
Agata Krzywdzińska

Strategie medialne władz rosyjskich 
w kształtowaniu rosyjskiej tożsamości narodowej 

Wpływ mediów na tożsamość narodową jest trudno mierzalny i niełatwy do 
badania. Na kształtowanie tożsamości narodowej składa się bowiem proces 
tworzenia świadomości grupowej, języka, symboli narodowych. Tożsamość 
narodowa opiera się na wartościach, jak również na stereotypach, czasem nie-
uświadomionych, które dostrzega się dopiero w konfrontacji z kimś innym lub 
obcym. Media w znacznej mierze odpowiadają za wzmacnianie lub osłabianie 
tożsamości, co dobrze potwierdza teza Bernarda Cohena sprowadzająca środki 
informacji do narzędzi decydujących o ludzkim myśleniu: „być może media nie 
decydują, co ludzie myślą, ale mają zasadniczy wpływ na to, o czym myślą”1. 
Choć teza ta pochodzi z roku 1963, sporo mówi o mediach i językowych środ-
kach przekazu, które odzwierciedlają sposób myślenia i mentalność narodową. 
W Rosji w ostatnich latach szczególnie dużo mówi się o narodzie, patriotyzmie 
i tożsamości państwowej w dobie globalizacji. Obowiązująca konstytucja rosyj-
ska z 12 grudnia 1993 roku odnosi się w preambule do wielonarodowości, którą 
nazywa źródłem władzy: „My, wielonarodowy lud Federacji Rosyjskiej, złącze-
ni wspólnym losem na swej ziemi (…)”2. Ostatnie dziesięciolecie, a zwłaszcza 
działania władz i parlamentu w sferze medialnej, między innymi przejawiające 
się w nabywaniu kolejnych kanałów telewizyjnych, stacji radiowych i tytułów 
prasowych, bez wątpienia wpłynęło na kształt obecnej rosyjskiej tożsamości na-
rodowej i jednostkowej. Konstytucja z 1993 roku jest określana mianem „rosyj-
skiej”, ale w latach 90. upowszechnił się również przymiotnik „russkij”. Różnica 
pomiędzy tymi dwoma określeniami jest istotna dla defi niowania narodu i usta-
lania jego granic tożsamości narodowej i państwowej. Andrzej de Lazari uważa, 
że „russkij” oznacza przynależność do kultury ruskiej, a „rossijskij” odnosi się 
do obywatelstwa Federacji Rosyjskiej. Profesor wyjaśnia tę różnicę na poziomie 
państwowo-językowym: „Państwo jest rossijskoje, a język oczywiście russkij”3. 
Ciekawą dyskusję na ten temat przeprowadzili uczestnicy programu „Русские 
или россияне?” na federalnym Kanale 5, który rozpoczął materiał o dostrze-

1 B. Cohen, Prasa i polityka zagraniczna, Nowy Jork 1963, s. 13.
2 http://www.pravo.gov.ru/export/sites/default/konstituciya/Konst_2011.pdf  (29.12.2012).
3 A. de Lazari, Nowa mowa Wowy, „Polityka” 2002, nr 25, s. 94–95.



Agata Krzywdzińska386

galnym obecnie w Rosji kryzysie narodowego samookreślenia4. Temat niezwykle 
emocjonalny doprowadził uczestników dyskusji do kilku wniosków dotyczących 
rosyjskiej tożsamości narodowej. Aleksander Dugin, politolog i wykładowca 
moskiewskiego MGU, uznał określenie „rossijanin” za oddające przynależność 
do państwa, natomiast przymiotnik „russkij” za integrujący tożsamość historii 
i odnoszący się do etosu kulturowego. Opinie uczestników programu, mocno 
podzielone w tematyce tożsamościowej, były tylko zgodne w odniesieniu do ar-
tykułu Władimira Putina, który wprowadził temat „russkich” do dyskursu pub-
licznego i jako pierwszy postawił ich w centrum uwagi. Zacytowany w progra-
mie fragment artykułu polityka odnosi się do państwowotwórczego „russkiego” 
narodu. Putin pisze: „Wielka misja russkich – łączyć, cementować cywilizację 
językiem, kulturą «światowej dobroci» za określeniem Dostojewskiego, łączyć 
russkich Ormian, russkich Azerów, russkich Niemców, russkich Tatarów, spajać 
w taki typ państwa – cywilizacji, gdzie nie ma nacjonalistów (…)”5.

Dyskusja medialna wokół tożsamości narodowej i patriotyzmu rosyjskiego 
stała się szczególnie aktywna w ostatnich dwóch latach. W federalnych kana-
łach telewizyjnych przewijała się bez przerwy tematyka narodu, praw jednostki 
i patriotyzmu. Problemy te przeniosły się również na poziom zewnętrznych 
relacji rosyjsko-amerykańskich, między innymi po tym, jak w rosyjskim wię-
zieniu w 2009 roku zmarł pobity 37-letni prawnik Siergiej Magnitski6. Praw-
nik walczący z korupcją wskazał na kilku funkcjonariuszy policji i inspektorów 
podatkowych, którzy zdefraudowali 230 milionów dolarów. Wkrótce został 
aresztowany pod zarzutem uchylania się od płacenia podatków7. Według do-
niesień medialnych żadna z osób, między innymi zastępca naczelnika więzienia 
Butyrki Dmitrij Kratow czy więzienna lekarka Larisa Litwinowa, nie poniosła 
żadnej odpowiedzialności karnej za niedopełnienie swoich obowiązków zawo-
dowych8. Dmitrij Konstantinowicz Bokov, prokurator, który wcześniej oskar-
żał wymienione osoby, zmienił akt oskarżenia, ponieważ jego zdaniem śmierć 
prawnika była związana z jego problemami zdrowotnymi, m.in. cukrzycą i cho-

4 http://www.5-tv.ru/programs/broadcast/506888/ (29.12.2012). W programie „Otwarte studio” 
nadanym 21 marca 2012 roku uczestniczyli: politolog Aleksander Dugin, rosyjski geopolityk i socjolog; 
publicysta Konstantin Kryłow, reżyser Aleksander Niewzorow i pisarz Leonid Żuchowicki. Dyskusję 
prowadziła dziennikarka stacji Nika Striżak.

5 Ibidem, http://www.5-tv.ru/programs/broadcast/506888/ (30.12.2012).
6 K. Lally, Magnitsky law sets off  human rights fi ght between Russia and U.S. politicians, „The Washington 

Post”, 7 grudnia 2012, http://articles.washingtonpost.com/2012-12-07/world/35673849_1_law-acco-
untability-act-sergei-magnitsky-rule-hermitage-capital-management (30.12.2012).

7 Rosja: prawnik walczący z korupcją zmarł przez więziennych lekarzy, „Wprost”, 5 lipca 2011, http://
www.wprost.pl/ar/252002/Rosja-prawnik-walczacy-z-korupcja-zmarl-przez-wieziennych-lekarzy/ 
(30.12.2012).

8 Uniewinniono byłego wiceszefa więzienia ws. śmierci Siergieja Magnitskiego, 28.12.2012, http://konfl ikty.
wp.pl/kat,1356,title,Uniewinniono-bylego-wiceszefa-wiezienia-ws-smierci-Siergieja-Magnitskiego,wid,15
209837,wiadomosc.html (30.12.2012).



Strategie medialne władz rosyjskich w kształtowaniu rosyjskiej tożsamości narodowej  387

robą serca9. Opinię tę podzieliła sędzia Twerskiego Sądu Rejonowego w Mos-
kwie Tatiana Niewierowa, która nie dopatrzyła się w postępowaniu naczelnika 
przestępstwa niedopełnienia obowiązków. W odpowiedzi na tę sytuację Kon-
gres amerykański uchwalił na początku grudnia 2012 roku ustawę z listą rosyj-
skich urzędników państwowych, którym zakazuje się wjazdu do USA (m.in. sę-
dziom, policjantom, funkcjonariuszom służby więziennej i innym urzędnikom 
podejrzanym o łamanie praw człowieka)10. Rosyjskie władze uznały to za „akt 
nieprzyjazny i prowokacyjny”11 i natychmiast zadziałały odwetowo, uchwalając 
ustawę znaną powszechnie jako ustawa Dimy Jakowlewa. Artykuł 1 tego aktu 
prawnego zabrania wjazdu niektórym Amerykanom do Rosji, a kolejne punkty 
precyzują, że mogą to być osoby podejrzane między innymi o naruszenie praw 
i swobód człowieka i popełniające przestępstwa w stosunku do obywateli rosyj-
skich. Kolejne artykuły ustawy mówią z kolei o spisie Amerykanów, którym za-
brania się wjazdu na teren federacji, a następne o konsekwencjach związanych 
z prowadzeniem przez Amerykanów różnych projektów i programów, co może 
naruszać interesy Rosji. Artykuł 4 aktu wzbudził największe emocje, ponieważ 
wprowadził zakaz adoptowania dzieci rosyjskich przez Amerykanów12. W tej 
sprawie, w imieniu władz amerykańskich, oświadczenie złożył rzecznik Depar-
tamentu Stanu, który przytoczył dane statystyczne z ostatnich 20 lat. „Około 
60 tys. dzieci rosyjskich zostało przyjętych przez rodziny amerykańskie w ciągu 
ostatnich 20 lat” – wskazał rzecznik. Strona amerykańska podkreśliła, że na 
nowej ustawie „ucierpią faktycznie rosyjskie dzieci”13. Ze strony parlamentarzy-
stów rosyjskich padały natomiast argumenty o sprowadzaniu adopcji do czyste-
go biznesu14 oraz najpoważniejsze – o zabijaniu dzieci Rosjan. Ustawa rosyjska 
jest bowiem nazywana aktem Dimy Jakowlewa, rosyjskiego dziecka, które zmar-
ło w wyniku zaniedbań ojca – Amerykanina15. Temat ustawy odbił się szero-
kim echem w mediach rosyjskich, rządowa „Rossijskaja Gazieta” opublikowała 

9 State Prosecutor Requests Acquittal of  Sole Defendant in Magnitsky Death, „The Moscow Times”, http://
www.themoscowtimes.com/news/article/state-prosecutor-requests-acquittal-of-sole-defendant-in-mag-
nitsky-death/473554.html#ixzz2GXUsghCM (29.12.2012).

10 Amerykański Senat przyjął ustawę Magnitskiego, 6 grudnia 2012 r., http://www.dziennik.com/wiado-
mosci/artykul/amerykanski-senat-przyjal-ustawe-magnitskiego (30.12.2012); US Congress passes ‚Magnit-
sky’ rule on Russia trade law, http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-20634768 (30.12.2012).

11 „Akt nieprzyjazny i prowokacyjny”. Duma odpowiada na ustawę Magnitskiego, 21.12.2012, http://
www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-akt-nieprzyjazny-i-prowokacyjny-duma-odpowiada-na-ustawe-
-mag,nId,726234 (21.12.2012).

12 „Adopcja rosyjskich dzieci przez Amerykanów to zwykły biznes”, 28.12.2012, http://www.wprost.pl/
ar/382070/Adopcja-rosyjskich-dzieci-przez-Amerykanow-to-zwykly-biznes/ (30.12.2012).

13 Rosja: powstanie „czarna lista” Amerykanów, http://tvp.info/informacje/swiat/rosja-powstanie-czar-
na-lista-amerykanow/9495771 (29.12.2012).

14 „Adopcja rosyjskich dzieci przez Amerykanów to zwykły biznes”.
15 Putin podpisał ustawę zakazującą adopcji rosyjskich dzieci przez Amerykanów, 28.12.2012, http://www.

pap.pl/palio/html.run?_Instance=cms_www.pap.pl&_PageID=1&s=infopakiet&dz=swiat&idNewsCo
mp=&fi lename=&idnews=88216&data=infopakiet&_CheckSum=-1102978989 (28.12.2012).



Agata Krzywdzińska388

ustawę na stronie internetowej i w wersji papierowej z informacją o wstąpieniu 
aktu prawnego w życie od 1 stycznia 2013 roku16. W innych mediach rosyjskich 
sprawa także zyskała duży rezonans, jednak na ostry komentarz zdecydował się, 
jako jeden z nielicznych, niezwykle popularny i ceniony dziennikarz Władimir 
Pozner. 78-letni Pozner, dziennikarz telewizyjny, to autor programu „Pozner” 
na państwowym Kanale 1 i współprowadzący program „Parfi onow i Pozner” 
w telewizji internetowej „Dożd”. Ten intelektualista, świetnie mówiący po an-
gielsku i francusku, gościł w swoich programach wiele znanych osób publicz-
nych, m.in. prezydenta Dmitrija Miedwiediewa, prezydenta Michaiła Gorba-
czowa, amerykańską sekretarz stanu Hillary Clinton czy polskiego ambasadora 
w Moskwie Jerzego Bahra. Komentarz dziennikarza w programie autorskim do 
ustawy o Dimie Jakowlewie otworzył przysłowiową puszkę Pandory. Pozner 
stwierdził mianowicie, że parlamentarzyści uderzyli tą ustawą nie w Amery-
kanów, ale w siebie. Według jego źródeł Amerykanie adoptowali 100 tysięcy 
dzieci, a 19 z nich zmarło. „100 tysięcy ma piękne życie (…) A czy u nas bierze 
się chore dzieci? Nie bardzo. Ale sposób myślenia, który zademonstrował pań-
stwowy «dureń»… ups… przepraszam, przejęzyczyłem się – państwowa Duma 
– poraża (…). Prezydent Putin mówi, że to odpowiedź adekwatna, ale ja sobie 
pozwolę powiedzieć, że ja się z prezydentem nie zgadzam”17. Na symetryczną 
odpowiedź Pozner nie musiał czekać zbyt długo, ponieważ parlamentarzyści 
kilku frakcji rosyjskich szybko przygotowali pismo do dziennikarza. Największe 
oburzenie deputowanych spowodowało nazwanie przez dziennikarza rosyjskiej 
Dumy „państwowym durniem”18. Ten argument okazał się równie ważny, jak 
wspomniany w piśmie fakt posiadania przez Poznera dwóch obcych obywa-
telstw (amerykańskiego i francuskiego, gdyż urodził się w Paryżu). Ponieważ 
Pozner prowadzi swój program w telewizji państwowej, parlamentarzyści od 
razu przypomnieli dziennikarzowi o jego wynagrodzeniu:

Pan otrzymuje narodowe pieniądze. A jednocześnie Pan pluje na poglądy obywateli Rosji. 
(…) Nie proponujemy, żeby Pan wyrzekł się rosyjskiego obywatelstwa. Nie proponujemy, 
by Pan zapomniał o swoim „francuskim pochodzeniu” i „amerykańskim poddaństwie”. Ale 
wzywamy Pana do bycia uczciwym i przyzwoitym obywatelem kraju, w którym Pan pracuje 
i żyje. Kraju, który Panu hojnie płaci za pański trud19.

Jak widać, jedną ze strategii medialnych parlamentarzystów rosyjskich jest 
utrzymywanie jednomyślności władzy i dziennikarzy w zakresie spójnej polityki 

16 «Российская газета» опубликовала ответ на «акт Магнитского»; 21.12.2012, http://www.ntv.ru/novo-
sti/401256/ (21.12.2012).

17 Депутаты попросили Владимира Познера определиться с отношением к России („Deputowani zwrócili 
się do Władimira Poznera, aby określił swój stosunek do Rosji”), „Коммерсантъ-Online”, 27.12.2012, 
http://www.kommersant.ru/doc/2100406 (29.12.2012).

18 Ibidem (30.12.2012).
19 Ibidem.



Strategie medialne władz rosyjskich w kształtowaniu rosyjskiej tożsamości narodowej  389

informacyjnej. Dlatego parlamentarzyści kilku frakcji rosyjskich poinformowali 
również dziennikarza, że trwają już przygotowania ustawy zakazującej pracy 
w państwowych kanałach telewizyjnych obywateli obcych państw20. Wsiewołod 
Bogdanow, obecny dyrektor Związku Dziennikarzy Rosji, wystąpił w obronie 
dziennikarza, podkreślając jego profesjonalizm i wysoką etykę zawodową21. 
Pozner jako jeden z nielicznych dziennikarzy rosyjskich ostro formułuje tezy, 
co wywołuje gwałtowne reakcje, tak jak w przypadku Katynia. W swoim au-
torskim programie powiedział bowiem, że „w Katyniu doszło do zbrodni na 
niewinnych polskich ofi cerach”; wzięci do niewoli po 17 września 1939 roku 
polscy ofi cerowie „zostali rozstrzelani, co do jednego”, oraz że „radzieckie kie-
rownictwo popełniło absolutnie najcięższą zbrodnię”22. Reakcja przyszła tym 
razem ze strony wnuka Stalina, Jewgienija Dżugaszwilego, który w październi-
ku 2011 roku złożył do Ostankińskiego Sądu Rejonowego w Moskwie pozew 
przeciw Poznerowi za te słowa. Dżugaszwili argumentował w pozwie, że do-
bra osobiste jego dziadka, takie jak honor i godność, zostały naruszone przez 
dziennikarza i stację, w której program nadano23.

Strategia medialna władz rosyjskich sprowadza się na wielu poziomach do 
upominania lub gwałtownych reakcji wobec niepokornych dziennikarzy. Dzien-
nikarz pracujący w państwowej stacji telewizyjnej musi być przede wszystkim 
lojalny, a swoboda wypowiedzi jest wtórna wobec narodowego interesu Rosji. 
Władze podkreślają ofi cjalnie zakaz cenzury w mediach, choć przeciętny rosyj-
ski odbiorca wie, że dziennikarze autocenzurują swoje materiały, a wiele tema-
tów w mediach rosyjskich pozostaje tematami tabu. Wspomniany dziennikarz 
Władimir Pozner w jednym ze swoich programów zapytał prezydenta Dmitrija 
Miedwiediewa, czy nie zastanawia go, dlaczego on i jego koledzy z federal-
nych kanałów telewizyjnych nie zapraszają przedstawicieli tzw. niesystemowej 
opozycji (czyli pozaparlamentarnej). Dziennikarz nie uzyskał jednak konkret-
nej odpowiedzi, więc zapytał ponownie: „Czy chce Pan powiedzieć, że jeśli 
zaproszę kogokolwiek z nich, to nie będzie żadnych problemów?”. Miedwie-
diew odpowiedział wymijająco, że on jako polityk jest odpowiedzialny za rząd 
i partię Jedyna Rosja24. Nie było to pierwsze pytanie skierowane do Miedwie-
diewa przez dziennikarzy dotyczące cenzury w rosyjskich środkach przekazu. 
26 kwietnia 2012 roku prezydent spotkał się z dziennikarzami pięciu kanałów 
telewizyjnych, w tym NTW, REN-TV, WGTRK, Pierwszego Kanału i telewizji 

20 Ibidem.
21 В СЖР не думают, что Познера отстранят от эфира из-за письма депутатов, РИА Новости, http://

ria.ru/society/20121227/916501028.html#ixzz2GZa58vRE (30.12.2012).
22 Wnuk Stalina pozwał Poznera i telewizję Kanał 1 za słowa o Katyniu, http://dzieje.pl/aktualnosci/wnuk-

-stalina-pozwal-poznera-i-telewizje-kanal-1-za-slowa-o-katyniu (30.12.2012).
23 Wywiad został przeprowadzony przez Władimira Poznera w programie „Pozner” 4 czerwca 2012, 

http://lenta.ru/news/2012/06/01/pozner/ (25.03.2014). 
24 Ibidem.



Agata Krzywdzińska390

internetowej Dożd’. Aleksiej Piwowarow, dziennikarz stacji NTW, poinformo-
wał prezydenta, że w federalnych kanałach telewizyjnych widać wpływ państwa 
na politykę redakcyjną, a on jako dziennikarz państwowej stacji regularnie na-
potyka ograniczenia nazywane „celowością”25, co nie pozwala mu na wypełnia-
nie obowiązków dziennikarza. Miedwiediew odpowiedział, że każde medium 
przyjmuje jakieś polityczne stanowisko, przypomniał też dziennikarzom, że 
cenzura w konstytucji rosyjskiej jest zabroniona, dlatego jakiekolwiek próby 
cenzurowania to powód do ingerencji państwa. Kierownictwu mass mediów 
zalecił odpowiedzialność i poszukiwanie wewnętrznej chemii pomiędzy kie-
rownictwem, dziennikarskim kolektywem, potrzebami audytorium, które po-
winny się nawzajem harmonizować26. Taka wizja relacji wewnątrzredakcyjnych 
z pewnością zaskoczyła wielu odbiorców, tym bardziej że wypowiada je praw-
nik cywilista, który powinien się posługiwać specjalistycznym słownictwem op-
artym na konkretnych przepisach prawa prasowego, a nie pojęciami na granicy 
chemii i harmonii.

Inną strategią władz rosyjskich wspomagającą wzmacnianie rosyjskiej toż-
samości narodowej jest koncentrowanie w rękach państwa stacji telewizyjnych, 
radiowych i tytułów prasowych. Spółka Gazprom-Media, powstała 21 stycznia 
1998 roku27, skutecznie przejmuje różne środki przekazu od początku swo-
jego istnienia. Gazprom-Media skutecznie przejął media oligarchy Gusińskie-
go, zamykając gazetę „Siegodnia”, zwalniając pracowników tygodnika „Itogi” 
i przejmując stację telewizyjną NTW28. Spółka jest obecnie właścicielem NTW 
i TNT, gazety „Tribuna”, tygodnika „Itogi”, rozgłośni radiowych Echo Mos-
kwy, City-FM i Relax-FM oraz serwisu RuTube – odpowiednika serwisu You-
Tube. W maju 2000 roku, zaledwie kilka dni po inauguracji nowego prezydenta 
Putina, doszło do zbrojnej interwencji funkcjonariuszy służby bezpieczeństwa 
w holdingu Media-Most, największym podmiocie medialnym w Rosji i należą-
cej do tej organizacji telewizji NTW. Stacja działająca od 1993 roku była jedyną 
telewizją opozycyjną na rynku mediów rosyjskich. Powodem zbrojnej interwen-
cji w holdingu były oskarżenia rosyjskiej prokuratury generalnej, która zarzuci-
ła Gusińskiemu zmarnotrawienie kredytów na rozwój telewizji NTW, których 
gwarantem był gigant gazowy Gazprom. Z informacji medialnych z tamtego 
okresu można się dowiedzieć, że akcja miała charakter zaplanowany:

Część z tych akcji [telewizji NTW – przyp. aut.] stanie się własnością gazowego monopolisty 
za niespłacony kredyt, część będzie stanowić zastaw jeszcze jednego kredytu, który Media-

25 Медведев: цензура в СМИ является поводом для вмешательства государства, 26 kwietnia 2012, http://
ria.ru/politics/20120426/635779696.html (29.12.2012).

26 Ibidem.
27 http://www.gazprombank.ru/group/company/7115/ (30.12.2012).
28 Gazprom przejął radio „Echo Moskwy”, 5 lipca 2001, http://www.rmf24.pl/ekonomia/news-gaz-

prom-przejal-radio-echo-moskwy,nId,137825 (30.12.2012).



Strategie medialne władz rosyjskich w kształtowaniu rosyjskiej tożsamości narodowej  391

-Most powinien spłacić w przyszłym roku, jednak koncern jest niewypłacalny i dlatego 
zapewne wiosną przyszłego roku stanie się własnością Gazpromu. Ale nie do końca, jak 
wynika z porozumienia między obu fi rmami, 25% akcji telewizji NTW zostanie sprzedane 
zagranicznemu inwestorowi29.

Po telewizji NTW przyszedł czas na popularne i należące także do holdin-
gu Media-Most radio Echo Moskwy30. Władimir Gusiński przyznał w jednym 
z wywiadów, że podpisał dokument zobowiązujący go do sprzedaży akcji hol-
dingu, co spowodowało, że śledztwo prokuratorskie przeciwko niemu zostało 
umorzone31. Moskiewski Sąd Rejonowy zdecydował w lipcu 2000 roku o prze-
jęciu części aktywów przez Gazprom-Media, w tym również Echa Moskwy, co 
spotkało się z gwałtownym protestem dziennikarzy radiostacji32. W rezultacie 
negocjacji prowadzonych pomiędzy Gusińskim, dyrektorem radia Aleksiejem 
Wieniediktowem, grupą dziennikarzy a Gazpromem ustalono strukturę udzia-
łów fi rmy na 66% dla Gazpromu i 34% dla pracowników radia. W grudniu 
2012 roku redaktor naczelny Aleksiej Wieniediktow i jego zastępca Władimir 
Warfołomiejew odeszli z rady nadzorczej radiostacji po oskarżeniach ze strony 
prezydenta Władimira Putina o zniesławianie go na falach radia33. Prezydent za-
rzucił radiu, że „wylewa na niego ekskrementy”34 i promuje amerykański punkt 
widzenia. Redaktorzy zostali zastąpieni przez dwóch innych dyrektorów wybra-
nych przez Gazprom-Media35. Redaktor Wieniediktow w wywiadzie dla agencji 
prasowej Associated Press stwierdził, że oskarżenia te pojawiły się nieprzypad-
kowo, bo w przededniu marcowych wyborów prezydenckich. Kadrowe zmiany 
w zarządzie miały zatem charakter prewencyjny, zapobiegający ewentualnym 
krytycznym relacjom związanym z wyborami prezydenckimi36.

W 2008 roku w rosyjskiej Dumie została przegłosowana poprawka do 
„Ustawy o środkach masowego przekazu” dająca możliwość zamknięcia gaze-
ty, odebrania licencji radiu lub telewizji za tzw. oszczerstwa w wypowiedziach 
dziennikarskich. Wnioskodawcą tej poprawki był członek prokremlowskiej 

29 Gazprom właścicielem Media-Mostu, 18 listopada 2000, http://www.rmf24.pl/ekonomia/news-gaz-
prom-wlascicielem-media-mostu,nId,115730 (30.12.2012).

30 Radio i telewizja [w:] Rosja Putina. Leksykon, Łódź 2004, s. 253.
31 Rosja: Gusinski został zmuszony do sprzedaży akcji Media Most, 19 września 2000, http://fakty.interia.

pl/fakty-dnia/news/rosja-gusinski-zostal-zmuszony-do-sprzedazy-akcji-media,37445 (29.12.2012).
32 Gusinsky’s Media Most now in Gazprom’s hands, 6 lipca 2001, http://www.jamestown.org/single/?no_

cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=23279 (29.12.2012).
33 Gazprom odwołuje dziennikarzy za krytykę Putina, 29 marca 2012, http://www.polskieradio.pl/5/3/

Artykul/576185,Gazprom-odwoluje-dziennikarzy-za-krytyke-Putina (29.12.2012).
34 Gazprom wymienia dyrektorów „Echa Moskwy”, 14 lutego 2012, http://www.polskieradio.pl/5/3/

Artykul/538413,Gazprom-wymienia-dyrektorow-Echa-Moskwy; Putin accuses Echo radio of  pouring 
‚diarrhoea’ on him, 19 stycznia 2012, http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-16627415 (30.12.2012).

35 Signs of  A Media Crackdown Emerge In Russia, 20 stycznia 2012, http://www.npr.
org/2012/02/20/147052681/signs-of-a-media-crackdown-emerge-in-russia (30.12.2012).

36 Russian radio station comes under pressure, 14 stycznia 2012, http://cnsnews.com/news/article/rus-
sian-radio-station-comes-under-pressure (30.12.2012).



Agata Krzywdzińska392

partii Jedna Rosja, Robert Szlegiel, który argumentował swój wniosek odpo-
wiedzialnością za słowo dziennikarzy i redaktorów37. W rezultacie w latach 
2009–2011, według danych szacunkowych, około 800 osób pracujących w sta-
rych i nowych mediach zostało pociągniętych do odpowiedzialności karnej za 
oszczercze wypowiedzi, głównie pod adresem rosyjskich urzędników państwo-
wych38. Roskomnadzor, rosyjski urząd nadzorujący rosyjskie media, w 2010 
roku skierował sprawę do sądu przeciwko opozycyjnej „Nowej Gazecie”, za-
rzucając dziennikarzom propagowanie faszyzmu39. Gazeta argumentowała, że 
prowadziła jedynie swoje śledztwa dziennikarskie związane z zabójstwem jej 
dziennikarki Anastazji Baburowej i adwokata Stanisława Markiełowa. Ślady 
pozostawione przez sprawców prowadziły do organizacji faszystowskich, stąd 
informacje o nich w publikacjach gazety. Rosyjski sąd nie dał wiary tej argu-
mentacji, co dla gazety oznacza w przypadku kolejnego ostrzeżenia zamknięcie 
tytułu prasowego40. Na wniosek prezydenta Miedwiediewa w 2011 roku „osz-
czerstwo” zmieniło swoją kwalifi kację prawną i w tym samym roku w kodeksie 
karnym pojawił się zapis o zmianie z przestępstwa na wykroczenie41. Ta sytua-
cja nie utrzymała się jednak długo: głosami członków prokremlowskiej Jednej 
Rosji przywrócono „oszczerstwo” w lipcu 2012 roku i wprowadzono za nie 
odpowiedzialność karno-fi nansową42. Nie pomogły protesty dziennikarzy, ani 
komentarze prawników o powrocie sowieckiego prawa karnego.

Działania władz rosyjskich w sferze medialnej zintensyfi kowały się przed wy-
borami prezydenckimi, bo już w lutym 2012 roku uwaga parlamentu skupiła się 
na telewizji internetowej Dożd’, w której pracuje także kilku dziennikarzy radia 
Echo Moskwy. Telewizja, która rozpoczęła działalność w kwietniu 2010 roku, 
kieruje swoje programy, w większości prowadzone na żywo, do młodej i inteli-
gentnej widowni43. Prezydent Dmitrij Miedwiediew wypowiadał się pozytywnie 
na temat ramówki stacji, jednocześnie dostrzegając jej polityczny punkt widzenia:

Byłem w telewizji Dożd’. Współczesna, dobra, choć niewielka telewizja. (…) Jest również 
polityczny punkt widzenia w telewizji Dożd’. To po pierwsze. Po drugie, dlaczego redakto-

37 Rosja: Kreml zamknie usta mediom, 25 kwietnia 2008, http://www.tvn24.pl/wiadomosci-ze-swiata,2/
rosja-kreml-zamknie-usta-mediom,56387.html (30.12.2012).

38 Kosztowne oszczerstwo w Rosji. Nawet 5 mln rubli kary za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji, 
http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/632605,kosztowne_oszczerstwo_w_rosji_nawet_5_
mln_rubli_kary_za_rozpowszechnianie_nieprawdziwych_informacji.html (30.12.2012).

39 Władze w Rosji chcą zamknąć opozycyjną gazetę, http://wiadomosci.wp.pl/kat,8311,title,Wladze-w-
-Rosji-chca-zamknac-opozycyjna-gazete,wid,12766057,wiadomosc.html (29.12.2012).

40 Opozycyjna „Nowaja Gazieta” przegrała proces o faszyzm, 17 października 2010, http://swiat.newsweek.
pl/opozycyjna--nowaja-gazieta--przegrala-proces-o-faszyzm,66428,1,1.html (29.12.2012).

41 Miedwiediew chce dalszej liberalizacji Kodeksu Karnego, 7 czerwca 2011, http://www.wprost.pl/
ar/248011/Miedwiediew-chce-dalszej-liberalizacji-Kodeksu-Karnego/ (29.12.2012).

42 Rosja będzie karać za oszczerstwa – nawet 5 mln rubli, 13 lipca 2012, http://www.tvn24.pl/wiadomosci-
-ze-swiata,2/rosja-bedzie-karac-za-oszczerstwa-nawet-5-mln-rubli,264735.html (30.12.2012).

43 Дождь это, http://tvrain.ru/about/ (30.12.2012).



Strategie medialne władz rosyjskich w kształtowaniu rosyjskiej tożsamości narodowej  393

rzy – tworzący newsy chodzą ochoczo do telewizji i tam pojawiają się na antenie? Nie dlate-
go, że gdzieś jest cenzura, a gdzieś jej nie ma, choć na pewno polityczny wpływ w kanałach 
federalnych jest wyższy. To oczywiste (…)44.

Zainteresowanie telewizją Dożd’ na początku 2012 roku wynikło z wnio-
sku skierowanego do rosyjskiej prokuratury przez Roberta Szlegiela, zastępcę 
przewodniczącego Komitetu ds. Polityki Informacyjnej, Sieci i Technologii In-
formacyjnych45. Szlegiela zainteresowało źródło fi nansowania transmisji gru-
dniowych protestów antyputinowskiej opozycji. Parlamentarzysta zasugerował, 
że pieniądze na przekaz telewizyjny pochodziły z zagranicy, w związku z czym 
prokuratura postanowiła skontrolować kanał46. Jak informował korespondent 
Polskiego Radia, państwowe kanały telewizyjne zgodnie przemilczały protesty 
z 5 i 6 grudnia 2011 roku oraz aresztowanie 600 osób. „Żadna z państwowych 
telewizji nie poinformowała o trwających wczoraj w Moskwie demonstracjach 
opozycji i zatrzymaniach osób protestujących przeciwko fałszerstwom wybor-
czym” – czytamy w korespondencji dziennikarza Polskiego Radia47. Kilka dni 
później zostali zwolnieni dwaj dziennikarze „Kommiersanta” za publikację do-
tyczącą fałszerstw w czasie głosowania48. Natomiast w czasie kolejnych pro-
testów opozycji w czerwcu 2012 roku doszło do ataku hakerskiego na strony 
telewizji Dożd’ i radia Echo Moskwy49.

Omawiając strategie medialne władz rosyjskich, warto zwrócić jeszcze uwa-
gę na dokument prawny obowiązujący od 2000 roku, podpisany przez pre-
zydenta Putina, a zatytułowany Doktryna Bezpieczeństwa Informacyjnego. 
W doktrynie sporo mówi się na temat ochrony interesów narodowych w sferze 
informacyjnej, zakazuje się jednocześnie cenzury i propagandy. Prezydent Pu-
tin był wówczas mocno zaniepokojony wykorzystaniem zagranicznej elektro-
niki w rosyjskim przemyśle: „Niestety, jesteśmy silnie zależni od zagranicznych 
producentów w niektórych kluczowych, jak i podstawowych gałęziach przemy-
słu, od których zależy obrona i ochrona”50.

44 Медведев: цензура в СМИ является поводом для вмешательства государства.
45 Шлегель Роберт Александрович, http://www.komitet5.km.duma.gov.ru/site.xp/051051048.html 

(29.12.2012).
46 Prosecutors inspect the Dozhd television channel, 17 lutego 2012, http://www.itar-tass.com/en/

c142/345635.html (29.12.2012); Antyputinowską telewizją zajął się prokurator, 16 lutego 2012, http://www.
wprost.pl/ar/306104/Antyputinowska-telewizja-zajal-sie-prokurator/ (29.12.2012).

47 Internauci: rosyjskie media jak za ZSRR. TV nie pokazała..., http://www.polskieradio.pl/5/3/
Artykul/494651,Internauci-rosyjskie-media-jak-za-ZSRR-TV-nie-pokazala (30.12.2012).

48 Wylecieli z „Kommiersanta” za krytykę Władimira Putina, http://www.polskieradio.pl/5/3/
Artykul/498770,Wylecieli-z-Kommiersanta-za-krytyke-Wladimira-Putina (30.12.2012).

49 Hakerzy zaatakowali strony telewizji Dożd i radia Echo Moskwy, 12 czerwca 2012, http://www.gaze-
taprawna.pl/wiadomosci/artykuly/624299,hakerzy_zaatakowali_strony_telewizji_dozd_i_radia_echo_
moskwy.html (29.12.2012).

50 Putin worried about Russia’s dependence on foreign companies,  http://en.rian.ru/russia/20110525/164222630.
html (29.12.2012).



Agata Krzywdzińska394

Oleg Panfi łow, rosyjski dziennikarz i były dyrektor Centrum Dziennikar-
stwa Ekstremalnego, uznał za jeden z najważniejszych problemów rosyjskie-
go dziennikarstwa powrót propagandy i cenzury51. Jego zdaniem propaganda 
wzmocniła się znacząco w czasie pierwszej kadencji Putina, co się wiąże jed-
noznacznie z jego pracą w KGB, w czasie której nauczył się, jak skutecznie 
kłamać, by stwarzać wrażenie wiarygodnego52.

Strategie medialne rosyjskich władz prowadzone w sferze polityki informa-
cyjnej, mające na celu kształtowanie i wzmacnianie rosyjskiej tożsamości na-
rodowej, można sprowadzić do różnorodnych technik kreacyjno-piarowskich 
osadzonych w kontekście prawnym państwa:
 – odwoływanie się do aspektu narodowościowego „russkich” z naciskiem na 

eksponowanie pewnych dokonań mających wywołać poczucie dumy naro-
dowej, a ukrywanie złych doświadczeń historyczno-społecznych;

 – podkreślanie potrzeby narodowej obrony, ochrony dóbr narodowych, które 
zdaniem władz są przedmiotem wnikliwego zainteresowania zagranicznych 
państw;

 – wytwarzanie wyrazistego obrazu obcego i demonizowanie tzw. wrogów Ro-
sji, którzy przyjmują różnorodne postaci od zagranicznego agenta po terro-
rystę czeczeńskiego;

 – wywoływanie w środowisku dziennikarskim poczucia strachu poprzez przyj-
mowanie aktów prawnych pozwalających na szeroką interpretację przez or-
gany państwowe. Kontekst prawny, a zatem różnego rodzaju ograniczenia 
od nacisków psychicznych po fi zyczne groźby i represje, prowadzi w prostej 
linii do autocenzury i ustalania odgórnej agendy informacyjnej;

 – ujednolicanie polityki informacyjnej w środkach masowego przekazu nale-
żących do państwa poprzez wprowadzanie do dyskursu publicznego okre-
ślonego zakresu tematycznego z naciskiem na ofi cjalne informacje i lekką 
rozrywkę.

Summary
Kremlin strategies: shaping national identity through Russian mass media

The text describes the Kremlin media strategies and the shaping process of  Russia’s national 
identity through the media. The Russian authorities are keeping control over the main media 
and their coverage. The article presents the impact of  the authorities on the content and 
shape of  media messages. 

51 International Dateline: Putin’s Media War, http://www.linktv.org/programs/date_putin (29.12.2012).
52 Putin’s Media War, http://www.youtube.com/watch?v=v8Tc3uVOaag (29.12.2012).



Strategie medialne władz rosyjskich w kształtowaniu rosyjskiej tożsamości narodowej  395

Nota o autorze
Agata Krzywdzińska – doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, pracow-
nik naukowo-dydaktyczny Instytutu Rosji i Europy Wschodniej Uniwersytetu Jagiellońskie-
go. Zainteresowania badawcze: media w Rosji, w Stanach Zjednoczonych i w Polsce, dzien-
nikarstwo śledcze i kultura audiowizualna. Autorka m.in. książki Wizerunek Rosji i Stanów 
Zjednoczonych w polskich tygodnikach opinii po 1991 roku.


