
Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2012 R. LV, nr 4 (212)

s. 9–29 doi:10.4467/2299-6362PZ.12.009.0712

R O Z P R A W Y   I   A R T Y K U Ł Y

RYSZARD FILAS

CZY W POLSCE JEST MIEJSCE 
NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ?
Doświadczenia i perspektywy

Tytuł1 brzmi może nieco prowokacyjnie, ale oddaje, moim zdaniem, doświad-
czenia z dwóch pierwszych dekad przemian polskich mediów lokalnych po roku 
1989, odsłania także dylematy tych, którzy mają (mogą mieć) pewien realny 
wpływ na politykę wobec mediów w naszym kraju; badaczy mediów zaś skłonić 
może nie tylko do stawiania hipotez, ale wręcz spekulacji co do kierunku możli-
wych wydarzeń na tym rynku. 

Rozważania poniższe dotyczą, podkreślmy, prawie wyłącznie mediów ko-
mercyjnych, zwłaszcza tzw. koncesjonowanych (działalność wymaga koncesji 
KRRiT na mocy Ustawy o radiofonii i telewizji), choć rozwój nowych technolo-
gii, w tym tzw. telewizji internetowej, sprawia, że winniśmy być otwarci na zjawi-
ska, które wspomnianej ustawie się wymykają i niekoniecznie mają komercyjny 
charakter (np. telewizja internetowa tzw. środowiskowa bądź utrzymywana przez 
samorządy lokalne). Z pewnością jednak wyłączamy z pola obserwacji regional-
ną telewizję publiczną (TVP) we wszystkich jej dotychczasowych wcieleniach, 
choć i jej byt staje się ostatnio mniej pewny (szefowie TVP planują całkowicie 
oddzielić TVP Info od stacji i programów regionalnych).

Obraz, który wyłania się na podstawie tych ponaddwudziestoletnich doświad-
czeń, nie jest, przynajmniej na pierwszy rzut oka, zbyt optymistyczny: poniżej 
przedstawię wiele argumentów, które przemawiają na rzecz tej tezy. Tym bardziej 
interesujące jest pytanie, czy znajdujemy jakieś symptomy poprawy, czy ukazu-
ją się nowe możliwości. W opracowaniu niniejszym podejmuję obydwa wątki. 
Wcześniej jednak nie unikniemy próby sprecyzowania terminu telewizja lokalna, 
aby z kolei sięgnąć do historii z lat 90. XX wieku. 

1 Jest to zaktualizowany i rozszerzony tekst referatu wygłoszonego na konferencji pt. „Media 
regionalne i lokalne – tożsamość, wspólnotowość, podmiotowość” – PWSZ Oświęcim, 9 czerwca 
2011 r.



10 RYSZARD FILAS

1. Zakres „lokalności” stacji telewizyjnej

Poszukując kryteriów lokalności stacji telewizyjnych, można oczywiście zwra-
cać uwagę na różne aspekty podnoszone w literaturze przedmiotu, ale sądzę, że 
podobnie jak w wypadku prasy, decydujące znaczenie ma kryterium treściowe: 
dominacja w programie tematyki lokalnej, kierowanej do określonej społeczności 
terytorialnej. W wypadku telewizji naziemnej liczy się także, co oczywiste, tech-
niczny zasięg oddziaływania, uzależniony od liczby nadajników, ich mocy oraz 
usytuowania (jak również przeszkód terenowych). Pozwala to odróżnić telewizję 
regionalną od lokalnej i ewentualnie sublokalnej. W wypadku telewizji satelitar-
nej bariery przestrzenne mają mniejsze znaczenie, w wypadku telewizji interne-
towej – znikają całkowicie (potencjalnie ma ona zasięg globalny).

Wielce pomocnym narzędziem będzie tu wykładnia KRRiT, sformułowana 
w związku z konkursem na uruchomienie jednej z najmłodszych stacji naziem-
nych2. Nadawca realizuje tematykę lokalną za pomocą różnych rodzajów i gatun-
ków telewizyjnych, w których prezentowane są: aktualne wydarzenia i problemy 
(społeczne, polityczne, gospodarcze, artystyczne, sportowe i inne) dotyczące lo-
kalnej społeczności, kultura i historia danego regionu (w tym twórczość ludowa 
i muzyka ludowa regionu w wykonaniu zespołów ludowych itp.), a także użytecz-
ne informacje lokalne. Formy realizacji tej tematyki (lokalnej) mogą być bardzo 
różnorodne. KRRiT wymienia następujące:

–  własne lokalne serwisy informacyjne (dzienniki);
–  informacje o lokalnych wydarzeniach, nadawanych poza serwisami infor-

macyjnymi (dziennikami), np. relacje reporterskie z wydarzeń na żywo, ko-
respondencje;

–  informacje o działaniach administracji państwowej i samorządowej, odno-
szących się do regionu i jego mieszkańców;

–  przeglądy prasy lokalnej/regionalnej;
–  lokalne informatory pogodowe, drogowe dla kierowców, medyczne, o pra-

cy służb miejskich, urzędów, służby zdrowia, o awariach, wypadkach, re-
pertuary kin i teatrów, zapowiedzi imprez kulturalnych, rozrywkowych, 
sportowych;

–  publicystyka na temat problemów lokalnych, realizowana przez różne for-
my telewizyjne: dyskusje, rozmowy, felietony, komentarze, recenzje, wywia-
dy, sondaże opinii;

–  transmisje i relacje z lokalnych imprez, akcji społecznych i wydarzeń, które 
stacja inicjuje, w których współuczestniczy, nad którymi sprawuje patronat;

–  konkursy i quizy antenowe na temat wiedzy o miejscu i społeczności, dla któ-
rej nadawany jest program (jego historii, kultury, aktualnych problemów);

2 Ogłoszenie Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 10 listopa-
da 2005 roku o możliwości uzyskania koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego 
(M.P. 2005, Nr 70, poz. 971).



11CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

–  audycje i inne przekazy prezentujące lokalnych twórców danego regionu 
i ich twórczość;

–  muzyka ludowa danego regionu (w wykonaniu zespołów ludowych)3.

W wypadku nadawcy radiowego czy telewizyjnego pojawia się jeszcze jed-
na ważna kwestia: ile tej „lokalności” trzeba umieścić w programie danej stacji. 
Idzie o to, czy jest jakieś minimum obecności treści lokalnych w całej wyżej 
zarysowanej różnorodności, aby stacja spełniała warunki koncesji. W ostatniej 
dekadzie KRRiT, jako strażnik ładu w eterze, określała w koncesji na tzw. pro-
gram uniwersalny dla nadawcy radiowego minimum 10–12% (w zależności od 
wielkości miejscowości) tygodniowego czasu antenowego (ale liczonego w godz. 
6.00–22.00, bez pory nocnej) na programy o charakterze lokalnym. Od lokal-
nych nadawców telewizyjnych KRRiT oczekuje, że realizacja tematyki lokalnej 
(w różnych formach gatunkowych) zajmie minimum dwie godziny dziennie cza-
su antenowego danej stacji, natomiast resztę czasu antenowego mogą one wyko-
rzystywać dowolnie (w praktyce wszystkie retransmitują program innego nadaw-
cy działającego na rynku krajowym: TV4 lub TVN).

2. Z (pre)historii stacji naziemnych

Telewizja komercyjna w naszym kraju rodziła się u progu lat 90. XX wieku jako 
alternatywa dla dwóch istniejących kanałów ogólnopolskich dotychczasowego 
państwowego monopolisty – Telewizji Polskiej. Pierwsze stacje prywatne, jak 
wiadomo, miały siłą rzeczy charakter lokalny (wykorzystywały nielegalnie ja-
kąś wolną częstotliwość naziemną, zwykle zarezerwowaną dla wojska na wypa-
dek działań wojennych, pozwalającą na zainstalowanie nadajnika raczej słabej 
mocy) i prawie wyłącznie (z wyjątkiem wrocławskiej TV Echo) piracki – także 
ze względu na brak uregulowań prawnych do czasu przyznania pierwszych kon-
cesji na mocy Ustawy o radiofonii i telewizji uchwalonej w końcu 1992 roku (tzn. 
w praktyce – co najmniej do połowy roku 1994). W tym blisko pięcioletnim okre-
sie pirackim pojawiło się w sumie 19 stacji, spośród których tylko pięć otrzymało 
w tzw. pierwszym procesie koncesyjnym prawo do legalnej działalności w eterze. 
Zestaw stacji działających w tym pionierskim okresie przedstawia tabela 1.

Stacje pirackie powstawały zwykle samodzielnie, niezależnie od siebie, 
w większych ośrodkach miejskich. Jednak i one (dokładniej – większość spo-
śród nich), jeszcze w okresie pirackim, przeszły proces konsolidacji. Dokładniej, 
w marcu 1993 roku 12 spośród 19 stacji lokalnych weszło do sieci Polonia 1. Sieć 
zorganizował i fi nansował sardyński biznesmen Nicola Grauso, uchodzący za bi-
znesowego współpracownika Silvia Berlusconiego, magnata medialnego i nie-
dawnego premiera Włoch. Pisano wówczas, że Grauso (w owym czasie był już 
właścicielem, do 1995 roku, dziennika wówczas ogólnopolskiego – Życie War-

3 Tamże.



12 RYSZARD FILAS

szawy) planuje zbudować sieć 18 stacji lokalnych (oprócz wymienionych w tabeli 
– jeszcze w Częstochowie, Kielcach, Tarnowie, Rzeszowie i Zielonej Górze), któ-
rą można będzie przekształcić w oddolnie zbudowaną sieć ogólnopolską (tak jak 
to udało się Berlusconiemu w latach 80. we Włoszech). 

Tabela 1. Lokalne stacje komercyjne TV działające w okresie przedkoncesyjnym 
(1990–1994). W nawiasie podano rok debiutu stacji

Lp. Stacje należące do sieci Polonia 1 Stacje niezależne
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.

10.
11.

12.

PTV Echo – Wrocław (1990)
PTV Morze – Szczecin (1990)
PTV Rondo – Katowice (1992)
Telewizja Niezależna Lublin (1992)
Tele 24 – Łódź (1992)
TV ES – Poznań (1992)
PTV Krater – Kraków (1993)
TV Copernicus – Olsztyn (1993)
PTV Opole vel Telopol – Opole (1993)
TV EX – Bydgoszcz (1993)
TV Tele Top vel PTV Neptun – 

Gdynia (1993)
Nowa Telewizja – Warszawa (1993)

Sky Orunia – Gdańsk (1990)
TV Lubań (1990)*
Top Canal – Warszawa (1992)
TV Vigor – Gorzów Wlkp. (1992)*
TV Aval – Jelenia Góra (1992)*
TV Centrum – Kalisz (1993)*
TVR Legnica (1993)*

* Stacje otrzymały koncesję w 1994 roku.

Stacje Polonii 1 (na przykładzie krakowskiej PTV Krater) zapisały się w pa-
mięci telewidzów nie tylko jako dostarczyciele dużej porcji rozrywki nieznanej 
odbiorcom programów TVP (jak np. amerykańskie seriale przygodowe „Druży-
na A” i „McGyver” oraz telenowele latynoskie), ale także – przynajmniej począt-
kowo – jako kanały oferujące sporo dynamicznie robionych programów lokal-
nych, reportaży z terenu na temat ważnych wydarzeń lokalnych itp. Z biegiem 
czasu liczba i czas emisji tych ostatnich się kurczyły, natomiast ramówkę opa-
nowały sześciogodzinne bloki fi lmowo-rozrywkowe (kasety dostarczano samo-
lotami z Italii i tylko tłumaczono tekst z języka włoskiego na polski), powtarza-
ne cztery razy na dobę (i przetykane reklamami przyjmowanymi przez agencję 
PubliPolska, nasz odpowiednik włoskiej PubliItalia). 

W pierwszym procesie koncesyjnym KRRiT odrzuciła wszystkie wnioski (za-
równo na nadawanie lokalne, jak też – tym bardziej – na sieć ogólnopolską)4 stacji 
skupionych w Polonii 1. Nadawały one, już całkowicie nielegalnie, program do 
końca wakacji 1994. Na przełomie września i października 1994 ich nadajniki 

4 Program sieciowy Polonii 1 nadawała także, przez jakiś czas, kaliska TV Centrum (należąca 
do tamtejszego Centrum Kultury), która dostała koncesję.



13CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

zostały (siłą) wyłączone, program Polonii 1 przeniesiono na satelitę (początkowo 
emisja z Włoch), niebawem zaś Nicola Grauso wycofał się z wszelkich interesów 
w Polsce.

W przeciwieństwie do stacji Polonia 1, większość pozostałych stacji pirac-
kich (z wyjątkiem warszawskiego Top Canalu – też „źle widzianego” w KRRiT) 
uzyskała 10-letnie koncesje na nadawanie programu naziemnego. Przyznano 
wówczas w sumie koncesje 12 stacjom lokalnym (dwie w ogóle nie wystartowa-
ły) i TV Niepokalanów (program społeczno-religijny)5. Były to głównie stacje 
w pasie zachodnim, które parę lat później, wobec płytkości rynku reklamowego 
i narastających kłopotów fi nansowych, szukały porozumienia i utworzyły grupę 
„Odra”. Dodajmy, że spośród pionierów jedynie gdańska TV Sky Orunia nie do-
czekała lepszych czasów; stacja zbankrutowała w następstwie tragicznego pożaru 
podczas transmisji koncertu zespołu Golden Life w hali Stoczni Gdańskiej (m.in. 
zniszczeniu uległ cały sprzęt tej telewizji).

Nieco później koncesję lokalną uzyskały także TV Amber z Gdyni oraz Studio 
NTL w Radomsku (woj. łódzkie). TV Amber, która przez kilka lat udostępniała 
swoją częstotliwość na emisję programu TV Puls (od 2001 roku), zrezygnowała 
z ubiegania się o nową koncesję i nie nadaje programu. Natomiast w 2005 roku 
Studio NTL w Radomsku podpisało umowę z TVN (a później zostało kupione 
przez grupę TVN); teraz retransmituje na swoim obszarze program TVN (ale na-
daje lokalne pasma informacyjne). 

Przykładem skutecznej konsolidacji, a z czasem i koncentracji kapitałowej 
stało się Porozumienie „Odra”6. Obejmowało ono stacje lokalne, które dostały 
koncesje w 1994 lub 1995 roku, powołane do życia przez ludzi, którym przyświe-
cała idea stworzenia małych, lokalnych telewizji. Potem z powodu recesji i za-
łamania rynku reklamowego miały one kłopoty fi nansowe. Stąd idea współpracy 
zrealizowana pod koniec lat 90. 

W praktyce okazało się, że lokalne rynki reklamowe są zbyt płytkie, by stacje 
tworzące Porozumienie „Odra” mogły się utrzymać. Telewizje w dorzeczu Odry 
postawiły na współpracę (koordynowane zakupy programowe oraz reklama). Po-
rozumienie „Odra” stworzono też jako przeciwwagę dla TVN (ta stacja, po otrzy-
maniu koncesji w roku 1996, przejęła kontrolę nad ponadregionalną TV Wisła). 
Głównymi architektami Porozumienia byli związani (w owym czasie) z właści-
cielem Polsatu Andrzej Kuchar (były koszykarz, prezes Telewizji Dolnośląskiej, 
twórca wcześniejszej wrocławskiej TV Echo) i Tomasz Kurzewski (późniejszy 
długoletni prezes TV4). 

Porozumienie szybko znalazło się „w objęciach” grupy Polsatu7. Dostawcą pro-
gramu do sieci była wrocławska spółka PAI Film należąca do Polsatu. Po urucho-

5 Zob. T. Mielczarek: Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego 
w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007, s. 358.

6 Więcej szczegółów – zob. R. Kowalczyk: Media lokalne w Polsce, Poznań 2009, s. 192–194.
7 Zob. m.in. P. Wa l i c k i : Ukryte zależności. Czy Polsat podporządkowuje sobie stacje lokal-

ne?, Media i Marketing Polska 2000, nr 13, s. 19.



14 RYSZARD FILAS

mieniu Naszej Telewizji (17 stycznia 1998) sieć „Odry” zaczęła retransmitować 
jej program. Własnych audycji nadawała tylko tyle, ile wymagały koncesje. Po 
przekształceniu programu Naszej TV w TV4 (kwiecień 2000) – stacje Porozu-
mienia „Odra” retransmitują bloki programowe tej stacji (tzn. TV4). W 2001 roku 
KRRiT wyraziła zgodę na dokonanie zmian w poszczególnych koncesjach umoż-
liwiających objęcie przez spółkę Trans Media Group Sp. z o.o. z siedzibą w War-
szawie (będącą równocześnie głównym akcjonariuszem spółki Polskie Media S.A.
rozpowszechniającej program TV4) większościowych udziałów w stacjach nale-
żących do Porozumienia. 

Kolejnym krokiem tej ewolucji było przejście od grupy stacji lokalnych 
„Odra” do TV Odra. W 2004 roku już jedynie Telewizja Dolnośląska i Telewizja 
Zagłębia Miedziowego nadawały jeszcze własne programy regionalne (cztery po-
zostałe stacje już nie). 17 grudnia 2004 roku KRRiT przyznała nową koncesję na 
nadawanie naziemnego programu telewizyjnego8:

– we Wrocławiu (TeDe – Telewizja Dolnośląska), 
– w Gorzowie (TV Vigor), 
– w Zielonej Górze (TV 51), 
– w Lubinie (Telewizja Zagłębia Miedziowego),
– w Jeleniej Górze (TV Aval). 

Z zestawu miast dotychczas będących w zasięgu działania „Odry” wypadł 
natomiast w tym czasie Szczecin (na miejsce TV Bryza powstała w 2005 roku 
niezależna od grupy – TV Gryf). 

Dzięki tym przekształceniom własne programy lokalne mogą wciąż jeszcze 
oglądać mieszkańcy zachodniej części kraju. Program, w wymiarze dwu godzin 
dziennie, nadaje Telewizja Odra (jako nowy podmiot w miejsce sześciu dotych-
czasowych nadawców). Pozostałą część czasu antenowego zapełnia TV4 (co 
zwiększa jej zasięg do 79% tzw. pokrycia ludnościowego). Warunkiem zgody na 
powstanie spółki TV Odra było przywrócenie programów lokalnych. 

Nowy program TV Odra (w obecnym kształcie organizacyjnym – po przy-
znaniu koncesji) debiutował 15 kwietnia 2005 roku. Stacja ma do dziś pięć od-
mian regionalnych i zajmuje średnio w każdej stacji po dwie godziny dziennie, 
a tzw. wypełniaczem jest TV4. Audycje o tematyce lokalnej były przygotowy-
wane przez zespoły reporterów – korespondentów odrębnie dla każdego z miast. 
W każdym z tych programów nadawany był codziennie lokalny dziennik „Flesz”, 
lokalne użyteczne informatory, magazyny reporterów (itd.) oraz audycje publicy-
styczne (np. „Czas dla...”, „Temat dnia”). Dostarczały one bieżących informacji, 
prezentowano działania lokalnych instytucji i samorządów, wyjaśniano lokalne 
problemy społeczno-gospodarcze, popularyzowano wiedzę z zakresu historii re-
gionu, promowano regionalną twórczość artystyczną. We wszystkich programach 
trzon oferty stanowiły audycje informacyjne i publicystyka (od 87% we Wrocła-

8 Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, KRRiT, marzec 2006.



15CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

wiu do 72% w Legnicy). Ponadto nadawano audycje poradnikowe (z wyjątkiem 
Gorzowa i Zielonej Góry), magazyny i transmisje z lokalnych imprez sportowych 
(oprócz Wrocławia). Audycje o tematyce lokalnej nadawane były codziennie 
w czterech pasmach czasowych (od 10 do 50 minut każde)9.

Na oddzielną uwagę zasługuje, moim zdaniem, casus TV Gryf w Szczeci-
nie. Wiosną 2003 roku w Szczecinie pojawiła się TV Gryf, początkowo – tyl-
ko jako program w sieciach kablowych. Od 2005 roku działała już jako telewi-
zja naziemna (na miejsce dawnej TV Bryza, współpracującej z grupą „Odra”). 
TV Gryf nadawała 17-godzinny (w godz. 7.00–24.00) program regionalny – od-
bierany w promieniu 50 km od Szczecina. Od października 2005 roku stacja emi-
towała co godzinę serwisy lokalne. Nadawała też programy o tematyce społeczno-
-gospodarczej, politycznej, rozrywkowej, kulturalnej i sportowej. Stacja podobno 
nie miała problemów fi nansowych, utrzymywała się z reklam. Według jednego 
z ówczesnych z badań, 50% widowni województwa zachodniopomorskiego co 
najmniej raz w tygodniu oglądało program TV Gryf. 

W sprawozdaniu KRRiT (za rok 2005) doceniono rodzaje audycji oraz różno-
rodność podejmowanej tematyki lokalnej. Codziennie, z wyjątkiem dni weeken-
dowych, nadawano realizowaną na żywo audycję „Poranek z Gryfem”, w której 
zaproszeni goście rozmawiali o sprawach lokalnych (np. inicjatywy społeczne, 
wydarzenia kulturalne regionu). W godz. 9.00–16.00 (o pełnej godzinie) emito-
wano dwuminutowe lokalne serwisy informacyjne („Gryf Serwis”), o godz. 20.00 
– 12-minutowy „Obiektyw” (serwis rozszerzony), a raz w tygodniu – półgodzin-
ny przegląd najważniejszych wydarzeń tygodnia. Publicystyka lokalna to np. au-
dycje „Nasz gość” (dyskusja – z udziałem dziennikarzy, ekspertów, radnych, 
parlamentarzystów, lokalnych polityków – o najważniejszych wydarzeniach dnia 
w regionie), „Szczecińskie forum” (o istotnych dla miasta i regionu zagadnie-
niach i problemach), „Nasze miasto” (o pomysłach i inicjatywach wpływających 
na ożywienie Szczecina) oraz satyryczna audycja „Naturalnie Szczecin” (o wyda-
rzeniach i decyzjach urzędniczych). W innych, cyklicznie nadawanych audycjach 
pokazywano najciekawsze miejsca w Szczecinie, relacjonowano wydarzenia 
kulturalne (także z udziałem artystów amatorów), sportowe, wydarzenia w śro-
dowisku akademickim, a w magazynie katolickim omawiano sprawy dotyczące 
lokalnego kościoła. Nadawano także audycje dla dzieci (w tym lekcje języka an-
gielskiego), relacje z odbywających się w Szczecinie koncertów, audycje poradni-
kowe (głównie motoryzacyjne i kulinarne), talk-show i listy przebojów.

Mieszkańcy Szczecina i Pomorza Zachodniego niezbyt długo mogli korzystać 
z oferty nowej TV Gryf. O stacji stało się głośno w marcu 2006 roku, gdy zmarł 
właściciel koncesji – Łukasz Borowiecki. Ponieważ koncesja była wystawiona 
imiennie, dla osoby fi zycznej (a nie prawnej), zgodnie z prawem z dnia na dzień 
(8 marca 2006) stacja musiała zamilknąć (koncesja tego typu automatycznie wy-
gasa po śmierci właściciela). Czterdzieści osób zatrudnionych w niej udało się na 

9 Zob. tamże.



16 RYSZARD FILAS

urlopy bezpłatne. Wprawdzie chory właściciel koncesji próbował przed śmiercią 
przepisać ją na rodzinę, ale prawnie jest to niemożliwe (w świetle ustawy o rtv); 
koncesjami nie można handlować, nie można ich dziedziczyć ani wnosić aportem 
do spółek. KRRiT była bezradna w świetle prawa. Członkowie nowej Rady obie-
cywali jednak, że jeśli tylko spadkobiercy założą spółkę i wystąpią z wnioskiem 
o koncesję, zostanie ona szybko rozpatrzona pozytywnie. Ostatecznie stacja już 
nigdy nie wróciła na antenę.

3. Rynek naziemnych komercyjnych stacji lokalnych w 2012 roku

Obecnie rynek naziemnych komercyjnych telewizji lokalnych jest dosyć skrom-
ny. Drogą naziemną nadaje swój program lokalny czterech nadawców10:

– TV Odra – nadaje program w pięciu wariantach regionalnych:
 Odra Jelenia Góra, 
 Odra Wrocław, Świdnica, Opole,
 Odra Gorzów Wlkp.,
 Odra Zielona Góra,
 Odra Głogów, Lubin, Legnica;
– NTL Radomsko – niegdyś współpracowała z Porozumieniem „Odra” 

(uzupełniając czas antenowy programem TV4), obecnie należy do Grupy 
TVN, wypełniaczem jest pogram TVN;

– TV Łużyce (do połowy 2008 roku znana jako TV Lubań–Bolesławiec) – 
zasięg: cztery powiaty, około 250 tys. osób, wypełniacz: TVN;

– TVT Rybnik – najmłodsza (start – 2007 roku), program z dominacją mu-
zyki rozrywkowej i edukacji; wypełniacz (od sierpnia 2010): TVN.

Wszystkie stacje nadają program lokalny przez około dwie godziny dziennie, 
natomiast resztę czasu wypełniają retransmitowanym programem stacji ponad-
regionalnych: TV4 (stacje Odry) lub TVN (reszta).

4. Nowość: satelitarna TV regionalna/lokalna

W ostatnich latach powstało kilka stacji lokalnych, które mają wyłącznie koncesję 
satelitarną typu free-to-air (oczywiście program może też trafi ć do kablówek):

–  TVS (TV Silesia) – od marca 2008 do dziś;
–  TVN Warszawa – od grudnia 2008 (zawieszona formalnie w marcu 2011; 

do końca maja 2011 nadawała jeszcze powtórki, po czym całkowicie prze-
szła do Internetu);

10 Zob. Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, rozdz. IV, KRRiT, marzec 
2011.



17CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

–  CSB TV – od sierpnia 2010 (regionalna stacja informacyjno-rozrywkowa 
w Rumi; nadawała program w jęz. polskim i kaszubskim); po zmianie 
właściciela jesienią 2011 roku nadawała program coraz bardziej uniwer-
salny, a wiosną 2012 – znikła z anteny. 

O podobną koncesję starał się kanał satelitarny CTV; w stacji miałyby się 
pojawiać produkcje lokalnych telewizji kablowych (przy współudziale PIKE)11.

4.1. Od TV Silesia do TVS

Wielce pouczający jest, jak się wydaje, casus śląskiej TVS (TV Silesia), dlatego 
zajmiemy się nim obszerniej. Stacja debiutowała 29 marca 2008 roku (z progra-
mem 12-godzinnym: 10.00–22.00). Właściciel, Arkadiusz Hołda, to śląski biz-
nesmen (branża budowlana), a równocześnie kanclerz WST. Koszt początkowy 
uruchomienia sięgnął 20 mln zł. Stacja miała swą siedzibę w centrum Katowic. 
Program, jako niekodowana telewizja satelitarna (Hot Bird), dostępny jest też na 
platformach satelitarnych i w kablówkach. Założono wstępnie pięć lat jako czas 
osiągnięcia rentowności, ale potem dwukrotnie go skracano. Na czele pierwszego 
składu redakcji stali: dyrektor programowy Sławomir Zieliński (z TVP1) oraz 
szef informacji i publicystyki Marek Czyż (z TVP Katowice; w 2011 roku wrócił 
do TVP Info). Pozyskano dziennikarzy ze stacji radiowych i miejscowych gazet. 
Zaplecze techniczne stanowiło 14 wozów reporterskich i wóz satelitarny; wszyst-
kie programy produkowano w standardzie HD, cała obróbka – komputerowa. Ra-
zem z telewizją ruszył portal (Tvs.pl) i internetowe Radio Silesia.

Szczególnie interesująca wydaje się ewolucja koncepcji programowej stacji, 
jaka dokonała się w ciągu czterech lat jej istnienia.

Założenia programowe na starcie (2008 rok) były bardzo optymistyczne: po-
wstawała pierwsza stacja satelitarna o charakterze regionalnym. Ludzie chcą oglą-
dać telewizję, która mówi o ich codziennych problemach. Największą wartością 
takiej stacji jest jej bliskość. Tego nie dadzą widzom programy ogólnopolskie12. 
Jak zapcham ramówkę tasiemcowymi serialami, to psu na budę taka telewizja 
śląska. Naszą konkurencją są wszystkie polskie stacje telewizyjne i czymś musimy 
się wyróżnić13. Zamierzano więc pokazywać to, co się dzieje na Śląsku, zwłasz-
cza w kontekście pozytywnym, nie kupować gotowych formatów, ale wymyślać 
własne, szukać swoistości. Tak zdefi niowana ramówka – to miks nowoczesności 
z ukłonem w kierunku tradycji14. Obejmowała m.in. takie programy, jak: „Sile-
sia informacje” (pięć razy dziennie; główne wydanie – godz. 21.00), „Reporter”, 
„Propozycja do śląskiej listy szlagierów” (piosenka biesiadna w gwarze śląskiej), 

11 Presserwis, 21.02.2011.
12 Wypowiedź pierwszego dyrektora TVS – Sławomira Zielińskiego jeszcze przed uruchomie-

niem stacji. Zob. E. R u t k o w s k a : Komiwojażerka, Press 2007, nr 9, s. 56–59.
13 P. Jedlecki : Śląska wizja, Press 2008, nr 7, s. 38–39.
14 Tamże.



18 RYSZARD FILAS

„Koncert życzeń” (śląskie przeboje), a także magazyny: sportowy, hobbystyczny, 
policyjny, studencki, kulinarny, kulturalny15. 

Zarzuty pod jej adresem pojawiły się wkrótce po starcie. Mówiono, że to „ślą-
ska cepelia” – kultura śląska nie najwyższych lotów, wytykano brak materiałów 
z sąsiadującego Zagłębia czy regionu częstochowskiego.

Znamienna i pouczająca jest ewolucja programu TVS (2008–2011), którą 
przedstawimy pokrótce w świetle dostępnych źródeł (głównie serwisów interne-
towych: Presserwis i WirtualneMedia.pl, a także kilku publikacji w branżowym 
miesięczniku Press16).

–  Jesień 2008: wprowadzono fi lmy fabularne. 
–  Wiosna 2009: nowy naczelny TVS – Andrzej Andrzejewski wprowadza 

generalnie więcej rozrywki w TVS (teleturniej o tematyce podróżniczej, 
program satyryczny, nowy talk-show, programy własne dla Polaków na 
emigracji) oraz programy i seriale zakupione od innych producentów. 
Moją największą ambicją jest stworzenie rozrywkowego show, który będzie 
lokomotywą TVS. Będzie mniej „radia w telewizji”17.

–  Jesień 2009: jest nowy dyrektor programowy – Marek Czyż (odeszli z TVS: 
Sławomir Zieliński oraz Jarosław Hasiński – ten został prezesem Polskiego 
Radia). Generalne założenia: ciąć koszty, dawać mniej informacji lokal-
nych, dotrzeć do widzów młodszych i mieszkających nie tylko na Śląsku, 
skrócić czas osiągnięcia rentowności do trzech lat (czyli do roku 2011)18.

–  Wiosna 2010: duże zmiany organizacyjne w stacji (pod kierownictwem 
A. Andrzejewskiego). Czas osiągnięcia rentowności skrócony został do 
trzech miesięcy (czyli do połowy 2010 roku), popołudniowe „Silesia In-
formacje” przybrały formułę „Teleexpressu”, nastąpiła likwidacja redakcji 
sportowej i biznesowej, odświeżenie pasma programowego „Radio Sile-
sia” (o 7.00 i 22.00). Nie ma sensu walka o młodych widzów, bo kierowane 
do nich stacje muzyczne rosną jak grzyby po deszczu. Stwierdziliśmy, że 
będziemy robić program dla osób starszych, powyżej 30. roku życia. Dlate-
go zamiast najnowszych przebojów, w „Radiu Silesia” prezentowane mają 
być utwory z formatu oldies i tzw. muzyka śląska19. 

–  Jesień 2010: przesunięcie głównych „Silesia Informacji” na godz. 20.00 
(z 21.30), morning show, serial erotyczny (codziennie 22.05 i 23.15), co-
dzienne pasmo z polskimi fi lmami, telenowela meksykańska „Pasion Mo-

15 Rozmowa Patryka Pallusa ze Sławomirem Zielińskim na portalu WirtualneMedia.pl, 
13.04.2009. Obszernie początki TVS portretuje także Przemysław Jedlecki, jw.

16 P. J e d l e c k i : jw.; M. K o z i e l s k i : Masowe gusta, Press 2009, nr 9, s. 14; koz: Telewizja 
(nie)śląska, Press 2009, nr 12, s. 18; E. Rutkowska: Rynek dla żaby, nie dla bociana, Press 2011, 
nr 4, s. 13.

17 Presserwis, 4.01.2009.
18 Presserwis, 29.09.2009; Presserwis, 3.11.2009; Jarosław Hasiński rezygnuje z pracy w  TVS-ie, 

WirtualneMedia, 23.11.2009.
19 TVS ma być rentowna w ciągu kwartału, WirtualneMedia, 23.03.2010; Presserwis, 26.04.2010.



19CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

rena”, w weekendy: „Muzyczny Weekend” oraz „Super Film TVS”, pro-
dukowany przez mniejszość niemiecką dwujęzyczny program „Schlesien 
Journal” (11-minutowy magazyn dwujęzyczny). 

–  Zima/wiosna 2011: odchodzi dyr. M. Czyż; nie będzie następcy (funkcję 
pełni sekretarz programowy stacji)20; wprowadzono trzy wydania „Silesia 
Informacji” (17.45, 20.00, przywrócono serwis o godz. 22.00)21; nastąpiło 
poszerzenie serwisów informacyjnych o doniesienia z kraju i zagranicy 
(umowa na kontent wideo z Agencją Reutera); powrót weekendowej te-
lewizji śniadaniowej („Okno na południe”). Nadawano nowe programy 
lifestyle’owe i poradnikowe; wyemitowano „Rozmowę z powerem” – wy-
wiady ze znanymi osobami (nagrywane w stolicy); „Katowicką olimpiadę 
kabaretową”; na antenę weszła nowa telenowela meksykańska „Zakazana 
namiętność” (280 odcinków) i serial erotyczny.

Śląska TVS osiągnęła rentowność po dwóch i pół roku, ale stało się tak dla-
tego – w opinii prezesa i właściciela Arkadiusza Hołdy – że TVS stała się stacją 
ogólnopolską. Po starcie zobaczyłem, jak mało jest reklam z regionu. Duże fi rmy 
i tak szły do domów mediowych w Warszawie. Postarano się więc o reklamy ogól-
nopolskie. Zachowano w programie elementy lokalne, ale zaczęto go kierować do 
widzów w całym kraju. Zaplanowano stworzenie oddziału TVS w stolicy; pojawił 
się zamiar „postawienia” na rynek ogłoszeń drobnych22. 

Trzy lata meandrów tej stacji podsumował pod koniec 2011 roku miesięcznik 
Press23. Przywołajmy z tego tekstu tylko dwie opinie ekspertów. Według naukow-
ca Bohdana Dzieciuchowicza z UŚ: Uruchomienie TVS było wielkim sukcesem. 
Od początku jednak było widać, że właściciel mocno przedobrzył z kosztami. [...] 
W efekcie zaczęło znikać to, co powinno być jej znakiem rozpoznawczym, czyli 
lokalne dzienniki i dobra publicystyka. Zdaniem Joanny Nowakowskiej z broker-
skiej fi rmy Atmedia, telewizji Hołdy udało się to, czego nie udało się TVN War-
szawa: ...stacja potrafi  skroić program na miarę osiąganych przychodów rekla-
mowych. [...] TVS udowodniła, że zgrabny mariaż programmingu regionalnego 
z ogólnotematycznym pozwala z sukcesem powalczyć zarówno o ogólnopolskiego 
widza, jak i ogólnopolskie budżety marketingowe. I ona przyznaje, że u źródeł 
sukcesu TVS leży śląska tożsamość i silna identyfi kacja z regionem24. 

4.2. Wzloty i upadek TVN Warszawa

Nadawanie rozpoczęto 15 grudnia 2008 roku (wcześniej przeprowadzano testy), 
właściciel: Grupa TVN, program TV SAT, do 2010 roku – niekodowany, do-
stępny na platformie N i Cyfra+, a także w stołecznych kablówkach, a od końca 

20 Presserwis, 2.02.2011.
21 Presserwis, 13.01.2011; Presserwis, 15.02.2011.
22 E. R u t k o w s k a : Rynek dla żaby..., jw.
23 Zob. P. Jedlecki : Prezes z wizją, Press 2011, nr 10, s. 42–44.
24 Tamże, s. 44.



20 RYSZARD FILAS

2009 roku – w całej sieci UPC (cyfrowej). Osiągnięcie rentowności wyznaczono 
początkowo na dwa lata, potem na rok 2011. Kierownik stacji: Maciej Maciejew-
ski; program całodobowy, lokalny – miejski (warszawski); adresat: generalnie 
mieszkańcy Warszawy i miast peryferyjnych (ci, którzy się w stolicy urodzili, 
oraz ci, którzy przyjechali tu studiować i pracować). Zespół liczył około 80 osób 
na starcie, a w 2011 roku – już 100.

Program TVN Warszawa także podlegał znamiennej ewolucji. Składał się, 
ogólnie biorąc, z trzech pasm programowych:

–  porannego: „Witaj Warszawo” (7.00–9.00), w nim krótkie serwisy „Stoli-
ca”, trafi ki „Ulica”, prognozy pogody, rozmowy z gośćmi;

–  popołudniowego (16.00–19.00): „Odrobina miasta” (znane i nieznane za-
kątki stolicy), serwisy: „Stolica”, „Klimat”, sportowy; raporty drogowe, 
kulturalno-rozrywkowy magazyn „Rytm miasta” (bliskie koncerty, pik-
niki, uroczystości, recenzje spektakli, fi lmów, wystaw), interwencyjny 
„Miejski reporter”;

–  wieczornego (20.00–22.00): kontynuacja magazynu „Rytm miasta”, głów-
ne wydanie serwisu „Stolica” (21.30).

Ramówka weekendowa była bardziej rozrywkowa, mieściła wiele magazynów 
lifestyle’owych, poradnikowych. Ciekawsze magazyny (nadawane w weekendy 
i w ciągu tygodnia – między głównymi pozycjami ramówki) to: „Goście, goście” 
Elisabeth Dudy (życie w stolicy oczami obcokrajowców); „Warszawianka” Ewy 
Pacuły (dla kobiet); „Coś dla siebie” Mai Popielarskiej (lifestyle’owy); „Smaki 
miasta” Krystiana Zalejskiego (kulinarny); „Kinetyka” Tomasza Kina (rozmowy 
ze znanymi ludźmi); „Jest dobrze!” – Michała Ogórka (satyryczny); „Agencja 
nieruchomości”; „Kawaleria” – śledczy; „Kontrakt” – sportowy; „Nasza Legia” – 
dla kibiców Legii Warszawa (dołączył później)25.

Zapowiedź kłopotów pojawiła się znienacka zimą 2011 roku. Na początku 
lutego 2011 roku wprowadzono sporo zmian programowych. Komentowano, że 
odświeżony „Rytm miasta” może być początkiem poważnych zmian w TVN War-
szawa26. Nieofi cjalnie mówiono o oszczędnościach w stacji. Miałyby one dopro-
wadzić do zmniejszenia liczby magazynów tematycznych. Autor jednego z nich 
opowiadał, że od kilkunastu dni nie zna losów swojego programu w wiosennej 
ramówce. Według pogłosek, TVN Warszawa miał się odtąd skoncentrować na 
programie informacyjnym, kulturalnym i porannym. 

Tymczasem wkrótce nastąpił nieoczekiwany koniec TVN Warszawa. 25 marca 
2011 roku Grupa TVN poinformowała o zakończeniu w dniu następnym emisji 
sygnału telewizyjnego TVN Warszawa oraz przeniesieniu wszystkich aktywności 
związanych z tym projektem na platformę internetową www.tvnwarszawa.pl, a tak-

25 TVN Warszawa odsłania karty, WirtualneMedia.pl, 5.12.2008; Sitcom, nowe twarze i maga-
zyny w TVN Warszawa, Presserwis, 25.02.2010.

26 TVN Warszawa zmienia „Rytm miasta”, Presserwis, 1.02.2011.



21CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

że do nowego serwisu www.tvn.pl. Uzasadnienie podał Piotr Walter, wiceprezes 
Grupy TVN: Rynek reklamy lokalnej nie daje w naszej ocenie gwarancji, że kanał 
TVN Warszawa stanie się rentowny w 2011 roku. Jednocześnie zmiany w sposobie 
konsumpcji mediów, w tym szczególnie treści audiowizualnych, doprowadziły nas 
do przekonania, że koncentracja naszej aktywności w sieci pozwoli zarówno zopty-
malizować model biznesowy TVN Warszawa, jak i najpełniej wykorzystać najwięk-
sze atuty tego projektu, do których bez wątpienia należy zaliczyć serwis tvnwarsza-
wa.pl27. Do 31 maja 2011 roku nadawano już tylko program z powtórkami. 

Po tej decyzji pojawiło się sporo spekulacji. Podnoszono kwestie ekonomicz-
ne: przychody stacji nigdy nie zrównały się z kosztami (i brakowało nadziei na 
szybką zmianę). Podkreślano także niską oglądalność (dane: TNS OBOP 1 I – 
15 III 2011): kanał miał średnio 4 tys. widzów (wobec TVP Warszawa – 66 tys.), 
którzy poświęcali mu niespełna 11 minut dziennie (TVP Warszawa – 33 minuty). 
W opinii ekspertów Problem TVN Warszawa tkwił w grupie celowej i sposobie 
sprzedaży czasu. Sama regionalność to za mało, bo warszawska społeczność jest 
słabo związana emocjonalnie ze swoim miastem, patriotyzm lokalny nie jest tu 
zjawiskiem powszechnym. Spekulowano, że TVN Warszawa powinien był zdecy-
dować się na jakąś grupę celową: młodzież, kobiety albo osoby starsze zainte-
resowane problemami stolicy. I do tego dostosować sposób sprzedaży reklam28.

4.3. Rok po kaszubsku czyli telewizja CSB TV

Na podstawie koncesji satelitarnej (typu free-to-air) uzyskanej w lipcu 2010 roku 
stacja wystartowała w sierpniu tegoż roku. Nadawca kanału – spółka Media 
Kaszëbë, była równocześnie właścicielem podobnego w charakterze Radia 
Kaszëbë (od 2004 roku). Stacja ma siedzibę w Rumi (woj. pomorskie). Ramówkę 
CSB TV (od łac. słowa Cassubia) po połowie wypełniać miały lokalny kontent 
(m.in. magazyny tematyczne – np. o turystyce, sportach wodnych) oraz codzienne 
pasmo informacyjne z doniesieniami z Pomorza. Ponadto miały się tam znaleźć 
produkcje zakupione. Część programu nadawano w języku kaszubskim. Dystry-
bucja obejmowała pomorskie sieci kablowe; pogram znalazł się też na platfor-
mach satelitarnych (N, platforma TP). Utrzymanie miały zapewnić reklamy oraz 
ministerialna dotacja na programy w języku kaszubskim29. 

Program stacji obejmował po części programy nadawane na żywo: poranne 
pasmo poradnikowo-plotkarskie (godz. 10.00–12.00) i popołudniowy blok infor-
macyjny (godz. 17.00–19.00). Resztę ramówki wypełniały magazyny tematycz-
ne, reportaże, fi lmy dokumentalne, fi lmy fabularne i seriale (te od jesieni 2010). 

27 TVN: Grupa TVN zamyka kanał telewizyjny TVN Warszawa, 25.03.2011 (14.44); http:// 
biznes.interia.pl/gieldy/news/uwaga-znika-kanal-tvn-u,1615511. Podobnie: TVN Warszawa kończy 
nadawanie, będzie tylko w internecie, WirtualneMedia.pl, 25.03.2011.

28 E.  R u t k o w s k a : Rynek dla żaby..., s. 13.
29 Telewizja po kaszubsku ma już koncesję, Presserwis, 21.07.2010; Telewizja CSBTV rozpo-

częła nadawanie, Presserwis, 2.08.2010.



22 RYSZARD FILAS

Nieco później dołączono comiesięczne debaty „Kaszubi”, poprzedzane fi lmami 
dokumentalnymi poświęconymi sprawom najważniejszym dla etniczności Kaszu-
bów, oraz cotygodniowy program „Rządzimy się sami” – o sprawach samorzą-
dowych30. W dni powszednie pojawił się też program „Kolory kuchni” (kuchnie 
świata i przepisy regionalne) oraz azjatycki serial „Skazani na miłość”, emitowa-
ny po kaszubsku z polskimi napisami (od poniedziałku do piątku). W 2011 roku, 
waz z pojawieniem się problemów fi nansowych, w ramówce znalazło się spo-
ro programów otrzymanych za darmo od śląskiej TVS, a także wiele powtórek 
i koncertów życzeń. W lecie 2011, po roku nadawania, stacja miała wciąż bardzo 
niską oglądalność (0,02% udziału w rynku), kłopoty fi nansowe, wdrażała poli-
tykę oszczędnościową, a właściciel szukał nabywcy31. Problemem CSB TV jest 
grupa odbiorców: Ślązaków mieszkających w Polsce mamy prawie pięć milionów, 
a rdzennych Kaszubów jest niewielu – mówił wówczas A. Hołda, właściciel i pre-
zes śląskiej TVS. Przyznał, że nawet wiernych widzów programów śląskich jest 
za mało, by utrzymać kanał. Gdybym nie przeformatował TVS, dawno musiałbym 
ją zamknąć. W Polsce nie może się utrzymać telewizja wyłącznie regionalna, cze-
go sam jestem najlepszym przykładem32. 

Wczesną jesienią 2011 roku stacja została kupiona przez Polcast Television 
Sp. z o.o., polską spółkę medialną z udziałem kapitału włoskiego, nadawcę ta-
kich kanałów, jak Polonia 1, Tele 5 czy Top Shop. Dalsze zmiany potoczyły się 
szybko: od grudnia 2011 roku stacja zmieniła miejsce na satelicie, stopniowo tak-
że format nadawania (na jeszcze bardziej uniwersalny, choć wspominano także 
o profi lu rolniczym), wiosną 2012 roku (prawdopodobnie od kwietnia) marka 
CSB TV znikła całkowicie33, zastąpiona nowym kanałem w portfolio Polcastu. 
Zapowiedziano wówczas34, że niektóre pogramy poświęcone kaszubskiej kultu-
rze znane z CSB TV pojawią się na antenie Polonii 1. Nowy właściciel do końca 
2012 roku zachował prawa do materiałów CSB TV; w połowie marca (2012) nie 
było jeszcze znane logo nowego kanału (nadawca wprowadził potem dwa: Nove-
la TV oraz Water Planet). 

5. Programy własne telewizji kablowych 

Obecnie szacuje się, że działa ponad 400 operatorów telewizji kablowej (w la-
tach 90. było ich ponad 800), którzy zarządzają łącznie ponad 4 mln (niektórzy 
mówią o 4,5 mln) gniazd abonenckich. Od kilku lat większą liczbę abonentów 

30 Debaty i program kulinarny w CSB TV, Presserwis, 25.10.2010.
31 Zob. M. K o z i e l s k i : Za mało Kaszubów, Press 2011, nr 9, s. 11.
32 Obydwa cytaty pochodzą z tekstu M. K o z i e l s k i e g o : Za mało Kaszubów, jw.
33 Dość trudno znaleźć jakieś potwierdzenie tego, co stało się z CSB TV i kiedy dokładnie. 

Wzmianki znajdujemy tylko w serwisach Media2.pl oraz SatKurier.pl oraz wpisie z 16.05.2012 na 
Wikipedii.pl (Polcast_Television).

34 Podaję za: http://media2.pl/media/89860-Koniec-CSBTV-bedzie-nowy-kanal-TV.html; 14.03.
2012.



23CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

mają satelitarne platformy cyfrowe (około 6 mln). Pamiętajmy, że liczba gospo-
darstw domowych szacowana jest na 13,5 mln.

W odróżnieniu od zwykłego, typowego dla kablówek rozprowadzania progra-
mów obcych (wymaga tylko zgłoszenia do rejestru Przewodniczącego KRRiT) 
inną, rzadziej spotykaną formą działalności jest przekaz programów własnych. To 
ostatnie wymaga uzyskania standardowej koncesji na rozpowszechnianie progra-
mów, zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 33 Ustawy o radiofonii i telewizji. 

W latach 1993–2004 KRRiT wydała łącznie 283 koncesje na rozpowszechnia-
nie programów w sieciach telewizji kablowej (w tym cztery – na program radio-
wy). Jednakże w 2001 roku w środowisku kablowców szacowano, że faktyczna 
liczba nadawców tego typu własnych programów telewizyjnych jest znacznie 
niższa (rzędu 120–140). W ostatnich latach widać pewną intensyfi kację tych dzia-
łań nadawców: przybyło wiele nowych koncesji. Według Sprawozdania KRRiT 
za rok 2010 – takich koncesji wydano już łącznie 482, ale wykonywano jedynie 
208 (czyli mniej niż połowę – 43%)35.

Wiele kablówek zamiast takiego programu (zwykle lokalnego), którego pro-
dukcja nie jest tania, zamieszcza po prostu plansze informacyjno-reklamowe. 
Nawet potentaci, jak np. Aster, zrezygnowali, przynajmniej przejściowo, z pro-
dukcji programu lokalnego (kiedyś był taki: TV Stolica). Natomiast aktywnymi 
producentami lokalnych programów informacyjno-publicystycznych są przeważ-
nie operatorzy kablówek średniej wielkości (15–50 tys. abonentów), działający 
w miastach średniej wielkości (50–100 tys. mieszkańców).

Małe, słabsze ekonomicznie sieci kablowe mają siłą rzeczy mniejsze możli-
wości realizacji tego typu ambicji. Ich programy informacyjno-publicystyczne 
pojawiają się zwykle znacznie rzadziej (1–3 razy w tygodniu, a nawet raz na 
dwa tygodnie bądź wręcz nieregularnie), programy trwają krócej i powtarzane 
są kilkakrotnie w kolejne dni tygodnia. Czasem program lokalny współfi nansują 
miejscowe władze samorządowe. 

Nadawcami programów lokalnych w sieciach kablowych są przeważnie ope-
ratorzy tych sieci, ale nie zawsze. W niektórych miastach, ale także i niewielkich 
miejscowościach działają nadawcy, którzy produkują programy lokalne dla kab-
lówek, nie posiadając własnej sieci – np. TV Porion korzystała niegdyś z sieci 
Aster City w Warszawie; Miejska Telewizja Opole korzystała z sieci UPC w Opo-
lu; Wydawnictwo GM Sp. z o.o. oraz Fundacja Mediów i Kultury im. Zdzisława 
Krudzielskiego w Jaworznie produkowały dwa konkurencyjne programy dla oby-
dwu miejscowych sieci – UPC oraz Stream Communications; TV MIL korzystała 
z sieci Jarsat w Miliczu; Wielkopolska Telewizja Kablowa (WTK) jest dystrybu-
owana w wielu sieciach wielkopolskich, zwłaszcza sieci INEA. 

Zarówno małe, jak i średnie czy nawet niektóre duże sieci kablowe nadające 
program własny nie są w stanie wypełnić 24-godzinnego czy nawet tylko kilkuna-
stogodzinnego dobowego czasu emisji. Nawet liderzy pokrywają zaledwie około 

35 Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, KRRiT, marzec 2011, s. 33.



24 RYSZARD FILAS

trzech godzin dziennie. Zatem produkcja własna jest „wszywana”: albo w infor-
macje tekstowe (plansze informacyjno-reklamowe), albo też wykorzystywane są 
specjalne wypełniacze. Najpopularniejszym wypełniaczem o zasięgu krajowym 
był niegdyś, u progu XXI wieku, program Twoja Telewizja Miejska (TTM). Kon-
cesja na ten program została jednak cofnięta w 2001 roku.

5.1. Casus: Wielkopolska Telewizja Kablowa (WTK)

WTK to największa w Wielkopolsce lokalna, komercyjna stacja telewizyj-
na, a ściślej – producent programów lokalnych dla sieci telewizji kablowej. Jej 
współwłaścicielem jest TVK Poznań (obecnie: INEA) – najpoważniejszy ope-
rator kablowy w Zachodniej Polsce. WTK jest spółką akcyjną (udziały ma m.in. 
zarząd miasta Poznania). Nadaje swój program codziennie w godzinach od 8.00 
do 3.00 w nocy. Rozpowszechniana jest przez sieci kablowe na terenie Poznania 
i Wielkopolski. Ostatnio WTK docierała do ponad 615 tys. widzów (w 2009 roku 
było to 560 tys.). W 2010 roku w konkursie telewizji lokalnych „To Nas Dotyczy” 
WTK otrzymała pierwszą nagrodę – Kryształowy Ekran w kategorii najlepszego 
programu informacyjnego za swój serwis informacyjny „Puls dnia”. 

W programie WTK zaszło w ostatnich miesiącach kilka zmian. Od jesieni 
2010 fl agowy program „Wieczór WTK” (nadawany na żywo) wydłużono do 
5,5 godziny (17.00–22.30). Wprowadzono też nowy magazyn prezentujący re-
portaże z Poznania i regionu pt. „Studio Reportaże WTK”. W tym samym czasie 
WTK przeszła na nadawanie w formacie 16 : 9. Pojawiły się dwa nowe magazy-
ny tematyczne, jeden dotyczy premier fi lmowych w usługach wideo na żądanie 
i kanałach dostępnych w telewizjach kablowych. Do 2009 roku stacja nadawała 
na żywo transmisje z obrad Rady Miasta Poznania. W czasie wyborów samorzą-
dowych 2010 przygotowała nawet wieczór wyborczy z własnym sondażem typu 
exit poll. Od końca lutego 2011 roku WTK ma własny dwugodzinny program po-
ranny (początkowo co dwa tygodnie) – z poznańskiej Galerii Malta (m.in. rozmo-
wy z gośćmi, autorskie przeglądy prasy i lekcje aerobiku). Podczas niedawnych 
halowych mistrzostw świata kobiet i mężczyzn w hokeju na trawie WTK była 
głównym producentem sygnału tv; nadaje zresztą transmisje zawodów w hokeju 
na trawie już od kilku lat36.

6. Lokalna telewizja samorządowa – kablowa

Samorządy terytorialne nie posiadają naziemnych stacji nadawczych, ale są właś-
cicielami lokalnej telewizji kablowej. W 2007 roku koncesję na nadawanie lokal-
nego programu telewizyjnego drogą kablową posiadało łącznie 17 instytucji sa-
morządowych, w tym: osiem gmin, osiem miejscowych ośrodków kultury, jeden 

36 Wszystkie informacje o programie WTK pochodzą z serwisów internetowych Presserwis oraz 
WirtualneMedia.pl.



25CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

powiat. Udział tych instytucji na rynku lokalnej telewizji kablowej jest niewielki 
– niespełna 8% (7,65%). Najczęściej z inicjatywą powołania lokalnej telewizji 
kablowej wychodzą gminy, które samodzielnie prowadzą działalność programo-
wą, lub zajmuje się tym podporządkowany im ośrodek kultury. Tylko jeden po-
wiat (kozienicki) powołał taką telewizję (TV Nasz Powiat)37. 

Oferta programowa tych telewizji jest dosyć skromna i przypomina propozy-
cje komercyjnych kablówek w małych miejscowościach: program informacyjny 
podsumowujący tydzień, jakieś magazyny (np. sportowy, młodzieżowy) powta-
rzane kilka razy w ciągu tygodnia, transmisja niedzielnej mszy świętej z miej-
scowej parafi i, wreszcie transmisja obrad samorządu lokalnego (rady gminy czy 
powiatu) – to dość typowe składniki takiej oferty.

7. Doświadczenia dwóch dekad

Przeszło dwudziestoletnie już doświadczenia z budowaniem lokalnej telewizji 
komercyjnej w III RP nie są, na pierwszy rzut oka, zbyt optymistyczne. Dotyczy 
to praktycznie wszystkich form tradycyjnej telewizji (naziemnej, kablowej czy 
– w ostatnich latach – także satelitarnej), przynajmniej jeśli nasze wyobrażenia 
i oczekiwania co do ilości i różnorodności gatunkowej audycji związanych z lo-
kalnością będą miały charakter maksymalistyczny. 

Ilościowy bilans działalności naziemnych stacji lokalnych nie imponuje. Ni-
gdy od czasu pierwszego procesu koncesyjnego (1994) nie udało się powtórzyć 
entuzjazmu nadawców obserwowanego w czasach „pirackich”, gdy działało 
19 stacji lokalnych (choć w tym wypadku, jak pamiętamy, większość z nich – 
12 – w 1993 roku związała się z siecią Polonia 1 i szybko odchodziła od formuły 
stacji lokalnej na rzecz dostarczyciela uniwersalnej i niewyszukanej rozrywki). 
Większość stacji, które otrzymały koncesje w latach 1994–1995 i późniejszych, 
nie podołała wyzwaniom rynku albo została zmuszona do ratowania się na dro-
dze konsolidacji, prowadzącej np. od „luźnego” Porozumienia „Odra” (współ-
praca programowa i reklamowa około 10–11 stacji) do TV Odra (to już spółka 
w ramach pięciu odmian programowych koordynująca fi nansowo, organizacyjnie 
i merytorycznie programy o tematyce lokalnej w dziewięciu miastach zachodniej 
Polski38). 

Dzisiaj oprócz TV Odra działa jeszcze tylko trzech nadawców (naziemnych). 
Cechą wspólną ich wszystkich jest, przypomnijmy, zapewnienie nadawania pro-
gramu lokalnego w wymiarze dwóch godzin dziennie i wypełnienie reszty czasu 
antenowego programem jednej z dwóch stacji formalnie ponadregionalnych, ale 
rywalizujących na rynku ogólnokrajowym (TV4 albo TVN), co rozciąga obszar 
wpływów tych stacji na tereny, na których nie mają własnych nadajników. 

37 Zob. R. K o w a l c z y k , jw., s. 190–192.
38 Tamże, s. 194.



26 RYSZARD FILAS

W XXI wieku odnotowano tylko jeden chlubny wyjątek – szczecińskiej 
TV Gryf, której ambicją było nadawanie kilkunastogodzinnego, urozmaiconego 
programu lokalnego. Stacja nadawała swój program (jako naziemna) tylko nie-
spełna rok i zaprzestała działalności z powodów niezależnych (losowych), ale 
fakt, że nie wznowiła pracy mimo życzliwości KRRiT, może sugerować (jeste-
śmy tu zdani wyłącznie na spekulacje), iż dla spadkobierców zmarłego właści-
ciela perspektywy osiągnięcia rentowności okazały się zbyt mgliste, by podjąć 
ryzyko kontynuacji.

Od początku 2012 roku nadaje na pierwszym multipleksie (MUX-1) nowy 
kanał – telewizja TTV, która co prawda, jak wszystkie programy w ramach na-
ziemnej telewizji cyfrowej, ma zasięg ogólnokrajowy, ale jest programem o cha-
rakterze społeczno-interwencyjnym, z dużym udziałem audycji i materiałów 
reporterskich o charakterze lokalnym, z różnych miejscowości całej Polski. Am-
bicją szefów stacji (większościowe udziały w spółce Stavka ma obecnie Grupa 
TVN, co daje stabilność organizacyjną) jest zorganizowanie gęstej sieci dzien-
nikarzy obywatelskich w terenie, a ważnym krokiem do jej realizacji stała się 
umowa podpisana z wydawcami tygodników lokalnych, zgrupowanych w Sto-
warzyszeniu Gazet Lokalnych (dotycząca zasad korzystania przez redakcję TTV 
z materiałów przygotowanych przez dziennikarzy tych gazet)39.

Nie tylko zaledwie około 2/5 spośród 482 koncesji na lokalny program w sieci 
kablowej (2010 rok) nadawało taki program, ale jego realizacja także wydaje się 
skromna. Ogromna większość (brak niestety dokładniejszych danych) kablówek 
poprzestaje na informacjach planszowych, albo też na produkowaniu kilkunastu 
czy kilkudziesięciu minut serwisów informacyjnych, materiałów reporterskich czy 
innego typu magazynów w skali tygodnia (powtarzanych kilkakrotnie). Do nie-
licznych chlubnych wyjątków zaliczyć można, jak pamiętamy, poznańską WTK, 
realizującą codziennie wszechstronny kilkunastogodzinny program lokalny.

Również zawiodły w praktyce lokalne czy regionalne stacje satelitarne, które 
pojawiły się dopiero w ostatnich czterech latach, nawet te, które – jak się wyda-
wało – oparte były na solidnych podstawach biznesowych. Obronną ręką (co do 
kondycji fi nansowej) wychodzi co prawda najstarsza z nich – śląska TVS, ale 
wyrzekła się ambicji bycia stacją regionalną; w jej programie (oprócz już tylko 
dwóch obecnie serwisów informacyjnych) zachowały się jedynie relikty „śląsko-
ści” (i to raczej o charakterze rozrywkowym – lista szlagierów, biesiady, kulina-
ria, Radio Silesia na wizji). 

Niewiele ponad dwa lata przetrwała rzeczywiście bogata pod względem oferty 
stacja TVN Warszawa, ale mimo potężnego zaplecza organizacyjnego TVN nie 
rokowała, zdaniem właścicieli, osiągnięcia rentowności na zasobnym stołecznym 
rynku. Podobnie najmłodsza w tym gronie – kaszubska CSB TV – mimo wsparcia 
publicznego dla produkcji programów w języku kaszubskim także popadła w ta-
rapaty fi nansowe i utrzymała się na rynku niewiele ponad rok.

39 M. M a c i e j e w s k i : Kolego, przyślij namiar, Press 2012, nr 5, s. 44–46. 



27CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

Opinie nadawców i uczestników rynku także mają wydźwięk pesymistyczny. 
Przytoczymy kilka wielce wymownych. Juliusz Braun, były szef KRRiT, tak ko-
mentował zgodę KRRiT w 2004 roku na nową, kompromisową (dwie godziny 
programu lokalnego, a reszta – tzw. wypełniacz dużej stacji) koncesję dla TV 
Odra: Życie pokazało, że słuszna idea istnienia telewizji lokalnych o znaczeniu 
dla małych społeczności nie jest możliwa do realizacji. Dlatego tak przyznane 
koncesje mają zapewnić ekonomiczne istnienie fi rm nadających programy lokal-
ne40. Z drugiej strony także pracownicy TVP wyrażają się podobnie o swych ko-
mercyjnych konkurentach: Nawet jeśli rynek reklamy rośnie, to i tak w większości 
regionów szansę przetrwania ma tylko regionalna telewizja publiczna (bo bez 
abonamentu i wsparcia z centrali nie da się utrzymać na tak małym rynku)41. 
I wreszcie wypowiedź właściciela TVS tłumacząca meandry programowe tej sta-
cji w kierunku uniwersalizacji programu i pozyskania widza (i reklamodawcy) 
ogólnopolskiego: Trzeba wyjść w Polskę: telewizji lokalnej nie da się utrzymać. 
Może kablówkę, bo ma mniejsze koszty. Ale nadawanie satelitarne to 150 tys. zł 
miesięcznie. Do tego program, ludzie, sprzęt42. 

Przytoczone wypowiedzi można traktować jako wskazujące na skalę realnych 
trudności, choć nasuwają podejrzenia, czy aby nie są częściowo próbą usprawied-
liwienia własnej nieudolności biznesowej. Jednakże bez wątpienia nadawcy te-
lewizji lokalnych – oprócz wszelkich innych problemów – muszą się zmierzyć 
z obiektywnie potężną barierą: idzie tu o stopień zapotrzebowania na problema-
tykę lokalną (przynajmniej w telewizji jako jednym z wielu mediów masowych). 

Stwierdzony wyżej minimalizm oferty lokalnej stacji jest, jak się wydaje, do-
pasowany do tych potrzeb informacyjnych i w ogóle poziomu zainteresowania 
lokalnością w zglobalizowanym świecie. Nawet telewizja publiczna, zasilana ze 
środków abonamentowych, budując kanał TVP3 Regionalna (2002–2007), nada-
wała w nim zaledwie około czterech godzin programów produkowanych przez 
oddziały regionalne w ciągu doby, resztę czasu antenowego wypełniając produk-
tami centrali czy zakupami zewnętrznymi o charakterze rozrywkowym. 

Model korzystania z telewizji zakłada zdecydowanie nastawienie na ofertę 
rozrywkową, a zapping jest drugą naturą współczesnego telewidza. Dość trud-
no sobie wyobrazić masowego widza, który chciałby spędzić przed telewizorem 
wiele godzin, oczekując jedynie materiałów regionalnych czy lokalnych, choć 
zapewne wielu z nich chętnie poświęci kwadrans czy pół godziny przed telewi-
zorem na obejrzenie serwisu lokalnego i ewentualnie przylegającego magazynu 
publicystycznego. Może należałoby zatem dla ratowania nadawców lokalnych 
przemyśleć możliwość wsparcia fi nansowego udzielanego ze środków publicz-
nych i kierowanego do nadawców niepublicznych (w formie np. konkursów na 
realizację „misji” w społeczności lokalnej)?

40 Zob. K. Lubiniecka: Odra nadaje wzdłuż Odry, Gazeta Wyborcza, 20.12.2004, s. 31.
41 E. Rutkowska: Komiwojażerka, s. 59.
42 E. Rutkowska, Rynek dla żaby..., s. 13



28 RYSZARD FILAS

8. Perspektywy: hipotezy i spekulacje

Najbliższe lata dla stacji telewizyjnych i jej odbiorców oznaczają przechodzenie 
na naziemną telewizję cyfrową (switch-off podstawowych analogowych kana-
łów naziemnych zaplanowany jest w Polsce na 31 lipca 2013). Po uruchomieniu 
trzech zaplanowanych multipleksów cyfrowych (konkursy na ich obsadzenie zo-
stały już, choć de facto nie do końca, rozstrzygnięte, nadajniki zaś obejmują coraz 
większe terytorium kraju) widzowie niekorzystający z sieci kablowych lub plat-
form satelitarnych będą mieli do dyspozycji, w miejsce dotychczasowych sied-
miu kanałów analogowych – ponad 20 kanałów cyfrowych (niektóre w standar-
dzie HD). W ich zestawie znajdzie się kanał TVP Info – jedyny, w którym znajdą 
miejsce jakieś programy lokalne (ale z planami nadawcy publicznego, by od tych 
programów uwolnić kanał informacyjny TVP43). Stacjom lokalnym TV Odra wy-
gasa koncesja (analogowa) w roku 2014 (a już rok wcześniej stracą wsparcie swo-
ich dotychczasowych wypełniaczy – TV4 czy TVN, które będą dostępne cyfrowo 
na MUX-2); podobnie niejasna przyszłość czeka NTL Radomsko, TV Łużyce czy 
na koniec – TVT (jej koncesja wygaśnie pewnie w roku 2016). 

Na żadnym z dzisiejszych multipleksów nie przewidziano miejsca na jakie-
kolwiek inne programy lokalne czy choćby na jakiś jeden kanał wspólny, inte-
grujący produkcje lokalne (a nie ma jeszcze konkretnej wizji zagospodarowania 
kolejnych multipleksów). Czy ich przyszłość to przejście na nadawanie drogą 
satelitarną (FTA), mimo iż nie jest to tanie? Czy też może ich miejsce jest wy-
łącznie w sieciach kablowych albo tylko w Internecie? W tym ostatnim wypadku 
wykorzystywany jest efekt streamingu: przekaz dociera do odbiorcy na życzenie, 
o każdej porze dnia i nocy, a stosunkowo niewielka liczba widzów w danym mo-
mencie nie zakłóca odbioru (oczywiście, w wypadku jakiegoś bardzo ważnego 
wydarzenia w skali danej społeczności lokalnej, wywołującego bardzo duży ruch 
na portalu – serwery mogą się zablokować, choć to nadzwyczaj rzadkie przy-
padki). Zauważmy, że według przewidywań ekspertów w nieodległej przyszłości 
w ogóle tak właśnie będziemy korzystać z telewizji jako takiej – w sposób zindy-
widualizowany, w dogodnym momencie czasowym, wręcz interaktywnie, często 
w systemie VoD, nie tylko na ekranie nowoczesnego telewizora (z funkcją Smart 
TV) czy na ekranie komputera (stacjonarnego lub przenośnego), ale i na tabletach 
czy nawet smartfonach (tzw. mobilna TV). Wprawdzie koszty nadawania pro-
gramu przez Internet bardzo się wówczas kurczą, ale i przychody są niskie: jak 
zapewnić rentowność takiego projektu dla nadawcy? Pewne jest tylko, że około 
2015 roku obraz oferty rynku telewizyjnego w naszym kraju może się bardzo 
różnić od dzisiejszego.

43 J. Braun: Bez programów regionalnych w TVP Info, WirtualneMedia.pl, 2.10.2012.



29CZY W POLSCE JEST MIEJSCE NA LOKALNĄ TELEWIZJĘ KOMERCYJNĄ? 

Key words: digitalization, local Internet TV, local programs in their own cable television, local 
TV broadcasters, satellite stations, terrestrial TV stations

SUMMARY

Ryszard Fi las: IS THERE ANY PLACE FOR LOCAL COMMERCIAL 
TELEVISION IN POLAND? EXPERIENCES AND PROSPECTS

The article attempts to summarize more than two decades of the development of local com-
mercial television in Poland. The initial spontaneous fl owering of local earth station during 
the ‘piracy period’ (1990–1994), when 19 stations operated (including 12 within the network 
Polonia 1) was hampered by the regulator (KRRiT – the National Broadcasting Council) after 
the fi rst licensing process (1994) when Polonia 1 was eliminated and 12 licences were granted. 

After two decades of changes, the market of ground stations consolidated (especially sta-
tions operating in western Poland known as TV Oder). Today there are only four broadcasters 
(however, TV Odra broadcasts in fi ve regional variants), the programs of local interest take only 
about 2 hours per day, and the remaining air time is used for retransmissions of programs of 
nationwide stations – TV4 or TVN. 

The future of the station after switch off (July 2013) is unclear, because none of these sta-
tions has a licence for digital broadcasting. Of the three competing satellite stations in 2008–
2010 only one survived (Silesian TVS), but at the cost of reducing regional materials in favour 
of the universal content, especially entertainment. There are few examples of successful local 
programs in their own cable television (one of the glorious exception is Poznań WTK). 

The so-called local Internet TV is only the beginning of real television: such stations pro-
duce video content occasionally or once a week (which is short). However, in view of popu-
larising the offer of twenty nationwide channels within the framework of digital terrestrial 
television in the near future (and plans to transform the public channel TVP Info into the one 
detached from its regional roots) the Internet will probably be the only enclave to continue the 
activities of local commercial television.




