Polski model kulturowy a komunikacja sprzedawcy z klientem

2020
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-09T23:31:37Z
dc.abstract.enThe aim of the paper is to discuss selected verbal behaviours of salesmen, in the context of the Polish cul- tural model, including the Polish communication style and the politeness maxims. In addition, the author explains the relation between the presented linguistic phenomena and the cultural trends in the Western world or the Anglo-American cultural patterns. The analysis proves that the language behaviours of sales -men, such as decreasing language distance (through addressing customers informally or using colloquial language), excessive expression of "good feelings" (particularly enthusiasm), as well speaking of oneself in superlatives, are not compatible with Polish cultural code, including the rules of language politeness and communication style. Only the strategy of pressurizing corresponds with traditional verbal customs of Poles while the assessment of giving compliments is not clear and certain. The material of the paper includes both the recordings of authentic talks between salesmen and customers, the heard snatches of conversations and the selected materials and books about effective business communication.pl
dc.abstract.plCelem artykułu jest omówienie wybranych zachowań werbalnych sprzedawców w kontekście polskiego modelu kulturowego, w tym polskiego stylu komunikacyjnego i zasad grzeczności językowej. Zaprezentowane zjawiska językowe wyjaśnia się również poprzez odwołanie się do ogólnych zachodnich tendencji kulturowych bądź też do wzorców kultury anglo-amerykańskiej. Analiza wykazuje, że zachowania językowe sprzedawców, takie jak skracanie dystansu poprzez używanie nieoficjalnych form zwracania się do adresata czy języka potocznego, a także nadmierne wyrażanie "dobrych uczuć", zwłaszcza entuzjazmu, oraz chwalenie się, są niezgodne z polskim kodem kulturowym, w tym z zasadami grzeczności językowej i stylu komunikacyjnego. Jedynie naleganie mieści się w obyczajowym modelu zwyczajów werbalnych Polaków. Z kolei ocena aktu komplementowania nie jest jednoznaczna. Na materiał źródłowy składają się zarówno nagrania autentycznych rozmów handlowych, jak i fragmenty zasłyszanych rozmów sprzedawców z klientami oraz wybrane materiały szkoleniowe i poradniki skutecznej sprzedaży.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Historii Języka i Dialektologiipl
dc.contributor.authorPałka, Patrycja - 199118 pl
dc.date.accession2021-01-07pl
dc.date.accessioned2021-01-18T13:53:31Z
dc.date.available2021-01-18T13:53:31Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical93-112pl
dc.description.publication1,5pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume34pl
dc.identifier.doi10.17651/SOCJOLING.34.6pl
dc.identifier.eissn2545-0468pl
dc.identifier.issn0208-6808pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/260806
dc.identifier.weblinkhttps://socjolingwistyka.ijp.pan.pl/index.php/SOCJO/article/view/215/166pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensiness discoursepl
dc.subject.enlanguage politenesspl
dc.subject.enPolish culturepl
dc.subject.encultural scriptspl
dc.subject.enspeech actpl
dc.subject.pldyskurs handlowypl
dc.subject.plgrzeczność językowapl
dc.subject.plkultura polskapl
dc.subject.plskrypt kulturowypl
dc.subject.plakt mowypl
dc.subtypeArticlepl
dc.titlePolski model kulturowy a komunikacja sprzedawcy z klientempl
dc.title.alternativePolish cultural model and conversation between salesman and customerpl
dc.title.journalSocjolingwistykapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T23:31:37Z
dc.abstract.enpl
The aim of the paper is to discuss selected verbal behaviours of salesmen, in the context of the Polish cul- tural model, including the Polish communication style and the politeness maxims. In addition, the author explains the relation between the presented linguistic phenomena and the cultural trends in the Western world or the Anglo-American cultural patterns. The analysis proves that the language behaviours of sales -men, such as decreasing language distance (through addressing customers informally or using colloquial language), excessive expression of "good feelings" (particularly enthusiasm), as well speaking of oneself in superlatives, are not compatible with Polish cultural code, including the rules of language politeness and communication style. Only the strategy of pressurizing corresponds with traditional verbal customs of Poles while the assessment of giving compliments is not clear and certain. The material of the paper includes both the recordings of authentic talks between salesmen and customers, the heard snatches of conversations and the selected materials and books about effective business communication.
dc.abstract.plpl
Celem artykułu jest omówienie wybranych zachowań werbalnych sprzedawców w kontekście polskiego modelu kulturowego, w tym polskiego stylu komunikacyjnego i zasad grzeczności językowej. Zaprezentowane zjawiska językowe wyjaśnia się również poprzez odwołanie się do ogólnych zachodnich tendencji kulturowych bądź też do wzorców kultury anglo-amerykańskiej. Analiza wykazuje, że zachowania językowe sprzedawców, takie jak skracanie dystansu poprzez używanie nieoficjalnych form zwracania się do adresata czy języka potocznego, a także nadmierne wyrażanie "dobrych uczuć", zwłaszcza entuzjazmu, oraz chwalenie się, są niezgodne z polskim kodem kulturowym, w tym z zasadami grzeczności językowej i stylu komunikacyjnego. Jedynie naleganie mieści się w obyczajowym modelu zwyczajów werbalnych Polaków. Z kolei ocena aktu komplementowania nie jest jednoznaczna. Na materiał źródłowy składają się zarówno nagrania autentycznych rozmów handlowych, jak i fragmenty zasłyszanych rozmów sprzedawców z klientami oraz wybrane materiały szkoleniowe i poradniki skutecznej sprzedaży.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Historii Języka i Dialektologii
dc.contributor.authorpl
Pałka, Patrycja - 199118
dc.date.accessionpl
2021-01-07
dc.date.accessioned
2021-01-18T13:53:31Z
dc.date.available
2021-01-18T13:53:31Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physicalpl
93-112
dc.description.publicationpl
1,5
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
34
dc.identifier.doipl
10.17651/SOCJOLING.34.6
dc.identifier.eissnpl
2545-0468
dc.identifier.issnpl
0208-6808
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/260806
dc.identifier.weblinkpl
https://socjolingwistyka.ijp.pan.pl/index.php/SOCJO/article/view/215/166
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-ND
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
siness discourse
dc.subject.enpl
language politeness
dc.subject.enpl
Polish culture
dc.subject.enpl
cultural scripts
dc.subject.enpl
speech act
dc.subject.plpl
dyskurs handlowy
dc.subject.plpl
grzeczność językowa
dc.subject.plpl
kultura polska
dc.subject.plpl
skrypt kulturowy
dc.subject.plpl
akt mowy
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Polski model kulturowy a komunikacja sprzedawcy z klientem
dc.title.alternativepl
Polish cultural model and conversation between salesman and customer
dc.title.journalpl
Socjolingwistyka
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
23
Views per month
Views per city
Tappahannock
6
Bialystok
3
Krakow
3
Ashburn
2
Opole
2
Wroclaw
2
Bezrzecze
1
Dublin
1
Gdansk
1
Vilnius
1
Downloads
palka_polski_model_kulturowy_2020.pdf
20
palka_polski_model_kulturowy_2020.odt
11