Wydawnictwo Czarne: historia powstania oficyny, kierunki rozwoju szaty graficznej publikowanych książek

licenciate
dc.abstract.enThe thesis depicts the development of the graphic aspect of the books published by Czarne Publishing House by means of profiling the graphic designers working in cooperation with Czarne. The analysis is based on interviews which the author conducted with the graphic designers and other people associated with the publishing house, as well as on the author’s own analysis of the given data and articles and materials available online. The first chapter focuses on the history of the publishing house from its beginnings to 2016. The following three chapters focus on works and profiles of Kamil Targosz, Angieszka Pasierska (Pracownia Papierówka) and the Fajne Chłopaki graphic studio. The fifth chapter discusses illustrations created by other graphic designers associated with Czarne: Iwona Chmielewska, Łukasz Mieszkowski, Magdalena Palej, Marianna Sztyma, Marta Ignerska, Piotr Bukowski, Witold Siemaczkiewicz and others.The thesis aimed to prove that Czarne Publishing House developed into a recognisable unit not only due to finding a niche in the publishing market (the niche being the non-fiction literature), but also due to maintaining a high standard of the graphical side of the books published.pl
dc.abstract.plW pracy opisano rozwój strony wizualnej publikacji Wydawnictwa Czarne. Zarysowano sylwetki grafików pracujących nad oprawą publikowanych książek. Autorka bazuje na rozmowach przeprowadzonych z twórcami okładek i ilustracji oraz z innymi współpracownikami Czarnego, wywiadach i artykułach prasowych dostępnych w sieci oraz własnej analizie materiałów. W pierwszym rozdziale została omówiona historia wydawnictwa od początku założenia aż do roku 2016. Druga część została poświęcona analizie prac Kamila Targosza. Trzecia – działalności Agnieszki Pasierskiej z Pracowni Papierówka, zaś czwarta – pracy studia graficznego Fajne Chłopaki. Piąty rozdział to omówienie twórczości pozostałych grafików i ilustratorów związanych z Czarnem: Iwony Chmielewskiej, Łukasza Mieszkowskiego, Magdaleny Palej, Marianny Sztymy, Marty Ignerskiej, Piotra Bukowskiego, Witolda Siemaszkiewicza i innych. Założeniem pracy było wykazanie, że Wydawnictwo Czarne zbudowało rozpoznawalną markę nie tylko dzięki znalezieniu odpowiedniej dla siebie niszy wydawniczej, jaką była literatura non-fiction, ale także poprzez dbałość o odpowiednią szatę edytorską publikowanych książek.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorFrodyma, Teresapl
dc.contributor.authorPaszyna, Sylwiapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerFrodyma, Teresapl
dc.contributor.reviewerSocha, Klaudia - 131974 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T23:34:02Z
dc.date.available2020-07-26T23:34:02Z
dc.date.submitted2016-07-08pl
dc.fieldofstudyedytorstwopl
dc.identifier.apddiploma-106812-175477pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213125
dc.languagepolpl
dc.subject.enCzarne Publishing House, book designpl
dc.subject.plWydawnictwo Czarne, grafika książkipl
dc.titleWydawnictwo Czarne: historia powstania oficyny, kierunki rozwoju szaty graficznej publikowanych książekpl
dc.title.alternativeCzarne Publishing House: the history and the directions of the graphic development of the books publishedpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis depicts the development of the graphic aspect of the books published by Czarne Publishing House by means of profiling the graphic designers working in cooperation with Czarne. The analysis is based on interviews which the author conducted with the graphic designers and other people associated with the publishing house, as well as on the author’s own analysis of the given data and articles and materials available online. The first chapter focuses on the history of the publishing house from its beginnings to 2016. The following three chapters focus on works and profiles of Kamil Targosz, Angieszka Pasierska (Pracownia Papierówka) and the Fajne Chłopaki graphic studio. The fifth chapter discusses illustrations created by other graphic designers associated with Czarne: Iwona Chmielewska, Łukasz Mieszkowski, Magdalena Palej, Marianna Sztyma, Marta Ignerska, Piotr Bukowski, Witold Siemaczkiewicz and others.The thesis aimed to prove that Czarne Publishing House developed into a recognisable unit not only due to finding a niche in the publishing market (the niche being the non-fiction literature), but also due to maintaining a high standard of the graphical side of the books published.
dc.abstract.plpl
W pracy opisano rozwój strony wizualnej publikacji Wydawnictwa Czarne. Zarysowano sylwetki grafików pracujących nad oprawą publikowanych książek. Autorka bazuje na rozmowach przeprowadzonych z twórcami okładek i ilustracji oraz z innymi współpracownikami Czarnego, wywiadach i artykułach prasowych dostępnych w sieci oraz własnej analizie materiałów. W pierwszym rozdziale została omówiona historia wydawnictwa od początku założenia aż do roku 2016. Druga część została poświęcona analizie prac Kamila Targosza. Trzecia – działalności Agnieszki Pasierskiej z Pracowni Papierówka, zaś czwarta – pracy studia graficznego Fajne Chłopaki. Piąty rozdział to omówienie twórczości pozostałych grafików i ilustratorów związanych z Czarnem: Iwony Chmielewskiej, Łukasza Mieszkowskiego, Magdaleny Palej, Marianny Sztymy, Marty Ignerskiej, Piotra Bukowskiego, Witolda Siemaszkiewicza i innych. Założeniem pracy było wykazanie, że Wydawnictwo Czarne zbudowało rozpoznawalną markę nie tylko dzięki znalezieniu odpowiedniej dla siebie niszy wydawniczej, jaką była literatura non-fiction, ale także poprzez dbałość o odpowiednią szatę edytorską publikowanych książek.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Frodyma, Teresa
dc.contributor.authorpl
Paszyna, Sylwia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Frodyma, Teresa
dc.contributor.reviewerpl
Socha, Klaudia - 131974
dc.date.accessioned
2020-07-26T23:34:02Z
dc.date.available
2020-07-26T23:34:02Z
dc.date.submittedpl
2016-07-08
dc.fieldofstudypl
edytorstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-106812-175477
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213125
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Czarne Publishing House, book design
dc.subject.plpl
Wydawnictwo Czarne, grafika książki
dc.titlepl
Wydawnictwo Czarne: historia powstania oficyny, kierunki rozwoju szaty graficznej publikowanych książek
dc.title.alternativepl
Czarne Publishing House: the history and the directions of the graphic development of the books published
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
38
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Wroclaw
6
Andong
3
Split
3
Zagreb
3
Krakow
2
Poznan
2
Bolszewo
1
Bydgoszcz
1
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available