"Kobiety, wiem to, pisać nie powinny; / A jednak piszę…" : romantyczna poetka i jej Muza

2009
journal article
article
dc.abstract.enThis article discusses selected lyrics by French romantic poetess Marceline Desbordes-Valmore, in which poetry and femininity clash against each other as mutually opposing and exclusive values which all the same do coexist. In spite of a clear depreciation of her own artistic work, exposing its weaknesses and partiality, Desbordes-Valmore is not shown as a mimicry author but rather, one who establishes a different - and positive - dissimilarity of female writing. It is an emotional, simple and naïve poetry but one that has been purposefully selected owing to the genuineness quality ascribed to it. Investigation into the issue of female self-thematism in romanticism is supported by tracing of rhetorical evocations of Muse in the Elegies. In the rivalry between love and the Muse, as depicted in her poems, the former apparently prevails. Poetry essentially makes passion its subject, writing becomes an opportunity for overpowering love frenzy, transgressing by the poetess-subject of herself as a loving woman - for an identification-related transgression.pl
dc.abstract.plArtykuł dotyczy wybranych liryków romantycznej poetki francuskiej - Marceline Desbordes-Valmore, w których poezja i kobiecość zostają zderzone jako wartości przeciwstawne, wykluczające się, a jednak współistniejące. Mimo wyraźnej deprecjacji własnej twórczości, obnażaniu jej słabości, cząstkowości, niepewności, Desbordes-Valmore nie jest tu przedstawiona jako pisarka mimikry, ale jako pisarka ustanawiająca inną - pozytywną odmienność pisarstwa kobiecego. To poezja emocjonalna, prosta i naiwna, ale świadomie wybrana ze względu na przypisany jej walor prawdziwości. Zbadaniu problemu autotematyzmu kobiecego w romantyzmie służy śledzenie retorycznych przywołań Muzy w Elegiach. W przedstawionej w wierszach rywalizacji między miłością a Muzą pozornie zwycięża ta pierwsza. W istocie poezja z namiętności czyni swój przedmiot, pisarstwo staje się szansą na przezwyciężenie miłosnego szału, przekroczenie przez podmiot-poetkę siebie samej jako kobiety kochającej, na tożsamościową transgresję.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Komparatystyki Literackiejpl
dc.contributor.authorSiwiec, Magdalena - 131889 pl
dc.date.accession2017-10-10pl
dc.date.accessioned2017-10-10T07:19:48Z
dc.date.available2017-10-10T07:19:48Z
dc.date.issued2009pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalStreszcz. po ang.pl
dc.description.number3 (116)pl
dc.description.physical11-32pl
dc.description.publication1,63pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn0867-0633pl
dc.identifier.projectROD UJ / Ppl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/45003
dc.identifier.weblinkhttp://rcin.org.pl/Content/50050/WA248_66224_P-I-2524_siwiec-kobiety.pdfpl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceOTHER
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte repozytorium
dc.subject.enromantic poetesspl
dc.subject.enMarceline Desbordes-Valmorepl
dc.subject.plpoetka romantycznapl
dc.subject.plMarceline Desbordes-Valmorepl
dc.subtypeArticlepl
dc.title"Kobiety, wiem to, pisać nie powinny; / A jednak piszę…" : romantyczna poetka i jej Muzapl
dc.title.alternative"Women - I know - should not write // Yet I do write…" : a romantic poetess and her Musepl
dc.title.journalTeksty Drugiepl
dc.title.volumeJanowi Błońskiemu. Niewcześni Nowocześnipl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This article discusses selected lyrics by French romantic poetess Marceline Desbordes-Valmore, in which poetry and femininity clash against each other as mutually opposing and exclusive values which all the same do coexist. In spite of a clear depreciation of her own artistic work, exposing its weaknesses and partiality, Desbordes-Valmore is not shown as a mimicry author but rather, one who establishes a different - and positive - dissimilarity of female writing. It is an emotional, simple and naïve poetry but one that has been purposefully selected owing to the genuineness quality ascribed to it. Investigation into the issue of female self-thematism in romanticism is supported by tracing of rhetorical evocations of Muse in the Elegies. In the rivalry between love and the Muse, as depicted in her poems, the former apparently prevails. Poetry essentially makes passion its subject, writing becomes an opportunity for overpowering love frenzy, transgressing by the poetess-subject of herself as a loving woman - for an identification-related transgression.
dc.abstract.plpl
Artykuł dotyczy wybranych liryków romantycznej poetki francuskiej - Marceline Desbordes-Valmore, w których poezja i kobiecość zostają zderzone jako wartości przeciwstawne, wykluczające się, a jednak współistniejące. Mimo wyraźnej deprecjacji własnej twórczości, obnażaniu jej słabości, cząstkowości, niepewności, Desbordes-Valmore nie jest tu przedstawiona jako pisarka mimikry, ale jako pisarka ustanawiająca inną - pozytywną odmienność pisarstwa kobiecego. To poezja emocjonalna, prosta i naiwna, ale świadomie wybrana ze względu na przypisany jej walor prawdziwości. Zbadaniu problemu autotematyzmu kobiecego w romantyzmie służy śledzenie retorycznych przywołań Muzy w Elegiach. W przedstawionej w wierszach rywalizacji między miłością a Muzą pozornie zwycięża ta pierwsza. W istocie poezja z namiętności czyni swój przedmiot, pisarstwo staje się szansą na przezwyciężenie miłosnego szału, przekroczenie przez podmiot-poetkę siebie samej jako kobiety kochającej, na tożsamościową transgresję.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Komparatystyki Literackiej
dc.contributor.authorpl
Siwiec, Magdalena - 131889
dc.date.accessionpl
2017-10-10
dc.date.accessioned
2017-10-10T07:19:48Z
dc.date.available
2017-10-10T07:19:48Z
dc.date.issuedpl
2009
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Streszcz. po ang.
dc.description.numberpl
3 (116)
dc.description.physicalpl
11-32
dc.description.publicationpl
1,63
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issnpl
0867-0633
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / P
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/45003
dc.identifier.weblinkpl
http://rcin.org.pl/Content/50050/WA248_66224_P-I-2524_siwiec-kobiety.pdf
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
OTHER
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte repozytorium
dc.subject.enpl
romantic poetess
dc.subject.enpl
Marceline Desbordes-Valmore
dc.subject.plpl
poetka romantyczna
dc.subject.plpl
Marceline Desbordes-Valmore
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
"Kobiety, wiem to, pisać nie powinny; / A jednak piszę…" : romantyczna poetka i jej Muza
dc.title.alternativepl
"Women - I know - should not write // Yet I do write…" : a romantic poetess and her Muse
dc.title.journalpl
Teksty Drugie
dc.title.volumepl
Janowi Błońskiemu. Niewcześni Nowocześni
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
3
Views per month
Views per city
Krakow
1
Downloads
siwiec_kobiety_wiem_to_pisac_nie_powinny_2009.pdf
14