Wpływ doświadczenia na motywy uprawiania narciarstwa na przykładzie tatrzańskich ośrodków narciarskich : Kasprowy Wierch (Polska) i Tatrzańska Łomnica (Słowacja)

2020
journal article
article
dc.abstract.enBoth the motivation and the experience of tourists depend on psychological processes, being very individual for each person. They are closely related with each other and, also, they are affected by each other in many aspects. The aim of this article is to characterize the relationship between the motivation and the past mountain and ski experience of respondents from two Tatra ski resorts: Kasprowy Wierch (Poland) and Tatrzańska Łomnica (Slovakia). In order to gain information about the motivation and experience of tourists a survey using the PAPI technique was conducted during the winter seasons 2014/2015 and 2015/2016. A total of 404 questionnaires was collected (Kasprowy Wierch - 197; Tatrzańska Łomnica - 207). The results confirm that tourists’ motivation as well as their past mountain and ski experience are dependent on each other. Past experience and tourist motivation are both affected by other factors, including the type of activity or the frequency of visits. The research also shows that especially the past mountain experience affects many other variables including tourist motivation.pl
dc.abstract.plZarówno motywacje turystyczne, jak i doświadczenie turystyczne, są uzależnione m.in. od procesów psychologicznych zachodzących w każdym człowieku indywidualnie. Są one ze sobą ściśle związane pod wieloma aspektami i wzajemnie na siebie oddziałują. Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie wzajemnych zależności między motywacjami a wcześniejszymi doświadczeniami górskimi i narciarskimi respondentów z dwóch tatrzańskich ośrodków narciarskich: Kasprowy Wierch (Polska) i Tatrzańska Łomnica (Słowacja). W pracy zastosowano badania ankietowe na próbie łącznie 404 respondentów (Kasprowy Wierch - 197; Tatrzańska Łomnica - 207). Badania ankietowe przeprowadzono, stosując technikę PAPI, czyli wywiad bezpośredni, w sezonie zimowym 2014/2015 i 2015/2016. Badania potwierdzają, że zarówno motywacje turystyczne, jak i wcześniejsze doświadczenia górskie i narciarskie są od siebie zależne. Zarówno wcześniejsze doświadczenia, jak i motywacje turystyczne są zależne od innych czynników, w tym m.in. od typu uprawianej aktywności czy też częstotliwości przyjazdów. badań wynika, że przede wszystkim wcześniejsze doświadczenia górskie wpływają na inne zmienne, m.in. na motywacje turystyczne.pl
dc.affiliationWydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennejpl
dc.contributor.authorHibner, Joanna - 110739 pl
dc.date.accession2021-01-22pl
dc.date.accessioned2021-01-23T11:20:18Z
dc.date.available2021-01-23T11:20:18Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 37-40pl
dc.description.number161pl
dc.description.physical7-40pl
dc.description.publication2pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doi10.4467/20833113PG.20.006.12548pl
dc.identifier.eissn2083-3113pl
dc.identifier.issn1644-3586pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/261331
dc.identifier.weblinkhttps://www.ejournals.eu/Prace-Geograficzne/2020/Numer-161/art/17715/pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationHibner, Joanna: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk społecznych : geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enski tourismpl
dc.subject.enTatra Mountainspl
dc.subject.ensurveypl
dc.subject.entourists' experiencepl
dc.subject.entourists' motivespl
dc.subject.plturystyka narciarskapl
dc.subject.plTatrypl
dc.subject.plbadania sondażowepl
dc.subject.pldoświadczenie turystycznepl
dc.subject.plmotywacje turystycznepl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleWpływ doświadczenia na motywy uprawiania narciarstwa na przykładzie tatrzańskich ośrodków narciarskich : Kasprowy Wierch (Polska) i Tatrzańska Łomnica (Słowacja)pl
dc.title.alternativeImpact of experience on the motives of skiers on the example of Tatra ski resorts : Kasprowy Wierch (Poland) and Tatrzańska Łomnica (Slovakia)pl
dc.title.journalPrace Geograficznepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Both the motivation and the experience of tourists depend on psychological processes, being very individual for each person. They are closely related with each other and, also, they are affected by each other in many aspects. The aim of this article is to characterize the relationship between the motivation and the past mountain and ski experience of respondents from two Tatra ski resorts: Kasprowy Wierch (Poland) and Tatrzańska Łomnica (Slovakia). In order to gain information about the motivation and experience of tourists a survey using the PAPI technique was conducted during the winter seasons 2014/2015 and 2015/2016. A total of 404 questionnaires was collected (Kasprowy Wierch - 197; Tatrzańska Łomnica - 207). The results confirm that tourists’ motivation as well as their past mountain and ski experience are dependent on each other. Past experience and tourist motivation are both affected by other factors, including the type of activity or the frequency of visits. The research also shows that especially the past mountain experience affects many other variables including tourist motivation.
dc.abstract.plpl
Zarówno motywacje turystyczne, jak i doświadczenie turystyczne, są uzależnione m.in. od procesów psychologicznych zachodzących w każdym człowieku indywidualnie. Są one ze sobą ściśle związane pod wieloma aspektami i wzajemnie na siebie oddziałują. Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie wzajemnych zależności między motywacjami a wcześniejszymi doświadczeniami górskimi i narciarskimi respondentów z dwóch tatrzańskich ośrodków narciarskich: Kasprowy Wierch (Polska) i Tatrzańska Łomnica (Słowacja). W pracy zastosowano badania ankietowe na próbie łącznie 404 respondentów (Kasprowy Wierch - 197; Tatrzańska Łomnica - 207). Badania ankietowe przeprowadzono, stosując technikę PAPI, czyli wywiad bezpośredni, w sezonie zimowym 2014/2015 i 2015/2016. Badania potwierdzają, że zarówno motywacje turystyczne, jak i wcześniejsze doświadczenia górskie i narciarskie są od siebie zależne. Zarówno wcześniejsze doświadczenia, jak i motywacje turystyczne są zależne od innych czynników, w tym m.in. od typu uprawianej aktywności czy też częstotliwości przyjazdów. badań wynika, że przede wszystkim wcześniejsze doświadczenia górskie wpływają na inne zmienne, m.in. na motywacje turystyczne.
dc.affiliationpl
Wydział Geografii i Geologii : Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
dc.contributor.authorpl
Hibner, Joanna - 110739
dc.date.accessionpl
2021-01-22
dc.date.accessioned
2021-01-23T11:20:18Z
dc.date.available
2021-01-23T11:20:18Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 37-40
dc.description.numberpl
161
dc.description.physicalpl
7-40
dc.description.publicationpl
2
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.doipl
10.4467/20833113PG.20.006.12548
dc.identifier.eissnpl
2083-3113
dc.identifier.issnpl
1644-3586
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/261331
dc.identifier.weblinkpl
https://www.ejournals.eu/Prace-Geograficzne/2020/Numer-161/art/17715/
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Hibner, Joanna: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk społecznych : geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
ski tourism
dc.subject.enpl
Tatra Mountains
dc.subject.enpl
survey
dc.subject.enpl
tourists' experience
dc.subject.enpl
tourists' motives
dc.subject.plpl
turystyka narciarska
dc.subject.plpl
Tatry
dc.subject.plpl
badania sondażowe
dc.subject.plpl
doświadczenie turystyczne
dc.subject.plpl
motywacje turystyczne
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Wpływ doświadczenia na motywy uprawiania narciarstwa na przykładzie tatrzańskich ośrodków narciarskich : Kasprowy Wierch (Polska) i Tatrzańska Łomnica (Słowacja)
dc.title.alternativepl
Impact of experience on the motives of skiers on the example of Tatra ski resorts : Kasprowy Wierch (Poland) and Tatrzańska Łomnica (Slovakia)
dc.title.journalpl
Prace Geograficzne
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
13
Views per month
Views per city
Ashburn
4
Krakow
3
Wroclaw
2
Dublin
1
Szczecin
1
Downloads
hibner wplyw doswiadczenia na motywy uprawiania 2020.pdf
1