Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Władza wykonawcza Republiki Federalnej Niemiec oraz Rzeczypospolitej Polskiej. Analiza porównawcza.
The executive authority of the Federal Republic of Germany and the Polish Republic. Comparative analysis.
Władza wykonawcza, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydent Federalny, Kanclerz Federalny, Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, kompetencje, funkcje, geneza
The executive, the President of the Republic of Polish, Federal President, Federal Chancellor, the Council of Ministers, the Prime Minister, the powers, functions, origin
Tematyka władzy wykonawczej państw europejskich jest niezwykle istotna, aby określić kierunek działania kluczowych polityków w Europie. Zatem poznać należy genezę tworzenia się w tychże państwach władz oraz to, jak rodziła się w nich demokracja. Jednym z mających największe znaczenie na arenie europejskiej państw, są oczywiście Niemcy. Zgodnie z obowiązującą Ustawą Zasadniczą z 23 maja 1949 roku władzę wykonawczą tworzą Prezydent Federalny, Kanclerz Federalny oraz rząd. Rola Prezydenta Federalnego jest mocno ograniczona, wręcz reprezentacyjna. Większość zadań należy do kanclerza oraz to on ponosi odpowiedzialność za decyzje, które podejmują poszczególni ministrowie.Władzę wykonawczą w Polsce sprawują prezydent oraz Rada Ministrów z premierem na czele. Obowiązuje co do zasady system parlamentarno – gabinetowy, z silnym rządem i premierem. Prezydent jest jednak wybierany bezpośrednio i dysponuje silnym wetem ustawodawczym. Posiada on więcej kompetencji niż prezydent w niemieckim systemie.W pracy tej skonfrontowano władzę wykonawczą w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republice Federalnej Niemiec. Przedstawiono kwestie, które mogą być wspólne dla obu państw oraz te, które je różnią. Strukturę poniższej pracy tworzą trzy rozdziały uporządkowane w kolejności chronologiczno – problemowej. Celem rozdziału pierwszego jest charakterystyka podziału władzy wykonawczej w Rzeczypospolitej Polskiej. Następnie opisano urząd prezydenta, sposób jego wyboru i scharakteryzowano kryteria, jakie musi spełniać kandydat na prezydenta. Bardzo istotne jest tutaj przybliżenie kwestii samej kadencji. Została również przejrzyście przedstawiona procedura powołania Rady Ministrów, jej skład i tryb pracy ministrów oraz premiera.Drugi rozdział przedstawia funkcjonowanie władzy wykonawczej w Polsce, a mianowicie kompetencje, które należą do prezydenta i do Rady Ministrów z premierem oraz funkcje które pełnią. Została opisana także kwestia odpowiedzialności, jaką ponoszą za swoje decyzje. Trzeci rozdział w całości poświęcono Republice Federalnej Niemiec. Zawarto w nim strukturę Rządu federalnego oraz sposób jego powoływania. Nakreślono również genezę urzędu Prezydenta Federalnego, opisano w jaki sposób jest wybierany oraz jego kompetencje. Rozdział trzeci został poświęcony także kompetencjom Rządu Federalnego i kanclerza, scharakteryzowano ich zadania oraz wyjaśniono kwestie odpowiedzialności prezydenta oraz kanclerza.
The subject of the executive European countries is extremely important to determine the direction of the key politicians in Europe. Therefore, you should know the origins of creation in these countries the authorities, and how was born in their democracy. One of the most relevant on the European countries are, of course, Germany. Under the current Basic Law of May 23, 1949 the executive constitute Federal President, Federal Chancellor and the government. The role of the Federal President is very limited, almost ceremonial. Most of the tasks to the Chancellor and he is responsible for the decisions they take individual ministers.Executive power is exercised in Poland President and the Council of Ministers with the Prime Minister at the head. Valid principle parliamentary system - cabinet, with a strong government and prime minister. The president, however, is directly elected and has a strong legislative veto. It has more powers than the president of the German system.In this work they confronted the executive power in the Polish Republic and the Federal Republic of Germany. Presents issues that may be common to both countries and those in which they are different. The structure of this paper consists of three sections arranged in chronological order - problematic. The aim of the first chapter is to characterize the distribution of executive power in the Polish Republic. Then described the president's office, its selection and characterized the criteria that must be met by a candidate for president. Very important here is an approximation of the question of tenure. It was also clear, the procedure for appointment of the Council of Ministers, its composition and mode of ministers and the Prime Minister.The second chapter presents the functioning of the executive power in Poland, namely the powers that belong to the President and the Council of Ministers with the Prime Minister and the functions that act. It has been described as the question of the responsibility they bear for their decisions.The third chapter is entirely devoted to the Federal Republic of Germany. It includes the structure of the Federal Government and the manner of his appointment. Also outlines the genesis of the office of the Federal President, described how it is elected and its competence. The third chapter is devoted to the competence of the Federal Government and Chancellor, they characterized their tasks and responsibilities are clarified president and chancellor.
dc.abstract.en | The subject of the executive European countries is extremely important to determine the direction of the key politicians in Europe. Therefore, you should know the origins of creation in these countries the authorities, and how was born in their democracy. One of the most relevant on the European countries are, of course, Germany. Under the current Basic Law of May 23, 1949 the executive constitute Federal President, Federal Chancellor and the government. The role of the Federal President is very limited, almost ceremonial. Most of the tasks to the Chancellor and he is responsible for the decisions they take individual ministers.Executive power is exercised in Poland President and the Council of Ministers with the Prime Minister at the head. Valid principle parliamentary system - cabinet, with a strong government and prime minister. The president, however, is directly elected and has a strong legislative veto. It has more powers than the president of the German system.In this work they confronted the executive power in the Polish Republic and the Federal Republic of Germany. Presents issues that may be common to both countries and those in which they are different. The structure of this paper consists of three sections arranged in chronological order - problematic. The aim of the first chapter is to characterize the distribution of executive power in the Polish Republic. Then described the president's office, its selection and characterized the criteria that must be met by a candidate for president. Very important here is an approximation of the question of tenure. It was also clear, the procedure for appointment of the Council of Ministers, its composition and mode of ministers and the Prime Minister.The second chapter presents the functioning of the executive power in Poland, namely the powers that belong to the President and the Council of Ministers with the Prime Minister and the functions that act. It has been described as the question of the responsibility they bear for their decisions.The third chapter is entirely devoted to the Federal Republic of Germany. It includes the structure of the Federal Government and the manner of his appointment. Also outlines the genesis of the office of the Federal President, described how it is elected and its competence. The third chapter is devoted to the competence of the Federal Government and Chancellor, they characterized their tasks and responsibilities are clarified president and chancellor. | pl |
dc.abstract.pl | Tematyka władzy wykonawczej państw europejskich jest niezwykle istotna, aby określić kierunek działania kluczowych polityków w Europie. Zatem poznać należy genezę tworzenia się w tychże państwach władz oraz to, jak rodziła się w nich demokracja. Jednym z mających największe znaczenie na arenie europejskiej państw, są oczywiście Niemcy. Zgodnie z obowiązującą Ustawą Zasadniczą z 23 maja 1949 roku władzę wykonawczą tworzą Prezydent Federalny, Kanclerz Federalny oraz rząd. Rola Prezydenta Federalnego jest mocno ograniczona, wręcz reprezentacyjna. Większość zadań należy do kanclerza oraz to on ponosi odpowiedzialność za decyzje, które podejmują poszczególni ministrowie.Władzę wykonawczą w Polsce sprawują prezydent oraz Rada Ministrów z premierem na czele. Obowiązuje co do zasady system parlamentarno – gabinetowy, z silnym rządem i premierem. Prezydent jest jednak wybierany bezpośrednio i dysponuje silnym wetem ustawodawczym. Posiada on więcej kompetencji niż prezydent w niemieckim systemie.W pracy tej skonfrontowano władzę wykonawczą w Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republice Federalnej Niemiec. Przedstawiono kwestie, które mogą być wspólne dla obu państw oraz te, które je różnią. Strukturę poniższej pracy tworzą trzy rozdziały uporządkowane w kolejności chronologiczno – problemowej. Celem rozdziału pierwszego jest charakterystyka podziału władzy wykonawczej w Rzeczypospolitej Polskiej. Następnie opisano urząd prezydenta, sposób jego wyboru i scharakteryzowano kryteria, jakie musi spełniać kandydat na prezydenta. Bardzo istotne jest tutaj przybliżenie kwestii samej kadencji. Została również przejrzyście przedstawiona procedura powołania Rady Ministrów, jej skład i tryb pracy ministrów oraz premiera.Drugi rozdział przedstawia funkcjonowanie władzy wykonawczej w Polsce, a mianowicie kompetencje, które należą do prezydenta i do Rady Ministrów z premierem oraz funkcje które pełnią. Została opisana także kwestia odpowiedzialności, jaką ponoszą za swoje decyzje. Trzeci rozdział w całości poświęcono Republice Federalnej Niemiec. Zawarto w nim strukturę Rządu federalnego oraz sposób jego powoływania. Nakreślono również genezę urzędu Prezydenta Federalnego, opisano w jaki sposób jest wybierany oraz jego kompetencje. Rozdział trzeci został poświęcony także kompetencjom Rządu Federalnego i kanclerza, scharakteryzowano ich zadania oraz wyjaśniono kwestie odpowiedzialności prezydenta oraz kanclerza. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kulig, Andrzej - 129687 | pl |
dc.contributor.author | Mika, Klaudia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kulig, Andrzej - 129687 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kuca, Grzegorz - 129623 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T02:01:14Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T02:01:14Z | |
dc.date.submitted | 2018-06-26 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-109328-199870 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215399 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | The executive, the President of the Republic of Polish, Federal President, Federal Chancellor, the Council of Ministers, the Prime Minister, the powers, functions, origin | pl |
dc.subject.pl | Władza wykonawcza, prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydent Federalny, Kanclerz Federalny, Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów, kompetencje, funkcje, geneza | pl |
dc.title | Władza wykonawcza Republiki Federalnej Niemiec oraz Rzeczypospolitej Polskiej. Analiza porównawcza. | pl |
dc.title.alternative | The executive authority of the Federal Republic of Germany and the Polish Republic. Comparative analysis. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |