Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Postawy uczniów klas integracyjnych szkoły podstawowej i gimnazjum wobec niepełnosprawnych rówieśników
The attitudes of students attending to integration classes, from primary and junior high school towards their disabled peers
postawa, niepełnosprawność, integracja, klasa integracyjna
attitude, disability, integration, integration class
Niepełnosprawność jest zaliczana do jednych z problemów współczesnego społeczeństwa. Istotną rolę w zmniejszaniu skali ograniczeń jakie sprawia niepełnosprawność odgrywa edukacja integracyjna będąca jednym z najlepszych sposobów kształtowania pożądanych, pozytywnych postaw względem osób niepełnosprawnych. Przedmiotem mojej pracy badawczej są właśnie postawy uczniów uczęszczających do klas integracyjnych wobec ich niepełnosprawnych rówieśników. Badania przeprowadzono w oparciu o sondaż diagnostyczny, którym objęto grupę 90 pełnosprawnych uczniów klas integracyjnych – 44 uczniów szkoły podstawowej i 46 uczniów gimnazjum. Chciałam poznać wiedzę i przekonania respondentów na temat niepełnosprawności i integracji, ich stosunek emocjonalny i deklarowane zachowanie względem niepełnosprawnych rówieśników. Wyniki badań pokazały, że uczniowie deklarują dość pozytywne postawy wobec swoich niepełnosprawnych rówieśników. Badani uczniowie uważają, że integracja szkolna dziecka niepełnosprawnego sprzyja w rozwoju jego niezależności i samodzielności. Przyznają też, że obecność dzieci niepełnosprawnych w klasie pomaga uczniom pełnosprawnych zrozumieć i zaakceptować je w sposób empatyczny i autentyczny.
Disability is one of the most serious problems of modern society. Integrative education is one of the best ways to shape desirable positive attitudes towards people with disabilities. The subject of my research work are the attitudes of children attending to integration classes towards their disabled peers. The study based on a diagnostic poll, which included a group of 90 full fit student’s in integration class, where 44th students are from primary school and 46th students are from the junior high school. I wanted to know the knowledge and beliefs of respondents on disability and integration, their emotional attitude and declared behaviour towards their disabled peer. The examiner students believe that the integration of a disabled child in school favours their personal growth in their independence. They also acknowledge that attendance of children with disabilities in the class helps them to understand and accept them in empirically and authentically way.
dc.abstract.en | Disability is one of the most serious problems of modern society. Integrative education is one of the best ways to shape desirable positive attitudes towards people with disabilities. The subject of my research work are the attitudes of children attending to integration classes towards their disabled peers. The study based on a diagnostic poll, which included a group of 90 full fit student’s in integration class, where 44th students are from primary school and 46th students are from the junior high school. I wanted to know the knowledge and beliefs of respondents on disability and integration, their emotional attitude and declared behaviour towards their disabled peer. The examiner students believe that the integration of a disabled child in school favours their personal growth in their independence. They also acknowledge that attendance of children with disabilities in the class helps them to understand and accept them in empirically and authentically way. | pl |
dc.abstract.pl | Niepełnosprawność jest zaliczana do jednych z problemów współczesnego społeczeństwa. Istotną rolę w zmniejszaniu skali ograniczeń jakie sprawia niepełnosprawność odgrywa edukacja integracyjna będąca jednym z najlepszych sposobów kształtowania pożądanych, pozytywnych postaw względem osób niepełnosprawnych. Przedmiotem mojej pracy badawczej są właśnie postawy uczniów uczęszczających do klas integracyjnych wobec ich niepełnosprawnych rówieśników. Badania przeprowadzono w oparciu o sondaż diagnostyczny, którym objęto grupę 90 pełnosprawnych uczniów klas integracyjnych – 44 uczniów szkoły podstawowej i 46 uczniów gimnazjum. Chciałam poznać wiedzę i przekonania respondentów na temat niepełnosprawności i integracji, ich stosunek emocjonalny i deklarowane zachowanie względem niepełnosprawnych rówieśników. Wyniki badań pokazały, że uczniowie deklarują dość pozytywne postawy wobec swoich niepełnosprawnych rówieśników. Badani uczniowie uważają, że integracja szkolna dziecka niepełnosprawnego sprzyja w rozwoju jego niezależności i samodzielności. Przyznają też, że obecność dzieci niepełnosprawnych w klasie pomaga uczniom pełnosprawnych zrozumieć i zaakceptować je w sposób empatyczny i autentyczny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gaweł, Anna - 128022 | pl |
dc.contributor.author | Szumełda, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Gaweł, Anna - 128022 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sigva, Renata - 128072 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T06:41:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T06:41:45Z | |
dc.date.submitted | 2017-06-26 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-114274-167294 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/219663 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | attitude, disability, integration, integration class | pl |
dc.subject.pl | postawa, niepełnosprawność, integracja, klasa integracyjna | pl |
dc.title | Postawy uczniów klas integracyjnych szkoły podstawowej i gimnazjum wobec niepełnosprawnych rówieśników | pl |
dc.title.alternative | The attitudes of students attending to integration classes, from primary and junior high school towards their disabled peers | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |