Media o ociepleniu klimatu : biznes i emocje a fakty

2024
journal article
article
dc.abstract.enWhen discussing climate change, the media arouses strong emotions, including fear. Young people are especially susceptible to their influence. The aim of the study was to determine the relationship between media reports about global warming and the emotional security of young recipients. A survey conducted among students showed that they gained knowledge about 'global warming' from emotional, biased messages. Their sources of information were mainly multimedia, distributed on social media. Existing documents on climate change were also examined: media messages and reports, scientific publications, reviews of books addressed to children and selected teaching proposals, which turned out to be inadequate to the emotional needs of students. It was determined that it is necessary to teach critical thinking by presenting climate phenomena in connection with the activities of media and political-business entities. Polish schools should familiarize students with national realities. It is necessary to inform about the real intentions of senders. Inciting climate hysteria leads to overlooking the real threats. Humanitarian care for the planet should grow out of concern for the immediate community.
dc.abstract.plPodejmując temat zmian klimatu, media rozbudzają silne emocje, w tym lęk. Na ich oddziaływanie podatni są przede wszystkim ludzie młodzi. Celem badania było określenie relacji medialnych doniesień o ociepleniu klimatu i bezpieczeństwa emocjonalnego młodych odbiorców. Ankieta przeprowadzona wśród studentów wykazała, że wiedzę o "globalnym ociepleniu" czerpali z emocjonalnych, nieobiektywnych przekazów. Źródłami informacji były dla nich głównie multimedia, rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Zbadano też dokumenty zastane na temat zmian klimatycznych: przekazy i raporty medialne, publikacje naukowe, recenzje adresowanych do dzieci książek i wybrane propozycje dydaktyczne, które okazały się nieadekwatne do emocjonalnych potrzeb uczniów. Ustalono, że konieczne jest nauczanie krytycznego myślenia przez prezentowanie zjawisk klimatycznych w powiązaniu z działalnością podmiotów medialnych i polityczno-biznesowych. Polska szkoła powinna przybliżać uczniom krajowe realia. Konieczne jest informowanie o rzeczywistych intencjach nadawców. Rozbudzanie histerii klimatycznej prowadzi do niedostrzegania rzeczywistych zagrożeń. Humanitarna troska o planetę nie powinna wyrastać z awersji do najbliższej wspólnoty.
dc.contributor.authorŚlósarz, Anna
dc.date.accessioned2025-02-24T09:42:36Z
dc.date.available2025-02-24T09:42:36Z
dc.date.createdat2025-02-24T09:42:36Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 91-95
dc.description.number3 (259)
dc.description.physical77-95
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume67
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.24.027.20061
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549260
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.englobal warming
dc.subject.enfires
dc.subject.enfear
dc.subject.enmultimedia
dc.subject.ensocial media
dc.subject.entelevision
dc.subject.enbias
dc.subject.enposters
dc.subject.enpoliticians
dc.subject.enteaching
dc.subject.plocieplenie klimatu
dc.subject.plpożary
dc.subject.pllęk
dc.subject.plmultimedia
dc.subject.plmedia społecznościowe
dc.subject.pltelewizja
dc.subject.plbias
dc.subject.plplakaty
dc.subject.plpolitycy
dc.subject.pldydaktyka
dc.subtypeArticle
dc.titleMedia o ociepleniu klimatu : biznes i emocje a fakty
dc.title.alternativeThe media about global warming : business and emotions versus facts
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
When discussing climate change, the media arouses strong emotions, including fear. Young people are especially susceptible to their influence. The aim of the study was to determine the relationship between media reports about global warming and the emotional security of young recipients. A survey conducted among students showed that they gained knowledge about 'global warming' from emotional, biased messages. Their sources of information were mainly multimedia, distributed on social media. Existing documents on climate change were also examined: media messages and reports, scientific publications, reviews of books addressed to children and selected teaching proposals, which turned out to be inadequate to the emotional needs of students. It was determined that it is necessary to teach critical thinking by presenting climate phenomena in connection with the activities of media and political-business entities. Polish schools should familiarize students with national realities. It is necessary to inform about the real intentions of senders. Inciting climate hysteria leads to overlooking the real threats. Humanitarian care for the planet should grow out of concern for the immediate community.
dc.abstract.pl
Podejmując temat zmian klimatu, media rozbudzają silne emocje, w tym lęk. Na ich oddziaływanie podatni są przede wszystkim ludzie młodzi. Celem badania było określenie relacji medialnych doniesień o ociepleniu klimatu i bezpieczeństwa emocjonalnego młodych odbiorców. Ankieta przeprowadzona wśród studentów wykazała, że wiedzę o "globalnym ociepleniu" czerpali z emocjonalnych, nieobiektywnych przekazów. Źródłami informacji były dla nich głównie multimedia, rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Zbadano też dokumenty zastane na temat zmian klimatycznych: przekazy i raporty medialne, publikacje naukowe, recenzje adresowanych do dzieci książek i wybrane propozycje dydaktyczne, które okazały się nieadekwatne do emocjonalnych potrzeb uczniów. Ustalono, że konieczne jest nauczanie krytycznego myślenia przez prezentowanie zjawisk klimatycznych w powiązaniu z działalnością podmiotów medialnych i polityczno-biznesowych. Polska szkoła powinna przybliżać uczniom krajowe realia. Konieczne jest informowanie o rzeczywistych intencjach nadawców. Rozbudzanie histerii klimatycznej prowadzi do niedostrzegania rzeczywistych zagrożeń. Humanitarna troska o planetę nie powinna wyrastać z awersji do najbliższej wspólnoty.
dc.contributor.author
Ślósarz, Anna
dc.date.accessioned
2025-02-24T09:42:36Z
dc.date.available
2025-02-24T09:42:36Z
dc.date.createdaten
2025-02-24T09:42:36Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 91-95
dc.description.number
3 (259)
dc.description.physical
77-95
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
67
dc.identifier.doi
10.4467/22996362PZ.24.027.20061
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549260
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
global warming
dc.subject.en
fires
dc.subject.en
fear
dc.subject.en
multimedia
dc.subject.en
social media
dc.subject.en
television
dc.subject.en
bias
dc.subject.en
posters
dc.subject.en
politicians
dc.subject.en
teaching
dc.subject.pl
ocieplenie klimatu
dc.subject.pl
pożary
dc.subject.pl
lęk
dc.subject.pl
multimedia
dc.subject.pl
media społecznościowe
dc.subject.pl
telewizja
dc.subject.pl
bias
dc.subject.pl
plakaty
dc.subject.pl
politycy
dc.subject.pl
dydaktyka
dc.subtype
Article
dc.title
Media o ociepleniu klimatu : biznes i emocje a fakty
dc.title.alternative
The media about global warming : business and emotions versus facts
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
10
Views per month
Views per city
Krakow
7
Piaseczno
1
Warsaw
1
Downloads
slosarz_media_o_ociepleniu_klimatu_2024.pdf
6