Uwodzicielski trzask migawki. O fotografii Joela - Petera Witkina

master
dc.abstract.enThe aim of the present thesis is to present the oeuvre of Joel-Peter Witkinand all his auto-creative efforts, both critically and analytically. The dissertationhas been divided into three chapters.In the first chapter: A Couple of Words on Camp the author attempts to makethe reader familiar with the multidimensional phenomenon of “the camp”. Inthe context of Witkin, camp is interpreted as both esthetics of excess andexclusion and the auto-promoting strategies built around codes and signs. Theseare the essential components of the artist's photography.Chapter two: Photography. History in the Frame examines the depths of thehistory of photography, in particular its beginnings, development andbreakthroughs, which Witkin eagerly utilizes as a viable medium. The specialemphasis has been put on the vantage points employed by Witkin in his creativeprocess.The last chapter Joel-Peter Witkin Unmasked focuses on the artist himself.His narrative and discourse form a background and a unique aid for his creativeactivities. In the framework of this chapter the author analyses some of Witkin'sartworks, namely those which seem to be particularly representative for theaesthetics of the camp, and, last but not least, reflect the artist's practices andprocedures.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest przedstawienie twórczości Joela-Petera Witkina, a także próba dokonania jej krytycznej analizy z jednoczesnym uwzględnieniem autokreacyjnych zabiegów artysty.W pierwszym rozdziale pod tytułem "O kampie słów parę", staram się zarysować iprzybliżyć wielowymiarowe zjawisko, jakim jest kamp. Myśląc o Witkinie, kamptraktuje zarówno jako estetykę marginesu i przesytu, będących integralnymiaspektami fotografii artysty, jak i strategię autoprezentacyjną zbudowaną w oparciu okulturowe znaki i kody. W drugim rozdziale, noszącym tytuł "Fotografia. Historiawykadrowana" przyglądam się historii fotografii (jej początkom, ewolucji iprzełomowym momentom) jako medium, którym posługuje się artysta. Szczególnieinteresują mnie te aspekty, które w swojej twórczości wykorzystuje Witkin. Rozdziałtrzeci, którego tytuł to "Joel-Peter Witkin zdemaskowany", poświęcony jest samemu artyście,narracjom i dyskursom będących zarówno tłem dla jego artystycznych działań, jakswoistą ich podporą. W ramach tego rozdziału analizuję fotografie, które uznałem zanajbardziej reprezentatywne oraz wymowne dla kampowej estetyki, jednocześniebędące przy tym esencją artystycznych praktyk i zwyczajów Witkina.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorOczko, Piotr - 131130 pl
dc.contributor.authorŚnieżek, Łukaszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerOczko, Piotr - 131130 pl
dc.contributor.reviewerMajewski, Tomaszpl
dc.date.accessioned2020-07-28T04:33:35Z
dc.date.available2020-07-28T04:33:35Z
dc.date.submitted2019-09-19pl
dc.fieldofstudyteksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-137496-76219pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239232
dc.languagepolpl
dc.subject.encamp, photography, pictorialism, aesthetics, Joel-Peter Witkin, Susan Sontag, f/64pl
dc.subject.plkamp, fotografia, piktorializm, estetyka, Joel-Peter Witkin, f/64, Susan Sontagpl
dc.titleUwodzicielski trzask migawki. O fotografii Joela - Petera Witkinapl
dc.title.alternativeSeductive Click of a Shutter. About the Artistic Works of Joel-Peter Witkinpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the present thesis is to present the oeuvre of Joel-Peter Witkinand all his auto-creative efforts, both critically and analytically. The dissertationhas been divided into three chapters.In the first chapter: A Couple of Words on Camp the author attempts to makethe reader familiar with the multidimensional phenomenon of “the camp”. Inthe context of Witkin, camp is interpreted as both esthetics of excess andexclusion and the auto-promoting strategies built around codes and signs. Theseare the essential components of the artist's photography.Chapter two: Photography. History in the Frame examines the depths of thehistory of photography, in particular its beginnings, development andbreakthroughs, which Witkin eagerly utilizes as a viable medium. The specialemphasis has been put on the vantage points employed by Witkin in his creativeprocess.The last chapter Joel-Peter Witkin Unmasked focuses on the artist himself.His narrative and discourse form a background and a unique aid for his creativeactivities. In the framework of this chapter the author analyses some of Witkin'sartworks, namely those which seem to be particularly representative for theaesthetics of the camp, and, last but not least, reflect the artist's practices andprocedures.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie twórczości Joela-Petera Witkina, a także próba dokonania jej krytycznej analizy z jednoczesnym uwzględnieniem autokreacyjnych zabiegów artysty.W pierwszym rozdziale pod tytułem "O kampie słów parę", staram się zarysować iprzybliżyć wielowymiarowe zjawisko, jakim jest kamp. Myśląc o Witkinie, kamptraktuje zarówno jako estetykę marginesu i przesytu, będących integralnymiaspektami fotografii artysty, jak i strategię autoprezentacyjną zbudowaną w oparciu okulturowe znaki i kody. W drugim rozdziale, noszącym tytuł "Fotografia. Historiawykadrowana" przyglądam się historii fotografii (jej początkom, ewolucji iprzełomowym momentom) jako medium, którym posługuje się artysta. Szczególnieinteresują mnie te aspekty, które w swojej twórczości wykorzystuje Witkin. Rozdziałtrzeci, którego tytuł to "Joel-Peter Witkin zdemaskowany", poświęcony jest samemu artyście,narracjom i dyskursom będących zarówno tłem dla jego artystycznych działań, jakswoistą ich podporą. W ramach tego rozdziału analizuję fotografie, które uznałem zanajbardziej reprezentatywne oraz wymowne dla kampowej estetyki, jednocześniebędące przy tym esencją artystycznych praktyk i zwyczajów Witkina.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Oczko, Piotr - 131130
dc.contributor.authorpl
Śnieżek, Łukasz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Oczko, Piotr - 131130
dc.contributor.reviewerpl
Majewski, Tomasz
dc.date.accessioned
2020-07-28T04:33:35Z
dc.date.available
2020-07-28T04:33:35Z
dc.date.submittedpl
2019-09-19
dc.fieldofstudypl
teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-137496-76219
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239232
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
camp, photography, pictorialism, aesthetics, Joel-Peter Witkin, Susan Sontag, f/64
dc.subject.plpl
kamp, fotografia, piktorializm, estetyka, Joel-Peter Witkin, f/64, Susan Sontag
dc.titlepl
Uwodzicielski trzask migawki. O fotografii Joela - Petera Witkina
dc.title.alternativepl
Seductive Click of a Shutter. About the Artistic Works of Joel-Peter Witkin
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
29
Views per month
Views per city
Warsaw
5
Wroclaw
3
Dublin
2
Krakow
2
Częstochowa
1
Gdynia
1
Rome
1

No access

No Thumbnail Available