Krytyczna krytyka kultury według Arnolda Gehlena

licenciate
dc.abstract.enBased on the background of Schnӓdelbach’s distinction of basic lines of reasoning within the borders of the traditional critique of culture (which takes up a problem of culture consecutively: - from the external point of view with an appeal to nature - from the intracultural point of view referring to an instance of civilization - and finally in the context of life as a ”totality diffusing culture and its critique”), Gehlen’s conservative critique of culture was presented, due to its reflective standpoint, as fully deserving – in author’s conviction – the name of ,,modern critical critique of culture” (Schnӓdelbach’s term). In order to validate that the main fields of Gehlen’s critique were presented: the fall of the institutions, hypertrophy of morality, monopolization of humanitarian ethos and exultation of subjectivity. An indication to his critique’s anthropological foundation: empirical philosophical theory of a man as a being, which for its biological defectiveness “cannot act” (G. Raulet, “Arnold Gehlen”), will also be made. In the author’s opinion Gehlen’s empirical philosophical anthropology provides critical idea of culture expected by contemporary scientific and ethical, intertwined with political, reflections (vide: Schnädelbach Kultur und Kulturkritik ) to be at the same time “descriptive and normative”.pl
dc.abstract.plNa tle Schnädelbachowskiego rozróżnienia podstawowych linii argumentacji w ramach tradycyjnej krytyki kultury (podejmującej problem kultury kolejno: - z zewnętrznego punktu widzenia z powołaniem się na naturę, - z punktu widzenia wewnątrzkulturowego, odwołującego się do instancji cywilizacji, - a w końcu również w kontekście życia jako ,,totalności przenikającej kulturę oraz jej krytykę”), przedstawiono Gehlenowską konserwatywną krytykę kultury jako - w przekonaniu autorki - z racji refleksyjności zasługującą w pełni na miano ,,nowoczesnej krytycznej krytyki kultury” (określenie Herberta Schnädelbacha). Uzasadniając powyższe, zarysowano główne obszary Gehlenowskiej krytyki: upadek instytucji, hipertrofię moralności, monopolizację etosu humanitarnego oraz egzaltację podmiotowości. Ze wskazaniem na antropologiczny fundament tej krytyki: empiryczną filozoficzną teorię człowieka jako istoty, która dla swego biologicznego wybrakowania ,,nie może nie działać”( G. Raulet, ,,Arnold Gehlen”). Empiryczna antropologia filozoficzna Gehlena - zdaniem autorki - dostarcza krytycznego pojęcia kultury, jakiego oczekują dziś rozważania naukowe oraz etyczno-polityczne ( zob. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury): zarazem pojęcia ,,deskryptywnego i normatywnego”.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSzyroka, Izabela - 132301 pl
dc.contributor.authorDunikowska, Justynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSzyroka, Izabela - 132301 pl
dc.contributor.reviewerPaczkowska-Łagowska, Elżbieta - 131231 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T14:43:00Z
dc.date.available2020-07-27T14:43:00Z
dc.date.submitted2018-09-20pl
dc.fieldofstudyfilozofiapl
dc.identifier.apddiploma-122123-209867pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226589
dc.languagepolpl
dc.subject.enculture, critique of culture, critical critique of culture, man, activity, philosophical anthropologypl
dc.subject.plkultura, krytyka kultury, krytyczne pojęcie kultury, człowiek, działanie, antropologia filozoficznapl
dc.titleKrytyczna krytyka kultury według Arnolda Gehlenapl
dc.title.alternativeThe Critical Critique of Culture according to Arnold Gehlenpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Based on the background of Schnӓdelbach’s distinction of basic lines of reasoning within the borders of the traditional critique of culture (which takes up a problem of culture consecutively: - from the external point of view with an appeal to nature - from the intracultural point of view referring to an instance of civilization - and finally in the context of life as a ”totality diffusing culture and its critique”), Gehlen’s conservative critique of culture was presented, due to its reflective standpoint, as fully deserving – in author’s conviction – the name of ,,modern critical critique of culture” (Schnӓdelbach’s term). In order to validate that the main fields of Gehlen’s critique were presented: the fall of the institutions, hypertrophy of morality, monopolization of humanitarian ethos and exultation of subjectivity. An indication to his critique’s anthropological foundation: empirical philosophical theory of a man as a being, which for its biological defectiveness “cannot act” (G. Raulet, “Arnold Gehlen”), will also be made. In the author’s opinion Gehlen’s empirical philosophical anthropology provides critical idea of culture expected by contemporary scientific and ethical, intertwined with political, reflections (vide: Schnädelbach Kultur und Kulturkritik ) to be at the same time “descriptive and normative”.
dc.abstract.plpl
Na tle Schnädelbachowskiego rozróżnienia podstawowych linii argumentacji w ramach tradycyjnej krytyki kultury (podejmującej problem kultury kolejno: - z zewnętrznego punktu widzenia z powołaniem się na naturę, - z punktu widzenia wewnątrzkulturowego, odwołującego się do instancji cywilizacji, - a w końcu również w kontekście życia jako ,,totalności przenikającej kulturę oraz jej krytykę”), przedstawiono Gehlenowską konserwatywną krytykę kultury jako - w przekonaniu autorki - z racji refleksyjności zasługującą w pełni na miano ,,nowoczesnej krytycznej krytyki kultury” (określenie Herberta Schnädelbacha). Uzasadniając powyższe, zarysowano główne obszary Gehlenowskiej krytyki: upadek instytucji, hipertrofię moralności, monopolizację etosu humanitarnego oraz egzaltację podmiotowości. Ze wskazaniem na antropologiczny fundament tej krytyki: empiryczną filozoficzną teorię człowieka jako istoty, która dla swego biologicznego wybrakowania ,,nie może nie działać”( G. Raulet, ,,Arnold Gehlen”). Empiryczna antropologia filozoficzna Gehlena - zdaniem autorki - dostarcza krytycznego pojęcia kultury, jakiego oczekują dziś rozważania naukowe oraz etyczno-polityczne ( zob. Schnädelbach, Kultura i krytyka kultury): zarazem pojęcia ,,deskryptywnego i normatywnego”.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Szyroka, Izabela - 132301
dc.contributor.authorpl
Dunikowska, Justyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Szyroka, Izabela - 132301
dc.contributor.reviewerpl
Paczkowska-Łagowska, Elżbieta - 131231
dc.date.accessioned
2020-07-27T14:43:00Z
dc.date.available
2020-07-27T14:43:00Z
dc.date.submittedpl
2018-09-20
dc.fieldofstudypl
filozofia
dc.identifier.apdpl
diploma-122123-209867
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226589
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
culture, critique of culture, critical critique of culture, man, activity, philosophical anthropology
dc.subject.plpl
kultura, krytyka kultury, krytyczne pojęcie kultury, człowiek, działanie, antropologia filozoficzna
dc.titlepl
Krytyczna krytyka kultury według Arnolda Gehlena
dc.title.alternativepl
The Critical Critique of Culture according to Arnold Gehlen
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Katowice
3
Wroclaw
3
Amsterdam
2
Krakow
2
Baghdad
1
Dublin
1
Lodz
1
Poznan
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available