Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wpływ reklamy na zakup leków dostępnych bez recepty (OTC) i suplementów diety
The impact of advertising on purchase of over the counter drugs and dietary supplements
leki dostępne bez recepty, OTC, reklama, suplementy diety
over-the-counter drugs, OTC, advertisement, dietary supplements
Wstęp: Szeroka dostępność leków bez recepty (OTC) i suplementów diety jest poważnym problemem w Polsce. Sprzedaż leków OTC i suplementów diety stale wzrasta, zależy to od wielu czynników, między innymi od skutecznej ich promocji, w tym przede wszystkim – reklamy.Cel: Celem przeprowadzonych badań jest ocena wpływu reklamy na zakup leków bez recepty (OTC) i suplementów diety.Materiał i metody: Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu metody sondażu diagnostycznego, wykorzystując w tym celu elektroniczny i papierowy kwestionariusz ankiety. Badanie ankietowe przeprowadzone zostało w miesiącach maj-sierpień 2016 roku na terenie Polski. Kwestionariusz zawierał 20 pytań, w tym pytania dotyczące: cech społeczno-demograficznych, zachowań konsumentów związanych ze stosowaniem parafarmaceutyków, popytu na leki dostępne bez recepty i suplementów diety oraz wpływu reklamy na decyzje zakupowe badanych. Zebrane dane zostały przeanalizowane przy użyciu programu Statistica 12 oraz arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel.Wyniki: Badaniem objęto 630 mieszkańców Polski, w tym 277 mężczyzn i 353 kobiet. Przeprowadzone badanie wykazało, że 36,8% badanych w przypadku problemów ze zdrowiem stosuje leki dostępne bez recepty (OTC) i/lub suplementy diety. Codziennie leki OTC i suplementy diety stosowało 12,9% ankietowanych. Reklamą w prasie, telewizji lub radiu przy zakupie leków OTC i suplementów diety kieruje się 17,5% respondentów. Zdecydowana większość ankietowanych (61,4%) kupiła pod wpływem reklamy lek dostępny bez recepty lub suplement diety.Wnioski: Istnieje zależność pomiędzy reklamą a popytem na leki dostępne bez recepty (OTC) i suplementy diety. Reklama ma istotny wpływ na decyzje zakupowe badanych.
Introduction: The wide availability of non-prescription drugs (OTC) and dietary supplements is a serious problem in Poland. Sales of OTC drugs and dietary supplements is increasing, it depends on many factors, among others on their effective promotion, including in particular - advertising.Objective: The aim of this study was to assess the impact of advertising on purchase of non-prescription drugs (OTC) and dietary supplements.Material and methods: The study was conducted by carrying out survey, using the electronic and paper questionnaire. The survey has been conducted from May to August 2016 in Poland. The questionnaire contained 20 questions, including questions regarding socio-demographic characteristics, consumer behavior related to the use of para-pharmaceutical products and demand for non-prescription medicines and dietary supplements as well as to the impact of advertising on the purchasing decisions of the respondents. The collected data were analyzed using Statistica 12 and Microsoft Excel spreadsheet.Results: The study included 630 Polish residents, including 277 men and 353 women. The study found that 36.8% of the respondents in case of health problems were taking medicines available over the counter (OTC) and dietary supplements. 12.9% respondents take OTC medications and dietary supplements on daily basis. 17.5% of respondents were encouraged by advertising in newspapers, television and on the radio when buying OTC drugs and dietary supplements. The vast majority of respondents (61.4%) purchased under influence of advertising either drug available without a prescription or dietary supplement.Conclusions: There is a correlation between the influence of advertising and demand for drugs available over the counter (OTC) and dietary supplements. Advertising has a significant impact on the purchasing decisions of the respondents.
| dc.abstract.en | Introduction: The wide availability of non-prescription drugs (OTC) and dietary supplements is a serious problem in Poland. Sales of OTC drugs and dietary supplements is increasing, it depends on many factors, among others on their effective promotion, including in particular - advertising.Objective: The aim of this study was to assess the impact of advertising on purchase of non-prescription drugs (OTC) and dietary supplements.Material and methods: The study was conducted by carrying out survey, using the electronic and paper questionnaire. The survey has been conducted from May to August 2016 in Poland. The questionnaire contained 20 questions, including questions regarding socio-demographic characteristics, consumer behavior related to the use of para-pharmaceutical products and demand for non-prescription medicines and dietary supplements as well as to the impact of advertising on the purchasing decisions of the respondents. The collected data were analyzed using Statistica 12 and Microsoft Excel spreadsheet.Results: The study included 630 Polish residents, including 277 men and 353 women. The study found that 36.8% of the respondents in case of health problems were taking medicines available over the counter (OTC) and dietary supplements. 12.9% respondents take OTC medications and dietary supplements on daily basis. 17.5% of respondents were encouraged by advertising in newspapers, television and on the radio when buying OTC drugs and dietary supplements. The vast majority of respondents (61.4%) purchased under influence of advertising either drug available without a prescription or dietary supplement.Conclusions: There is a correlation between the influence of advertising and demand for drugs available over the counter (OTC) and dietary supplements. Advertising has a significant impact on the purchasing decisions of the respondents. | pl |
| dc.abstract.pl | Wstęp: Szeroka dostępność leków bez recepty (OTC) i suplementów diety jest poważnym problemem w Polsce. Sprzedaż leków OTC i suplementów diety stale wzrasta, zależy to od wielu czynników, między innymi od skutecznej ich promocji, w tym przede wszystkim – reklamy.Cel: Celem przeprowadzonych badań jest ocena wpływu reklamy na zakup leków bez recepty (OTC) i suplementów diety.Materiał i metody: Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu metody sondażu diagnostycznego, wykorzystując w tym celu elektroniczny i papierowy kwestionariusz ankiety. Badanie ankietowe przeprowadzone zostało w miesiącach maj-sierpień 2016 roku na terenie Polski. Kwestionariusz zawierał 20 pytań, w tym pytania dotyczące: cech społeczno-demograficznych, zachowań konsumentów związanych ze stosowaniem parafarmaceutyków, popytu na leki dostępne bez recepty i suplementów diety oraz wpływu reklamy na decyzje zakupowe badanych. Zebrane dane zostały przeanalizowane przy użyciu programu Statistica 12 oraz arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel.Wyniki: Badaniem objęto 630 mieszkańców Polski, w tym 277 mężczyzn i 353 kobiet. Przeprowadzone badanie wykazało, że 36,8% badanych w przypadku problemów ze zdrowiem stosuje leki dostępne bez recepty (OTC) i/lub suplementy diety. Codziennie leki OTC i suplementy diety stosowało 12,9% ankietowanych. Reklamą w prasie, telewizji lub radiu przy zakupie leków OTC i suplementów diety kieruje się 17,5% respondentów. Zdecydowana większość ankietowanych (61,4%) kupiła pod wpływem reklamy lek dostępny bez recepty lub suplement diety.Wnioski: Istnieje zależność pomiędzy reklamą a popytem na leki dostępne bez recepty (OTC) i suplementy diety. Reklama ma istotny wpływ na decyzje zakupowe badanych. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
| dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
| dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
| dc.contributor.advisor | Kawalec, Paweł - 130055 | pl |
| dc.contributor.author | Drozd, Edyta | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
| dc.contributor.reviewer | Kawalec, Paweł - 130055 | pl |
| dc.contributor.reviewer | Pilc, Andrzej - 133153 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-27T01:32:27Z | |
| dc.date.available | 2020-07-27T01:32:27Z | |
| dc.date.submitted | 2016-10-03 | pl |
| dc.fieldofstudy | zdrowie publiczne | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-108855-149948 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214961 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | over-the-counter drugs, OTC, advertisement, dietary supplements | pl |
| dc.subject.pl | leki dostępne bez recepty, OTC, reklama, suplementy diety | pl |
| dc.title | Wpływ reklamy na zakup leków dostępnych bez recepty (OTC) i suplementów diety | pl |
| dc.title.alternative | The impact of advertising on purchase of over the counter drugs and dietary supplements | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |