Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Upadek i odrodzenie: Nordycki Ragnarök w kulturze popularnej na przełomie XX i XXI wieku
The fall and rebirth: Norse Ragnarök in popular culture at the turn of the 20th and 21st century
Ragnarök, Ragnarok, mitologia nordycka, mitologia skandynawska, mitologia, popkultura, kultura popularna
Ragnarök, Ragnarok, Norse mythology, Scandinavian mythology, mythology, popculture, popular culture
Niniejsza praca magisterska poświęcona jest analizie motywu Ragnaröku, końca świata w mitologii nordyckiej, w wybranych tekstach kultury popularnej w odniesieniu do Eddy Poetyckiej. To właśnie ona jest oryginalnym źródłem, w którym motyw ten pojawia się po raz pierwszy i to z niej czerpią dzisiejsi twórcy. W rozprawie została wykorzystana metoda strukturalna przy użyciu pojęcia funkcji sformułowanego przez Władimira Proppa i rozwiniętego przez Rolanda Barthesa. Istotnym elementem badania jest zastosowanie teorii Mircei Eliadego, antropologa i historyka kultury, na temat rytuałów przejścia. Kolejnymi aspektami, które zostały poddane analizie są: charakter zabiegów adaptacyjnych wykorzystywanych przez artystów, atrakcyjność tematu nordyckiego końca świata zarówno wśród odbiorców jak i twórców oraz aktualność skandynawskich mitów.
This dissertation concentrates around the analysis of Ragnarök motif, the end of the world in Norse mythology, in selected popular culture texts in relation to the Poetic Edda. It is the original source, in which this motif appears for the first time and today’s authors relate to it in theirs stories.In the dissertation the structural method was used, with application of the term “function” formulated by Vladimir Propp and developed by Roland Barthes. An important element of the research is the application of the theory of Mircea Eliade, an anthropologist and cultural historian, to the rituals of passage. Other aspects that were analyzed are: the nature of adaptation techniques used by artists; the attractiveness of the theme of the Nordic end of the world, both among recipients and creators; and the timeliness validity of Scandinavian myths.
dc.abstract.en | This dissertation concentrates around the analysis of Ragnarök motif, the end of the world in Norse mythology, in selected popular culture texts in relation to the Poetic Edda. It is the original source, in which this motif appears for the first time and today’s authors relate to it in theirs stories.In the dissertation the structural method was used, with application of the term “function” formulated by Vladimir Propp and developed by Roland Barthes. An important element of the research is the application of the theory of Mircea Eliade, an anthropologist and cultural historian, to the rituals of passage. Other aspects that were analyzed are: the nature of adaptation techniques used by artists; the attractiveness of the theme of the Nordic end of the world, both among recipients and creators; and the timeliness validity of Scandinavian myths. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca magisterska poświęcona jest analizie motywu Ragnaröku, końca świata w mitologii nordyckiej, w wybranych tekstach kultury popularnej w odniesieniu do Eddy Poetyckiej. To właśnie ona jest oryginalnym źródłem, w którym motyw ten pojawia się po raz pierwszy i to z niej czerpią dzisiejsi twórcy. W rozprawie została wykorzystana metoda strukturalna przy użyciu pojęcia funkcji sformułowanego przez Władimira Proppa i rozwiniętego przez Rolanda Barthesa. Istotnym elementem badania jest zastosowanie teorii Mircei Eliadego, antropologa i historyka kultury, na temat rytuałów przejścia. Kolejnymi aspektami, które zostały poddane analizie są: charakter zabiegów adaptacyjnych wykorzystywanych przez artystów, atrakcyjność tematu nordyckiego końca świata zarówno wśród odbiorców jak i twórców oraz aktualność skandynawskich mitów. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wiącek, Elżbieta - 132604 | pl |
dc.contributor.author | Koniecko, Aleksandra | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Banaś, Monika - 127199 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wiącek, Elżbieta - 132604 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-11-01T23:40:54Z | |
dc.date.available | 2020-11-01T23:40:54Z | |
dc.date.submitted | 2020-10-29 | pl |
dc.fieldofstudy | relacje międzykulturowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-146163-208901 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/252334 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Ragnarök, Ragnarok, Norse mythology, Scandinavian mythology, mythology, popculture, popular culture | pl |
dc.subject.pl | Ragnarök, Ragnarok, mitologia nordycka, mitologia skandynawska, mitologia, popkultura, kultura popularna | pl |
dc.title | Upadek i odrodzenie: Nordycki Ragnarök w kulturze popularnej na przełomie XX i XXI wieku | pl |
dc.title.alternative | The fall and rebirth: Norse Ragnarök in popular culture at the turn of the 20th and 21st century | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |