Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Statler and Waldorf as two all-American hecklers in the show of life
Statler i Waldorf jako dwaj prześmiewcy w teatrze życia
Artykuł dotyczy interakcji dwóch znanych komentatorów, gwiazdorów loży programu "Muppet Show", Statlera i Waldorfa, w wersji oryginalnej i wielu kolejnych wersjach ich zabawnych rozmówek, i omawia bardzo różnorodne przykłady humoru, jakie te interakcje przynoszą, w odniesieniu do wyśmiewanych obiektów, form i mechanizmów humoru oraz samych treści rozmówek. W szczególności wyśmiewają oni jakość kolejnych przedstawień, poszczególne postaci oraz samych siebie, ich humor jest zarówno sytuacyjny jak i werbalny, a szczególną role odgrywają metonimiczne gry słów, jak również mechanizmy przesady, udosłownienia czy zestawienia. W kategoriach treści wyróżnia się czarny humor wraz z samokrytycznymi odniesieniami obu postaci do swojego starczego wieku oraz nadchodzącej śmierci. Rola dwóch prześmiewców omawiana jest w świetle tradycji amerykańskiego wodewilu i standupu, jak też badań na centralną amerykańską metaforą teatru życia, identyfikując przyczyny długotrwałej popularności tego programu, który stał się niejako ikoną amerykańskiej kultury.
The paper deals with the interactions of two hecklers from "The Muppet Show", Statler and Waldorf, with the participants of the show in its original form and many later variants. The focus is on the variety of humour resulting from these interactions, which are analysed in terms of their target, forms or mechanisms, and content. Specifically, the hecklers target the quality of the show, specific characters and themselves, while their humour is both verbal and situational, with a special role being played by metonymic puns, and the mechanisms of exaggeration, literalization and juxtaposition. In terms of content, black humour stands out with the self-deprecating references to the old age and imminent death of the hecklers themselves. The significant role of the hecklers is discussed against the background of the American vaudeville and stand-up tradition as well as the research of the central American metaphor of Life is a Show, exploring the reasons of the long lasting success of the popular show, which have turned into a cultural icon.
dc.abstract.en | The paper deals with the interactions of two hecklers from "The Muppet Show", Statler and Waldorf, with the participants of the show in its original form and many later variants. The focus is on the variety of humour resulting from these interactions, which are analysed in terms of their target, forms or mechanisms, and content. Specifically, the hecklers target the quality of the show, specific characters and themselves, while their humour is both verbal and situational, with a special role being played by metonymic puns, and the mechanisms of exaggeration, literalization and juxtaposition. In terms of content, black humour stands out with the self-deprecating references to the old age and imminent death of the hecklers themselves. The significant role of the hecklers is discussed against the background of the American vaudeville and stand-up tradition as well as the research of the central American metaphor of Life is a Show, exploring the reasons of the long lasting success of the popular show, which have turned into a cultural icon. | pl |
dc.abstract.pl | Artykuł dotyczy interakcji dwóch znanych komentatorów, gwiazdorów loży programu "Muppet Show", Statlera i Waldorfa, w wersji oryginalnej i wielu kolejnych wersjach ich zabawnych rozmówek, i omawia bardzo różnorodne przykłady humoru, jakie te interakcje przynoszą, w odniesieniu do wyśmiewanych obiektów, form i mechanizmów humoru oraz samych treści rozmówek. W szczególności wyśmiewają oni jakość kolejnych przedstawień, poszczególne postaci oraz samych siebie, ich humor jest zarówno sytuacyjny jak i werbalny, a szczególną role odgrywają metonimiczne gry słów, jak również mechanizmy przesady, udosłownienia czy zestawienia. W kategoriach treści wyróżnia się czarny humor wraz z samokrytycznymi odniesieniami obu postaci do swojego starczego wieku oraz nadchodzącej śmierci. Rola dwóch prześmiewców omawiana jest w świetle tradycji amerykańskiego wodewilu i standupu, jak też badań na centralną amerykańską metaforą teatru życia, identyfikując przyczyny długotrwałej popularności tego programu, który stał się niejako ikoną amerykańskiej kultury. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Angielskiej | pl |
dc.contributor.author | Chłopicki, Władysław - 127526 | pl |
dc.contributor.editor | Kornhauser, Jakub - 145348 | pl |
dc.contributor.editor | Piechnik, Iwona - 131370 | pl |
dc.date.accessioned | 2018-02-15T10:46:11Z | |
dc.date.available | 2018-02-15T10:46:11Z | |
dc.date.issued | 2017 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 143-172 | pl |
dc.description.publication | 1,7 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.eisbn | 978-83-949716-5-6 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-949716-6-3 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/50390 | |
dc.language | eng | pl |
dc.language.container | fre | pl |
dc.participation | Chłopicki, Władysław: 100%; | pl |
dc.pubinfo | Kraków : Biblioteka Jagiellońska | pl |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | CC-BY-NC-SA | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 17; liczba stron 352; liczba arkuszy wydawniczych 24,36; | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Statler and Waldorf as two all-American hecklers in the show of life | pl |
dc.title.alternative | Statler i Waldorf jako dwaj prześmiewcy w teatrze życia | pl |
dc.title.container | Le badaud et le regardeur | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |
* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.
Views
7
Views per month
Views per city
Downloads
Open Access