Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Text and illustration in an illustrated edition of Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray
Tekst oraz ilustracja na przykładzie ilustrowanego wydania Portretu Doriana Graya autorstwa Oscara Wilde’a
Oscar Wilde, Henry Keen, ilustracja książkowa, estetyzm, gotycyzm
Oscar Wilde, Henry Keen, illustration, aestheticism, Gothicism
Poniższa praca jest analizą relacji między tekstem a ilustracją na przykładzie jednej z ilustrowanych edycji powieści "Portret Doriana Graya" autorstwa Oscara Wilde'a. Wydana w 1925 roku, edycja ta zawiera ilustracje stworzone przez zmarłego przedwcześnie grafika Henry'ego Keen’a. Praca przybliża teorię ilustracji, jak również kontekst powstania jedynej powieści Wilde'a. Głównym celem pracy jest przebadanie, jakie funkcje spełnia ilustracja książkowa, co wnosi ona do tekstu, czy może jest atakiem na wyobraźnię czytelnika. Interesującym aspektem jest traktowanie ilustracji jako rodzaju tłumaczenia intersemiotycznego, czyli w tym przypadku zmiany systemu językowego na ikoniczny. Centralną częścią pracy jest analiza tego, w jaki sposób mroczne ilustracje Keen’a współgrają z fabułą tekstu oraz jak fabuła tekstu jest odzwierciedlona za pomocą obrazu. Praca zwraca szczególną uwagę na atmosferę ilustracji Keen’a oraz jego dbałość o szczegóły, które mistrzowsko ukazują nawet to, co autor starał się ukryć. Istotnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest pewien rodzaj dialogu, jaki toczy się między książką a obrazem, ponieważ książka jest swoistym opisem dzieła sztuki - portretem Doriana Graya.
This work is an analysis of the relationship between text and illustration, focusing on one of the illustrated editions of Oscar Wilde's novel The Picture of Dorian Gray. Published in 1925, this edition features illustrations by the artist Henry Keen. The study explores the theory of book illustration and the contextual background behind Wilde's only novel. The primary objective of the thesis is to demonstrate the functions fulfilled by book illustrations and their impact on the text. It also investigates whether illustrations can be perceived as a challenge to the reader's imagination. It draws attention to an interesting theoretical perspective in which illustration is treated as a form of intersemiotic translation, in this case the change from a linguistic system to an iconic one. The central part of the paper is concerned with analyzing how Keen's dark illustrations harmonize with the narrative and how Wilde’s storyline is mirrored by the visual art. The paper also pays attention to the atmosphere created by Keen's illustrations and his attention to detail. Additionally, it highlights the dialogue that unfolds between the text and the images, as this book can be considered a description a work of art. Wilde uses words to draw a picture of Dorian Gray, while Keen uses these words to create illustrations.
dc.abstract.en | This work is an analysis of the relationship between text and illustration, focusing on one of the illustrated editions of Oscar Wilde's novel The Picture of Dorian Gray. Published in 1925, this edition features illustrations by the artist Henry Keen. The study explores the theory of book illustration and the contextual background behind Wilde's only novel. The primary objective of the thesis is to demonstrate the functions fulfilled by book illustrations and their impact on the text. It also investigates whether illustrations can be perceived as a challenge to the reader's imagination. It draws attention to an interesting theoretical perspective in which illustration is treated as a form of intersemiotic translation, in this case the change from a linguistic system to an iconic one. The central part of the paper is concerned with analyzing how Keen's dark illustrations harmonize with the narrative and how Wilde’s storyline is mirrored by the visual art. The paper also pays attention to the atmosphere created by Keen's illustrations and his attention to detail. Additionally, it highlights the dialogue that unfolds between the text and the images, as this book can be considered a description a work of art. Wilde uses words to draw a picture of Dorian Gray, while Keen uses these words to create illustrations. | pl |
dc.abstract.pl | Poniższa praca jest analizą relacji między tekstem a ilustracją na przykładzie jednej z ilustrowanych edycji powieści "Portret Doriana Graya" autorstwa Oscara Wilde'a. Wydana w 1925 roku, edycja ta zawiera ilustracje stworzone przez zmarłego przedwcześnie grafika Henry'ego Keen’a. Praca przybliża teorię ilustracji, jak również kontekst powstania jedynej powieści Wilde'a. Głównym celem pracy jest przebadanie, jakie funkcje spełnia ilustracja książkowa, co wnosi ona do tekstu, czy może jest atakiem na wyobraźnię czytelnika. Interesującym aspektem jest traktowanie ilustracji jako rodzaju tłumaczenia intersemiotycznego, czyli w tym przypadku zmiany systemu językowego na ikoniczny. Centralną częścią pracy jest analiza tego, w jaki sposób mroczne ilustracje Keen’a współgrają z fabułą tekstu oraz jak fabuła tekstu jest odzwierciedlona za pomocą obrazu. Praca zwraca szczególną uwagę na atmosferę ilustracji Keen’a oraz jego dbałość o szczegóły, które mistrzowsko ukazują nawet to, co autor starał się ukryć. Istotnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest pewien rodzaj dialogu, jaki toczy się między książką a obrazem, ponieważ książka jest swoistym opisem dzieła sztuki - portretem Doriana Graya. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.contributor.author | Kurowska, Teresa | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Romanowska-Kowalska, Agnieszka - 131686 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bleinert-Coyle, Magdalena - 127354 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T22:30:55Z | |
dc.date.available | 2023-07-12T22:30:55Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-11 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-168517-290653 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316123 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Oscar Wilde, Henry Keen, illustration, aestheticism, Gothicism | pl |
dc.subject.pl | Oscar Wilde, Henry Keen, ilustracja książkowa, estetyzm, gotycyzm | pl |
dc.title | Text and illustration in an illustrated edition of Oscar Wilde's The Picture of Dorian Gray | pl |
dc.title.alternative | Tekst oraz ilustracja na przykładzie ilustrowanego wydania Portretu Doriana Graya autorstwa Oscara Wilde’a | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |