Czy poganie mogą postępować dobrze? : koncepcje polskich uczonych w XV wieku

2024
book section
article
dc.abstract.enThe conflict between Poland and Teutonic Knights in the first half of the 15th century initiated a polemic between scholars representing the interests of the Polish king and those supporting the Teutonic Order. The issue of the relationship between Christianity and pagans became an important problem in this debate. Stanisław of Skarbimierz, Paweł Włodkowic and other scholars defending the non-Christian population inhabiting the lands of Lithuania and Samogitia emphasized not only their inalienable rights to have states, power and property, but also their dignity and the possibility of behaving in a noble and virtuous manner. Based on the analysis of new sources, it turns out that a positive image of a pagan in the works of the Polish intellectual elite also appears in university texts. In commentaries to the 'Sentences' of Peter Lombard and on the books of the Bible, scholars considered, among other things, the issue of whether it is possible for non-Christians to be able to perform good deeds. Although at the University of Kraków in the first half of the 15th century the basis for teaching theology were the Prague commentaries, which gave a negative answer to the above question, Polish theologians did not accept the above conclusions. Using the arguments of such authorities as Thomas Aquinas, Peter of Tarantasia, Thomas of Strasbourg and Bonaventure, they explained without exception, although giving different arguments, that unbelief itself is not an obstacle to doing moral good. This is evidence that confirms that in the Kraków scientific community the idea of ​​peaceful coexistence and a friendly attitude towards pagans were an universally accepted value, and not just a tool of political struggle.
dc.abstract.plKonflikt polsko-krzyżacki w pierwszej połowie XV w. zapoczątkował polemikę między uczonymi reprezentującymi interes króla polskiego a tymi, którzy wspierającymi Zakon Krzyżacki. W niej istotnym tematem stało się zagadnienie stosunku chrześcijaństwa do pogan. Stanisław ze Skarbimierza, Paweł Włodkowic i inni uczeni zabierający głos w obronie ludności niechrześcijańskiej zamieszkującej ziemie Litwy i Żmudzi podkreślali nie tylko niezbywalne jej prawa do posiadania państw, władzy i własności, ale też jej godność i możliwość postępowania w sposób szlachetny i cnotliwy. Na podstawie analizy nowych źródeł okazuje się, że pozytywny obraz poganina w twórczości polskiej elity intelektualnej pojawia się także w tekstach uniwersyteckich. W komentarzach do "Sentencji" Piotra Lombarda oraz do ksiąg biblijnych uczeni rozpatrywali m.in. zagadnienie, czy możliwe jest, aby innowiercy byli zdolni spełniać dobre uczynki. Mimo że na Uniwersytecie Krakowskim w pierwszej połowie XV w. podstawą nauczania teologii były praskie komentarze, które na powyższe pytanie udzielały negatywnej odpowiedzi, polscy teolodzy nie przyjęli powyższych konkluzji. Sięgając po argumenty takich autorytetów, jak Tomasz z Akwinu, Piotr z Tarantazji, Tomasz ze Strasburga i Bonawentura, wyjaśniali bez wyjątku, choć podając różne argumenty, że sama niewiara nie stanowi przeszkody w czynieniu dobra moralnego. Jest to świadectwo, które potwierdza, że w krakowskim środowisku naukowych idea pokojowej koegzystencji i życzliwa postawa wobec pogan były powszechnie akceptowaną wartością, a nie jedynie narzędziem walki politycznej.
dc.affiliationPion Prorektora ds. współpracy międzynarodowej : Biblioteka Jagiellońska
dc.contributor.authorŚwieboda, Wojciech - 144984
dc.contributor.editorBracha, Krzysztof
dc.contributor.editorNodl, Martin
dc.contributor.editorPauk, Marcin R.
dc.date.accessioned2025-03-13T07:51:35Z
dc.date.available2025-03-13T07:51:35Z
dc.date.createdat2025-03-11T08:17:24Zen
dc.date.issued2024
dc.description.physical325-342
dc.description.seriesColloquia mediaevalia Pragensia
dc.description.seriesnumber23
dc.identifier.bookweblinkhttps://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/e844273a-3221-43b9-a689-c33881f77c83
dc.identifier.isbn978-80-7007-792-4
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/550160
dc.languagepol
dc.language.containercze
dc.placePraha
dc.publisherNakladatelství Filosofia
dc.publisher.ministerialAkademie věd České republiky
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.subject.enpagans
dc.subject.enUniversity of Cracow
dc.subject.enmoral good
dc.subject.plpoganie
dc.subject.plUniwersytet Krakowski - 15 w.
dc.subject.pldobro moralne
dc.subtypeArticle
dc.titleCzy poganie mogą postępować dobrze? : koncepcje polskich uczonych w XV wieku
dc.title.alternativeCan pagans perform good deeds? : concepts of Polish intellectuals in the 15th century
dc.title.containerChristianizace v dlouhém trvání. 10.-15. století v Českém a Polském království
dc.typeBookSection
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The conflict between Poland and Teutonic Knights in the first half of the 15th century initiated a polemic between scholars representing the interests of the Polish king and those supporting the Teutonic Order. The issue of the relationship between Christianity and pagans became an important problem in this debate. Stanisław of Skarbimierz, Paweł Włodkowic and other scholars defending the non-Christian population inhabiting the lands of Lithuania and Samogitia emphasized not only their inalienable rights to have states, power and property, but also their dignity and the possibility of behaving in a noble and virtuous manner. Based on the analysis of new sources, it turns out that a positive image of a pagan in the works of the Polish intellectual elite also appears in university texts. In commentaries to the 'Sentences' of Peter Lombard and on the books of the Bible, scholars considered, among other things, the issue of whether it is possible for non-Christians to be able to perform good deeds. Although at the University of Kraków in the first half of the 15th century the basis for teaching theology were the Prague commentaries, which gave a negative answer to the above question, Polish theologians did not accept the above conclusions. Using the arguments of such authorities as Thomas Aquinas, Peter of Tarantasia, Thomas of Strasbourg and Bonaventure, they explained without exception, although giving different arguments, that unbelief itself is not an obstacle to doing moral good. This is evidence that confirms that in the Kraków scientific community the idea of ​​peaceful coexistence and a friendly attitude towards pagans were an universally accepted value, and not just a tool of political struggle.
dc.abstract.pl
Konflikt polsko-krzyżacki w pierwszej połowie XV w. zapoczątkował polemikę między uczonymi reprezentującymi interes króla polskiego a tymi, którzy wspierającymi Zakon Krzyżacki. W niej istotnym tematem stało się zagadnienie stosunku chrześcijaństwa do pogan. Stanisław ze Skarbimierza, Paweł Włodkowic i inni uczeni zabierający głos w obronie ludności niechrześcijańskiej zamieszkującej ziemie Litwy i Żmudzi podkreślali nie tylko niezbywalne jej prawa do posiadania państw, władzy i własności, ale też jej godność i możliwość postępowania w sposób szlachetny i cnotliwy. Na podstawie analizy nowych źródeł okazuje się, że pozytywny obraz poganina w twórczości polskiej elity intelektualnej pojawia się także w tekstach uniwersyteckich. W komentarzach do "Sentencji" Piotra Lombarda oraz do ksiąg biblijnych uczeni rozpatrywali m.in. zagadnienie, czy możliwe jest, aby innowiercy byli zdolni spełniać dobre uczynki. Mimo że na Uniwersytecie Krakowskim w pierwszej połowie XV w. podstawą nauczania teologii były praskie komentarze, które na powyższe pytanie udzielały negatywnej odpowiedzi, polscy teolodzy nie przyjęli powyższych konkluzji. Sięgając po argumenty takich autorytetów, jak Tomasz z Akwinu, Piotr z Tarantazji, Tomasz ze Strasburga i Bonawentura, wyjaśniali bez wyjątku, choć podając różne argumenty, że sama niewiara nie stanowi przeszkody w czynieniu dobra moralnego. Jest to świadectwo, które potwierdza, że w krakowskim środowisku naukowych idea pokojowej koegzystencji i życzliwa postawa wobec pogan były powszechnie akceptowaną wartością, a nie jedynie narzędziem walki politycznej.
dc.affiliation
Pion Prorektora ds. współpracy międzynarodowej : Biblioteka Jagiellońska
dc.contributor.author
Świeboda, Wojciech - 144984
dc.contributor.editor
Bracha, Krzysztof
dc.contributor.editor
Nodl, Martin
dc.contributor.editor
Pauk, Marcin R.
dc.date.accessioned
2025-03-13T07:51:35Z
dc.date.available
2025-03-13T07:51:35Z
dc.date.createdaten
2025-03-11T08:17:24Z
dc.date.issued
2024
dc.description.physical
325-342
dc.description.series
Colloquia mediaevalia Pragensia
dc.description.seriesnumber
23
dc.identifier.bookweblink
https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/e844273a-3221-43b9-a689-c33881f77c83
dc.identifier.isbn
978-80-7007-792-4
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/550160
dc.language
pol
dc.language.container
cze
dc.place
Praha
dc.publisher
Nakladatelství Filosofia
dc.publisher.ministerial
Akademie věd České republiky
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.subject.en
pagans
dc.subject.en
University of Cracow
dc.subject.en
moral good
dc.subject.pl
poganie
dc.subject.pl
Uniwersytet Krakowski - 15 w.
dc.subject.pl
dobro moralne
dc.subtype
Article
dc.title
Czy poganie mogą postępować dobrze? : koncepcje polskich uczonych w XV wieku
dc.title.alternative
Can pagans perform good deeds? : concepts of Polish intellectuals in the 15th century
dc.title.container
Christianizace v dlouhém trvání. 10.-15. století v Českém a Polském království
dc.type
BookSection
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available