Jak turystyka kulturowa może efektywnie wspomagać współczesne procesy edukacyjne i wychowawcze?

2024
journal article
other documents
dc.abstract.plW kolejnej dyskusji eksperckiej zachęcamy do refleksji nad aktywnością w obszarze turystyki kulturowej młodszego pokolenia. Pandemia, wojny, nowe technologie, media społecznościowe, migracje – to tylko niektóre przyczyny rozmaitych problemów i wyzwań stojących przed wszystkimi uczestnikami procesów edukacyjnych i wychowawczych. Nie bez znaczenia w kontekście rozwoju infrastruktury i podnoszenia jakości życia jest także większa ogólna mobilność. Wobec dalekich i/lub częstych wyjazdów, np. wakacyjnych, weekendowych, pojawia się problem atrakcyjności wycieczek szkolnych, obozów letnich i zimowych czy innych przedsięwzięć organizowanych w ramach instytucji edukacyjnych. Nie chodzi jednak tylko o kwestie destynacji i dylemat: „Warszawa, Kraków, Poznań czy Paryż, Praga, Rzym?” ale także – czy może przede wszystkim – o ich efektywność, sposób partycypacji młodych ludzi zanurzonych w świecie wirtualnym, w którym bodźce odbierane z gadżetów technologicznych wydają się mocniejsze niż multisensoryczne doświadczenia w realnej przestrzeni i krajobrazie kulturowym czy naturalnym. Lista potencjalnych i realnych zagrożeń, niekorzystnych i problematycznych kwestii jest długa. Właśnie dlatego warto zapytać o dobre praktyki, pomysły, sprawdzające się starsze przedsięwzięcia i udane nowe projekty, które mogą wpłynąć na dobre zmiany już teraz oraz przynoszące pozytywne skutki w przyszłości w życiu dzieci i młodzieży. Pytanie kierujemy do przedstawicieli branży turystycznej, akademików ale też pedagogów, nauczycieli, edukatorów, rodziców i wychowawców: jak turystyka kulturowa może efektywnie wspomagać współczesne procesy edukacyjne i wychowawcze?
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowych
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Europejskich
dc.contributor.authorPlichta, Paweł - 142046
dc.contributor.authorWeżgowiec, Barbara - 161100
dc.contributor.authorRaszka, Barbara
dc.contributor.authorKasprzak, Krzysztof
dc.contributor.authorJaskuła, Sylwia
dc.contributor.authorMikos von Rohrscheidt, Armin
dc.contributor.authorGajda, Kinga - 173349
dc.date.accession2024-08-13
dc.date.accessioned2024-08-13T11:54:07Z
dc.date.available2024-08-13T11:54:07Z
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s.198-200. Pytanie 107 w ramach dyskusji naukowej "Gnieźnieńskiego Forum Ekspertów Turystyki Kulturowej"
dc.description.number2 (131)
dc.description.physical163-200
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.62875/tk.v2i131.1489
dc.identifier.eissn1689-4642
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/405188
dc.identifier.weblinkhttp://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/1489/1195
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subtypeOtherDocuments
dc.titleJak turystyka kulturowa może efektywnie wspomagać współczesne procesy edukacyjne i wychowawcze?
dc.title.alternativeHow can cultural tourism be an effective support for contemporary processes of education?
dc.title.journalCultural Tourism Scientific Journal
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.pl
W kolejnej dyskusji eksperckiej zachęcamy do refleksji nad aktywnością w obszarze turystyki kulturowej młodszego pokolenia. Pandemia, wojny, nowe technologie, media społecznościowe, migracje – to tylko niektóre przyczyny rozmaitych problemów i wyzwań stojących przed wszystkimi uczestnikami procesów edukacyjnych i wychowawczych. Nie bez znaczenia w kontekście rozwoju infrastruktury i podnoszenia jakości życia jest także większa ogólna mobilność. Wobec dalekich i/lub częstych wyjazdów, np. wakacyjnych, weekendowych, pojawia się problem atrakcyjności wycieczek szkolnych, obozów letnich i zimowych czy innych przedsięwzięć organizowanych w ramach instytucji edukacyjnych. Nie chodzi jednak tylko o kwestie destynacji i dylemat: „Warszawa, Kraków, Poznań czy Paryż, Praga, Rzym?” ale także – czy może przede wszystkim – o ich efektywność, sposób partycypacji młodych ludzi zanurzonych w świecie wirtualnym, w którym bodźce odbierane z gadżetów technologicznych wydają się mocniejsze niż multisensoryczne doświadczenia w realnej przestrzeni i krajobrazie kulturowym czy naturalnym. Lista potencjalnych i realnych zagrożeń, niekorzystnych i problematycznych kwestii jest długa. Właśnie dlatego warto zapytać o dobre praktyki, pomysły, sprawdzające się starsze przedsięwzięcia i udane nowe projekty, które mogą wpłynąć na dobre zmiany już teraz oraz przynoszące pozytywne skutki w przyszłości w życiu dzieci i młodzieży. Pytanie kierujemy do przedstawicieli branży turystycznej, akademików ale też pedagogów, nauczycieli, edukatorów, rodziców i wychowawców: jak turystyka kulturowa może efektywnie wspomagać współczesne procesy edukacyjne i wychowawcze?
dc.affiliation
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Międzykulturowych
dc.affiliation
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Studiów Europejskich
dc.contributor.author
Plichta, Paweł - 142046
dc.contributor.author
Weżgowiec, Barbara - 161100
dc.contributor.author
Raszka, Barbara
dc.contributor.author
Kasprzak, Krzysztof
dc.contributor.author
Jaskuła, Sylwia
dc.contributor.author
Mikos von Rohrscheidt, Armin
dc.contributor.author
Gajda, Kinga - 173349
dc.date.accession
2024-08-13
dc.date.accessioned
2024-08-13T11:54:07Z
dc.date.available
2024-08-13T11:54:07Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s.198-200. Pytanie 107 w ramach dyskusji naukowej "Gnieźnieńskiego Forum Ekspertów Turystyki Kulturowej"
dc.description.number
2 (131)
dc.description.physical
163-200
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi
10.62875/tk.v2i131.1489
dc.identifier.eissn
1689-4642
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/405188
dc.identifier.weblink
http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/1489/1195
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subtype
OtherDocuments
dc.title
Jak turystyka kulturowa może efektywnie wspomagać współczesne procesy edukacyjne i wychowawcze?
dc.title.alternative
How can cultural tourism be an effective support for contemporary processes of education?
dc.title.journal
Cultural Tourism Scientific Journal
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.