Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ośrodek dla osób niesłyszących i słabosłyszących w Raciborzu i jego wpływ na funkcjonowanie miasta
School for deaf and hard of hearing children in Raciborz and its impact on the city.
niepełnosprawność, niesłyszący, Racibórz, wykluczenie społeczne, szkoła
disability, deaf, Raciborz, social exclusion, school
Z wadami słuchu z przyczyn naturalnych, najczęściej kojarzy się osoby w podeszłym wieku. Takie problemy pojawiają się po długich latach narażenia na hałas otoczenia. Jest jednak grupa osób, które rodzą się z niepełnosprawnością słuchową lub nabywają ją na wczesnym etapie życia. Muszą oni mierzyć się ze stereotypami i wieloma uprzedzeniami ze strony „świata słyszącego”. Biorą się one z niewiedzy i nieznajomości osób głuchych, uważanych przez społeczeństwo za odmieńców i dewiantów. Są jednak ośrodki, które pomagają przełamywać te bariery i zmieniać mentalność i nastawienie do osób z problemami słuchowymi. Doskonałym przykładem jest Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu. Jest to jeden z największych takich zakładów w Polsce, który nie tylko kształci ludzi głuchych ale także pomaga im zintegrować się z resztą społeczeństwa. Celem poniższej pracy jest przedstawienie ośrodka w Raciborzu i jego wpływ na życie głuchych oraz na funkcjonowanie miasta.
Hearing problem most often are connected with elder people. They show up after long years of absorbing noise from environment. There is a group of people who are born with such disability or obtained in early life. The have to suffer from stereotypes by “hearing world”. They come from ignorance and unacquaintance of deaf people who are described by community as different and deviants. There are places which help to break those obstacles and barriers and change mentality and attitude to people with hearing problems. Perfect example is SOSWNiS in Racibórz city in Poland. It is one of the biggest place of this kind in the country. It not only educate young, deaf people, it also has an incredible impact on the city by its activity. The main goal of this article is to describe this school, its impact on deaf people lives and on the city.
dc.abstract.en | Hearing problem most often are connected with elder people. They show up after long years of absorbing noise from environment. There is a group of people who are born with such disability or obtained in early life. The have to suffer from stereotypes by “hearing world”. They come from ignorance and unacquaintance of deaf people who are described by community as different and deviants. There are places which help to break those obstacles and barriers and change mentality and attitude to people with hearing problems. Perfect example is SOSWNiS in Racibórz city in Poland. It is one of the biggest place of this kind in the country. It not only educate young, deaf people, it also has an incredible impact on the city by its activity. The main goal of this article is to describe this school, its impact on deaf people lives and on the city. | pl |
dc.abstract.pl | Z wadami słuchu z przyczyn naturalnych, najczęściej kojarzy się osoby w podeszłym wieku. Takie problemy pojawiają się po długich latach narażenia na hałas otoczenia. Jest jednak grupa osób, które rodzą się z niepełnosprawnością słuchową lub nabywają ją na wczesnym etapie życia. Muszą oni mierzyć się ze stereotypami i wieloma uprzedzeniami ze strony „świata słyszącego”. Biorą się one z niewiedzy i nieznajomości osób głuchych, uważanych przez społeczeństwo za odmieńców i dewiantów. Są jednak ośrodki, które pomagają przełamywać te bariery i zmieniać mentalność i nastawienie do osób z problemami słuchowymi. Doskonałym przykładem jest Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu. Jest to jeden z największych takich zakładów w Polsce, który nie tylko kształci ludzi głuchych ale także pomaga im zintegrować się z resztą społeczeństwa. Celem poniższej pracy jest przedstawienie ośrodka w Raciborzu i jego wpływ na życie głuchych oraz na funkcjonowanie miasta. | pl |
dc.affiliation | Wydział Geografii i Geologii | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk przyrodniczych | pl |
dc.area | obszar nauk technicznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sołjan, Izabela - 131994 | pl |
dc.contributor.author | Święty, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WGG | pl |
dc.contributor.reviewer | Sołjan, Izabela - 131994 | pl |
dc.contributor.reviewer | Micek, Grzegorz - 130491 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T00:05:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T00:05:41Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-20 | pl |
dc.fieldofstudy | geografia społeczno-ekonomiczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-132812-225834 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235213 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | disability, deaf, Raciborz, social exclusion, school | pl |
dc.subject.pl | niepełnosprawność, niesłyszący, Racibórz, wykluczenie społeczne, szkoła | pl |
dc.title | Ośrodek dla osób niesłyszących i słabosłyszących w Raciborzu i jego wpływ na funkcjonowanie miasta | pl |
dc.title.alternative | School for deaf and hard of hearing children in Raciborz and its impact on the city. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |