Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Uwodzicielski trzask migawki. O fotografii Joela - Petera Witkina
Seductive Click of a Shutter. About the Artistic Works of Joel-Peter Witkin
kamp, fotografia, piktorializm, estetyka, Joel-Peter Witkin, f/64, Susan Sontag
camp, photography, pictorialism, aesthetics, Joel-Peter Witkin, Susan Sontag, f/64
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie twórczości Joela-Petera Witkina, a także próba dokonania jej krytycznej analizy z jednoczesnym uwzględnieniem autokreacyjnych zabiegów artysty.W pierwszym rozdziale pod tytułem "O kampie słów parę", staram się zarysować iprzybliżyć wielowymiarowe zjawisko, jakim jest kamp. Myśląc o Witkinie, kamptraktuje zarówno jako estetykę marginesu i przesytu, będących integralnymiaspektami fotografii artysty, jak i strategię autoprezentacyjną zbudowaną w oparciu okulturowe znaki i kody. W drugim rozdziale, noszącym tytuł "Fotografia. Historiawykadrowana" przyglądam się historii fotografii (jej początkom, ewolucji iprzełomowym momentom) jako medium, którym posługuje się artysta. Szczególnieinteresują mnie te aspekty, które w swojej twórczości wykorzystuje Witkin. Rozdziałtrzeci, którego tytuł to "Joel-Peter Witkin zdemaskowany", poświęcony jest samemu artyście,narracjom i dyskursom będących zarówno tłem dla jego artystycznych działań, jakswoistą ich podporą. W ramach tego rozdziału analizuję fotografie, które uznałem zanajbardziej reprezentatywne oraz wymowne dla kampowej estetyki, jednocześniebędące przy tym esencją artystycznych praktyk i zwyczajów Witkina.
The aim of the present thesis is to present the oeuvre of Joel-Peter Witkinand all his auto-creative efforts, both critically and analytically. The dissertationhas been divided into three chapters.In the first chapter: A Couple of Words on Camp the author attempts to makethe reader familiar with the multidimensional phenomenon of “the camp”. Inthe context of Witkin, camp is interpreted as both esthetics of excess andexclusion and the auto-promoting strategies built around codes and signs. Theseare the essential components of the artist's photography.Chapter two: Photography. History in the Frame examines the depths of thehistory of photography, in particular its beginnings, development andbreakthroughs, which Witkin eagerly utilizes as a viable medium. The specialemphasis has been put on the vantage points employed by Witkin in his creativeprocess.The last chapter Joel-Peter Witkin Unmasked focuses on the artist himself.His narrative and discourse form a background and a unique aid for his creativeactivities. In the framework of this chapter the author analyses some of Witkin'sartworks, namely those which seem to be particularly representative for theaesthetics of the camp, and, last but not least, reflect the artist's practices andprocedures.
dc.abstract.en | The aim of the present thesis is to present the oeuvre of Joel-Peter Witkinand all his auto-creative efforts, both critically and analytically. The dissertationhas been divided into three chapters.In the first chapter: A Couple of Words on Camp the author attempts to makethe reader familiar with the multidimensional phenomenon of “the camp”. Inthe context of Witkin, camp is interpreted as both esthetics of excess andexclusion and the auto-promoting strategies built around codes and signs. Theseare the essential components of the artist's photography.Chapter two: Photography. History in the Frame examines the depths of thehistory of photography, in particular its beginnings, development andbreakthroughs, which Witkin eagerly utilizes as a viable medium. The specialemphasis has been put on the vantage points employed by Witkin in his creativeprocess.The last chapter Joel-Peter Witkin Unmasked focuses on the artist himself.His narrative and discourse form a background and a unique aid for his creativeactivities. In the framework of this chapter the author analyses some of Witkin'sartworks, namely those which seem to be particularly representative for theaesthetics of the camp, and, last but not least, reflect the artist's practices andprocedures. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przedstawienie twórczości Joela-Petera Witkina, a także próba dokonania jej krytycznej analizy z jednoczesnym uwzględnieniem autokreacyjnych zabiegów artysty.W pierwszym rozdziale pod tytułem "O kampie słów parę", staram się zarysować iprzybliżyć wielowymiarowe zjawisko, jakim jest kamp. Myśląc o Witkinie, kamptraktuje zarówno jako estetykę marginesu i przesytu, będących integralnymiaspektami fotografii artysty, jak i strategię autoprezentacyjną zbudowaną w oparciu okulturowe znaki i kody. W drugim rozdziale, noszącym tytuł "Fotografia. Historiawykadrowana" przyglądam się historii fotografii (jej początkom, ewolucji iprzełomowym momentom) jako medium, którym posługuje się artysta. Szczególnieinteresują mnie te aspekty, które w swojej twórczości wykorzystuje Witkin. Rozdziałtrzeci, którego tytuł to "Joel-Peter Witkin zdemaskowany", poświęcony jest samemu artyście,narracjom i dyskursom będących zarówno tłem dla jego artystycznych działań, jakswoistą ich podporą. W ramach tego rozdziału analizuję fotografie, które uznałem zanajbardziej reprezentatywne oraz wymowne dla kampowej estetyki, jednocześniebędące przy tym esencją artystycznych praktyk i zwyczajów Witkina. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Oczko, Piotr - 131130 | pl |
dc.contributor.author | Śnieżek, Łukasz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Oczko, Piotr - 131130 | pl |
dc.contributor.reviewer | Majewski, Tomasz | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T04:33:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T04:33:35Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-19 | pl |
dc.fieldofstudy | teksty kultury | pl |
dc.identifier.apd | diploma-137496-76219 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239232 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | camp, photography, pictorialism, aesthetics, Joel-Peter Witkin, Susan Sontag, f/64 | pl |
dc.subject.pl | kamp, fotografia, piktorializm, estetyka, Joel-Peter Witkin, f/64, Susan Sontag | pl |
dc.title | Uwodzicielski trzask migawki. O fotografii Joela - Petera Witkina | pl |
dc.title.alternative | Seductive Click of a Shutter. About the Artistic Works of Joel-Peter Witkin | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |