Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Hokusai i Hiroshige - dwie perspektywy ujęcia natury w drzeworytach z epoki Edo
Hokusai and Hiroshige - Two Perspectives of Depicting Nature in the Woodblock Prints of Edo Period
Hokusai, Hiroshige, drzeworyt, pejzaże, ukiyo-e
Hokusai, Hiroshige, woodblock, landscapes, ukiyo-e
Temat niniejszej pracy dyplomowej koncentruje się na prezentacji motywu natury w pejzażach dwóch wybitnych japońskich malarzy: Katsushiki Hokusaia i Utagawy Hiroshige. Autorka poprzez analizę wybranych dzieł artystów z popularnych serii zawierających drzeworyty ukiyo-e stara się wskazać, czy ich treść oraz techniki wykonania są podobne, czy też posiadają elementy wyróżniające.Pracę rozpoczyna rozdział opisujący historię powstania drzeworytów i etymologię określającego je terminu, ukiyo-e. Drugi rozdział poświęcony jest kunsztowi malarskiemu Hokusaia, szczególnie ukazywaniu natury w znanych seriach pejzaży, z których część została poddana analizie. Trzeci rozdział, ostatni, wprowadza twórczość Utagawy Hiroshige, charakterystykę jego technik malarskich i motywu natury. Zestawia także perspektywę ujęcia natury i jej elementów przez Hiroshige z perspektywą Hokusaia.Główne zagadnienie pracy, przede wszystkim, brzmi: jak obrazowana w drzeworytach Hokusaia i Hiroshige jest japońska natura? Co zadecydowało, iż prace tych malarzy, związane z ukazaniem krajobrazu Japonii, stały się pewnego rodzaju esencją ich twórczości?
The main subject of this thesis is focused on the way of depicting nature in the landscape prints of two Japanese painters: Katsushika Hokusai and Utagawa Hiroshige. By analyzing the chosen prints from the popular volumes of ukiyo-e paintings the author of the thesis is trying to point if their images and the ways of being made are similar or have differences.The thesis begins with a first part describing history of woodblock prints and etymology of their appellation, ukiyo-e. The second part is about Hokusai's paintings, especially about depicting nature in the exemplary prints from the well-known landscape volumes. The third part, the last one, introduces Utagawa Hiroshige's output, a description of his painting techniques and the subject of nature. It also compares Hiroshige's way of depicting nature and its components with Hokusai's one.The main question of the thesis, most of all, is: how do Hokusai and Hiroshige show Japanese nature in their woodblock prints? What is the factor which made their prints about Japanese countryside a kind of essence for their output?
dc.abstract.en | The main subject of this thesis is focused on the way of depicting nature in the landscape prints of two Japanese painters: Katsushika Hokusai and Utagawa Hiroshige. By analyzing the chosen prints from the popular volumes of ukiyo-e paintings the author of the thesis is trying to point if their images and the ways of being made are similar or have differences.The thesis begins with a first part describing history of woodblock prints and etymology of their appellation, ukiyo-e. The second part is about Hokusai's paintings, especially about depicting nature in the exemplary prints from the well-known landscape volumes. The third part, the last one, introduces Utagawa Hiroshige's output, a description of his painting techniques and the subject of nature. It also compares Hiroshige's way of depicting nature and its components with Hokusai's one.The main question of the thesis, most of all, is: how do Hokusai and Hiroshige show Japanese nature in their woodblock prints? What is the factor which made their prints about Japanese countryside a kind of essence for their output? | pl |
dc.abstract.pl | Temat niniejszej pracy dyplomowej koncentruje się na prezentacji motywu natury w pejzażach dwóch wybitnych japońskich malarzy: Katsushiki Hokusaia i Utagawy Hiroshige. Autorka poprzez analizę wybranych dzieł artystów z popularnych serii zawierających drzeworyty ukiyo-e stara się wskazać, czy ich treść oraz techniki wykonania są podobne, czy też posiadają elementy wyróżniające.Pracę rozpoczyna rozdział opisujący historię powstania drzeworytów i etymologię określającego je terminu, ukiyo-e. Drugi rozdział poświęcony jest kunsztowi malarskiemu Hokusaia, szczególnie ukazywaniu natury w znanych seriach pejzaży, z których część została poddana analizie. Trzeci rozdział, ostatni, wprowadza twórczość Utagawy Hiroshige, charakterystykę jego technik malarskich i motywu natury. Zestawia także perspektywę ujęcia natury i jej elementów przez Hiroshige z perspektywą Hokusaia.Główne zagadnienie pracy, przede wszystkim, brzmi: jak obrazowana w drzeworytach Hokusaia i Hiroshige jest japońska natura? Co zadecydowało, iż prace tych malarzy, związane z ukazaniem krajobrazu Japonii, stały się pewnego rodzaju esencją ich twórczości? | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kamińska, Ewa - 128610 | pl |
dc.contributor.author | Zaborska, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Wolska-Lenarczyk, Joanna | pl |
dc.contributor.reviewer | Kamińska, Ewa - 128610 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T04:15:39Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T04:15:39Z | |
dc.date.submitted | 2014-10-28 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-90581-129940 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/198835 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Hokusai, Hiroshige, woodblock, landscapes, ukiyo-e | pl |
dc.subject.pl | Hokusai, Hiroshige, drzeworyt, pejzaże, ukiyo-e | pl |
dc.title | Hokusai i Hiroshige - dwie perspektywy ujęcia natury w drzeworytach z epoki Edo | pl |
dc.title.alternative | Hokusai and Hiroshige - Two Perspectives of Depicting Nature in the Woodblock Prints of Edo Period | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |