Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rodzinne uwarunkowania aspiracji życiowych młodzieży licealnej
Family conditions of life aspirations of high school students
Aspiracje, rodzina, młodzież, wychowanie, wykształcenie
aspirations, family, adolescence, upbringing, education
Tytuł niniejszej pracy brzmi: Rodzinne uwarunkowania aspiracji życiowych młodzieży licealnej Celem pracy było poznanie aktualnego stanu współczesnej rodziny i preferencji dotyczących aspiracji życiowych młodzieży licealnej. Jednocześnie dążono do określenia rodzinnych uwarunkowań aspiracji życiowych młodzieży licealnej. Szukano zależności pomiędzy wybranymi elementami środowiska rodzinnego, a poziomami aspiracji życiowych młodzieży licealnej. Celem określenia wyżej wymienionych zależności wyznaczono następujące elementy środowiska rodzinnego badanych: cechy społeczno- demograficzne badanej młodzieży licealnej, cechy strukturalne rodziny oraz cechy rodziny własnej jako środowiska wychowawczego. Jako metodę badawczą zastosowano sondaż diagnostyczny. Obok wyznaczono następujące techniki badawcze: ankietę oraz skalowanie. Wyróżnionym technikom badawczym służyły następujące narzędzia badawcze: kwestionariusze ankiet (autorstwa M. Ryś, oraz w opracowaniu własnym) oraz Skala Postaw Rodzicielskich (SPR- autorstwa M. Plopy). Uzyskane wyniki badań pozwoliły na stwierdzenie, iż w rodzinach badanych dominowały postawy akceptacji i autonomii względem dzieci. Obok nich pojawiły się: postawa właściwego ochraniania dziecka dostosowana do jego wieku, postawa niekonsekwencji oraz umiarkowana postawa wymagania względem dziecka. Wyżej wymienionym postawom rodzicielskim towarzyszyło wychowanie dzieci w stylu demokratycznym. Przy tym badani rodzice kierowali się m.in: cierpliwością i sprawiedliwością w wychowaniu. Badani rodzice potrafili znaleźć czas dla swoich dzieci, który jednocześnie był dla nich najważniejszym elementem „budującym więzi rodzinne”. Badana młodzież w większości prezentowała wysoki poziom aspiracji: edukacyjnych, patriotycznych, rodzinnych oraz zawodowych. Natomiast średni poziom wśród młodzieży licealnej uzyskały aspiracje: kierownicze, kulturalne, społeczne oraz towarzyskie. Niskim poziomem charakteryzowały się aspiracje: ekonomiczne i ludyczne (związane z zabawą, beztroskim życiem). Wyniki badań pozwoliły na stwierdzenie, iż wśród badanych dominują postawy rodzicielskie: akceptacji i autonomii oraz demokratyczne wychowywanie dzieci oparte m.in: na wzajemnym szacunku wobec wszystkich członków rodziny. Tego rodzaju „postępowanie wychowawcze” badanych rodziców, umożliwiło pojawienie się u młodzieży licealnej dążeń ukierunkowanych na patriotyzm, zdobycie wykształcenia i pracy oraz założenie własnej rodziny.
The title of the following thesis is: „Family conditions of life aspirations of high school students”.The objective of the thesis was to learn the present state of modern family and preferences of aspirations in life of high school students. Also, the aim was to define family conditions of life aspirations of high school students.I was looking for relations of some chosen elements of family environment to the level of aspirations in life of high school students. In order to define the above mentioned relations, I chose the following elements of family environment: socio-demographic features of surveyed students, structural features of a family, and features of a family as educational environment.Diagnostic survey was used as a scientific method. Survey and scalling were used as research techniques. These techniques were supported by the following research tools: a questionnaire survey (author: M. Ryś, and own elaboration) and the scale of parental attitudes (SPR, author: M. Plopy)The obtained results of the research show that in surveyed families the attitude of acceptance and autonomy prevailed. There were also: attitude of child protection adjusted to child’s age, attitude of inconsistency and moderate requirements from a child. These attitudes were accompanied by child upbringing in a democratic style.Parents who took part in research used patience and justice to bring up their children. Parents were able to find time to spend it with their children, who, in their opinion, were the most important factors which strengthen the family ties.Students who took part in research mostly showed high level of educational, patriotic, family and career aspirations. Managerial, cultural, and social aspirations were less popular among students.The least popular were economic and aspirations of the ludic (connected with fun and carefree life)The results of the research show that the most dominant are parental attitudes: acceptance, autonomy as well as democratic upbringing of children based on mutual respect towards all the members of a family.This kind of “educational upbringing” of parents taking part in research resulted in the emergence of targeted objectives based on patriotism of their high school children. They wanted to obtain good education, find a fulfilling job and start a family of their own.
dc.abstract.en | The title of the following thesis is: „Family conditions of life aspirations of high school students”.The objective of the thesis was to learn the present state of modern family and preferences of aspirations in life of high school students. Also, the aim was to define family conditions of life aspirations of high school students.I was looking for relations of some chosen elements of family environment to the level of aspirations in life of high school students. In order to define the above mentioned relations, I chose the following elements of family environment: socio-demographic features of surveyed students, structural features of a family, and features of a family as educational environment.Diagnostic survey was used as a scientific method. Survey and scalling were used as research techniques. These techniques were supported by the following research tools: a questionnaire survey (author: M. Ryś, and own elaboration) and the scale of parental attitudes (SPR, author: M. Plopy)The obtained results of the research show that in surveyed families the attitude of acceptance and autonomy prevailed. There were also: attitude of child protection adjusted to child’s age, attitude of inconsistency and moderate requirements from a child. These attitudes were accompanied by child upbringing in a democratic style.Parents who took part in research used patience and justice to bring up their children. Parents were able to find time to spend it with their children, who, in their opinion, were the most important factors which strengthen the family ties.Students who took part in research mostly showed high level of educational, patriotic, family and career aspirations. Managerial, cultural, and social aspirations were less popular among students.The least popular were economic and aspirations of the ludic (connected with fun and carefree life)The results of the research show that the most dominant are parental attitudes: acceptance, autonomy as well as democratic upbringing of children based on mutual respect towards all the members of a family.This kind of “educational upbringing” of parents taking part in research resulted in the emergence of targeted objectives based on patriotism of their high school children. They wanted to obtain good education, find a fulfilling job and start a family of their own. | pl |
dc.abstract.pl | Tytuł niniejszej pracy brzmi: Rodzinne uwarunkowania aspiracji życiowych młodzieży licealnej Celem pracy było poznanie aktualnego stanu współczesnej rodziny i preferencji dotyczących aspiracji życiowych młodzieży licealnej. Jednocześnie dążono do określenia rodzinnych uwarunkowań aspiracji życiowych młodzieży licealnej. Szukano zależności pomiędzy wybranymi elementami środowiska rodzinnego, a poziomami aspiracji życiowych młodzieży licealnej. Celem określenia wyżej wymienionych zależności wyznaczono następujące elementy środowiska rodzinnego badanych: cechy społeczno- demograficzne badanej młodzieży licealnej, cechy strukturalne rodziny oraz cechy rodziny własnej jako środowiska wychowawczego. Jako metodę badawczą zastosowano sondaż diagnostyczny. Obok wyznaczono następujące techniki badawcze: ankietę oraz skalowanie. Wyróżnionym technikom badawczym służyły następujące narzędzia badawcze: kwestionariusze ankiet (autorstwa M. Ryś, oraz w opracowaniu własnym) oraz Skala Postaw Rodzicielskich (SPR- autorstwa M. Plopy). Uzyskane wyniki badań pozwoliły na stwierdzenie, iż w rodzinach badanych dominowały postawy akceptacji i autonomii względem dzieci. Obok nich pojawiły się: postawa właściwego ochraniania dziecka dostosowana do jego wieku, postawa niekonsekwencji oraz umiarkowana postawa wymagania względem dziecka. Wyżej wymienionym postawom rodzicielskim towarzyszyło wychowanie dzieci w stylu demokratycznym. Przy tym badani rodzice kierowali się m.in.: cierpliwością i sprawiedliwością w wychowaniu. Badani rodzice potrafili znaleźć czas dla swoich dzieci, który jednocześnie był dla nich najważniejszym elementem „budującym więzi rodzinne”. Badana młodzież w większości prezentowała wysoki poziom aspiracji: edukacyjnych, patriotycznych, rodzinnych oraz zawodowych. Natomiast średni poziom wśród młodzieży licealnej uzyskały aspiracje: kierownicze, kulturalne, społeczne oraz towarzyskie. Niskim poziomem charakteryzowały się aspiracje: ekonomiczne i ludyczne (związane z zabawą, beztroskim życiem). Wyniki badań pozwoliły na stwierdzenie, iż wśród badanych dominują postawy rodzicielskie: akceptacji i autonomii oraz demokratyczne wychowywanie dzieci oparte m.in.: na wzajemnym szacunku wobec wszystkich członków rodziny. Tego rodzaju „postępowanie wychowawcze” badanych rodziców, umożliwiło pojawienie się u młodzieży licealnej dążeń ukierunkowanych na patriotyzm, zdobycie wykształcenia i pracy oraz założenie własnej rodziny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.contributor.advisor | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.contributor.author | Pięta, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wojciechowski, Franciszek - 132694 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T06:31:28Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T06:31:28Z | |
dc.date.submitted | 2012-06-27 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-66002-133476 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179504 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | aspirations, family, adolescence, upbringing, education | pl |
dc.subject.pl | Aspiracje, rodzina, młodzież, wychowanie, wykształcenie | pl |
dc.title | Rodzinne uwarunkowania aspiracji życiowych młodzieży licealnej | pl |
dc.title.alternative | Family conditions of life aspirations of high school students | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |