Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ocena neuromotoryczna dzieci w wieku 4-7 lat na podstawie testów sally goddard
Neuromotor assessment children aged 4-7 based on Sally Goddard's tests
dojrzałość neuromotoryczna, odruchy pierwotne, rozwój psychomotoryczny
neuromotor maturnity, primitive reflexes, psychomotor development
StreszczenieWstęp: Dojrzałość neuromotoryczna kształtowana jest przez wiele lat, jednak proces ten jest najbardziej intensywny w życiu płodowym oraz w pierwszych latach życia dziecka. Miarą dojrzałości neuromotorycznej jest stopień integracji odruchów pierwotnych. Odruchy te pojawiają się już w życiu płodowym i fizjologicznie występują w pierwszym roku życia dziecka. Ich obecność w późniejszych latach świadczy o nieprawidłowości i utrudnia rozwój psychomotoryczny. Cel pracy: Ocena neuromotoryczna dzieci w wieku od 4 do 7 lat.Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 50 dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Badanie składało się z dwóch części. Pierwszą część stanowiła ankieta wypełniana przez rodziców. Drugą część stanowiło dziesięć testów Sally Goddard, które badały stopień integracji odruchów pierwotnych, koordynację i równowagę oraz rozwój małej motoryki.Wyniki: Badania pokazały, że nie ma istotnych różnic pomiędzy wiekiem i płcią, a stopniem integracji odruchów pierwotnych. Dzieci u których stwierdzono obecność niezintegrowanych odruchów pierwotnych obserwowano trudności z rozumieniem poleceń, zaburzenia mowy, koordynacji i równowagi. Mała motoryka była lepiej rozwinięta u dzieci bez zaburzeń neuromotorycznych. W badanej grupie najlepiej zintegrowanym odruchem pierwotnym był asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS).Wnioski: Stopień integracji odruchów pierwotnych wpływa na dojrzałość neuromotoryczną. Obecność niezintegrowanych odruchów pierwotnych wpływa na problemy w zakresie koordynacji, równowagi, małej motoryki, mowy oraz rozumienia poleceń.
AbstractIntroduction: Neuromotor maturnity is composed by years. In utero (during pregnancy) and in the first years of children’s life composing of maturation of the nervous system is the most effective. Measure of neuromotor maturity is the degree of primary reflexes. These reflexes occur during utero and psychologically they are present in first years of children's living. Presence of primitive reflexes testify to abnormalities and inhibit the motor development of children.Objective: Neuromotor assessment children aged 4-7. Material and methods: Fifty children aged 4-7 were examined. The examination was composed of two parts. The first part was questionnaire complited by parents. The second part formed ten neuromotor tests of Sally Goddard. These tests checked the degreee of primary reflexes, coordination, balance and development of motor skills.Results: Examination shows no significant differences between age, gender and the degree of primitive reflexes. Children who show the presence of nonorganic primitive reflexes have problems with understanding instructions, speech, balance and coordination. Small motor skills were better developed in children without neuromotor disability. In the examined group the best integrated primitive reflexes were asymmetrical tonic neck reflexe (ATNR). Conclusions: The degree of primitive reflexes integration influences the neuromotor maturnity.The presence of primitive reflexes affects the problems with balance, coordination, small motor skills, speech and understanding instructions.
| dc.abstract.en | AbstractIntroduction: Neuromotor maturnity is composed by years. In utero (during pregnancy) and in the first years of children’s life composing of maturation of the nervous system is the most effective. Measure of neuromotor maturity is the degree of primary reflexes. These reflexes occur during utero and psychologically they are present in first years of children's living. Presence of primitive reflexes testify to abnormalities and inhibit the motor development of children.Objective: Neuromotor assessment children aged 4-7. Material and methods: Fifty children aged 4-7 were examined. The examination was composed of two parts. The first part was questionnaire complited by parents. The second part formed ten neuromotor tests of Sally Goddard. These tests checked the degreee of primary reflexes, coordination, balance and development of motor skills.Results: Examination shows no significant differences between age, gender and the degree of primitive reflexes. Children who show the presence of nonorganic primitive reflexes have problems with understanding instructions, speech, balance and coordination. Small motor skills were better developed in children without neuromotor disability. In the examined group the best integrated primitive reflexes were asymmetrical tonic neck reflexe (ATNR). Conclusions: The degree of primitive reflexes integration influences the neuromotor maturnity.The presence of primitive reflexes affects the problems with balance, coordination, small motor skills, speech and understanding instructions. | pl |
| dc.abstract.pl | StreszczenieWstęp: Dojrzałość neuromotoryczna kształtowana jest przez wiele lat, jednak proces ten jest najbardziej intensywny w życiu płodowym oraz w pierwszych latach życia dziecka. Miarą dojrzałości neuromotorycznej jest stopień integracji odruchów pierwotnych. Odruchy te pojawiają się już w życiu płodowym i fizjologicznie występują w pierwszym roku życia dziecka. Ich obecność w późniejszych latach świadczy o nieprawidłowości i utrudnia rozwój psychomotoryczny. Cel pracy: Ocena neuromotoryczna dzieci w wieku od 4 do 7 lat.Materiał i metody: W badaniu wzięło udział 50 dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Badanie składało się z dwóch części. Pierwszą część stanowiła ankieta wypełniana przez rodziców. Drugą część stanowiło dziesięć testów Sally Goddard, które badały stopień integracji odruchów pierwotnych, koordynację i równowagę oraz rozwój małej motoryki.Wyniki: Badania pokazały, że nie ma istotnych różnic pomiędzy wiekiem i płcią, a stopniem integracji odruchów pierwotnych. Dzieci u których stwierdzono obecność niezintegrowanych odruchów pierwotnych obserwowano trudności z rozumieniem poleceń, zaburzenia mowy, koordynacji i równowagi. Mała motoryka była lepiej rozwinięta u dzieci bez zaburzeń neuromotorycznych. W badanej grupie najlepiej zintegrowanym odruchem pierwotnym był asymetryczny toniczny odruch szyjny (ATOS).Wnioski: Stopień integracji odruchów pierwotnych wpływa na dojrzałość neuromotoryczną. Obecność niezintegrowanych odruchów pierwotnych wpływa na problemy w zakresie koordynacji, równowagi, małej motoryki, mowy oraz rozumienia poleceń. | pl |
| dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
| dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
| dc.contributor.advisor | Śliwka, Agnieszka | pl |
| dc.contributor.author | Kiszka, Małgorzata | pl |
| dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
| dc.contributor.reviewer | Śliwka, Agnieszka | pl |
| dc.contributor.reviewer | Bilski, Jan - 128783 | pl |
| dc.date.accessioned | 2020-07-28T01:29:30Z | |
| dc.date.available | 2020-07-28T01:29:30Z | |
| dc.date.submitted | 2019-07-12 | pl |
| dc.fieldofstudy | fizjoterapia | pl |
| dc.identifier.apd | diploma-134271-196237 | pl |
| dc.identifier.project | APD / O | pl |
| dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/236496 | |
| dc.language | pol | pl |
| dc.subject.en | neuromotor maturnity, primitive reflexes, psychomotor development | pl |
| dc.subject.pl | dojrzałość neuromotoryczna, odruchy pierwotne, rozwój psychomotoryczny | pl |
| dc.title | Ocena neuromotoryczna dzieci w wieku 4-7 lat na podstawie testów sally goddard | pl |
| dc.title.alternative | Neuromotor assessment children aged 4-7 based on Sally Goddard's tests | pl |
| dc.type | master | pl |
| dspace.entity.type | Publication |