Populism in Poland : between demagoguery and demophilia

2017
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T00:09:12Z
dc.abstract.enThe goal of this paper is to present the evolution of populism in Poland using the examples of two political parties: the "Samoobrona" ("Self-Defense") political party of Andrzej Lepper (a populist party which garnered most support in the first decade of the 21st century) and the "Kukiz'15" movement - the dark horse of the last Polish parliamentary elections. Both of these groups superbly illustrate the demagogy characteristic of populism, linked with an affirmation of the people (nation) which in turn would not be possible without the anti-establishment stance of the political leaders and the electorate. A comparison of these two examples allows us to monitor the transformations occurring in populist groups over the last few years, especially in the age where the Internet is employed as a vital means of communication. The paper presents the alternative conceptualizations of the idea of populism, and moves on to employ the N. Baar scheme (2009) and secondary and primary data (data obtained from the "Barometr Wyborczy" voting advisory application), and press releases to draft various types of correspondence between these two cases, which makes it possible to identify new, interesting characteristics of populism.pl
dc.abstract.plCelem artykułu jest przedstawienie ewolucji populizmu w Polsce przy użyciu dwóch przykładów partii politycznych: "Samoobrony" Andrzeja Leppera (była to partia populistyczna, która uzyskała największe poparcie w pierwszej dekadzie XXI wieku) oraz ruchu "Kukiz'15" - czarnego konia ostatnich wyborów parlamentarnych. Oba te ugrupowania znakomicie ilustrują demagogię charakterystyczną dla populizmu, związaną z afirmacją narodu, która z kolei nie byłaby możliwa bez anty-establishmentowej postawy przywódców politycznych i elektoratu. Porównanie tych dwóch przykładów umożliwiło nam monitorowanie przemian zachodzących w ugrupowaniach populistycznych w ciągu ostatnich kilku lat, zwłaszcza w czasach gdy Internet służy jako podstawowy środek komunikacji. W artykule zaprezentowano kolejno alternatywne konceptualizacje idei populizmu, a później - korzystając ze schematu N. Baara (2009) i danych drugorzędnych i podstawowych (dane uzyskane w internetowym poradniku wyborczym "Barometr Wyborczy"), oraz publikacji prasowych - zarysowano różnorodne powiązania występujące między obydwoma ugrupowaniami, co pozwoliło w rezultacie określić nowe, ciekawe cechy populizmu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorKasprowicz, Dominika - 358463 pl
dc.contributor.authorHess, Agnieszka - 128316 pl
dc.date.accession2018-03-01pl
dc.date.accessioned2018-03-02T10:48:43Z
dc.date.available2018-03-02T10:48:43Z
dc.date.issued2017pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 213-214pl
dc.description.number2pl
dc.description.physical201-214pl
dc.description.publication0,9pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.14746/ssp.2017.2.10pl
dc.identifier.issn1731-7517pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/51003
dc.identifier.weblinkhttp://ssp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2017/10/ssp-2017-2-10.pdfpl
dc.languageengpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpopulismpl
dc.subject.enparty politics in Polandpl
dc.subject.enPolandpl
dc.subject.plpopulizmpl
dc.subject.plpartie polityczne w Polscepl
dc.subject.plPolskapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePopulism in Poland : between demagoguery and demophiliapl
dc.title.alternativePopulizm w Polsce : między demagogią a demofiliąpl
dc.title.journalŚrodkowoeuropejskie Studia Politycznepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T00:09:12Z
dc.abstract.enpl
The goal of this paper is to present the evolution of populism in Poland using the examples of two political parties: the "Samoobrona" ("Self-Defense") political party of Andrzej Lepper (a populist party which garnered most support in the first decade of the 21st century) and the "Kukiz'15" movement - the dark horse of the last Polish parliamentary elections. Both of these groups superbly illustrate the demagogy characteristic of populism, linked with an affirmation of the people (nation) which in turn would not be possible without the anti-establishment stance of the political leaders and the electorate. A comparison of these two examples allows us to monitor the transformations occurring in populist groups over the last few years, especially in the age where the Internet is employed as a vital means of communication. The paper presents the alternative conceptualizations of the idea of populism, and moves on to employ the N. Baar scheme (2009) and secondary and primary data (data obtained from the "Barometr Wyborczy" voting advisory application), and press releases to draft various types of correspondence between these two cases, which makes it possible to identify new, interesting characteristics of populism.
dc.abstract.plpl
Celem artykułu jest przedstawienie ewolucji populizmu w Polsce przy użyciu dwóch przykładów partii politycznych: "Samoobrony" Andrzeja Leppera (była to partia populistyczna, która uzyskała największe poparcie w pierwszej dekadzie XXI wieku) oraz ruchu "Kukiz'15" - czarnego konia ostatnich wyborów parlamentarnych. Oba te ugrupowania znakomicie ilustrują demagogię charakterystyczną dla populizmu, związaną z afirmacją narodu, która z kolei nie byłaby możliwa bez anty-establishmentowej postawy przywódców politycznych i elektoratu. Porównanie tych dwóch przykładów umożliwiło nam monitorowanie przemian zachodzących w ugrupowaniach populistycznych w ciągu ostatnich kilku lat, zwłaszcza w czasach gdy Internet służy jako podstawowy środek komunikacji. W artykule zaprezentowano kolejno alternatywne konceptualizacje idei populizmu, a później - korzystając ze schematu N. Baara (2009) i danych drugorzędnych i podstawowych (dane uzyskane w internetowym poradniku wyborczym "Barometr Wyborczy"), oraz publikacji prasowych - zarysowano różnorodne powiązania występujące między obydwoma ugrupowaniami, co pozwoliło w rezultacie określić nowe, ciekawe cechy populizmu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej : Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Kasprowicz, Dominika - 358463
dc.contributor.authorpl
Hess, Agnieszka - 128316
dc.date.accessionpl
2018-03-01
dc.date.accessioned
2018-03-02T10:48:43Z
dc.date.available
2018-03-02T10:48:43Z
dc.date.issuedpl
2017
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 213-214
dc.description.numberpl
2
dc.description.physicalpl
201-214
dc.description.publicationpl
0,9
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doipl
10.14746/ssp.2017.2.10
dc.identifier.issnpl
1731-7517
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/51003
dc.identifier.weblinkpl
http://ssp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2017/10/ssp-2017-2-10.pdf
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
populism
dc.subject.enpl
party politics in Poland
dc.subject.enpl
Poland
dc.subject.plpl
populizm
dc.subject.plpl
partie polityczne w Polsce
dc.subject.plpl
Polska
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Populism in Poland : between demagoguery and demophilia
dc.title.alternativepl
Populizm w Polsce : między demagogią a demofilią
dc.title.journalpl
Środkowoeuropejskie Studia Polityczne
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month
Views per city
Shanghai
1
Downloads
kasprowicz_hess_populism_in_poland_between_demagoguery_and_demophilia_2017.pdf
5