Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Foreign currency perception - a study on exchange, digitization and money illusion
Percepcja obcych walut - studium wymiany, digitalizacji i iluzji pieniądza
percepcja waluty, iluzja pieniądza, digitalizacja, rynek produktów wirtualnych, historia wymiany, historia pieniądza
currency perception, money illusion, digitization, digital market, digital products, exchange history, history of money
W pracy omówiono dwa główne obszary: rynek produktów wirtualnych, walutę i relacje między nimi. Główny nacisk położony został na produkty wirtualne. Ich cechy sprawiają, że sprzedaż jest uniezależniona od czasu dystrybucji i dostawy (w przeciwieństwie do zakupu towarów fizycznych w Internecie). Znaczenie waluty w odniesieniu do transakcji polega na tym, że transakcje w międzynarodowym handlu elektronicznym są zwykle przetwarzane przy użyciu głównych walut, takich jak dolary amerykańskie i euro.Za pierwszy cel pracy postawiono sprawdzenie, czy obce waluty są postrzegane w kategorii problemu. Mogą być niedogodnością dla niektórych klientów, ponieważ zmuszają do obliczenia rzeczywistej wartości produktu i mogą być oni emocjonalnie związani ze swoją walutą lokalną. W czasach rozpowszechniania się technologii, gdy transakcje internetowe są codziennością, a obliczenia są ułatwione przez narzędzia (lub koszty wymiany są ponoszone przez sprzedawcę), warto zadać sobie pytanie oraz sprawdzić, czy waluta nadal ma wpływ na proces zakupu.Drugim celem jest zbadanie, w jaki sposób różne (obce) waluty wpływają na percepcję cen niektórych produktów. Na postrzeganie cen mogą wpływać przywiązanie emocjonalne oraz iluzja waluty i pieniądza. Wpływ tych zjawisk na postrzeganie ceny produktów fizycznych potwierdzono w wielu eksperymentach.Chociaż charakter produktów wirtualnych i fizycznych różni się, efekt powinien być powielany. W związku z tym za trzeci cel postawiono zweryfikowanie, czy iluzja pieniądza ma zastosowanie również do tematyki percepcji cen towarów wirtualnych.Te mechanizmy i hipotezy zostaną zbadane na podstawie dostępnej literatury przedmiotu i przetestowane poprzez eksperyment z udziałem 6 produktów wirtualnych, przeprowadzony na polskich konsumentach internetowych.
The thesis discusses the following subjects: foreign currency perception, digitization process and their relationship due to the exchange in online shopping. Major focus is put on digital products. Their characteristics make sales independent of distribution and delivery time - contrarily to online purchases of physical goods. Currency's importance, in regards, lies in the fact that transactions in the international ecommerce are usually processed with the major currencies such as US dollars and euroFirst goal of the thesis is to verify whether foreign currencies are perceived as a problematic issue. They may be an inconvenience for some customers, as they force to calculate real value of the product and they may be emotionally attached to their national money. In times of technology dissemination, when online transactions are commonly performed, and calculations are facilitated by tools (or exchange costs are borne by the merchant), a question worth asking and examining is whether currency still has an impact on the purchasing process. Second goal is to explore how various (foreign) currencies influence the prices of certain products perception. Price perception can be affected by cognitive biases like money illusion and emotional attachment. The impact of these phenomena on the perception of the price of physical products has been confirmed in many experiments. Although the nature of the virtual and physical goods and services differs, the effect should be replicated. Therefore, the third goal is to verify whether money illusion is applicable to price perception of digital goods.Those mechanisms and hypothesis will be explored in available literature on the subject and tested via an experiment involving 6 digital products, conducted on Polish consumers.
dc.abstract.en | The thesis discusses the following subjects: foreign currency perception, digitization process and their relationship due to the exchange in online shopping. Major focus is put on digital products. Their characteristics make sales independent of distribution and delivery time - contrarily to online purchases of physical goods. Currency's importance, in regards, lies in the fact that transactions in the international ecommerce are usually processed with the major currencies such as US dollars and euroFirst goal of the thesis is to verify whether foreign currencies are perceived as a problematic issue. They may be an inconvenience for some customers, as they force to calculate real value of the product and they may be emotionally attached to their national money. In times of technology dissemination, when online transactions are commonly performed, and calculations are facilitated by tools (or exchange costs are borne by the merchant), a question worth asking and examining is whether currency still has an impact on the purchasing process. Second goal is to explore how various (foreign) currencies influence the prices of certain products perception. Price perception can be affected by cognitive biases like money illusion and emotional attachment. The impact of these phenomena on the perception of the price of physical products has been confirmed in many experiments. Although the nature of the virtual and physical goods and services differs, the effect should be replicated. Therefore, the third goal is to verify whether money illusion is applicable to price perception of digital goods.Those mechanisms and hypothesis will be explored in available literature on the subject and tested via an experiment involving 6 digital products, conducted on Polish consumers. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy omówiono dwa główne obszary: rynek produktów wirtualnych, walutę i relacje między nimi. Główny nacisk położony został na produkty wirtualne. Ich cechy sprawiają, że sprzedaż jest uniezależniona od czasu dystrybucji i dostawy (w przeciwieństwie do zakupu towarów fizycznych w Internecie). Znaczenie waluty w odniesieniu do transakcji polega na tym, że transakcje w międzynarodowym handlu elektronicznym są zwykle przetwarzane przy użyciu głównych walut, takich jak dolary amerykańskie i euro.Za pierwszy cel pracy postawiono sprawdzenie, czy obce waluty są postrzegane w kategorii problemu. Mogą być niedogodnością dla niektórych klientów, ponieważ zmuszają do obliczenia rzeczywistej wartości produktu i mogą być oni emocjonalnie związani ze swoją walutą lokalną. W czasach rozpowszechniania się technologii, gdy transakcje internetowe są codziennością, a obliczenia są ułatwione przez narzędzia (lub koszty wymiany są ponoszone przez sprzedawcę), warto zadać sobie pytanie oraz sprawdzić, czy waluta nadal ma wpływ na proces zakupu.Drugim celem jest zbadanie, w jaki sposób różne (obce) waluty wpływają na percepcję cen niektórych produktów. Na postrzeganie cen mogą wpływać przywiązanie emocjonalne oraz iluzja waluty i pieniądza. Wpływ tych zjawisk na postrzeganie ceny produktów fizycznych potwierdzono w wielu eksperymentach.Chociaż charakter produktów wirtualnych i fizycznych różni się, efekt powinien być powielany. W związku z tym za trzeci cel postawiono zweryfikowanie, czy iluzja pieniądza ma zastosowanie również do tematyki percepcji cen towarów wirtualnych.Te mechanizmy i hipotezy zostaną zbadane na podstawie dostępnej literatury przedmiotu i przetestowane poprzez eksperyment z udziałem 6 produktów wirtualnych, przeprowadzony na polskich konsumentach internetowych. | pl |
dc.affiliation | Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Perek-Białas, Jolanta - 102245 | pl |
dc.contributor.author | Krawczyk, Michał | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/SDOMISH | pl |
dc.contributor.reviewer | Perek-Białas, Jolanta - 102245 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sagan, Adam - 131779 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T20:06:43Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T20:06:43Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-10 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-127679-147032 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231540 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | currency perception, money illusion, digitization, digital market, digital products, exchange history, history of money | pl |
dc.subject.pl | percepcja waluty, iluzja pieniądza, digitalizacja, rynek produktów wirtualnych, historia wymiany, historia pieniądza | pl |
dc.title | Foreign currency perception - a study on exchange, digitization and money illusion | pl |
dc.title.alternative | Percepcja obcych walut - studium wymiany, digitalizacji i iluzji pieniądza | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |