Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Media o ociepleniu klimatu : biznes i emocje a fakty
The media about global warming : business and emotions versus facts
ocieplenie klimatu
pożary
lęk
multimedia
media społecznościowe
telewizja
bias
plakaty
politycy
dydaktyka
global warming
fires
fear
multimedia
social media
television
bias
posters
politicians
teaching
Bibliogr. s. 91-95
Podejmując temat zmian klimatu, media rozbudzają silne emocje, w tym lęk. Na ich oddziaływanie podatni są przede wszystkim ludzie młodzi. Celem badania było określenie relacji medialnych doniesień o ociepleniu klimatu i bezpieczeństwa emocjonalnego młodych odbiorców. Ankieta przeprowadzona wśród studentów wykazała, że wiedzę o "globalnym ociepleniu" czerpali z emocjonalnych, nieobiektywnych przekazów. Źródłami informacji były dla nich głównie multimedia, rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Zbadano też dokumenty zastane na temat zmian klimatycznych: przekazy i raporty medialne, publikacje naukowe, recenzje adresowanych do dzieci książek i wybrane propozycje dydaktyczne, które okazały się nieadekwatne do emocjonalnych potrzeb uczniów. Ustalono, że konieczne jest nauczanie krytycznego myślenia przez prezentowanie zjawisk klimatycznych w powiązaniu z działalnością podmiotów medialnych i polityczno-biznesowych. Polska szkoła powinna przybliżać uczniom krajowe realia. Konieczne jest informowanie o rzeczywistych intencjach nadawców. Rozbudzanie histerii klimatycznej prowadzi do niedostrzegania rzeczywistych zagrożeń. Humanitarna troska o planetę nie powinna wyrastać z awersji do najbliższej wspólnoty.
When discussing climate change, the media arouses strong emotions, including fear. Young people are especially susceptible to their influence. The aim of the study was to determine the relationship between media reports about global warming and the emotional security of young recipients. A survey conducted among students showed that they gained knowledge about 'global warming' from emotional, biased messages. Their sources of information were mainly multimedia, distributed on social media. Existing documents on climate change were also examined: media messages and reports, scientific publications, reviews of books addressed to children and selected teaching proposals, which turned out to be inadequate to the emotional needs of students. It was determined that it is necessary to teach critical thinking by presenting climate phenomena in connection with the activities of media and political-business entities. Polish schools should familiarize students with national realities. It is necessary to inform about the real intentions of senders. Inciting climate hysteria leads to overlooking the real threats. Humanitarian care for the planet should grow out of concern for the immediate community.
dc.abstract.en | When discussing climate change, the media arouses strong emotions, including fear. Young people are especially susceptible to their influence. The aim of the study was to determine the relationship between media reports about global warming and the emotional security of young recipients. A survey conducted among students showed that they gained knowledge about 'global warming' from emotional, biased messages. Their sources of information were mainly multimedia, distributed on social media. Existing documents on climate change were also examined: media messages and reports, scientific publications, reviews of books addressed to children and selected teaching proposals, which turned out to be inadequate to the emotional needs of students. It was determined that it is necessary to teach critical thinking by presenting climate phenomena in connection with the activities of media and political-business entities. Polish schools should familiarize students with national realities. It is necessary to inform about the real intentions of senders. Inciting climate hysteria leads to overlooking the real threats. Humanitarian care for the planet should grow out of concern for the immediate community. | |
dc.abstract.pl | Podejmując temat zmian klimatu, media rozbudzają silne emocje, w tym lęk. Na ich oddziaływanie podatni są przede wszystkim ludzie młodzi. Celem badania było określenie relacji medialnych doniesień o ociepleniu klimatu i bezpieczeństwa emocjonalnego młodych odbiorców. Ankieta przeprowadzona wśród studentów wykazała, że wiedzę o "globalnym ociepleniu" czerpali z emocjonalnych, nieobiektywnych przekazów. Źródłami informacji były dla nich głównie multimedia, rozpowszechniane w mediach społecznościowych. Zbadano też dokumenty zastane na temat zmian klimatycznych: przekazy i raporty medialne, publikacje naukowe, recenzje adresowanych do dzieci książek i wybrane propozycje dydaktyczne, które okazały się nieadekwatne do emocjonalnych potrzeb uczniów. Ustalono, że konieczne jest nauczanie krytycznego myślenia przez prezentowanie zjawisk klimatycznych w powiązaniu z działalnością podmiotów medialnych i polityczno-biznesowych. Polska szkoła powinna przybliżać uczniom krajowe realia. Konieczne jest informowanie o rzeczywistych intencjach nadawców. Rozbudzanie histerii klimatycznej prowadzi do niedostrzegania rzeczywistych zagrożeń. Humanitarna troska o planetę nie powinna wyrastać z awersji do najbliższej wspólnoty. | |
dc.contributor.author | Ślósarz, Anna | |
dc.date.accessioned | 2025-02-24T09:42:36Z | |
dc.date.available | 2025-02-24T09:42:36Z | |
dc.date.createdat | 2025-02-24T09:42:36Z | en |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 91-95 | |
dc.description.number | 3 (259) | |
dc.description.physical | 77-95 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 67 | |
dc.identifier.doi | 10.4467/22996362PZ.24.027.20061 | |
dc.identifier.eissn | 2299-6362 | |
dc.identifier.issn | 0555-0025 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/549260 | |
dc.language | pol | |
dc.language.container | pol | |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa | |
dc.rights.licence | CC-BY | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | global warming | |
dc.subject.en | fires | |
dc.subject.en | fear | |
dc.subject.en | multimedia | |
dc.subject.en | social media | |
dc.subject.en | television | |
dc.subject.en | bias | |
dc.subject.en | posters | |
dc.subject.en | politicians | |
dc.subject.en | teaching | |
dc.subject.pl | ocieplenie klimatu | |
dc.subject.pl | pożary | |
dc.subject.pl | lęk | |
dc.subject.pl | multimedia | |
dc.subject.pl | media społecznościowe | |
dc.subject.pl | telewizja | |
dc.subject.pl | bias | |
dc.subject.pl | plakaty | |
dc.subject.pl | politycy | |
dc.subject.pl | dydaktyka | |
dc.subtype | Article | |
dc.title | Media o ociepleniu klimatu : biznes i emocje a fakty | |
dc.title.alternative | The media about global warming : business and emotions versus facts | |
dc.title.journal | Media Research Issues | |
dc.type | JournalArticle | |
dspace.entity.type | Publication | en |