"Ad placandam iram Dei fierent in ecclesiis processiones" : święci patronowie Królestwa Polskiego w procesjach późnośredniowiecznego Krakowa

2014
journal article
conference proceedings
dc.abstract.enThe author of the article makes use of the new historiographical concept of "sacred geography" and linked it with an analysis of late-medieval Krakow processions. Point of departure of his research is a vision of a Krakow townswoman Veronica, presented by Jan Długosz. Veronica had a dream about a procession of saints Wojciech and Florian - their procession to the Wawel Cathedral in order to visit saints Stanislaus and Wenceslaus. They were regarded as patron saints of the Kingdom of Poland. The sense of this patronage was explained in Veronica's vision in elaborating and interesting speech of St. Adalbert who accuses the Polish of oppression of the poor, lack of safety, and of peddling power. So as not to let a severe punishment be inlicted on the capital and kingdom, the situation had to improve, whereas townspeople should participate in processions to "appease God's wrath". In the late-medieval agglomeration of Krakow processions participated in an unusual space. An analysis of patrocinia, hagiotoponyms, and the localization of certain objects leads to designation of hagiotoponymic sacrum spheres focused on the patron saints.pl
dc.abstract.plŁącząc doświadczenie przestrzeni i czasu, procesja stanowi tę formę obrzędu liturgicznego, która doskonale wpisuje się w coraz bardziej popularny w polskiej mediewistyce koncept "geografii sakralnej". Organicznie związane z urbanistyką i antropologią historyczną badania nad geografią sakralną poprzez analizę tak zróżnicowanych cech morfologii miasta, jak rozmieszczenie obiektów sakralnych, ich architektura, dekoracja, wezwania czy obecność relikwii, a ponadto liturgia czy kalendarz, mają na celu uchwycenie związku ziemskiej przestrzeni z niebiańską rzeczywistością - szukają "punktów konwergencji nieba i ziemi w precyzyjnie określonych miejscach". W średniowieczu procesje odgrywały niebagatelną rolę, łącząc sformalizowaną liturgię kościelną z różnymi formami duchowości. Procesja była swoistym dramatem liturgicznym osadzonym w konkretnej scenerii miejskiej, a uczestniczące w niej elementy morfologii miasta dobierane były w sposób nieprzypadkowy. Badania nad morfologią miast wymagają kontekstualnego spojrzenia i refleksji nad ideami oraz wartościami tych, którzy projektowali, kreowali i zmieniali średniowieczne miasta. Choć same w sobie elementy przestrzeni, a przede wszystkim ich rozlokowanie i nazwy, mogą świadczyć o złożonym przekazie przestrzennym, to kluczem do lepszego zrozumienia ich wykorzystania w programie kultu patronów państwowych jest zróżnicowany ryt procesyjny, stanowiący tę formę praktyki obrzędowej, która "ożywiała" miasto, nadawała fizycznej topografii wymiar duchowy i konstytuowała jej dynamiczny charakter.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.conferenceMiasto - wieś - rezydencja : przestrzeń determinująca dzieje człowieka - człowiek kształtujący przestrzeń
dc.conference.cityKraków
dc.conference.countryPolska
dc.conference.datefinish2013-05-11
dc.conference.datestart2013-05-09
dc.contributor.authorKołpak, Piotr - 115794 pl
dc.date.accession2016-05-24pl
dc.date.accessioned2016-05-31T08:17:51Z
dc.date.available2016-05-31T08:17:51Z
dc.date.issued2014pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 102-104pl
dc.description.conftypeinternationalpl
dc.description.number9 (2)pl
dc.description.physical87-104pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2082-9213pl
dc.identifier.issn2299-2383pl
dc.identifier.urihttp://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/27192
dc.identifier.weblinkhttp://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/27a50d1c-0332-40ad-98dd-250fb392ae35#page=87pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska*
dc.rights.licenceCC-BY-NC
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enKrakowpl
dc.subject.enprocessionspl
dc.subject.enpatron saintspl
dc.subject.enMiddle Agespl
dc.subject.plKrakówpl
dc.subject.plprocesjapl
dc.subject.plświęcipl
dc.subject.plśredniowieczepl
dc.subtypeConferenceProceedingspl
dc.title"Ad placandam iram Dei fierent in ecclesiis processiones" : święci patronowie Królestwa Polskiego w procesjach późnośredniowiecznego Krakowapl
dc.title.alternative"Ut ad placandam iram Dei fierent in ecclesiis processiones" : the cult of patron saints of Polish Kingdom and processions in late-medieval Krakowpl
dc.title.journalZeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Społecznepl
dc.title.volumeMiasto - wieś - rezydencja : przestrzeń determinująca dzieje człowieka : człowiek kształtujący przestrzeńpl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The author of the article makes use of the new historiographical concept of "sacred geography" and linked it with an analysis of late-medieval Krakow processions. Point of departure of his research is a vision of a Krakow townswoman Veronica, presented by Jan Długosz. Veronica had a dream about a procession of saints Wojciech and Florian - their procession to the Wawel Cathedral in order to visit saints Stanislaus and Wenceslaus. They were regarded as patron saints of the Kingdom of Poland. The sense of this patronage was explained in Veronica's vision in elaborating and interesting speech of St. Adalbert who accuses the Polish of oppression of the poor, lack of safety, and of peddling power. So as not to let a severe punishment be inlicted on the capital and kingdom, the situation had to improve, whereas townspeople should participate in processions to "appease God's wrath". In the late-medieval agglomeration of Krakow processions participated in an unusual space. An analysis of patrocinia, hagiotoponyms, and the localization of certain objects leads to designation of hagiotoponymic sacrum spheres focused on the patron saints.
dc.abstract.plpl
Łącząc doświadczenie przestrzeni i czasu, procesja stanowi tę formę obrzędu liturgicznego, która doskonale wpisuje się w coraz bardziej popularny w polskiej mediewistyce koncept "geografii sakralnej". Organicznie związane z urbanistyką i antropologią historyczną badania nad geografią sakralną poprzez analizę tak zróżnicowanych cech morfologii miasta, jak rozmieszczenie obiektów sakralnych, ich architektura, dekoracja, wezwania czy obecność relikwii, a ponadto liturgia czy kalendarz, mają na celu uchwycenie związku ziemskiej przestrzeni z niebiańską rzeczywistością - szukają "punktów konwergencji nieba i ziemi w precyzyjnie określonych miejscach". W średniowieczu procesje odgrywały niebagatelną rolę, łącząc sformalizowaną liturgię kościelną z różnymi formami duchowości. Procesja była swoistym dramatem liturgicznym osadzonym w konkretnej scenerii miejskiej, a uczestniczące w niej elementy morfologii miasta dobierane były w sposób nieprzypadkowy. Badania nad morfologią miast wymagają kontekstualnego spojrzenia i refleksji nad ideami oraz wartościami tych, którzy projektowali, kreowali i zmieniali średniowieczne miasta. Choć same w sobie elementy przestrzeni, a przede wszystkim ich rozlokowanie i nazwy, mogą świadczyć o złożonym przekazie przestrzennym, to kluczem do lepszego zrozumienia ich wykorzystania w programie kultu patronów państwowych jest zróżnicowany ryt procesyjny, stanowiący tę formę praktyki obrzędowej, która "ożywiała" miasto, nadawała fizycznej topografii wymiar duchowy i konstytuowała jej dynamiczny charakter.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.conference
Miasto - wieś - rezydencja : przestrzeń determinująca dzieje człowieka - człowiek kształtujący przestrzeń
dc.conference.city
Kraków
dc.conference.country
Polska
dc.conference.datefinish
2013-05-11
dc.conference.datestart
2013-05-09
dc.contributor.authorpl
Kołpak, Piotr - 115794
dc.date.accessionpl
2016-05-24
dc.date.accessioned
2016-05-31T08:17:51Z
dc.date.available
2016-05-31T08:17:51Z
dc.date.issuedpl
2014
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 102-104
dc.description.conftypepl
international
dc.description.numberpl
9 (2)
dc.description.physicalpl
87-104
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2082-9213
dc.identifier.issnpl
2299-2383
dc.identifier.uri
http://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/27192
dc.identifier.weblinkpl
http://www.doktoranci.uj.edu.pl/documents/1167150/27a50d1c-0332-40ad-98dd-250fb392ae35#page=87
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-NC
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Krakow
dc.subject.enpl
processions
dc.subject.enpl
patron saints
dc.subject.enpl
Middle Ages
dc.subject.plpl
Kraków
dc.subject.plpl
procesja
dc.subject.plpl
święci
dc.subject.plpl
średniowiecze
dc.subtypepl
ConferenceProceedings
dc.titlepl
"Ad placandam iram Dei fierent in ecclesiis processiones" : święci patronowie Królestwa Polskiego w procesjach późnośredniowiecznego Krakowa
dc.title.alternativepl
"Ut ad placandam iram Dei fierent in ecclesiis processiones" : the cult of patron saints of Polish Kingdom and processions in late-medieval Krakow
dc.title.journalpl
Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Społeczne
dc.title.volumepl
Miasto - wieś - rezydencja : przestrzeń determinująca dzieje człowieka : człowiek kształtujący przestrzeń
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
7
Views per month
Views per city
Krakow
1
San Jose
1
Downloads
kolpak_ad_placandam_iram_dei_fierent.pdf
83