Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Roma: European Integration through Education. An analysis of an education program in Florești in relation to the post-2020 EU-Framework for National Roma Integration Strategies
Romowie: integracja europejska poprzez edukację. Analiza programu edukacyjnego we Florești w odniesieniu do unijnych ram dotyczących krajowych strategii integracji Romów w okresie po 2020 roku.
Słowa kluczowe:Romowie; integracja; strategiczne ramy UE dotyczące Romów; organizacja pozarządowa; uczenie się międzypokoleniowe; inkluzywny rozwój społeczności; śledzenie procesu budowania teorii; polityka oparta na dowodach; uczenie się polityki
Keywords: Roma; Integration; EU Roma Strategic Framework; Non-Governmental Organisation; Intergenerational Learning; Inclusive Community Development; Theory Building Process Tracing; evidence-based policy; policy learning
Niniejsza praca jest próbą analizy integracji Romów w krajach Unii Europejskiej poprzez wykorzystanie projektów edukacyjnych. Odbywa się to na zasadzie „Strategicznych ram UE wobec Romów na rzecz równości, włączenia i uczestnictwa” Komisji Europejskiej. Obecnie podejmowane przez UE próby w zakresie rozwoju edukacji Romów w celu wspierania integracji dają niewielkie efekty, a konkretne przykłady rozwiązań nie są jeszcze dostępne. Dlatego w niniejszej pracy próbuję znaleźć rozwiązania, zadając pytanie: jaki przykład dobrej praktyki w planach edukacji Romów może przyczynić się do szerszego uczenia się polityki Unii Europejskiej i jak można ją zastosować w całej UE, aby wspierać postęp w integracji Romów?. Aby ten cel osiągnąć i odpowiedzieć na pytanie, w badaniach przyjęto podejście jakościowe typu small-N (pojedynczy przypadek) z wykorzystaniem pół systematycznego przeglądu literatury i śledzenia procesu budowania teorii. Ponadto prowadzono badania terenowe w formie wywiadów częściowo ustrukturyzowanych oraz analitycznych notatek terenowych. Przegląd literatury wskazuje na cztery ważne zagadnienia w działaniach na rzecz integracji Romów w edukacji. Są to: „antycyganizm”, organizacja społeczna Romów, forma strategii integracji oraz stan edukacji. Dokonano wyboru 5 organizacji pozarządowych w Rumunii, po czym wybrano Fundację Charis we Florești w Rumunii ze względu na program edukacji pozaszkolnej, 16 lat doświadczenia i oficjalną akredytację rządu rumuńskiego. Badania terenowe prowadzono od 5 do 11 lipca i podczas nich przeprowadzono 6 wywiadów. Przeprowadzone pojedyncze studium przypadku wskazuje na 5 kluczowych czynników, które prowadzą do poprawy dostępu do edukacji dla około 2 000 Romów we Florești, a także poprawy ich nastawienia do znaczenia edukacji. Czynnikami tymi są: długoterminowe finansowanie, długoterminowe budowanie zaufania, zaangażowanie rodziców, tworzenie bezpiecznego środowiska oraz oficjalne prowadzenie działań (akredytacja). Na podstawie tych ustaleń sformułowano pewne ogólne sugestie, dotyczące europejskiego podejścia do integracji Romów. Na podstawie wyników badań oraz analizy istniejącej już polityki sformułowano dwie główne sugestie. Po pierwsze, należy zwrócić większą uwagę na lokalne inicjatywy w społecznościach romskich wraz z długoterminowym planowaniem budżetu. Po drugie, ramy UE powinny zapewnić finansowanie tworzenia krajowej lub ponadnarodowej platformy porozumienia, kontaktów organizacji pozarządowych w celu wymiany fachowej wiedzy. Główne ustalenia tych badań doprowadziły do sformułowania hipotezy. Ta hipoteza brzmi: „Im większy nacisk kładzie się na długofalowy rozwój społeczności, zaangażowanie rodziców i tworzenie bezpiecznego środowiska dla dzieci romskich, tym bardziej prawdopodobne jest, że poprawi się ich dostęp do edukacji”.
This research attempts to analyse the integration of Roma in the European Union through the use of educational projects. This is done in the context of the ‘EU Roma strategic framework for equality, inclusion and participation’ by the European Commission. Currently, EU-attempts at policy learning in the development of Roma education to support integration, progress has been lacklustre, and no concrete examples of solutions are yet available. That is why this research attempts to find solutions by asking the question ‘What example of a good practice in Roma education plans could contribute to wider European Union policy learning and how could it be applied across the EU to foster progress in Roma integration?’. To achieve this, the research takes a small-N (single case) qualitative approach using a semi-systematic literature review and theory building process tracing. In addition, field research is conducted in form of semi-structured interviews and analytical field notes. The literature review shows four vocal points in Roma integration efforts in education. These are antigypsyism, societal organisation of Roma, form of integration strategy and state of education. A selection of 5 NGOs in Romania was made, after which Foundation Charis in Florești, Romania was selected because of its after-school education programme, 16 years of experience and official accreditation with the Romanian government. Field research was conducted from the 5th until the 11th of July during which 6 interviews were held. The single-case study conducted shows 5 crucial factors which lead to an improvement in access to education for the circa 2,000 Roma in Florești, as well as an improved attitude to the importance of education. These factors are long-term funding, long-term trust building, parental engagement, creating a safe environment and official accreditation of activities. Based on these findings, some general suggestions were made for a European policy approach to Roma integration. Based on the findings from the analysis, as well as existing policy analysis, two main suggestions are made. First, more attention should be given to local initiatives in Roma communities along with a long-term budget. Second, the EU-framework should provide funding for setting up a national or transnational NGO platform for exchanging expertise. The main findings of this research led to the formulation of a hypothesis. This hypothesis is ‘The more focus there is on the long-term through inclusive community development, parental involvement an creating a safe environment for Roma children, the more likely their access to education is to improve.’
dc.abstract.en | This research attempts to analyse the integration of Roma in the European Union through the use of educational projects. This is done in the context of the ‘EU Roma strategic framework for equality, inclusion and participation’ by the European Commission. Currently, EU-attempts at policy learning in the development of Roma education to support integration, progress has been lacklustre, and no concrete examples of solutions are yet available. That is why this research attempts to find solutions by asking the question ‘What example of a good practice in Roma education plans could contribute to wider European Union policy learning and how could it be applied across the EU to foster progress in Roma integration?’. To achieve this, the research takes a small-N (single case) qualitative approach using a semi-systematic literature review and theory building process tracing. In addition, field research is conducted in form of semi-structured interviews and analytical field notes. The literature review shows four vocal points in Roma integration efforts in education. These are antigypsyism, societal organisation of Roma, form of integration strategy and state of education. A selection of 5 NGOs in Romania was made, after which Foundation Charis in Florești, Romania was selected because of its after-school education programme, 16 years of experience and official accreditation with the Romanian government. Field research was conducted from the 5th until the 11th of July during which 6 interviews were held. The single-case study conducted shows 5 crucial factors which lead to an improvement in access to education for the circa 2,000 Roma in Florești, as well as an improved attitude to the importance of education. These factors are long-term funding, long-term trust building, parental engagement, creating a safe environment and official accreditation of activities. Based on these findings, some general suggestions were made for a European policy approach to Roma integration. Based on the findings from the analysis, as well as existing policy analysis, two main suggestions are made. First, more attention should be given to local initiatives in Roma communities along with a long-term budget. Second, the EU-framework should provide funding for setting up a national or transnational NGO platform for exchanging expertise. The main findings of this research led to the formulation of a hypothesis. This hypothesis is ‘The more focus there is on the long-term through inclusive community development, parental involvement an creating a safe environment for Roma children, the more likely their access to education is to improve.’ | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca jest próbą analizy integracji Romów w krajach Unii Europejskiej poprzez wykorzystanie projektów edukacyjnych. Odbywa się to na zasadzie „Strategicznych ram UE wobec Romów na rzecz równości, włączenia i uczestnictwa” Komisji Europejskiej. Obecnie podejmowane przez UE próby w zakresie rozwoju edukacji Romów w celu wspierania integracji dają niewielkie efekty, a konkretne przykłady rozwiązań nie są jeszcze dostępne. Dlatego w niniejszej pracy próbuję znaleźć rozwiązania, zadając pytanie: jaki przykład dobrej praktyki w planach edukacji Romów może przyczynić się do szerszego uczenia się polityki Unii Europejskiej i jak można ją zastosować w całej UE, aby wspierać postęp w integracji Romów?. Aby ten cel osiągnąć i odpowiedzieć na pytanie, w badaniach przyjęto podejście jakościowe typu small-N (pojedynczy przypadek) z wykorzystaniem pół systematycznego przeglądu literatury i śledzenia procesu budowania teorii. Ponadto prowadzono badania terenowe w formie wywiadów częściowo ustrukturyzowanych oraz analitycznych notatek terenowych. Przegląd literatury wskazuje na cztery ważne zagadnienia w działaniach na rzecz integracji Romów w edukacji. Są to: „antycyganizm”, organizacja społeczna Romów, forma strategii integracji oraz stan edukacji. Dokonano wyboru 5 organizacji pozarządowych w Rumunii, po czym wybrano Fundację Charis we Florești w Rumunii ze względu na program edukacji pozaszkolnej, 16 lat doświadczenia i oficjalną akredytację rządu rumuńskiego. Badania terenowe prowadzono od 5 do 11 lipca i podczas nich przeprowadzono 6 wywiadów. Przeprowadzone pojedyncze studium przypadku wskazuje na 5 kluczowych czynników, które prowadzą do poprawy dostępu do edukacji dla około 2 000 Romów we Florești, a także poprawy ich nastawienia do znaczenia edukacji. Czynnikami tymi są: długoterminowe finansowanie, długoterminowe budowanie zaufania, zaangażowanie rodziców, tworzenie bezpiecznego środowiska oraz oficjalne prowadzenie działań (akredytacja). Na podstawie tych ustaleń sformułowano pewne ogólne sugestie, dotyczące europejskiego podejścia do integracji Romów. Na podstawie wyników badań oraz analizy istniejącej już polityki sformułowano dwie główne sugestie. Po pierwsze, należy zwrócić większą uwagę na lokalne inicjatywy w społecznościach romskich wraz z długoterminowym planowaniem budżetu. Po drugie, ramy UE powinny zapewnić finansowanie tworzenia krajowej lub ponadnarodowej platformy porozumienia, kontaktów organizacji pozarządowych w celu wymiany fachowej wiedzy. Główne ustalenia tych badań doprowadziły do sformułowania hipotezy. Ta hipoteza brzmi: „Im większy nacisk kładzie się na długofalowy rozwój społeczności, zaangażowanie rodziców i tworzenie bezpiecznego środowiska dla dzieci romskich, tym bardziej prawdopodobne jest, że poprawi się ich dostęp do edukacji”. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Mach, Zdzisław - 130132 | pl |
dc.contributor.author | de Jong, Tomas | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Sotola, Jaroslav | pl |
dc.contributor.reviewer | Mach, Zdzisław - 130132 | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T04:33:23Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T04:33:23Z | |
dc.date.submitted | 2021-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | studia europejskie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-153607-273096 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/279922 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | Keywords: Roma; Integration; EU Roma Strategic Framework; Non-Governmental Organisation; Intergenerational Learning; Inclusive Community Development; Theory Building Process Tracing; evidence-based policy; policy learning | pl |
dc.subject.pl | Słowa kluczowe:Romowie; integracja; strategiczne ramy UE dotyczące Romów; organizacja pozarządowa; uczenie się międzypokoleniowe; inkluzywny rozwój społeczności; śledzenie procesu budowania teorii; polityka oparta na dowodach; uczenie się polityki | pl |
dc.title | Roma: European Integration through Education. An analysis of an education program in Florești in relation to the post-2020 EU-Framework for National Roma Integration Strategies | pl |
dc.title.alternative | Romowie: integracja europejska poprzez edukację. Analiza programu edukacyjnego we Florești w odniesieniu do unijnych ram dotyczących krajowych strategii integracji Romów w okresie po 2020 roku. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |