institution of school in Central European countries fulfils its function effectively and to what extent in selected Member States of the EU the European Union educational policy is applied. The European Union is a supranational union of twenty seven member states that cooperates mainly in economy and politics, and it functions on a basis of the treaties: the Treaty on European Union (Maastricht Treaty) and the Treaty on the functioning of the European Union. In those documents, the Union competences divided into three categories: exclusive, shared, and supporting are prescribed. In the context of the thesis, the supporting competences are the most important – it include the education area, which is the key concept of this thesis. In the introduction, the European Union educational policy and the Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning are characterized. The author also explained the essential keywords used in the thesis, which are particular in the context of its topic. In the following chapters, the Polish and Austrian national educational policies are discussed, as well as their consistency with EU education policy. There is also the comparison of the education systems of both countries presented. In the end, the results of the research conducted among primary and high school students and teachers from Poland and Austria are presented. The respondents were asked about the subjects they are taught at school, whether they have the possibility to gain knowledge regarding the EU and EU values, and how they perceive their places of work and education. The aim of the research was to draw a conclusion responding to the research question on what type of knowledge and competences the young people gain at school, and whether they are taught the practical approaches that they can apply in everyday life. It was also important aim to ascertain whether the institution of school prepares them to perform activities of the adults and to resolve the problems independently.
dc.abstract.en | The subject of this thesis is „Education in selected Central European countries in the context of EU educational policy.” The author discussed this topic with examples of Polish and Austrian educational systems. The aim of this thesis was to find the answer to the question of whether the institution of school in Central European countries fulfils its function effectively and to what extent in selected Member States of the EU the European Union educational policy is applied. The European Union is a supranational union of twenty seven member states that cooperates mainly in economy and politics, and it functions on a basis of the treaties: the Treaty on European Union (Maastricht Treaty) and the Treaty on the functioning of the European Union. In those documents, the Union competences divided into three categories: exclusive, shared, and supporting are prescribed. In the context of the thesis, the supporting competences are the most important – it include the education area, which is the key concept of this thesis. In the introduction, the European Union educational policy and the Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning are characterized. The author also explained the essential keywords used in the thesis, which are particular in the context of its topic. In the following chapters, the Polish and Austrian national educational policies are discussed, as well as their consistency with EU education policy. There is also the comparison of the education systems of both countries presented. In the end, the results of the research conducted among primary and high school students and teachers from Poland and Austria are presented. The respondents were asked about the subjects they are taught at school, whether they have the possibility to gain knowledge regarding the EU and EU values, and how they perceive their places of work and education. The aim of the research was to draw a conclusion responding to the research question on what type of knowledge and competences the young people gain at school, and whether they are taught the practical approaches that they can apply in everyday life. It was also important aim to ascertain whether the institution of school prepares them to perform activities of the adults and to resolve the problems independently. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem niniejszej pracy jest „Edukacja w wybranych państwach środkowoeuropejskich w kontekście polityki edukacyjnej UE”. Autorka omówiła go na przykładach systemów edukacji dwóch krajów z Europy Środkowej – Polski i Austrii. Głównym celem pracy było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy szkoła w państwach środkowoeuropejskich efektywnie spełnia swoją funkcję oraz w jakim stopniu w wybranych państwach członkowskich UE realizowana jest unijna polityka edukacyjna.Unia Europejska jest związkiem dwudziestu siedmiu państw europejskich, które współpracują ze sobą głównie w dziedzinie gospodarki i polityki, a podstawą jej funkcjonowania są traktaty: Traktat o Unii Europejskiej oraz Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Dokumenty te określają kompetencje Unii, które dzielą się na trzy kategorie: wyłączne, dzielone i wspierające. W kontekście niniejszej pracy najważniejszą grupą kompetencji UE są kompetencje wspierające – do nich bowiem należy edukacja, który stanowi kluczowe pojęcie niniejszej pracy. We wprowadzeniu scharakteryzowana została polityka edukacyjna Unii Europejskiej oraz omówiono Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Autorka wyjaśniła także podstawowe pojęcia stosowane w pracy, które mają szczególne znaczenie w kontekście jej tematu. W kolejnych rozdziałach analizowane były krajowe polityki edukacyjne Polski i Austrii, ich spójność z polityką edukacyjną UE, a także porównanie systemów edukacyjnych obu państw. Na koniec przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów szkół podstawowych i średnich oraz nauczycieli z Polski i Austrii. Ankietowani był pytani między innymi o to, jakich przedmiotów uczą się w szkole, czy zdobywają w niej wiedzę dotyczącą UE i unijnych wartości oraz jak postrzegają oni swoje miejsce pracy i nauki. Celem badania było wyciągnięcie wniosków odpowiadających na pytanie, jaką wiedzę i jakie umiejętności w szkole zdobywają młodzi ludzie, czy są oni uczeni rzeczy praktycznych, przydatnych w codziennym życiu oraz czy szkoła przygotowuje ich do ról pełnionych jako dorośli ludzie i do samodzielnego rozwiązywania problemów. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Koźbiał, Krzysztof - 160650 | pl |
dc.contributor.author | Kołodziej, Gabriela | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Gajda, Kinga - 173349 | pl |
dc.contributor.reviewer | Koźbiał, Krzysztof - 160650 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-11T21:50:15Z | |
dc.date.available | 2022-10-11T21:50:15Z | |
dc.date.submitted | 2022-10-11 | pl |
dc.fieldofstudy | studia europejskie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-162911-228039 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301374 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | EducationEducational policy UE educational policyEducation systems Education in Poland Education in Austria Key competences | pl |
dc.subject.pl | Edukacja Polityka edukacyjna Polityka edukacyjna UESystem edukacji Edukacja w PolsceEdukacja w Austrii Kompetencje kluczowe | pl |
dc.title | Edukacja w wybranych państwach środkowoeuropejskich w kontekście polityki edukacyjnej UE | pl |
dc.title.alternative | Education in selected Central European countries in the context of EU educational policy | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |